Seminarie
2 Nephi 11: Getuigen van Christus


‘2 Nephi 11: Getuigen van Christus’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘2 Nephi 11’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

2 Nephi 11

Getuigen van Christus

Afbeelding
Jezus Christus als herder

Wie komen er in je gedachten als je aan getuigen van Jezus Christus denkt? Nephi koesterde de getuigenissen van zijn broer Jakob en van de profeet Jesaja ten zeerste. Hij nam ze dan ook naast zijn eigen getuigenis van Jezus Christus in zijn kroniek op. Deze les kan je getuigenis versterken dat Jezus Christus echt bestaat.

Cursisten uitnodigen om van Jezus Christus te getuigen. Nu de cursisten Jezus Christus leren kennen en liefhebben, laat u ze over hun gevoelens jegens Hem vertellen. Daardoor nodigen ze de Geest uit om te getuigen dat hun uitgesproken woorden waar zijn. President M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft beklemtoond dat ‘de Geest niet kan worden tegengehouden als er zuiver getuigenis van Christus wordt gegeven’. (‘Zuiver getuigenis’, Liahona, november 2004, 41.)

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten een vriend of dierbare vragen hoe die een getuigenis van Jezus Christus heeft verkregen.

Mogelijke leeractiviteiten

Het belang van getuigen

Maak de cursisten aan de hand van het volgende eenvoudige scenario het belang van getuigen duidelijk. Voeg eventueel details aan het scenario toe om het interessanter voor ze te maken. Een vriend(in) wil bijvoorbeeld weten waar de cursisten waren. Of er was op dat moment een misdaad gepleegd en de cursisten moeten met een alibi op de proppen komen.

U kunt de cursisten ook gewoon vragen of ze ooit op getuigen hebben moeten vertrouwen om te bevestigen dat wat ze zeiden waar was.

Stel je voor dat je moest verantwoorden waar je gisteravond van zes tot zeven uur in de avond was.

  • Hoe kun je bewijzen wat je toen aan het doen was?

  • Zijn er getuigen die kunnen verifiëren waar je was?

  • Waarom zijn getuigen belangrijk als we naar waarheid op zoek zijn?

Lees 2 Nephi 11:2–3 en let op de getuigen die Nephi noemde en wat ze hadden meegemaakt.

Vraag de cursisten wat ze hebben gevonden en wat ze ervan vonden. Stel eventueel de volgende vragen:

  • Waarom zouden deze drie mensen krachtige getuigen zijn?

  • Wat zou je van ze willen leren?

  • Welke waarheden kom je in vers 3 over God te weten?

Zet de volgende onvolledige zin op het bord terwijl de cursisten antwoorden: Onze hemelse Vader stuurt getuigen om … Vul de zin dan aan met wat de cursisten zeggen.

Lees 2 Nephi 11:4, 6 en ga na wat Nephi zijn volk vooral op het hart wilde drukken.

Als de cursisten de zin op het bord nog niet hebben aangevuld met iets als het onderstaande beginsel, doe dat dan eventueel zelf.

Een van de waarheden die we uit 2 Nephi 11 kunnen leren, is: Onze hemelse Vader stuurt getuigen om van het bestaan van zijn Zoon te getuigen.

  • Waarom zou onze hemelse Vader getuigen gebruiken om van zijn Zoon te getuigen?

Neem even de tijd om bij je eigen geloofsopvattingen en gevoelens over de Heiland Jezus Christus stil te staan. Denk na over getuigen van de Heiland en hoe ze jou en je geloofsopvattingen over Hem hebben gevormd. Let in het vervolg van deze les op manieren waarop getuigen jou kunnen helpen en sterken.

Vóór 2 Nephi 11 maakte Nephi melding van de leringen en het getuigenis van zijn jongere broer Jakob. Na 2 Nephi 11 maakte Nephi melding van de leringen en het getuigenis van de profeet Jesaja. Noteer eventueel ‘2 Nephi 9–10 is Jakobs getuigenis’ naast Jakobs naam in vers 3 en ‘2 Nephi 12–24 is Jesaja’s getuigenis’ naast Jesaja’s naam in vers 2.

