Seminar
3 Nefi 27, 2. del: Helliggørelse gennem Jesus Kristus


»3 Nefi 27, 2. del: Helliggørelse gennem Jesus Kristus«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»3 Nefi 27, 2. del«, Mormons Bog – Elevens hæfte

3 Nefi 27, 2. del

Helliggørelse gennem Jesus Kristus.

Billede
glad barn bliver døbt

Er der tidspunkter, hvor I havde ønsket, at I var mere åndeligt rene? Da Jesus Kristus underviste sine disciple i det fordums Amerika, forklarede han vigtige velsignelser, der er tilgængelige for dem, der følger hans evangelium, herunder helliggørelse gennem Helligånden. Denne lektion kan hjælpe jer til at forstå, hvordan man kan modtage Frelserens helliggørende kraft, når man yder en indsats for at efterleve hans evangelium.

Uren

Ældste Allen D. Haynie fra De Halvfjerds har fortalt følgende historie fra sin barndom.

Da jeg var ni år gammel kom min hvidhårede, halvanden meter høje mormor for at besøge os nogle få uger. Mens hun var der, besluttede mine to storebrødre og jeg en eftermiddag at grave et hul i en mark på den anden side af vejen. Jeg ved ikke, hvorfor vi gjorde det, drenge graver nogle gange bare huller. Vi blev en smule beskidte, men ikke så meget, at det ville give os for meget ballade. Andre drenge i nabolaget så, hvor spændende det var at grave et hul og begyndte at hjælpe til. Og så blev vi alle sammen mere beskidte. Jorden var hård, så vi hentede en haveslange og hældte lidt vand i bunden for at blødgøre jorden. Vi fik mudder på os, mens vi gravede, men hullet blev dybere.

En i gruppen besluttede sig for, at vi skulle lave vores hul om til en swimmingpool, så vi fyldte det op med vand. Da jeg var den yngste og ønskede at være en del af gruppen, blev jeg overtalt til at hoppe i og prøve hullet. Nu var jeg rigtig beskidt. Jeg havde ikke fra begyndelsen planlagt at blive beskidt, men det var, hvad der skete.

Da det begyndte at blive koldt, krydsede jeg vejen i den hensigt at gå ind i huset. Min mormor mødte mig i døråbningen og nægtede mig adgang. Hun fortalte mig, at såfremt hun tillod mig at komme ind, ville jeg slæbe mudder ind i huset, som hun lige havde gjort rent. Derfor gjorde jeg det, som enhver niårig ville have gjort, og løb om til bagdøren, men hun var hurtigere, end jeg havde regnet med. Jeg blev sur, trampede i jorden og krævede adgang til huset, men døren forblev lukket.

Jeg var våd og kold, og med et barns indbildningskraft troede jeg, at jeg skulle dø i min egen baghave. Til sidst spurgte jeg hende, hvad jeg skulle gøre for at blive lukket ind i huset. Inden jeg vidste af det, befandt jeg mig i baghaven, mens min mormor oversprøjtede mig med en vandslange. Efter hvad der syntes som en evighed, erklærede min mormor mig for ren og lod mig komme ind i huset. Der var varmt i huset, og jeg kunne få tørt og rent tøj på. (Se Allen D. Haynie, »Husk, til hvem vi har sat vores lid«, Liahona, nov. 2015, s. 121)

  • Hvilke åndelige sammenligninger kan I lave mellem ældste Haynies historie og vores liv?

I 3 Nefi 27 underviste Frelseren, som en del af sin tale til de nefitiske disciple, om sit evangelium, om konsekvenserne af synd, og om hvordan vi kan overvinde dem og blive åndeligt rene.

Læs 3 Nefi 27:19, og se efter Frelserens lærdomme.

  • Hvad lærer dette vers jer om jeres behov for Jesus Kristus og hans forsoning?

