Seminaari
Enos: Usko Jeesukseen Kristukseen voi tuoda syntien anteeksiannon


”Enos: Usko Jeesukseen Kristukseen voi tuoda syntien anteeksiannon”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Enos”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Enos

Usko Jeesukseen Kristukseen voi tuoda syntien anteeksiannon

Kuva
Enos rukoilee

Oletko koskaan miettinyt, kuinka voit saada syntisi anteeksi? Enos, joka oli Jaakobin poika ja Lehin pojanpoika, rukoili Jumalalta ”voimallisessa rukouksessa” (En. 1:4) syntiensä anteeksiantoa . Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua osoittamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tekemään parannus, jotta voit saada anteeksi.

Rukous. Valmistautuessasi opettamaan voisit rukoilla taivaallista Isää ja pyytää Häntä auttamaan oppilaitasi. On sopivaa rukoilla, että he tietäisivät, mitä he voivat tehdä vahvistaakseen uskoaan Jeesukseen Kristukseen, ja että he kuuntelisivat Pyhän Hengen antamia vaikutelmia.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita lukemaan En. 1:1–8 ennen oppituntia ja pohtimaan, miltä Enosista tuntui ja mitä hän oppi Herrasta ja syntiensä anteeksisaamisesta. Voisit pyytää oppilaita miettimään, millä tavalla tämä kokemus saattoi heidän mielestään muuttaa Enosin elämän.

Mahdollinen oppimistoiminta

Mieti, mitä anteeksianto merkitsee sinulle

Voisitte tehdä seuraavan toiminnan, joka auttaa oppilaita valmistautumaan Enosin ja anteeksiannon tutkimiseen.

Kuvittele, että joku ystäväsi kysyy sinulta parannuksesta ja anteeksiannosta. Mieti, kuinka vastaisit seuraaviin kysymyksiin:

  • Mistä voi tietää, että pitää saada anteeksi jotakin?

  • Kuinka voi saada syntejä anteeksi?

  • Mistä voi tietää, onko todella saanut anteeksi, kun on yrittänyt tehdä parannuksen?

Pohdi, kuinka vastaisit ystävällesi. Mieti, mitä tiedät ja mitä olet kokenut tavoitellessasi anteeksiantoa sekä mistä haluaisit ehkä tietää lisää.

Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he vastaisivat.

Kun tutkit tällä oppitunnilla kertomusta Enosista, pane merkille, mitä hän teki saadakseen syntinsä anteeksi ja kuinka se mahtaa soveltua sinun elämääsi.

Anteeksianto alkaa syvällisellä keskustelulla sinun ja Jumalan välillä

Enos, joka oli Jaakobin poika ja Lehin pojanpoika, rukoili Jumalalta ”voimallisessa rukouksessa” syntien anteeksiantoa.

Lue En. 1:1–8 ja merkitse sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään paremmin, kuinka voit tavoitella anteeksiantoa ja saada sen.

Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan taululle ilmauksia, jotka kiinnittivät heidän huomionsa.

Se, että varaa aikaa merkityksellisten ilmausten pohdiskelemiseen, voi olla hyödyllinen pyhien kirjoitusten tutkimisen taito. Silloin Pyhä Henki voi innoittaa sinua suuremmalla ymmärryksellä. Kun pohdit ilmauksia, voisit miettiä, mitä ilmaus tarkoittaa, ja etsiä Pyhien kirjoitusten oppaasta sanoja, jotka haluaisit ymmärtää paremmin. Voisit pohtia, miksi Enos käytti tiettyä ilmausta ja oletko joskus kokenut itse jotakin samanlaista.

Valitse muutamia seuraavista ilmauksista tai muista huomaamistasi ilmauksista ja pohdi hetken aikaa, mitä voit oppia niistä.

Voisit kirjoittaa taululle joitakin seuraavista ilmauksista. Kun oppilaat kertovat huomaamistaan ilmauksista, voisit esittää seuraavanlaisia jatkokysymyksiä: ”Mitähän Enos mahtoi tarkoittaa ilmauksella ’minun sielullani oli nälkä’?” ”Kuinka se, että ihminen pohdiskelee opetuksia iankaikkisesta elämästä ja pyhien ilosta, saattaisi saada hänen sielunsa tuntemaan nälkää?” ”Miksi synti saa meidät tuntemaan hengellistä tyhjyyttä?” ”Miksi kamppailu on hyvä sana kuvaamaan ponnistelujamme parannuksen tekemiseksi?”

