Seminaari
Alma 30:1–29: Korihorin opetukset johtavat monia pois Vapahtajan luota


”Alma 30:1–29: Korihorin opetukset johtavat monia pois Vapahtajan luota”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Alma 30:1–29”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Alma 30:1–29

Korihorin opetukset johtavat monia pois Vapahtajan luota

Kuva
Korihor johtaa ihmisiä harhaan

Nefiläisten keskuuteen saapui jumalaton mies nimeltä Korihor. Hän saarnasi Jeesusta Kristusta koskevia profetioita vastaan ja johti monien ihmisten sydämen pois Jumalan luota. Meidän aikanamme monet äänet pyrkivät johtamaan meitä pois Jeesuksen Kristuksen luota. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua huomaamaan ja torjumaan opetuksia, jotka voisivat johtaa sinut pois Jeesuksen Kristuksen luota.

Valmistaudu toimimaan Pyhän Hengen välineenä. Pyhä Henki on todellinen opettaja ja todellinen kääntymyksen lähde sinulle ja oppilaillesi. Kutsu Henkeä opettamaan ja käännyttämään elämällä siten, että Hänen kumppanuutensa pysyy mukana elämässäsi. Näin toimimalla voit saada Häneltä johdatusta ja auttaa oppilaita kutsumaan Hänet mukaan oppimiskokemukseensa.

Oppilaan valmistautuminen: Oppilaat voisivat puhua perheenjäsenen tai kirkon johtohenkilön kanssa siitä, millä tavoin voi tunnistaa vääriä opetuksia.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Saatanan petos

Aloita oppiaihe keskustelemalla maka-fekesta tai jostakin muusta petollisesta pyydyksestä. Voisit näyttää videon ”True to the Faith” [Käyn Herran tietä mä uskollisesti] (aikakoodi 0.00–2.30), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

Maka-feke on mustekalapyydys, johon on kiinnitetty syötti. Syötti näyttää aivan aidolta herkkupalalta, joten hämätty mustekala ei siihen tartuttuaan suostu päästämään siitä irti. Näin kalastajan on helppo nostaa mustekala suoraan veneeseen.

Kuva
maka-feke

Presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) opetti Saatanan toiminnasta käyttämällä esimerkkinä maka-fekeä.

Nykyään meitä ympäröivät maka-feket, joita Paholainen roikottaa edessämme ja joilla hän yrittää viekoitella meitä ja sitten pyydystää meidät. Kun on tarttunut sellaisiin maka-fekeihin, niistä on hyvin vaikeaa – ja joskus lähes mahdotonta – päästää irti. Meidän on tunnistettava, mitä ne ovat, ja päättää sitten horjumatta välttää niitä, jos haluamme olla turvassa. (Thomas S. Monson, ”Käyn Herran tietä mä uskollisesti”, Liahona, toukokuu 2006, s. 18)

  • Kuinka hyvin uskot osaavasi tunnistaa Saatanan väärät opetukset, jotka voisivat ”viekoitella” sinua ja ”pyydystää” sinut?

Vältä asioita, jotka johtavat meitä pois Vapahtajan luota

Nefiläisten ja lamanilaisten välisen suuren taistelun jälkeen maahan laskeutui rauha. Noin kaksi vuotta myöhemmin mies nimeltä Korihor alkoi saarnata Sarahemlan kansan keskuudessa. Saatana kertoi Korihorille, mitä sanoa (ks. Alma 30:53). Opiskellessasi tänään pane merkille, kuinka Korihor käytti sanojaan ja vääriä opetuksiaan maka-fekenä pyydystääkseen ihmisiä.

Lue Alma 30:6, 12 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat Korihorin sanomaa ja tehtävää.

  • Mitä mahtaa tarkoittaa se, että hän oli ”antikristus” (Alma 30:6)?

Antikristus on ”kuka tai mikä tahansa, joka vääristelee evankeliumin tosi pelastussuunnitelmaa ja vastustaa Kristusta avoimesti tai salaa” (PKO, ”Antikristus”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Yksi totuus, jonka voimme oppia Korihorin tarinasta, on se, että Saatana käyttää vääriä opetuksia johtaakseen meidät pois Jeesuksen Kristuksen luota.

Korihorin Kristuksen vastaiset opetukset

Lue Alma 30:12–18 ja pane merkille Korihorin vääriä opetuksia. Voisit merkitä Korihorin opetukset niin, että ne erottuvat muista (esim. eri värillä tai merkillä), tai kirjoittaa ne opiskelupäiväkirjaasi.

  • Mitä vääriä opetuksia Korihor esitti?

