Seminariet
Lära genom tro: elevens roll


”Lära genom tro: elevens roll”, Mormons bok – Lärarhandledning (2024)

”Lära genom tro”, Mormons bok – Lärarhandledning

Inledande sidor

Lära genom tro

Elevens roll

Bild
Seminariet i San Jose de Ocoa i Dominikanska republiken

Din himmelske Fader och Jesus Kristus älskar dig och vill undervisa dig om evangeliet genom den Helige Andens kraft. Vad kan du göra för att kunna ta emot mer av det som de är villiga att lära dig? Den här lektionen kan hjälpa dig att få ut så mycket som möjligt av dina studier i seminariet genom att hjälpa dig förstå vad det innebär att lära genom tro på Jesus Kristus.

Aktivt deltagande i andligt lärande. Evangelielärande som främjar omvändelse kräver ständiga ansträngningar från elevens sida. Hjälp dina elever förstå värdet av att aktivt delta i undervisnings- och lärandeprocessen.

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Elevens förberedelse: Be eleverna läsa stycke 1–2 i kapitlet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022) och att förbereda sig för att berätta vad vi kan göra för att lära oss andliga sanningar.

Möjliga lärandeaktiviteter

Herren älskar ansträngning

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Skriv gärna följande uttalande på tavlan så att eleverna kan titta på det. Du kan låta eleverna se på videon ”En särskilt ädel kallelse” på JesuKristiKyrka.org, från tidskod 2:16–3:49, eller låt dem läsa citatet nedan.

President Russell M. Nelson har lärt:

Herren älskar ansträngning, för ansträngning belönar oss med sådant man inte kan få på något annat sätt. (Russell M. Nelson, i Joy D. Jones, ”En särskilt ädel kallelse”, Liahona, maj 2020, s. 16)

  • Hur kan vi tillämpa citatet av president Nelson i våra liv? Hur kan det till exempel tillämpas på missionsarbete, stödverksamhet eller att skaffa en utbildning?

  • Hur tror ni att det kan tillämpas på att lära sig om Jesu Kristi evangelium i seminariet i år?

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Visa gärna upp följande stycke och frågor så att eleverna tyst kan utvärdera sig själva.

Fundera över följande frågor som en hjälp för dig att utvärdera dina egna evangeliestudier:

  • Vilka ansträngningar gör du just nu för att lära dig Jesu Kristi evangelium? Hur har du inbjudit Gud att undervisa dig?

  • Känner du att du når de resultat du vill ha och behöver? Varför, eller varför inte?

Fundera under den här lektionen på hur du vill lära dig och växa det här året i seminariet. Sök din himmelske Faders vägledning genom den Helige Anden för att få veta hur du kan tillämpa den här lektionen i ditt liv.

Lärdomar i Mormons bok

Läs minst två av följande nyckelskriftställen och titta efter hur våra egna ansträngningar och önskningar har betydelse och vilken roll Gud har i våra evangeliestudier.

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Eleverna kan arbeta i små grupper där eleverna läser olika skriftställen och berättar vad de lär sig för sin grupp.

Du kan skriva rubrikerna ”Våra ansträngningar” och ”Guds roll” på tavlan och be eleverna skriva det de hittar under rätt rubrik. Uppmuntra dem att dela med sig av detaljer i det de skriver till klassen.

  • Vad hittade ni som kan hjälpa er att lära er mer av Gud under seminariet?

  • Vad tror ni att resultatet blir om vi förväntar oss att Gud ska ge oss kunskap men inte gör egna ansträngningar? Vad skulle resultatet bli om vi gör ansträngningar men inte söker Guds hjälp? Varför?

Sammanfatta i en mening vad ni förstår om att lära sig evangeliet med tanke på vad ni har studerat hittills i dag.

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Be gärna några elever att dela med sig av sin sammanfattande mening med klassen. Eleverna nämner kanske många olika sanningar, som följande:

  • Gud undervisar oss rad på rad om vi vill lära av honom.

