Seminaari
Helaman 14: Vapahtajan merkit


”Helaman 14: Vapahtajan merkit”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Helaman 14”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Helaman 14

Vapahtajan merkit

Kuva
nuori mies tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Taivaallinen Isä lähettää profeettoja avuksi lapsilleen, jotta he uskoisivat Hänen rakkaaseen Poikaansa, kuten esimerkiksi silloin, kun Hän kehotti Samuel Lamanilaista profetoimaan nefiläisille. Osana profetioitaan Samuel kertoi merkeistä, jotka ilmoittaisivat Jeesuksen Kristuksen syntymästä ja kuolemasta. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua vahvistamaan uskoasi Jeesukseen Kristukseen, kun ymmärrät Jumalan meille antamia merkkejä.

Kannusta jokaista oppilasta osallistumaan oppimiskokemukseen. Tarjoa oppilaille useita tapoja osallistua oppitunnilla. He voisivat esimerkiksi piirtää, kirjoittaa taululle, selittää, mitä he ymmärtävät, tai lausua todistuksensa. Huomioi oppilaiden pyrkimykset ja kannusta jokaista tukemaan luokkatoveriensa osallistumista.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita valmistautumaan kertomaan, kuinka valoa voisi verrata Jeesukseen Kristukseen. He voisivat miettiä taskulampun käyttöä pimeissä paikoissa, taloissa käytettäviä hehkulamppuja tai luonnonvaloa, kuten aurinkoa ja tähtiä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Ilmoitukset

Ajattele elämäsi tapahtumia, jotka ovat niin tärkeitä, että ilmoitat niistä ystäville ja sukulaisille jo etukäteen. Monissa kulttuureissa viralliset ilmoitukset valmistumisesta, hääjuhlasta, merkittävistä syntymäpäivistä ja muista tapahtumista laaditaan ja lähetetään jo viikkoja tai kuukausia etukäteen.

Voisit näyttää oppilaille esimerkkejä ilmoituksista tai kertoa heille jostakin elämäsi tapahtumasta, josta ilmoitit läheisille jo etukäteen.

  • Mistä syistä ihmiset haluavat lähettää tällaisia ilmoituksia ennen varsinaista tapahtumapäivää?

  • Mistä tapahtumista taivaallinen Isä on päättänyt ilmoittaa etukäteen profeettojensa välityksellä? Mistähän syystä nuo tapahtumat ovat niin tärkeitä, että niistä pitää ilmoittaa?

Jumala ilmoitti Samuel Lamanilaisen profetioiden välityksellä nefiläisille tärkeistä tulevista tapahtumista ja niihin liittyvistä merkeistä.

Lue Hel. 14:12 ja pane merkille syitä, joiden vuoksi Jumala käski Samuelin profetoida näistä merkeistä.

Auta oppilaita mainitsemaan periaate kehottamalla heitä esittämään lyhyesti, mitä he oppivat tästä jakeesta. Oppilaat saattavat käyttää muita sanoja, mutta heidän huomaamansa totuus voisi olla seuraavanlainen.

Yksi totuus, jonka voimme oppia, on se, että Jumalan antamien merkkien tunteminen voi vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen.

Kuinka se, että olisit ollut todistamassa Samuelin ilmoittamia merkkejä Jeesuksen Kristuksen syntymästä ja kuolemasta, olisi mahtanut vaikuttaa sinuun? Pohdi, mitä merkkejä tai kokemuksia Jumala on antanut sinulle vahvistamaan uskoasi Vapahtajaan. Näihin voivat sisältyä merkit, jotka edeltävät Vapahtajan toista tulemista.

Merkkejä Vapahtajan syntymästä ja kuolemasta

Jos käytät seuraavaa toimintaa, anna oppilaille aikaraja, jotta aikaa jää muulle oppilaiden tarvitsemalle aineistolle. Oppilaat voisivat työskennellä pienryhmissä, ja voisit antaa eri ryhmille tehtävän tutkia joko Kristuksen syntymää tai Hänen kuolemaansa. Muistuta oppilaita, että heidän on käsiteltävä kunnioittavasti Hänen syntymäänsä ja kuolemaansa, kun he laativat ilmoituksiaan.

Kaikki ryhmät voisivat vaihtoehtoisesti laatia ilmoituksia Kristuksen syntymästä ja keskustella ryhmissään siitä, kuinka nuo merkit todistavat Hänestä. Sen jälkeen oppilaat voisivat tutkia Kristuksen kuoleman merkkejä yhdessä koko luokan kesken ja keskustella siitä, kuinka nuo merkit todistavat Hänestä.

Jaa tarpeen mukaan tarvikkeita, kuten väriliituja ja paperia. Jos oppilailla on käytettävissään digitaalisia laitteita, he voisivat paperin sijaan käyttää niitä.

