Seminar
3 Nefi 13-14: »Kristi lærdomme«


»3 Nefi 13-14: ›Kristi lærdomme‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»3 Nefi 13-14«, Mormons Bog – Elevens hæfte

3 Nefi 13-14

Kristi lærdomme

Billede
Kristus smiler til folket i det fordums Amerika

Forestil jer, hvordan det må have været for folket i landet Overflod at høre den opstandne Frelser undervise. Vi er velsignede ved at have en del af hans budskab i 3 Nefi 13-14. Disse kapitler er fyldt med principper, der er lige så betydningsfulde i dag, som de var for de mennesker, der var der, da han erklærede dem. Formålet med denne lektion er at hjælpe jer til at finde principper fra Frelserens lærdomme og se deres relevans i jeres liv i dag.

Hvilket råd vil I give?

Tænk på en færdighed, som I har udviklet gennem erfaring. Det kan være en sport, hobby eller et skolefag eller en færdighed som at køre bil, tilberede en bestemt ret eller tage sig af et kæledyr.

Forestil jer, at efter kort at have forklaret jeres færdigheder for nogen, at de viser interesse i at prøve det.

Tænk på et råd, I kan give dem ud fra jeres oplevelse. Det kan være et tip, der ellers kunne have taget dem et stykke tid at regne ud, eller noget, der kan hjælpe dem til at undgå en almindelig fejl, som folk begår, når de lærer jeres færdigheder.

Sammenfat jeres råd i en enkel udtalelse om årsag og virkning. (Hvis I for eksempel er gode til distanceløb, kan I sige: »Hvis du får nok at drikke, så vil dine muskler komme sig hurtigere.«)

Ligesom jeres kundskab og råd kan hjælpe en, der lærer om jeres færdigheder, til at lykkes og undgå unødvendige fejl, kan Jesu Kristi råd velsigne og beskytte jer mod fejltagelser.

I dag vil I få den velsignelse at studere 3 Nefi 13-14, som er en fortsættelse af Frelserens enestående prædiken, som også findes i Matthæus 5-7. Jesus fortsatte med at undervise i den højere lov, der hjælper os til at forberede os til at leve i Guds nærhed (se L&P 88:21-22). Når I studerer hans råd, så se efter, hvordan hans lærdomme er relevante i situationer, I står i. Hold ofte pause for at tænke over de principper, I finder, og nedskriv, hvordan det at følge de sandheder, han underviste i, vil forberede jer til at vende tilbage til hans nærhed.

Udtalelser om årsag og virkning i skrifterne

En effektiv måde at studere Herrens lærdomme på er ved at se efter sammenhæng mellem årsag og virkning. Mange gange begynder disse udtalelser med ordet hvis. Disse udtalelser kan hjælpe jer til klart at se, hvilke valg der fører til hvilke resultater. Ældste Kevin S. Hamilton fra De Halvfjerds har om udtalelser om årsag (eller betingelser) og virkning sagt:

Herren handler også gennem betingelser: Betingelser for tro, betingelser for retfærdighed, betingelser for omvendelse. Der er mange eksempler på betingede udtalelser fra Gud, såsom …

»hvis I spørger af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet I har tro på Kristus, [] vil han tilkendegive sandheden af det for jer ved Helligåndens kraft« (Moro 10:4) …

»Hvis I holder mine bud, [] vil I blive i min kærlighed« (Joh 15:10). (Kevin S. Hamilton, »Så vil jeg gøre det svage stærkt«, Liahona, maj 2022, s. 50, parenteser og fremhævelse i originalen)

Bemærk i ældste Hamiltons eksempel, at ordet hvis kommer før vores påkrævede handlinger. Virkningen eller resultaterne af vores handlinger bliver derefter beskrevet.

Da Jesus Kristus underviste folket i landet Overflod, blev nogle af de vigtige principper, han underviste i, udtrykt som årsag og virkning, med brug af ordet hvis. Læs for eksempel 3 Nefi 13:14-15, og overvej at markere ordet hvis i hvert vers.

Læg mærke til, at ældste Hamilton for eksempel indsatte ordet hvis i hver udtalelse for at understrege resultatet af vores valg. I vil måske skrive ordet i jeres skrifter, hvor I synes, det passer i vers 14-15.

Omformulering af Frelserens lærdomme som udtalelser om årsag og virkning

Nogle af Jesu lærdomme indeholder ikke ordet hvis. Men med omhyggelig eftertanke og hjælp fra Helligånden kan I lægge mærke til forhold med årsag og virkning, der tydeliggør de principper, han underviste i. Læs mindst tre af følgende skriftsteder og skriv en enkel udtalelse om årsag og virkning for hvert skriftsted, der afspejler Frelserens råd.

I kan eventuelt gentage det, han sagde, som en »hvis-så«-udtalelse. For eksempel: Når man har studeret 3 Nefi 13:1-4, kan man skrive: »Hvis vores motiv til at hjælpe de fattige er kristuslignende, vil vores belønning komme fra vor himmelske Fader.« Vi kan lære af dette skriftsted, at vores motiver for retfærdige handlinger er vigtige for vor himmelske Fader, som elsker at velsigne dem, der bliver mere som hans Søn, Jesus Kristus.

  1. Nedskriv de tre udtalelser om årsag og virkning, I har lavet, og forklar kort, hvad hver af dem betyder for jer. Besvar derpå spørgsmålene fra to af følgende punkter:

  • Hvorfor tror I, at Frelseren ønsker, at folk i dag ved, hvad han belærte om i disse kapitler? Hvilke af hans lærdomme, tror I, der er mest brug for i vore dage?

  • Hvordan kan en teenager anvende et af de principielle udsagn om årsag og virkning, som I har lavet i disse kapitler, derhjemme? I skolen? I sit fremtidige voksenliv? Hvordan kan det hjælpe ham eller hende?

  • Hvilke af Frelserens lærdomme i disse kapitler relaterer bedst til en situation, I står i? Hvordan tror I, at han ønsker, at I bruger de råd, han gav?