Seminaari
2. Nefi 32:1–7: ”Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla”


”2. Nefi 32:1–7: ’Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”2. Nefi 32:1–7”, Mormonin kirja, opettajan kirja

2. Nefi 32:1–7

”Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla”

Kuva
perhe aterialla

Kuvittele juhla-ateria, jossa on tarjolla paljon herkullisia ruokia. Kuinka arvelisit nauttivan tällaisista juhlista? Kun Nefi oli opettanut kansalleen, kuinka seurata Jeesusta Kristusta liittopolulla, hänestä tuntui, että he eivät edelleenkään oikein tienneet, mitä tehdä kasteen jälkeen. Sen vuoksi hän kannusti heitä kestitsemään itseään Kristuksen sanoilla ja vakuutti heille, että Vapahtajan sanat johdattaisivat heitä eteenpäin (ks. 2. Nefi 32:3). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua kestitsemään itseäsi Jeesuksen Kristuksen sanoilla.

Oppilaan kokemus. Täyttäessämme seminaarien ja instituuttien tavoitetta pyrimme auttamaan jokaista oppilasta kokemaan kääntymyksen, merkitystä ja yhteenkuuluvuutta. Pane merkille tapoja auttaa oppilaita kokemaan kääntymys Jeesukseen Kristukseen, yhdistämään oppimaansa oman elämänsä olosuhteisiin sekä tuntemaan olevansa turvassa ja saavansa tukea, kun he opiskelevat.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita vertaamaan omaa pyhien kirjoitusten tutkimistaan ruokailemiseen ja kannusta heitä tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan ajatuksistaan.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Syömään!

Sen sijaan että aloittaisit oppitunnin näyttämällä alla olevat kuvat, voisit pyytää kahta oppilasta esittämään kolme eri tilannetta: he syövät pientä välipalaa, he syövät tavanomaista ateriaa ja he nauttivat ylellistä juhla-ateriaa. Samalla muut oppilaat yrittävät arvata, mitä he esittävät.

Katso seuraavia kuvia ja mieti, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja on välipalan, tavanomaisen aterian ja juhla-aterian nauttimisen välillä.

Kuva
banaani
Kuva
kulhollinen riisiä
Kuva
juhla-ateria
  • Mitä yhtäläisyyksiä ja eroja tuli mieleesi?

  • Jos vertaisimme Kristuksen sanojen tutkimista näihin kolmeen ruokailutapaan, mitä kukin niistä mahtaisi kuvata?

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat siunata sinua johdatuksella, ohjauksella, avulla ja lohdutuksella. Mieti tilannetta, jossa viimeksi tutkit Vapahtajan sanoja. Kuvailisitko kokemusta välipalaksi, tavanomaiseksi ateriaksi vai juhla-ateriaksi? Entä viime viikon tai kuukauden aikana? Kun jatkat tutkimista, tavoittele Pyhän Hengen apua saadaksesi tietää, kuinka Kristuksen sanojen tutkiminen on ollut siunauksena omassa elämässäsi. Etsi myös innoitusta, joka auttaa sinua tietämään, kuinka voit parantaa pyrkimyksiäsi kestitä itseäsi Kristuksen sanoilla.

Jeesuksen Kristuksen sanat

Muista, että Nefi opetti kansalleen kaidasta ja kapeasta polusta, joka johtaa iankaikkiseen elämään, ja siitä, mitä tuon matkan aloittaminen vaatii (ks. 2. Nefi 31:17–18). Nefi huomasi kansansa ihmettelevän, mitä he voisivat tehdä kasteen vastaanottamisen jälkeen ja kuinka he voisivat jatkaa liittopolulla.

Lue 2. Nefi 32:1–3 ja ota selville, mitä neuvoja Nefi antoi Kristuksen sanojen tutkimiseen. Mieti samalla omia huolenaiheitasi, kysymyksiäsi ja tarpeitasi sekä sitä, kuinka Nefin opetukset voivat hyödyttää sinua. Voi olla hyödyllistä tietää, että ilmaus ”puhua enkelien kielellä” (2. Nefi 32:2) tarkoittaa yksinkertaisesti puhumista ”Pyhän Hengen voimalla” (Boyd K. Packer, ”Pyhän Hengen lahja – Mitä jokaisen jäsenen tulee tietää”, Liahona, elokuu 2006, s. 21).

2. Nefi 32:3 on oppien hallinnan kohta. Voisit merkitä oppien hallinnan kohdat selvästi erottuvalla tavalla, jotta löydät ne helposti myöhemmin. Saat seuraavassa oppiaiheessa tilaisuuden harjoitella tässä kohdassa käsiteltävän opin soveltamista johonkin kysymykseen tai tilanteeseen.

  • Mitä löysit?

Kun oppilaat kertovat löytämistään asioista, kuuntele tarkoin ja kirjoita taululle heidän mainitsemiaan tosia periaatteita.

Yksi totuus, jonka olet saattanut huomata jakeesta 2. Nefi 32:3, on se, että kun kestitsemme itseämme Jeesuksen Kristuksen sanoilla, ne kertovat meille kaiken, mitä meidän tulee tehdä. Voisit merkitä tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi.