Laadi seuraavien profetioiden perusteella ilmoitukset Vapahtajan syntymästä ja kuolemasta Samuelin aikoina eläneille nefiläisille. Pyri tuomaan ilmoituksessa esiin Vapahtajan syntymän herättämä innostus ja Hänen kuolemansa raskaus. Sisällytä ilmoitukseen myös, miksi ihmisten pitäisi valmistautua näihin tuleviin tapahtumiin.

Kehota kutakin ryhmää esittelemään ilmoituksensa jollekin toiselle ryhmälle. Jos eri ryhmät keskittyivät eri merkkeihin, kehota heitä esittelemään omansa ryhmälle, joka on tutkinut toista merkkiä.

Kehota sitten luokkaa keskustelemaan Vapahtajasta esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä.

  • Mistähän syystä valoon ja pimeyteen liittyvät merkit ilmoittivat Vapahtajan syntymästä ja kuolemasta?

  • Kuinka näiden merkkien näkeminen on saattanut vahvistaa nefiläisten uskoa Vapahtajaan?

Jos siitä olisi oppilaille hyötyä, voisit kehottaa heitä etsimään pyhistä kirjoituksista kohdan, jossa Vapahtajaa verrataan valoon – esim. Joh. 8:12. Voisit kysyä: ”Kuinka Jeesus Kristus on ollut valona sinulle?”

Toisen tulemisen merkkejä

Kuva
Toinen tuleminen

Aivan kuten taivaallinen Isä valmisti merkkien avulla muinaisia nefiläisiä Poikansa tulemiseen, Hän käyttää merkkejä myös meidän aikanamme auttaakseen meitä valmistautumaan Poikansa toiseen tulemiseen.

Tämän luvun tarkoituksena on auttaa oppilaita ymmärtämään Vapahtajan toista tulemista edeltäviä merkkejä. Alla oleva yhdistämisvisa on yksi tapa auttaa oppilaita tässä. Voisit käyttää muitakin menetelmiä, kuten asettaa näkyville luettelon merkeistä samalla kun oppilaat vastaavat oppiaiheen lopussa esitettyihin kysymyksiin. Voisit vaihtoehtoisesti pyytää kutakin oppilasta valitsemaan yhden viitteen luettavaksi ja sitten kertomaan luokalle löytämästään merkistä.

Oikeat vastaukset: 1–d, 2–b, 3–a, 4–c, 5–e

Jotta sinun olisi helpompi tutustua joihinkin toista tulemista edeltäviin merkkeihin tai muistaa ne, lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat ja yhdistä ne merkin kuvaukseen. Jos haluat tutkia lisää merkkejä, katso PKO:sta kohta ”Aikojen merkit” (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  1. 1. Nefi 14:14

  1. Jumalan temppeli vetää puoleensa kaikkien kansakuntien ihmisiä

  1. 2. Nefi 3:6, 11, 15

  1. Egyptin Joosefin jälkeläinen (Joseph Smith) tuo esiin Jumalan sanan (Mormonin kirjan)

  1. Jes. 2:2–3

  1. Evankeliumia julistetaan koko maailmalle

  1. Matt. 24:14

  1. Herran kansaa tavataan kaikkialla maan päällä, ja sitä siunataan Jumalan voimalla

  1. 2. Tim. 3:1–7

  1. Ihmiset ovat itsekkäitä ja syntisiä ja kääntyvät pois Jumalasta

  • Kuinka olet nähnyt joidenkin Vapahtajan toisen tulemisen merkkien toteutuvan?

Oppilaiden voisi olla tärkeää pohtia seuraavaa kysymystä. Ennen kuin he vastaavat, voisit antaa heille aikaa pohtia, kuinka Jeesuksen Kristuksen palautettu kirkko, lähetystyö, temppelit, profeetta Joseph Smith ja Mormonin kirja ovat vaikuttaneet heidän uskoonsa Vapahtajaan.

  • Kuinka näiden merkkien toteutuminen on vahvistanut uskoasi Vapahtajaan?

  • Miksi meidän on jakeiden Hel. 14:13, 28–29 mukaan niin tärkeää uskoa Kristukseen?

  • Millä tavoin uskosi Jeesukseen Kristukseen on ollut siunaukseksi sinulle?

Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan opiskelupäiväkirjaansa vaikutelmia, joita he saavat seuraavasta.

Kun tutkit tulevissa oppiaiheissa lukuja 3. Nefi 1–10, luet niiden merkkien täyttymisestä, joita Samuel antoi Vapahtajan syntymästä ja kuolemasta. Niillä Samuelin aikaisilla ihmisillä, jotka uskoivat profetiat ja valmistautuivat Kristuksen tulemiseen, oli hyvin erilaisia kokemuksia verrattuna niihin, jotka eivät uskoneet.

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi uskostasi Vapahtajaan ja kokemuksista, jotka johtivat sinut siihen. Voisit myös kirjoittaa, kuinka voit vahvistaa uskoasi (esim. jatkamalla Mormonin kirjan tutkimista tai käymällä temppelissä).