Voisit pyytää oppilaita kirjoittamaan Korihorin opetuksia taululle. Kehu heitä vastausten löytämisestä. Voisit tarvittaessa kiinnittää huomion seuraaviin kohtiin:

  • ”kukaan ihminen ei voi tietää mitään siitä, mikä on tuleva” (jae 13)

  • ”[profetiat] ovat teidän isienne mielettömiä perimätietoja” (jae 14)

  • ”ette voi tietää asioista, joita ette näe” (jae 15)

  • ”ette voi tietää, että joku Kristus on tuleva” (jae 15)

  • ”se on hullun mielen vaikutusta” (jae 16)

  • ”ettei ihmisten syntejä voinut sovittaa” (jae 17)

  • ”jokaisen ihmisen kävi tässä elämässä sen mukaisesti, kuinka kukin luotu menetteli” (jae 17)

  • ”eikä mikään, mitä ihminen teki, ollut rikos” (jae 17)

  • ”kun ihminen oli kuollut, se oli hänen loppunsa” (jae 18)

Oppilaat voisivat vastata seuraaviin kysymyksiin pareittain tai pienryhmissä käyttäen apuna taululle kirjoitettuja Korihorin opetuksia. Voisit antaa eri ryhmille tutkittavaksi erilaisia vääriä opetuksia, ja kukin ryhmä voisi sen jälkeen kertoa vastauksensa muille ryhmille.

  • Kuinka voisit esittää Korihorin opetuksia käyttäen nykyään yleisempiä ilmauksia?

  • Kuinka voimakkaasti mielestäsi nykyään Korihorin opetuksia kannatetaan asteikolla 1–10 (10 tarkoittaa erittäin voimakkaasti)?

  • Mikä näissä opetuksissa voisi johtaa ihmisiä pois Jeesuksen Kristuksen luota? Miksi nämä ovat vaarallisia ajatuksia?

Tavoittele Hengen johdatusta ja pohdi Korihorin opetusten vaikutusta omassa elämässäsi. Mieti, millä tavoin jokin näistä vääristä opetuksista voi vaikuttaa sinuun henkilökohtaisesti.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on puhunut Korihorista ja hänen opetuksistaan. Voisit katsoa videon ”The Divine Gift of Repentance” [Parannuksen jumalallinen lahja] (aikakoodi 2.08–2.40), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

[Korihorin kaltaiset ihmiset] kieltävät – – Kristuksen ja kaiken sellaisen kuin synnin olemassaolon. Heidän oppinsa on, että arvot, normit ja jopa totuus ovat kaikki suhteellisia. Niinpä sitä, mitä ihminen sitten pitääkin oikeana itselleen, eivät muut voi tuomita vääräksi tai synnilliseksi.

Pintapuolisesti katsottuna sellaiset ajatustavat vaikuttavat houkuttelevilta, koska ne antavat meille luvan antaa periksi mille tahansa himolle tai mielihalulle seurauksista välittämättä. (D. Todd Christofferson, ”Parannuksen jumalallinen lahja”, Liahona, marraskuu 2011, s. 38)

  • Kuinkahan tällaiset opetukset voivat johtaa ihmisiä tekemään syntiä? (Ks. jae 18.)

Lue Alma 30:19–21 ja pane merkille, kuinka Jersonin ja Gideonin kansat suhtautuivat Korihorin opetuksiin.

Mistähän syystä he olivat suhtautumisessaan ”viisaampia” (Alma 30:20) kuin Sarahemlan kansa (Alma 30:18)?

Kannusta useita oppilaita vastaamaan seuraavaan kysymykseen. Oppilaat voisivat kirjoittaa vastauksensa taululle tai luokassa kierrätettävälle paperiarkille. Keskustelussa voisi käsitellä muun muassa sitä, kuinka tietyt vanhurskaat teot ja pahojen vaikutteiden poistaminen voisivat auttaa heitä olemaan ”viisaampia”. Oppilaat voisivat esimerkiksi tarkastella sosiaalisen median sisältöä, videoita tai musiikkia, jota he käyttävät usein, ja luopua sellaisesta, mikä voi heikentää heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja loukata Pyhää Henkeä.

  • Kuinka voimme olla ”viisaampia” ja torjua Kristuksen vastaiset sanomat?

  • Kuinka tietosi Vapahtajasta ja suhteesi Häneen voivat vaikuttaa siihen, kuinka voimakkaasti nämä Kristuksen vastaiset opetukset vaikuttavat sinuun?

Voisit kehottaa oppilaita lausumaan todistuksen tai iankaikkisen totuuden Jeesuksesta Kristuksesta. Voisit myös pyytää heitä mainitsemaan pyhien kirjoitusten kohtia tai Vapahtajan opetuksia, jotka kumoavat Korihorin vääriä ajatuksia. Esimerkkejä: MK Jaak. 7:11–12; Alma 32:21; Morm. 7:3, 5–7.

Pohdi, mitä olet oppinut ja tuntenut tutkiessasi. Tavoittele Pyhän Hengen johdatusta, jotta se auttaisi sinua keskittymään Jeesukseen Kristukseen ja torjumaan opetukset, jotka johtaisivat sinut pois Hänen luotaan.