  • ”Kamppailusta, joka minulla oli Jumalan edessä” (jae 2)

  • ”Painuivat syvälle sydämeeni” (jae 3)

  • ”Minun sielullani oli nälkä” (jae 4)

  • ”Voimallisessa rukouksessa ja anomisessa” (jae 4)

  • ”Sinun syntisi on annettu sinulle anteeksi” (jae 5)

  • ”Syyllisyyteni oli pyyhitty pois” (jae 6)

  • ”Herra, kuinka se on tapahtunut?” (jae 7)

  • ”Uskosi tähden Kristukseen” (jae 8)

Voisit jakaa oppilaat pareiksi ja pyytää heitä kertomaan toisilleen, mitä he ovat oppineet. Oppilaat voisivat vastata yhdessä seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä sanat ja ilmaukset kiinnittivät huomiosi? Miksi?

  • Mitä opit pohtiessasi näitä ilmauksia?

  • Mitä tunnet Jumalan opettavan sinulle Enosin kokemuksen kautta?

Jos oppilaat vastasivat näihin kysymyksiin pienryhmissä, pyydä muutamia oppilaita kertomaan luokalle, mitä he oppivat tai mitä sellaista he kuulivat pariltaan, mistä he pitivät. Kun oppilaat esittävät tosia periaatteita, voisit samalla kirjoittaa niitä taululle.

Jos oppilaiden on vaikea huomata totuuksia, voisit esittää seuraavanlaisia kysymyksiä: ”Minkä syyn Enos esitti sille, että hänen syyllisyytensä pyyhittiin pois?” ”Mitä Enos oppi Herralta siitä, miksi hän sai syntinsä anteeksi?”

Yksi tärkeä periaate, jonka me opimme Enosilta, on se, että kun teemme parannuksen ja osoitamme uskoamme Jeesukseen Kristukseen, me voimme saada syntimme anteeksi ja voimme tulla eheiksi. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen opiskelupäiväkirjaasi.

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dieter F. Uchtdorfin seuraava lausunto:

Kun olemme todella tehneet parannuksen, Kristus ottaa pois syntiemme aiheuttaman syyllisyyden taakan. Voimme tietää, että olemme saaneet anteeksi ja meidät on tehty puhtaiksi. Pyhä Henki todistaa sen meille: Hän on Pyhittäjä. Mikään muu todistus anteeksiannosta ei voi olla suurempi. (Dieter F. Uchtdorf, ”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101)

Jos oppilaat kirjoittivat periaatteen opiskelupäiväkirjaansa, voisit kehottaa heitä ympyröimään periaatteesta jonkin osan, jonka he haluaisivat ymmärtää paremmin. Pyydä heitä sitten kertomaan, mitä he ympyröivät. Pyydä muita oppilaita kertomaan, mitä sellaista he tietävät, mistä voisi olla apua heidän luokkatovereilleen. He voivat käyttää apuna pyhiä kirjoituksia, omia kokemuksia tai kirkon johtajien lausuntoja. Seuraavista kysymyksistä voi myös olla apua:

  • Mitähän tapahtuisi, jos joku yrittäisi tavoitella anteeksiantoa tekemättä parannusta ja osoittamatta uskoa Jeesukseen Kristukseen? Miksi?

  • Millä tavoilla Enos yritti tehdä parannuksen ja osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen?

  • Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että tulee eheäksi?

Voi olla hyödyllistä miettiä, mihin oppiaiheen alussa olevan esimerkkitilanteen kysymyksiin voit vastata käyttämällä apuna Enosin kertomusta.

Meillä voi nykyäänkin olla samanlaisia kokemuksia kuin Enosilla

Useimmat ihmiset eivät saa anteeksiantoa yhtä välittömällä tai dramaattisella tavalla kuin Enos. Kun kuitenkin Enosin tavoin pyrimme osoittamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tekemään parannuksen, mekin voimme saada anteeksiannon ja tulla eheiksi.

Auta oppilaita pohtimaan, kuinka he voivat osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tehdä parannuksen. Voisit laittaa oppilaiden avuksi näkyville nämä ideat tai muita, joita keksit itse.

  • Pohdi, mitä tiedät Jeesuksesta Kristuksesta sekä Hänen halustaan antaa anteeksi ja auttaa sinua. Mitä tunnet, että Hän haluaa sinun tekevän osoittaaksesi uskoa Häneen ja tehdäksesi parannuksen?

  • Mieti, milloin viimeksi sinusta on tuntunut, että olet osoittanut uskoa Jeesukseen Kristukseen ja tehnyt parannuksen. Onko niin käynyt hiljattain? Miksi tai miksi ei?

  • Voisit järjestää itsellesi aikaa rukoilla osoittaen suurempaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Kuinka saattaisit suhtautua rukoukseesi eri tavalla kuin tavallisesti? Kuinka voit osoittaa, että toivot Herralta anteeksiantoa samalla tavoin kuin Enos?

Voisit pyytää oppilaita kertomaan vaikutelmiaan ja lausumaan todistuksensa Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta sekä kertomaan, mitä he oppivat Enosilta. Voisit myös kertoa omista ajatuksistasi ja lausua oman todistuksesi.