Jesus Kristus kan rense jer fra syndens pletter og hjælpe jer til at blive hellige. Tænk på jeres behov for at blive renset for synd, og hvordan det føles eller kan føles at være åndeligt ren. Når I studerer i dag, så se efter lærdomme, der kan hjælpe jer til bedre at forstå, hvordan I kan få adgang til Frelserens helliggørende kraft i jeres liv.

Jesus Kristus beskriver, hvordan vi kan blive helliggjort gennem Helligånden

I 3 Nefi 27:20-22 underviste Frelseren om, hvad vi kan gøre for at modtage hans helliggørende kraft og gøre os værdige til evigt liv. Som en hjælp kan I overveje at kopiere følgende diagram ind i jeres studiebog.

Befalinger

Velsignelser

Læs 3 Nefi 27:20-22 og udfyld diagrammet ud fra det, I finder.

3 Nefi 27:20 er et mesterlæreskriftsted. Overvej at markere evangeliske mesterlæreskriftsteder på en særlig måde, så I let kan finde dem. I næste lektion får I mulighed for at øve jer i at anvende den læresætning, der undervises om i dette skriftsted, på et spørgsmål eller en situation.

  • Hvordan vil I sammenfatte Frelserens lærdomme i vers 20 som en sandhedsudtalelse?

En sandhed, vi kan lære, er, hvis vi omvender os og kommer til Jesus Kristus ved at blive døbt, så kan vi blive helliggjort ved at modtage Helligånden og stå uplettede for ham på den yderste dag.

At blive helliggjort betyder at blive »syndfri, ren og hellig i kraft af Jesu Kristi forsoning« (Guide til skrifterne, »Helliggørelse«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

    • Hvordan hjælper omvendelse og dåb os til at opleve helliggørelse gennem Jesus Kristus?

    • Hvordan kan I svare en, der spekulerer på, hvordan disse befalinger gælder for vedkommende, når denne har modtaget dåbsordinancen?

At blive helliggjort gennem Helligånden

Jesu Kristi ord i vers 20 lærer os, at den måde, hvorpå han hjælper os til at blive helliggjort, er gennem modtagelse af Helligånden.

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har undervist om forholdet mellem Frelserens forsoning og Helligåndens helliggørende indflydelse.

Hvis I har mærket Helligåndens påvirkning i dag, kan I se det som et bevis for, at forsoningen er virksom i jeres liv. Af den og mange andre årsager er det en god idé at befinde jer på steder og påtage jer opgaver, som indbyder til Helligåndens tilskyndelser. At føle Helligåndens indflydelse virker på begge måder: Helligånden dvæler kun i et rent tempel, og det at modtage Helligånden renser os gennem Jesu Kristi forsoning. (Henry B. Eyring, »Gifts of the Spirit for Hard Times«, Ensign, juni 2007, s. 23)

  1. Besvar mindst et af følgende spørgsmål:

    • Hvordan har I bemærket Åndens forædlende indflydelse i jeres liv?

    • Hvordan kan vi invitere til Helligåndens vedvarende ledsagelse, så vi regelmæssigt kan blive velsignet med dens helliggørende indflydelse?

Anvendelse af Frelserens lærdomme i jeres liv

De sandheder, I har studeret i dag, er enkle, men afgørende at følge konsekvent, så I værdigt kan vende tilbage til Guds nærhed. Tænk over, hvordan I vil anvende det, I har lært og følt i jeres liv. I kan vælge en eller flere af følgende muligheder eller vælge en anden måde at anvende disse lærdomme på.

  1. Vær mere bevidste om at omvende jer hver dag, og beslut jer for at følge Frelseren mere fuldt ud.

  2. Gør jeres deltagelse i nadverordinancen til en mere meningsfuld del af jeres gudstjeneste om søndagen.

  3. Find frem til en synd eller forstyrrelse, der begrænser jeres fællesskab med Helligånden. Tag de nødvendige skridt for at fjerne den synd eller distraktion fra jeres liv.

  4. Begynd at gøre noget, der vil give jer større adgang til Helligåndens ledsagelse.