Getuigen van Jezus Christus

Afbeelding
Apostelen rond de Christus in Rome

Met deze les kun je je eigen getuigenis van Jezus Christus verdiepen. Of je nu zelf al weet dat Hij leeft of je nog steeds afvraagt of Hij echt bestaat, de Heilige Geest kan je helpen om Hem beter te leren kennen door Gods uitgekozen getuigen. De huidige diepgang van je getuigenis van Hem is minder belangrijk dan je verlangen om Hem vanaf nu beter te leren kennen.

Voor de volgende studiesuggestie kunt u de cursisten in groepjes van drie indelen, waarbij iedere cursist een andere getuige bestudeert. Vraag de cursisten na verloop van tijd wat ze met hun groepje hebben geleerd.

  1. Jakob – zoek in 2 Nephi 9–10 naar een lering of getuigenis aangaande Christus die voor jou van betekenis is. (Mogelijke verzen zijn 2 Nephi 9:10–12, 20–23, 41; 10:25.)

  2. Jesaja – zoek in 2 Nephi 12–24 naar een lering of getuigenis aangaande Christus die voor jou van betekenis is. (Mogelijke verzen zijn 2 Nephi 16:1–3; 17:14; 19:6–7; 22:2; 24:3.)

  3. Nephi – zoek in Nephi’s eigen geschriften naar een lering of getuigenis aangaande Christus die voor jou van betekenis is. (Mogelijke verzen zijn 1 Nephi 11:31–33; 19:8–10; 2 Nephi 4:18–21; 25:26, 29.)

Hedendaagse getuigen van Christus

Bedenk dat Nephi getuigde: ‘God [zendt] meer getuigen’ (2 Nephi 11:3). Die getuigen zijn onder meer zijn hedendaagse apostelen. Bekijk het getuigenis van minstens twee van de volgende hedendaagse getuigen van Jezus Christus. Wees je bewust van gevoelens en gedachten die je van de Heilige Geest kunt ontvangen terwijl je kijkt. De complete video’s staan op ChurchofJesusChrist.org.

Laat de cursisten eventueel kiezen welke video’s ze willen bekijken als er geen tijd voor alle vijf is. Geef ze tussen de video’s door de tijd om in hun studiedagboek op te schrijven wat ze over Jezus Christus hebben geleerd of gevoeld.

Bijzondere getuigen van Christus – president Russell M. Nelson’ (bekijk vanaf tijdcode 4:32 tot 5:47)

Bijzondere getuigen van Christus – president M. Russell Ballard’ (bekijk vanaf tijdcode 2:22 tot 3:45)

Bijzondere getuigen van Christus – ouderling Quentin L. Cook’ (bekijk vanaf tijdcode 3:53 tot 4:57)

Bijzondere getuigen van Christus – ouderling Neil L. Andersen’ (bekijk vanaf tijdcode 4:20 tot 5:24)

Bijzondere getuigen van Christus – ouderling D. Todd Christofferson’ (bekijk vanaf tijdcode 4:30 tot 5:51)

Jouw getuigenis van Jezus Christus

Merk op dat Nephi een profeet koos die hij bewonderde (Jesaja), iemand die hij persoonlijk kende (zijn broer Jakob) en zijn eigen getuigenis om gedrieën te getuigen dat Jezus Christus echt bestaat.

Overweeg de cursisten hun gedachten over de volgende oefening in hun studiedagboek te laten schrijven. Toon desgewenst de volgende opsomming terwijl de cursisten aan het schrijven zijn. Herinner ze eerst nog aan wat ze tijdens hun voorbereiding hebben geleerd.

  • Schrijf een lering van Nephi, Jakob, Jesaja of een hedendaagse profeet over de Heiland op die je aanspreekt.

  • Noteer de naam van iemand die je persoonlijk kent die volgens jou een getuige van Jezus Christus is. Schrijf ook op wat je van het getuigenis van die persoon hebt geleerd. (Je kunt die persoon eventueel vragen hoe hij of zij een getuigenis van Christus heeft verkregen.)

  • Schrijf op wat je van je eigen getuigenis van Jezus Christus vindt. Noem daarbij eventueel ervaringen die je hebt gehad of dingen die je over Hem hebt geleerd. Of schrijf over je verlangen om een getuigenis van Jezus Christus te verkrijgen en wat je bereid bent te doen om dat getuigenis te laten groeien.

Vraag een aantal vrijwilligers wat ze hebben opgeschreven.

U kunt een lofzang over Jezus Christus zingen of beluisteren om de les mee af te sluiten.