Seminar
Eter 12:1-22: Modtagelse af et vidnesbyrd om sandheden


»Eter 12:1-22: Modtagelse af et vidnesbyrd om sandheden«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»Eter 12:1-22«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Eter 12:1-22

Modtagelse af et vidnesbyrd om sandheden

Billede
unge kvinder studerer evangeliet

Hvad har hjulpet jer i jeres bestræbelser på at lære åndelig sandhed? Efter Moroni detaljeret havde berettet om mange års jereditisk historie, introducerede han profeten Eters tjenestegerning. Moroni fortalte derpå om nogle af de velsignelser, der kommer af at udøve tro på Jesus Kristus, herunder hvordan en prøve af vores tro kan hjælpe os til at modtage et vidnesbyrd om sandheden. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at udøve tro til at modtage et åndeligt vidnesbyrd om sandheden.

»Hvordan ved du det?«

Søster Rebecca L. Craven, andenrådgiver i Unge Kvinders hovedpræsidentskab, har fortalt om følgende oplevelse, som hun havde, da hun talte med en ung kvinde:

Billede
Søster Rebecca L. Craven

Jeg havde en dejlig oplevelse med en sød, ung kvinde, der stillede et meget oprigtigt spørgsmål: »Søster Craven, hvordan ved du, at noget om Kirken er sandt? For jeg føler ingenting.«

Inden jeg begyndte at svare, stillede jeg hende først nogle spørgsmål. »Fortæl mig om dit personlige skriftstudium.«

Hun svarede: »Jeg læser ikke i skrifterne.«

Jeg spurgte: »Hvad med din familie? Studerer I Kom og følg mig sammen?«

Hun sagde: »Nej.«

Jeg spurgte ind til hendes bønner: »Hvad føler du, når du beder?«

Hendes svar var: »Jeg beder ikke.« (Rebecca L. Craven, »Gør det, der betyder mest«, Liahona, maj 2022, s. 62).

  • Hvad kan I ud fra jeres erfaringer sige for at hjælpe denne unge kvinde?

Tænk på åndelige sandheder, som I gerne vil modtage et åndeligt vidnesbyrd om eller et stærkere vidnesbyrd om. Overvej at skrive disse i jeres studiebog. Når I studerer i dag, så se efter lærdomme, der kan hjælpe jer til at få et åndeligt vidnesbyrd eller styrke jeres vidnesbyrd.

»Jeres tro er blevet prøvet«

Da Moroni fortsatte med at forkorte jereditternes optegnelse, introducerede han profeten Eters tjenestegerning. Til trods for at han blev født i fangenskab og levede blandt folk, der afviste profeterne (se Eter 11:20-23), levede han et retfærdigt liv og blev kaldet af Gud til at være profet.

Læs Eter 12:2-5, og se efter, hvordan Jereditterne modtog Eters forkyndelse.

  • Hvorfor nægtede folket at tro på Eters ord?

Læs Eter 12:6, og se efter, hvad Moroni sagde om, hvordan vi får et åndeligt vidnesbyrd om sandheden.

Eter 12:6 er et mesterlæreskriftsted. Overvej at markere evangeliske mesterlæreskriftsteder på en særlig måde, så I let kan finde dem. I næste lektion får I mulighed for at øve jer på at anvende den læresætning, der undervises om i dette skriftsted, på et spørgsmål eller i en situation.

Ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte om en betydning af vendingen jeres tro er blevet prøvet:

Billede
Ældste Richard G. Scott

I kan lære at bruge tro mere effektivt ved at anvende dette princip, som Moroni belærte om: »Tro er det, som man håber på og ikke ser; bestrid det derfor ikke, fordi I ikke ser det, for I modtager intet vidnesbyrd, førend jeres tro er blevet prøvet« (Eter 12:6, fremhævelse tilføjet). Derfor vil du, hver gang du prøver din tro – dvs. hver gang du handler værdigt på en tilskyndelse – modtage Åndens bekræftende vidnesbyrd. Disse følelser vil styrke din tro. Når du gentager dette mønster, vil din tro blive stærkere (Richard G. Scott, »Den forvandlende kraft ved tro og karakterstyrke«, Liahona, nov. 2003, s. 76).

  • Hvad lærer I af Eter 12:6 og denne udtalelse, der kan hjælpe en, der ønsker at få et åndeligt vidnesbyrd eller et stærkere vidnesbyrd om sandhed?

En sandhed, vi kan lære af Eter 12:6, er, at hvis vi ønsker et åndeligt vidnesbyrd, så må vi først udøve tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

Søster Rebecca L. Craven fortalte, hvordan hun svarede den unge kvinde, hun talte med:

Billede
Søster Rebecca L. Craven

Mit svar til hende var enkelt: »Hvis du vil vide noget, er du nødt til at gøre noget.«

Gælder det ikke, hvad som helst vi gerne vil lære eller vide? Jeg opfordrede min nye veninde til at begynde at gøre – det vil sige at efterleve – Jesu Kristi evangelium: Bede, studere, tjene andre og stole på Herren. Omvendelse til evangeliet kommer ikke, når man ikke gør noget. Den kommer ved Helligåndens kraft, når vi bevidst gør en indsats for at få viden ved at bede, søge og banke på. Den kommer ved at gøre noget (Rebecca L. Craven, »Gør det, der betyder mest«, Liahona, maj 2022, s. 62).

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål:

    • Hvorfor tror I, at udøvelse af tro på Jesus Kristus gennem vore handlinger er afgørende for at modtage et åndeligt vidnesbyrd om ham og hans evangelium?

    • Hvordan kan efterlevelse af Frelserens evangelium påvirke vores følelser for ham?

Eksempler på tro

Tænk på oplevelser, hvor I eller andre modtog et åndeligt vidnesbyrd som følge af at efterleve Frelserens evangelium og udøve tro på ham.

Se et eksempel på en person, der blev styrket som følge af at udøve tro på Frelseren, i »Pure and Simple Faith« (5:21), som findes på ChurchofJesusChrist.org.

Da Moroni fortsatte sin tale, kom han med mange eksempler på personer, der blev velsignet, da de udøvede tro på Jesus Kristus.

Læs Eter 12:7-22, og se efter, hvordan Herren velsignede de mennesker, der udøvede tro på ham. Overvej at markere eventuelle eksempler, der skiller sig ud for jer.

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar mindst et af følgende spørgsmål:

    • Hvilke af disse eksempler på tro gjorde mest indtryk på jer? Hvorfor?

    • Hvordan kan et eller flere af de eksempler, I studerede, hjælpe jer i jeres personlige forhold?

Overvej, hvordan I kan anvende det, I har lært i dag, i jeres liv. Nedskriv to eller tre handlinger, I kan gøre for at udøve tro på Jesus Kristus og modtage eller styrke jeres vidnesbyrd om Frelserens evangelium.