Seminaari
Moosia 1–3: Yleiskatsaus


”Moosia 1–3: Yleiskatsaus”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Moosia 1–3”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Moosia 1–3

Yleiskatsaus

Kuningas Benjamin oli johtaja, joka palveli Jumalaa palvelemalla kansaansa ja opettamalla heitä palvelemaan toisiaan. Hän opetti, että ”kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17). Hän kehotti kansaansa tavoittelemaan onnea elämällä vanhurskaasti ja omistautumalla Jumalalle. Enkeli kävi hänen luonaan, ja hän kertoi kansalleen enkelin todistaneen Jeesuksesta Kristuksesta, Vapahtajan tulevista kokemuksista ja siitä totuudesta, että pelastus tulee vain Kristuksen nimen kautta.

Valmistaudu opettamaan

Seuraavassa on opettajille ideoita siihen, mitä heidän voi olla tarpeen valmistella ennen kutakin oppituntia.

Moosia 2:1–18

Oppiaiheen tavoite: Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita palvelemaan paremmin Jumalaa palvelemalla paremmin muita.

  • Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita keksimään jokin yksinkertainen tapa palvella jotakuta ennen seuraavaa oppituntia.

  • Näytettävä sisältö:Oppiaiheen alussa oleva itsearviointi taululla

  • Videot:Service through Song” [Palvelua laulaen] (3.19); ”You Are the Gift” [Sinä olet lahja] (0.54)

  • Ehdotus videoneuvotteluopetukseen: Kun teette itsearvioinnin, jossa oppilaat kuvailevat tuntemuksiaan palvelumahdollisuuksia kohtaan, voisit laittaa itsearvioinnin väittämät näkyviin ja pyytää oppilaita tekemään arvioinnin erilliselle paperille.

Oppien hallinta: Moosia 2:17

Oppiaiheen tavoite: Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan Moosia 2:17 ja sen keskeisen ilmauksen, selittämään sitä koskevan opin sekä harjoittelemaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteiden soveltamista todenmukaisissa esimerkkitilanteissa.

  • Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita muistelemaan ennen oppituntia jotakin haastavaa palvelukokemusta tai tilannetta, jossa heillä oli tilaisuus palvella mutta he eivät halunneet tehdä sitä.

  • Ehdotus videoneuvotteluopetukseen: Oppiaiheen osiossa, jossa oppilaat kirjoittavat omia esimerkkitilanteitaan, voisit kehottaa heitä kertomaan niistä chatissa. Jos oppilaat hyötyisivät parityöskentelystä, jaa heidät pareiksi breakout room -toiminnolla.

Moosia 2:19–41

Oppiaiheen tavoite: Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita tavoittelemaan ”niiden siunattua ja onnellista tilaa, jotka pitävät Jumalan käskyt” (Moosia 2:41).

  • Oppilaan valmistautuminen: Voisit pyytää oppilaita täydentämään seuraavan virkkeen: ”Todellinen ja kestävä onni tulee, kun…” ja valmistautumaan keskustelemaan vastauksestaan.

  • Video:Count Your Blessings” [Siunaukses laske jokainen] (4.59)

  • Moniste:”Niiden siunattu ja onnellinen tila, jotka pitävät käskyt”

  • Ehdotus videoneuvotteluopetukseen: Oppitunnin alussa oppilaat voisivat kirjoittaa chattiin useita siunauksia, joita Jumala on antanut heille. Tämä voisi auttaa oppilaita huomaamaan siunauksia, joita he eivät ehkä olleet tulleet ajatelleeksi.

Oppien hallinta: Moosia 2:41

Oppiaiheen tavoite: Tämä oppiaihe auttaa oppilaita opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan Moosia 2:41 viitteen ja keskeisen ilmauksen, selittämään kohdassa opetettavan opin ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteissa.

  • Oppilaan valmistautuminen: Voisit pyytää oppilaita valitsemaan käskyn, jota he pyrkivät noudattamaan, ja valmistautumaan kertomaan, kuinka käskyn pitäminen on siunannut heitä.

  • Näytettävä sisältö: Jakeen Moosia 2:41 viite ja keskeinen ilmaus taululla; esimerkkitilanne osiosta ”Soveltamisharjoitus”

  • Tarvikkeet oppilaille: Paperia ja piirustusvälineet (Oppilaat voisivat vaihtoehtoisesti tehdä tämän tehtävän opiskelupäiväkirjaansa.)

  • Ehdotus videoneuvotteluopetukseen: Kun käsittelette osion ”Soveltamisharjoitus” esimerkkitilannetta, voisit jakaa oppilaat breakout room -toiminnolla kolmeen ryhmään, joista kukin saa tehtäväkseen yhden hengellisen tiedon hankkimisen periaatteen. Kunkin ryhmän edustaja voisi selittää julkaisusta Oppien hallinta – peruskirja (2018) sen osan, jonka he kertoisivat esimerkkitilanteen henkilölle.

Moosia 3:1–17

Oppiaiheen tavoite: Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, miten tärkeää on se, mitä Jeesus Kristus on tehnyt, jotta he voivat pelastua.

  • Oppilaan valmistautuminen: Voisit kehottaa oppilaita keskustelemaan perheenjäsenen, ystävän tai kirkon johtohenkilön kanssa siunauksista, jotka ovat mahdollisia vain Jeesuksen Kristuksen ansiosta.

  • Videot:Shepherds Learn of the Birth of Christ” [Paimenet saavat tietää Kristuksen syntymästä] (2.50; aikakoodi 0.00–1.47); ”Jesus Christ Suffered for Us” [Jeesus Kristus kärsi meidän puolestamme] (2.21)

  • Ehdotus videoneuvotteluopetukseen: Kun oppilaat ovat tutkineet ja pohtineet jakeita Moosia 3:5–10, voisit kehottaa heitä kirjoittamaan chattiin pyhien kirjoitusten ilmauksia, jotka tekivät heihin vaikutuksen, tai kysymyksiä, joita heillä on jakeista. Voisit myös kehottaa oppilaita käymään läpi chattiin kirjoitetut kommentit ja valitsemaan ilmauksia tai kysymyksiä, joista keskustellaan yhdessä.