Seminar
Helaman 13, del 1: Herrens barmhjertighed


»Helaman 13, del 1: Herrens barmhjertighed«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»Helaman 13, del 1«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Helaman 13, del 1

Herrens barmhjertighed

Billede
Jesus Kristus omfavner nogen

Hvordan tror I, at Gud har det med os, når vi har syndet? Mange nefitter gjorde oprør mod Gud og hans befalinger, så Gud sendte lamanitten Samuel til dem med et klart budskab om at omvende sig, så de kunne blive tilgivet. Denne lektion kan hjælpe jer til bedre at forstå Herrens barmhjertige og tilgivende væsen.

Elendighed på grund af synd

Præsident Russell M. Nelson har fortalt følgende historie om en kvinde i en svær situation. Tænk over, hvad I ønsker, at hun skal vide om vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Se »Repentance and Conversion«, der findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 00:00 til 00:50, eller læs følgende udtalelse.

Da ældste David S. Baxter og jeg kørte til en stavskonference, standsede vi ved en restaurant. Senere, da vi gik tilbage til vores bil, kom en kvinde, som kaldte på os, hen imod os. Vi blev forbløffede over hendes udseende. Hendes soignering (eller mangel på samme) var, hvad jeg høfligt vil kalde »ekstrem«. Hun spurgte, om vi var ældster i Kirken. Vi svarede ja. Næsten uden hæmninger fortalte hun historien om sit tragiske liv, som var fyldt med synd. Nu og kun 28 år gammel, havde hun det elendigt. Hun følte sig intet værd og havde intet at leve for … Tryglende og grådkvalt spurgte hun, om der var noget håb for hende, en vej op og ud af hendes håbløshed. (Russell M. Nelson, »Omvendelse«, Liahona, maj 2007, s.102)

  • Hvis I skulle tale med denne kvinde, hvilke sandheder om vor himmelske Fader og Jesus Kristus ville I så gerne have, at hun kendte?

  • Hvad ville I gøre for at hjælpe denne kvinde?

  • Hvordan kan hendes nuværende følelser påvirke hendes ønske om at vende sig til Frelseren?

Måske har I eller en, I kender, også følt sig værdiløs eller utilgivelig. Tænk over, hvad I virkelig tror om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og tilgivelse.

Se efter indsigt i vor himmelske Faders og Jesu Kristi karakter, når I studerer denne lektion, og hvad de føler for os, selv når vi synder. Tænk over, hvordan disse sandheder kan hjælpe jer og dem, I kender.

Lamanitten Samuel

Ligesom denne kvinde var nefitterne blevet forankret i synd. I sin kærlighed sendte Herren profeten Samuel med et budskab til dem.

Læs Helaman 13:5-8, 11, 39; 14:11-13; 15:3, og se efter, hvad I kan lære om Herren, især indsigt, der kan hjælpe os, når vi har syndet. (Det kan være en hjælp at vide, at det at revse [se Hel 15:3] betyder at irettesætte eller disciplinere. Se Guide til skrifterne, »Revselse«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org)

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

    • Hvorfor kan det være en velsignelse at modtage en advarsel om de negative konsekvenser, vi vil stå over for, hvis vi ikke omvender os? Hvordan viser Herren med sin vejledning kærlighed?

    • Hvorfor kan budskabet om Jesus Kristus, der kom til verden, tillige med vores evne til at omvende os, være »glædelige tidender«? (Hel 13:7).

    • Hvilke sætninger viser Herrens villighed til at tilgive, hvis nefitterne omvendte sig, selvom de havde begået alvorlig synd?

Herrens barmhjertighed og tilgivelse

En sandhed, vi lærer af disse skriftsteder, er, at Herren barmhjertigt advarer folk om konsekvenserne af synd og tilgiver dem, der omvender sig.

Profeten Joseph Smith (1805-1844) vidnede om, at »alle … er inden for den tilgivende nådes rækkevidde« (Discourse, 3 October 1841, udgivet i Times and Seasons, s. 577, josephsmithpapers.org).

  • Hvordan kan en forståelse af Herrens barmhjertige og tilgivende natur påvirke vores følelser for vores synder og omvendelse?

Det er vigtigt at forstå, at selvom Herren er barmhjertig, så er han også fuldkommen retfærdig. Han ignorerer eller afviser ikke konsekvenserne af vores synder. Men fordi Frelseren betalte for vores synder i sin forsoning og har »tilfredsstillet retfærdighedens krav« (Mosi 15:9), tilbyder han os tilgivelse, når vi omvender os.

  • Hvordan kan kundskab om Herrens fuldkomne retfærdighed og barmhjertighed påvirke jeres forhold til ham?

Forestil jer den forskel, som en dybere forståelse af Herren kunne gøre for den kvinde, som præsident Nelson talte om i begyndelsen af lektionen. Forbered en forklaring til hende ved at gøre følgende:

  1. Færdiggør aktivitet A eller B, og brug jeres svar til at færdiggøre aktivitet C.

    1. Vælg mindst to vendinger fra de vers, I læser i Helaman, eller find andre skriftsteder, der illustrerer Herrens tilgivende natur, når vi omvender os, såsom Mosija 26:30 eller Moroni 6:8. Hvordan kan disse vendinger hjælpe denne kvinde?

    2. Kom med et eksempel fra jeres liv, andres liv eller skrifterne, hvor Herrens barmhjertige og tilgivende natur er tydelig, uden at fortælle om detaljer om tidligere synder. Se nogle eksempler ved at gennemgå Lukas 7:36-50 eller Enosh 1:1-8 eller se »Painted into a Corner« (3:41). Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

    3. Brug de skriftsteder eller det eksempel, I fandt frem til, til at hjælpe kvinden med at forstå, at Herren giver os sin barmhjertighed og tilgivelse, når vi omvender os.

Præsident Nelson fortalte, hvad der skete med denne kvinde. Se »Repentance and Conversion« fra tidskode 00:50 til 01:27, der findes på ChurchofJesusChrist.org, eller læs følgende udtalelse.

Mens hun talte, begyndte hendes sjæls godhed at dukke frem. Tryglende og grådkvalt spurgte hun, om der var noget håb for hende, en vej op og ud af hendes håbløshed.

»Ja,« svarede vi, »der er håb. Håb hænger sammen med omvendelse. Du kan ændre dig. Du kan ›kom[me] til Kristus, og bliv[e] fuldkommengjort i ham‹ [Moro 10:32].« Vi opfordrede hende inderligt til ikke at udsætte det (se Alma 13:27; 34:33). Hun hulkede ydmygt og takkede os oprigtigt. (Russell M. Nelson, »Omvendelse«, Liahona, maj 2007, s.102).

I den næste lektion vil der være fokus på omvendelse, og hvordan vi kan overvinde enhver hindring, vi møder for vores omvendelse.

Brug tid på oprigtigt at overveje, hvordan en bedre forståelse af Herren kan hjælpe jer, når I har syndet. Notér i jeres studiebog det, I har lært og følt i dag, der var mest betydningsfuldt for jer og hvorfor. Tænk over, hvordan en bedre forståelse af Herrens barmhjertige og tilgivende natur og omvendelse ofte kan give jer mere fred.

Overvej at fortælle en, I elsker, hvad I har lært og følt i dag.