Seminarie
Helaman 8: Profeten getuigen van Jezus Christus


‘Helaman 8: Profeten getuigen van Jezus Christus’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘Helaman 8’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

Helaman 8

Profeten getuigen van Jezus Christus

Afbeelding
Jezus Christus

In een wereld waarin zoveel stemmen ons in allerlei richtingen trekken, heeft God ons profeten gegeven om ons aan Hem te verankeren. Wanneer de goddeloze Nephieten Nephi vragen waarom hij zich zo hard tegen hen uitspreekt, getuigt hij moedig van de Heiland. Deze les kan je duidelijk maken dat profeten van Jezus Christus getuigen en je laten voelen dat hun getuigenissen waar zijn.

Beklemtoon hoe profeten van Jezus Christus getuigen. De voornaamste taak van profeten is van Jezus Christus te getuigen. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Profeet’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.) Wijs op Schriftteksten en andere profetische leringen die getuigen van de goddelijke eigenschappen, het leven en de zending van de Heiland. Laat de cursisten zich afvragen hoe profetische getuigenissen hun eigen begrip van en waardering voor Jezus Christus beïnvloeden.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten een of meer voorbeelden opzoeken van profeten en apostelen die in een recente algemene conferentie van Jezus Christus getuigden.

Mogelijke leeractiviteiten

Het getuigenis van een getuige

Neem een noot met de dop er nog om mee, zoals een pinda of een walnoot. Verstop die in uw hand of in een tas. Vertel de cursisten dat u iets hebt wat geen menselijk oog ooit heeft gezien of mensenhand heeft aangeraakt (de noot in de dop). Laat een cursist naar voren komen en kijken. Laat die cursist dan aan de klas vertellen of u de waarheid spreekt. Vraag of de cursisten u geloven en waarom ze dat wel of niet doen. Toon de cursisten na die bespreking de noot.

De meeste mensen hebben Jezus Christus niet gezien, maar velen geloven toch in Hem.

  • Noem wat redenen waarom mensen in Jezus Christus geloven.

  • Welke rol spelen profeten bij je geloof in de Heiland?

Het getuigenis van profeten vanouds

De bediening van de profeet Nephi is besproken in de les over Helaman 7–10. In deze les concentreren de cursisten zich op Nephi’s leringen in Helaman 8 over de taak van profeten om van Jezus Christus te getuigen. Vat de volgende informatie desgewenst samen om de cursisten de context van Nephi’s leringen in Helaman 8 bij te brengen.

Je weet misschien nog dat de profeet Nephi tot de goddeloze Nephieten profeteert dat ze vernietigd worden als ze zich niet bekeren (zie Helaman 7:22–29). Veel Nephieten worden boos op Nephi omdat hij zich tegen hun goddeloosheid uitspreekt (zie Helaman 8:1–7). Nephi berispt deze mensen en zegt dat ze niet alleen zijn woorden verloochenen, maar ook de woorden van eerdere profeten, onder wie Mozes, die van Jezus Christus hadden getuigd (zie Helaman 8:10–13).

Lees Helaman 8:13–23 en ga na wat Nephi over Mozes en andere profeten uit het verleden vertelt. Markeer eventueel de namen van de profeten die Nephi noemt.

  • Wat hebben al deze profeten gemeen?

We leren uit deze verzen onder meer dat profeten van Jezus Christus getuigen.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

De belangrijkste rol van de profeet van de Heer is ons over de Heiland te leren en ons naar Hem te leiden. […]

Een profeet staat niet tussen u en de Heiland in. Hij staat juist naast u en wijst de weg naar de Heiland. De grootste taak van een profeet en zijn kostbaarste gave aan ons is zijn vaste getuigenis, zijn zekere kennis dat Jezus de Christus is. (Neil L. Andersen, ‘De profeet van God’, Liahona, mei 2018, 25, 27.)

  • Waarom denk je dat de grootste gave van een profeet aan ons zijn getuigenis van Jezus Christus is?

Voorbeelden van profeten die van Jezus Christus getuigen

Neem de tijd om enkele getuigenissen van profeten over Jezus Christus te bestuderen. Als je hun getuigenissen bestudeert, kan de Heilige Geest van de waarheid van hun woorden tot je hart en verstand getuigen.

Laat de cursisten een of beide van de volgende activiteiten doen, of laat ze kiezen welke activiteit ze willen doen. U kunt de cursisten ook in groepen plaatsen en elke groep een van de opties toewijzen. Leden uit elke groep kunnen dan vertellen wat ze is opgevallen in de getuigenissen die ze hebben bestudeerd.

Optie A: Profeten van weleer hebben van Jezus Christus getuigd

Hang de namen van de volgende profeten in Helaman 8:13–23 in het lokaal. Hang er de bijbehorende verzen en zo mogelijk een afbeelding van elke profeet bij. Laat de cursisten, als ze meerdere getuigenissen hebben bestudeerd, hun gevoelens of indrukken noteren en die met een klasgenoot bespreken.

Lees minstens drie van de volgende getuigenissen van profeten die Nephi noemt. Maak een lijstje van wat je van deze getuigenissen over Jezus Christus leert.

Bekijk de lijst die je hebt gemaakt. Noteer eventuele inzichten, gevoelens of indrukken over de Heiland die je bij je studie hebt gehad. Schrijf in enkele zinnen op hoe je leven er anders uit zou zien als profeten ons die dingen over Jezus Christus niet hadden geleerd.

Optie B: Hedendaagse profeten getuigen van Jezus Christus

Voorzie de cursisten van bronnen, zoals conferentienummers van de Liahona, om ze te helpen bij deze optie.

Deel eventueel enkele getuigenissen van profeten die in de ‘Toelichting en achtergrondinformatie’ worden genoemd, als dat nodig is.

Zoek twee of meer voorbeelden van hedendaagse profeten of apostelen die van Jezus Christus getuigen. Ze kunnen uit een recente algemene conferentie of uit de kerkgeschiedenis afkomstig zijn. Zoek desgewenst op ChurchofJesusChrist.org of in de app Evangeliebibliotheek. Je kunt ook ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ op ChurchofJesusChrist.org lezen of beluisteren.

Als de cursisten klaar zijn, vraagt u ze naar voorbeelden van profeten die van Jezus Christus getuigen. Geef meerdere cursisten de kans om iets te vertellen. Het kan nuttig zijn om vragen te stellen zoals: ‘Welke getuigenissen van de profeten hebben indruk op je gemaakt?’ of ‘Waarom denk je dat het belangrijk is dat zoveel profeten van Jezus Christus hebben getuigd?’

Als de tijd het toelaat, kan het ook nuttig zijn dat cursisten zelf van Jezus Christus getuigen.