Seminar
Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 11:10-11: »Jeg har underkastet mig Faderens vilje i alt fra begyndelsen«


»Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 11:10-11 – ›Jeg har underkastet mig Faderens vilje i alt fra begyndelsen‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 11:10-11«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 11:10-11

»Jeg har underkastet mig Faderens vilje i alt fra begyndelsen«

Billede
Kristus henvender sig til nefitterne

I jeres studium af 3 Nefi 11 lærte I om, at Jesus Kristus viste sig for nefitterne. Han fortalte dem, at han havde opfyldt vor himmelske Faders vilje ved at påtage sig verdens synder. Denne lektion kan hjælpe jer med at lære mesterlæreskriftstedet og nøglesætningen i 3 Nefi 11:10-11 udenad, forklare læresætningen i dette skriftsted og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Lær udenad og forklar

Nøglesætningen for 3 Nefi 11:10-11 er: »Jeg har underkastet mig Faderens vilje i alt fra begyndelsen.« Du kan markere denne del af vers 11 på en særlig måde, så den skiller sig ud fra resten af verset.

Læs nøglesætningen flere gange som en hjælp til at lære den udenad. Hold lejlighedsvist pause for at se på følgende billeder af Jesus Kristus og for at tænke over betydningen af det, han gjorde.

Billede
Kristus i Getsemane og Kristus på korset

I en tidligere lektion drøftede I den sandhed, der står i 3 Nefi 11:11 om, at Jesus Kristus gjorde Faderens vilje ved at påtage sig verdens synder.

Forestil jer, at en person, der kun vidste lidt om Jesus Kristus, bad jer om at undervise om det, I ved om ham.

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvordan vil I ved at bruge den sande udtalelse og nøglesætningen forklare, hvad Jesus Kristus gjorde for os, og hvorfor det betyder noget?

Øv anvendelse

Gennemgå kort principperne for at opnå åndelig kundskab ved at studere afsnit 5-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2023.

Sammenfat i jeres studiebog hvert af de tre principper for at opnå åndelig kundskab ved at skrive en sætning, der forklarer hver af dem.

Overvej følgende situation:

Jessica er begyndt at bruge mere tid sammen med en ny gruppe venner. Disse venner følger ikke Jesus Kristus, men hun bemærker, at de synes at være lykkelige uden at anerkende Gud i deres liv. Jessica er blevet undervist i at tro på og følge Jesus Kristus. Hun har altid forbundet lykke med lydighed mod Jesus Kristus, men hun er begyndt at spekulere på, hvor afgørende det er at følge ham.

Principperne for at opnå åndelig kundskab kan være en hjælp i en situation som Jessicas.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

For at hjælpe jer med at se, hvordan Jessica kunne undersøge sin bekymring med et evigt perspektiv, kan I kopiere følgende diagram ind i jeres studiebog. Færdiggør derefter diagrammet ved at skrive alle de årsager og resultater for begge kolonner, I kan komme i tanke om. Sørg for at medtage ideer fra 3 Nefi 11:10-11, når I udfylder kolonnen til højre.

Følg andre

Følg Jesus Kristus

Grunde:

Følg andre

Følg Jesus Kristus

Resultater:

Følg andre

Følg Jesus Kristus

  1. Besvar følgende spørgsmål:

  • Hvordan var det nyttigt at tænke over Jessicas muligheder på denne måde?

  • Hvilke andre guddommeligt anviste kilder udover 3 Nefi 11:10-11 kan hjælpe Jessica til at forstå vigtigheden af at følge Jesus Kristus?

  • Hvad kan Jessica gøre for at øge sin tro på Jesus Kristus og blive mere villig til at følge ham?

Tænk over, hvordan det, I har lært i dag, kan være til velsignelse for jer eller for en, I kender. Handl på de åndelige tilskyndelser, I har haft under lektionen.