  • Vi måste vara villiga att studera och be med tro på Jesus Kristus om vi vill få veta sanningen.

Tacka eleverna för deras kommentarer och försäkra dem om att det de berättade bidrar till allas lärande. Detta kan motivera andra elever att dela med sig och skapa en atmosfär av deltagande.

Kan seminariet förändra ditt liv?

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Du kan låta eleverna se på ”Seminariet kan förändra liv” [Seminary Can Change Lives] (4:14) som finns på ChurchofJesusChrist.org. Be eleverna tänka på möjliga anledningar till att videon fått titeln ”Seminariet kan förändra liv” och inte ”Seminariet kommer att förändra ditt liv”. Be eleverna dela med sig av sina tankar efter videon.

Läs följande citat av president Russell M. Nelson och titta efter vad som kan hjälpa dig att bestämma dig för om ditt liv ska förändras av seminariet.

Ju mer ni följer Jesu Kristi exempel, desto större framgång får ni.

Vad är det då som kan hjälpa er att bli sådana hängivna lärjungar till Jesus Kristus? Ett svar är seminariet och institutet – att inte bara närvara utan också aktivt delta i lektioner och trofast utföra de uppgifter ni får. …

Examen från seminariet och institutet kommer att öka er förmåga att lyckas väl med det viktigaste ni någonsin har att göra i livet. Sann glädje blir er! (Russell M. Nelson, ”A Personal Invitation to Participate in Seminary and Institute” [En personlig inbjudan att delta i seminariet och institutet], 4 feb. 2019, ChurchofJesusChrist.org)

  • Vad i citatet av president Nelson lade ni särskilt märke till? Varför?

  • Hur kan ni fokusera på att följa Jesus Kristus under era studier i seminariet?

  • Vad tror ni det innebär att ”aktivt delta” i seminariet?

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

Be eleverna diskutera konkreta sätt att delta aktivt i seminariet. Hjälp dem förstå att elever med olika personligheter och omständigheter aktivt kan delta på olika sätt. Hur kan till exempel en blyg elev och en utåtriktad elev aktivt delta på sina egna sätt?

Hur man får ut så mycket som möjligt av seminariet

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

För följande aktivitet kan du visa den här bilden eller en annan bild av en ung man i seminariet. Be eleverna att få situationen att kännas mer verklig genom att ge den unge mannen ett namn och beskriva hans personlighet, hans bakgrund i evangeliet, hur han känner för seminariet och så vidare. Be sedan eleverna skriva i sina studiedagböcker vilka råd de skulle ge den här unge mannen innan de delar med sig av sina råd till klassen.

Bild
Deltagare i seminarieklass

Föreställ er att den unge mannen på den här bilden närvarar på seminariet för första gången. Han vill lära och växa andligen men är osäker på hur han ska göra det. Med tanke på vad ni har lärt er i dag och av tidigare upplevelser i seminariet och kyrkan, skriv ner de råd ni skulle ge honom.

Ta med följande:

  • vad han skulle kunna göra före, under och efter lektionen för att förbättra sitt andliga lärande

  • hur han skulle kunna fokusera på att följa Frälsaren och inbjuda den Helige Anden att undervisa honom

  • handlingar eller förhållningssätt som kan göra det lättare eller svårare att lära sig andligen, både för honom och för andra i klassen.

Bild
ikon, undervisningsinstruktion

När eleverna ger sina råd kan du hjälpa dem att se värdet i att förbereda hjärta och sinne för att lära sig före lektionen. Du kan hjälpa eleverna att göra det genom att uppmana dem att förbereda sig med hjälp av några av förslagen i ”Elevens förberedelse” som finns längst upp i varje lektion. Hjälp dem också förstå vikten av att agera enligt de sanningar de lär sig när lektionen är över.

Sätt upp ett mål att få ut så mycket som möjligt av seminariet i år. För att göra det kan ni besvara följande frågor:

  • Vad hoppas du få ut av seminariet i år?

  • Vad är du villig att göra för att visa Herren att du vill lära dig av honom och bli mer som han?