Seminarie
Ether 12:1–22: Een getuigenis van de waarheid ontvangen


‘Ether 12:1–22: Een getuigenis van de waarheid ontvangen’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Ether 12:1–22’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Ether 12:1–22

Een getuigenis van de waarheid ontvangen

Afbeelding
jongevrouwen bestuderen het evangelie

Wat heeft jou geholpen om geestelijke waarheid te ontdekken? Na vele jaren van Jareditische geschiedenis beknopt te hebben weergegeven, introduceert Moroni de bediening van de profeet Ether. Moroni noemt vervolgens enkele zegeningen die voortvloeien uit geloof in Jezus Christus oefenen, met inbegrip van hoe we door de beproeving van ons geloof een getuigenis van de waarheid kunnen ontvangen. Deze les helpt je geloof te oefenen om een geestelijk getuigenis van de waarheid te ontvangen.

‘Hoe weet je dat?’

Zuster Rebecca L. Craven, tweede raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium, vertelde het volgende over een gesprek dat ze met een jongevrouw had:

Afbeelding
Zuster Rebecca L. Craven

Ik had een fijne ervaring met een lieve jongevrouw die me heel oprecht vroeg: ‘Zuster Craven, hoe weet je of er ook maar iets van de kerk waar is? Ik voel namelijk niets.’

Ik gaf niet direct antwoord maar stelde eerst wat vragen. ‘Vertel me eens over je persoonlijke Schriftstudie.’

Ze antwoordde: ‘Ik lees niet in de Schriften.’

Ik vroeg: ‘Lezen jullie thuis samen? Gebruiken jullie Kom dan en volg Mij samen?’

‘Nee’, zei ze.

Ik vroeg naar haar gebeden: ‘Wat voel je wanneer je bidt?’

Haar antwoord: ‘Ik bid niet.’ (Rebecca L. Craven, ‘Doen wat er het meest toe doet’, Liahona, mei 2022, 62.)

  • Wat zou je uit eigen ervaring kunnen zeggen om deze jongevrouw te helpen?

Denk na over geestelijke waarheden waarvan je een geestelijke bevestiging of sterker getuigenis wilt ontvangen. Noteer deze bijvoorbeeld in je studiedagboek. Let tijdens je studie van vandaag op leringen waarmee je een geestelijk getuigenis kunt krijgen of je getuigenis kunt versterken.

‘De beproeving van uw geloof’

Moroni zet de samenvatting van het verslag van de Jaredieten voort en introduceert de bediening van de profeet Ether. Hoewel hij in gevangenschap was geboren en onder mensen leefde die de profeten verwierpen (zie Ether 11:20–23), leidde Ether een rechtschapen leven en werd Hij door God als profeet geroepen.

Lees Ether 12:2–5 en ga na hoe Ethers prediking door de Jaredieten werd ontvangen.

  • Waarom weigerde het volk de woorden van Ether te geloven?

Lees Ether 12:6 en ga na hoe we volgens Moroni een geestelijk getuigenis van de waarheid kunnen krijgen.

Ether 12:6 is een Schrifttekst kerkleerbeheersing. Overweeg om Schriftteksten kerkleerbeheersing zo te markeren dat je ze makkelijk kunt terugvinden. In de volgende les is er gelegenheid om te oefenen met het toepassen van de leer uit deze tekst op een vraag of situatie.

Ouderling Richard G. Scott (1928–2015) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft een betekenis van de zin beproeving van uw geloof gegeven:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

U kunt uw geloof doelmatiger gebruiken als u het beginsel toepast waarvan Moroni heeft gezegd ‘dat geloof datgene is waarop men hoopt maar dat men niet ziet; daarom, betwist niet omdat u niet ziet, want u ontvangt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloof’ [Ether 12:6, cursivering toegevoegd]. Iedere keer als u uw geloof beproeft, dat wil zeggen, als u aan een influistering gehoor geeft, zult u van de Geest het bevestigende bewijs krijgen. Dergelijke gevoelens zullen uw geloof versterken. En als u dat blijft doen, zal uw geloof steeds groter worden. (Richard G. Scott, ‘De kracht van het geloof in tijden van onzekerheid en beproeving’, Liahona, mei 2003, 76.)

  • Wat heb je van Ether 12:6 en deze uitspraak geleerd, waar iemand die een geestelijke bevestiging of een sterker getuigenis van de waarheid wil ontvangen wat aan heeft?

We leren uit Ether 12:6 onder meer het volgende: Als we een geestelijk getuigenis verlangen, moeten we eerst geloof in Jezus Christus en zijn evangelie oefenen.

Zuster Rebecca L. Craven vertelde hoe ze reageerde op de jongevrouw met wie ze sprak:

Afbeelding
Zuster Rebecca L. Craven

Mijn antwoord op haar vraag was eenvoudig: ‘Als je iets wilt weten, dan moet je iets doen.’

Geldt dat niet voor alles wat we willen leren of weten? Ik nodigde mijn nieuwe vriendin uit om het evangelie van Jezus Christus te gaan doen: bidden, studeren, anderen dienen en op de Heer vertrouwen. Bekering komt niet voort uit niets doen. Bekering komt door de macht van de Heilige Geest wanneer wij echt moeite doen om iets te weten te komen door te vragen, te zoeken en te kloppen. Het is het gevolg van doen. (Rebecca L. Craven, ‘Doen wat er het meest toe doet’, Liahona, mei 2022, 62.)

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord de volgende vragen:

    • Waarom is geloof in Jezus Christus oefenen door te handelen essentieel voor het ontvangen van een geestelijk getuigenis van Hem en zijn evangelie?

    • Wat betekent het evangelie van de Heiland naleven voor onze gevoelens voor Hem?

Voorbeelden van geloof

Denk na over een ervaring waarbij jij of anderen een geestelijk getuigenis ontvingen door het evangelie van de Heiland na te leven en geloof in Hem te oefenen.

Bekijk ‘Zuiver en eenvoudig geloof’ (5:21), op ChurchofJesusChrist.org, voor een voorbeeld van iemand die werd gesterkt door geloof in de Heiland te oefenen.

Moroni zet zijn rede voort en geeft een aantal voorbeelden van mensen die werden gezegend door geloof in Jezus Christus te oefenen.

Lees Ether 12:7–22 en ga na hoe de Heer deze mensen zegende, die geloof in Hem oefenden. Je kunt voorbeelden die je opvallen eventueel markeren.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)
  1. Beantwoord ten minste een van de volgende vragen:

    • Welke van deze voorbeelden van geloof maakten de meeste indruk? Waarom?

    • Wat zou je in je eigen omstandigheden kunnen hebben aan een of meer van de voorbeelden die je hebt bestudeerd?

Bedenk hoe je het geleerde kunt toepassen. Noteer twee of drie dingen die je kunt doen om geloof in Jezus Christus te oefenen, en je getuigenis van het evangelie van de Heiland te ontvangen of te versterken.