  • Mistä me voimme löytää Jeesuksen Kristuksen sanoja?

  • Mistähän syystä Nefi käytti sanaa ”kestitseminen” kuvaillessaan, kuinka meidän tulisi tutkia Vapahtajan sanoja (ks. 2. Nefi 32:3)?

Lue seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Takashi Wadan seuraava lausunto. Jos mahdollista, voisit katsoa katkelman vanhin Wadan puheesta sivustolta ChurchofJesusChrist.org (aikakoodi 0.53–1.42).

Kun olin nuori, ajattelin, että itsensä kestitseminen on yksinkertaisesti sitä, että syö riisiä, sushia ja soijakastiketta sisältävän suuren aterian. Nyt tiedän, että todellinen kestitseminen on enemmän kuin herkullisesta ateriasta nauttimista. Se on kokemus, johon liittyy iloa, ravintoa, juhlimista, jakamista ja rakkauden ilmaisemista perhettä ja läheisiä kohtaan, kiitollisuutemme ilmaisemista Jumalalle sekä ihmissuhteiden vahvistamista samalla kun nauttii runsaasta, uskomattoman herkullisesta ruoasta. Uskon, että kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, meidän pitäisi ajatella samankaltaista kokemusta. Itsemme kestitseminen pyhillä kirjoituksilla ei ole vain niiden lukemista. Sen pitäisi tuoda meille todellista iloa ja rakentaa suhdettamme Vapahtajaan. (Takashi Wada, ”Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla”, Liahona, toukokuu 2019, s. 39)

  • Mikä vanhin Wadan lausunnossa kiinnitti huomiosi?

    Voisit seuraavien kysymysten avulla auttaa oppilaita analysoimaan lihavoitua totuutta.

    Pyydä vastauksia useilta oppilailta. Voisit myös kirjoittaa heidän vastauksiaan taululle. Muistuta heitä tarvittaessa seuraavista seikoista:

  • Mikä auttaa tai voisi auttaa sinua paitsi lukemaan Kristuksen sanoja, myös kestitsemään itseäsi niillä?

  • Pitäen mielessä mitä tiedät Jeesuksesta Kristuksesta, miksi Hänen sanansa mahtavat tuoda ilon, ravinnonsaamisen ja rakkauden tunteita?

  • Kuinka itsesi kestitseminen Vapahtajan sanoilla voi tuoda ohjausta elämääsi ja kertoa, mitä sinun tulee tehdä?

Jos mahdollista, katso video ”Tule ja seuraa minua – Lito” (0.59), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org. Videolla kerrotaan, kuinka Herra voi ilmoittaa tietoa ja totuutta, kun kestitset itseäsi Hänen sanoillaan.

Omien kokemustesi miettiminen voi auttaa sinua kestitsemään itseäsi Kristuksen sanoilla.

On olemassa monia tutkimismenetelmiä, joiden avulla voi kehittää itsensä kestitsemistä Kristuksen sanoilla. Voimme esimerkiksi rukoilla innoitusta ennen tutkimista, esittää kysymyksiä, joita mielessämme herää ennen tutkimista ja sen aikana, etsiä sanojen määritelmiä, pohtia, tehdä rinnakkaisviitteitä ja muistiinpanoja, etsiä totuuksia taivaallisesta Isästä ja Vapahtajasta sekä soveltaa pyhiä kirjoituksia omaan elämäämme (ks. 1. Nefi 19:23).

  • Mitä yleisiä vaikutelmia tai erityistä johdatusta olet saanut kestitessäsi itseäsi Kristuksen sanoilla?

Kestitse itseäsi Kristuksen sanoilla

Anna oppilaille riittävästi aikaa seuraavaan toimintaan. Pyydä oppilaita katsomaan taululla olevia ideoita tutkimismenetelmistä, joita he voivat kokeilla tehdessään kestitsemistä koskevaa toimintaa.

Käytä useita minuutteja siihen, että harjoittelet itsesi kestitsemistä Kristuksen sanoilla hyödyntäen tänään oppimiasi asioita. Voit esimerkiksi tutkia pyhiä kirjoituksia tai profeettojen sanoja. Samalla kun kestitset itseäsi, pyri tekemään yhtä tai useampaa seuraavista:

  • Rakenna suhdettasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

  • Rakasta Heitä ja luota Heihin enemmän.

  • Etsi totuuksia, jotka tuovat sinulle iloa ja ravintoa.

  • Vastaanota johdatusta siihen, mitä sinun tulee tehdä elämässäsi.

Kirjoita, mitä olet oppinut, tuntenut ja kokenut kestitessäsi itseäsi Kristuksen sanoilla.

Pyydä oppitunnin lopussa useita oppilaita kertomaan kokemuksiaan Kristuksen sanoilla kestitsemisestä. Kannusta heitä tilanteen mukaan kertomaan, mitä totuuksia he ovat löytäneet, miltä heistä on tuntunut tai mitä johdatusta he ovat saaneet. Ikätoverien kuuleminen voi olla oppilaille voimallinen kokemus.

Voisit kertoa omista kokemuksistasi ja todistaa siunauksista, joita saamme, kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla.