Seminarie
3 Nephi 27, deel 2: Door Jezus Christus geheiligd worden


‘3 Nephi 27, deel 2: Door Jezus Christus geheiligd worden’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘3 Nephi 27, deel 2’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

3 Nephi 27, deel 2

Door Jezus Christus geheiligd worden

Afbeelding
gelukkig kind wordt gedoopt

Heb je weleens gewenst dat je geestelijk reiner was? Jezus Christus onderwijst zijn discipelen in het oude Amerika. Hij zet belangrijke zegeningen uiteen die beschikbaar zijn voor wie zijn evangelie naleven, waaronder heiliging door de Heilige Geest. In deze les krijg je meer inzicht in hoe je de heiligende macht van de Heiland kunt ontvangen als je zijn evangelie probeert na te leven.

Onrein

Ouderling Allen D. Haynie van de Zeventig heeft het volgende verhaal uit zijn jeugd verteld.

Toen ik negen was, was mijn oma, die spierwit haar had en slechts anderhalve meter mat, een paar weken bij ons in huis. Tijdens haar bezoek besloten mijn twee oudere broers en ik op een namiddag om een kuil te gaan graven in het veld tegenover ons huis. Ik weet niet meer waarom we het deden; soms graven jongens gewoon kuilen. We werden een beetje vuil, maar niet in die mate dat we er echt door in de problemen zouden komen. Toen de jongens uit de buurt zagen hoe spannend het was om een kuil te graven, begonnen ze ons te helpen. We werden samen vuiler. De grond was hard, dus we haalden een tuinslang en spoten de bodem van de kuil nat om die zachter te maken. We kregen wat modder op onze kleren bij het graven, maar de kuil werd wel dieper.

Iemand in onze groep besloot dat onze kuil een zwembad moest worden, dus vulden we de kuil met water. Omdat ik de jongste was en erbij wilde horen, haalden ze mij over om erin te springen. Nu was ik echt vuil. Het was niet mijn bedoeling om onder de modder te zitten, maar dat zat ik nu wel.

Toen het koud begon te worden, stak ik de straat over om naar binnen te gaan. Mijn oma hield mij aan de voordeur tegen en weigerde mij binnen te laten. Ze zei dat ik het hele huis, dat zij net schoongemaakt had, vuil zou maken als ik binnenkwam. Dus ik deed wat iedere negenjarige onder de gegeven omstandigheden zou doen: ik rende naar de achterdeur, maar zij was sneller dan ik dacht. Ik werd kwaad, stampte met mijn voeten en eiste dat ik binnen werd gelaten, maar de deur bleef dicht.

Ik was nat, modderig, koud, en in mijn kinderlijke verbeelding dacht ik dat dit tot mijn dood in mijn eigen achtertuin kon leiden. Uiteindelijk vroeg ik haar wat ik moest doen om binnen te komen. Voor ik het wist, stond mijn oma mij in de achtertuin met de tuinslang af te spuiten. Na wat een eeuwigheid leek, verklaarde mijn oma mij schoon en mocht ik binnenkomen. Het was warm in huis en ik kreeg droge, schone kleren aan. (Allen D. Haynie, ‘Onthouden op wie we hebben vertrouwd’, Liahona, november 2015, 121.)

  • Welke geestelijke vergelijkingen kun je trekken tussen het verhaal van ouderling Haynie en ons eigen leven?

In 3 Nephi 27 spreekt de Heiland in zijn rede tot zijn Nephitische discipelen over zijn evangelie. Hij legt uit wat de gevolgen van zonde zijn, hoe we die kunnen overwinnen en geestelijk rein kunnen worden.

Lees 3 Nephi 27:19 en let op de leringen van de Heiland.

  • Wat kom je door dit vers te weten over je behoefte aan Jezus Christus en zijn verzoening?

Jezus Christus kan jou van de smet van zonde reinigen en je heilig helpen worden. Denk na over je behoefte om van zonde gereinigd te worden en hoe het voelt om geestelijk rein te zijn. Let bij je studie van vandaag op leringen waardoor je beter begrijpt hoe je de heiligende macht van de Heiland ontvangt.

Jezus Christus beschrijft hoe we door de Heilige Geest geheiligd kunnen worden

In 3 Nephi 27:20–22 leert de Heiland ons wat we kunnen doen om zijn heiligende macht te ontvangen en voor het eeuwig leven in aanmerking te komen. Neem voor je studie van deze verzen de volgende tabel over in je studiedagboek.

Geboden

Zegeningen

Lees 3 Nephi 27:20–22 en vul de tabel in met je bevindingen.

3 Nephi 27:20 is een Schrifttekst kerkleerbeheersing. Overweeg om Schriftteksten kerkleerbeheersing zo te markeren dat je ze makkelijk kunt terugvinden. In de volgende les is er gelegenheid om te oefenen met het toepassen van de leer uit deze tekst op een vraag of situatie.

  • Hoe zou je de woorden van de Heiland in vers 20 als een waarheid samenvatten?

Een waarheid die we kunnen leren, is dat als we ons bekeren, tot Jezus Christus komen en ons laten dopen, we geheiligd kunnen worden door de Heilige Geest te ontvangen en ten laatsten dage vlekkeloos voor Zijn aangezicht kunnen staan.

Heiliging betekent: ‘Van zonde bevrijd, zuiver, rein en heilig [worden] door de verzoening van Jezus Christus.’ (Gids bij de Schriften, ‘Heiliging’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de volgende vragen:

    • Hoe kunnen we door bekering en de doop door Jezus Christus worden geheiligd?

    • Hoe zou je reageren als iemand zich afvraagt hoe deze geboden van toepassing zijn na de verordening van de doop?

Door de Heilige Geest geheiligd worden

We komen door de woorden van Jezus Christus in vers 20 te weten dat Hij ons heiligt door ons de Heilige Geest te verlenen.

President Henry B. Eyring van het Eerste Presidium heeft het verband uitgelegd tussen de verzoening van de Heiland en de heiligende invloed van de Heilige Geest.

Als je vandaag de invloed van de Heilige Geest hebt gevoeld, mag je ervan uitgaan dat dit een bewijs is dat de verzoening werkzaam is in jouw leven. Om die reden, en om veel andere redenen, doe je er verstandig aan om je te begeven naar plekken en je bezig te houden met dingen die de ingevingen van de Heilige Geest uitnodigen. Als je de invloed van de Heilige Geest voelt, heeft dat een wisselwerking: de Heilige Geest verblijft alleen maar in een reine tempel en het ontvangen van de Heilige Geest reinigt ons door de verzoening van Jezus Christus. (Henry B. Eyring, ‘Gifts of the Spirit for Hard Times’, Ensign, juni 2007, 23.)

  1. Beantwoord ten minste een van de volgende vragen.

    • Hoe merk jij de reinigende invloed van de Geest?

    • Hoe kunnen we ons openstellen voor het voortdurende gezelschap van de Heilige Geest, zodat we regelmatig met zijn heiligende invloed worden gezegend?

De leringen van de Heiland toepassen

De waarheden die je vandaag hebt bestudeerd, zijn eenvoudig, maar het is van essentieel belang dat je die consequent naleeft, zodat je waardig in de tegenwoordigheid van God kunt terugkeren. Bedenk hoe je gaat toepassen wat je hebt geleerd en gevoeld. Je kunt een of meer van de volgende opties kiezen, of een andere manier kiezen om deze leringen toe te passen.

  1. Je bewuster dagelijks bekeren en je voornemen om de Heiland beter te volgen.

  2. Je deelname aan de verordening van het avondmaal een zinvoller deel van je zondag laten uitmaken.

  3. Een zonde of afleiding benoemen die het gezelschap van de Heilige Geest in de weg staat. Onderneem de nodige acties om die zonde of afleiding uit je leven te bannen.

  4. Iets doen waardoor je meer toegang tot het gezelschap van de Heilige Geest krijgt.