Seminaari
3. Nefi 20–22: ”Minä kokoan kansani yhteen”


”3. Nefi 20–22: ’Minä kokoan kansani yhteen’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”3. Nefi 20–22”, Mormonin kirja, opettajan kirja

3. Nefi 20–22

”Minä kokoan kansani yhteen”

Kuva
Jeesus Kristus kädet ojennettuina

Oletko kohdannut elämässäsi tilannetta, jossa oli hyödyllistä olla muiden ihmisten kanssa? Mistähän syystä Herra on toistuvasti opastanut kansaansa kokoontumaan fyysisesti ja hengellisesti? Tehdessään palvelutyötä nefiläisten keskuudessa Vapahtaja julisti, että taivaallinen Isä muistaisi lupauksensa koota hajallaan oleva Israel. Hän kertoi merkeistä, jotka auttaisivat meitä huomaamaan, milloin myöhempien aikojen kokoaminen oli alkanut. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua osallistumaan Israelin kokoamiseen.

Auta oppilaita tuntemaan, että heitä arvostetaan. Etsi tapoja huomioida oppilaiden panosta myönteisesti. Ilmaise kiitollisuutta, kun oppilaat sitoutuvat oppimisprosessiin, ja auta kaikkia oppilaita tuntemaan olonsa turvalliseksi, kun he kertovat ajatuksistaan ja tuntemuksistaan.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita miettimään päivittäin pyhiä kirjoituksia lukiessaan, millä tavoin Mormonin kirja on auttanut heitä pääsemään lähemmäs Jeesusta Kristusta.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Kootuksi tuleminen

Näytä aluksi yksittäistä risua taikka jäätelö- tai hammastikkua. Opasta oppilaita toimimaan seuraavasti.

Mieti hetki tilanteita, joissa sinä tai tuntemasi ihmiset tunsitte olevanne yksin, vaarassa tai ulkopuolisia.

Niputa risu taikka jäätelö- tai hammastikku yhteen samanlaisten risujen tai tikkujen pieneen joukkoon.

  • Kuinka ryhmään kuuluminen saattaisi auttaa tällaisissa pulmissa?

    Voisit näyttää, kuinka yksittäinen risu tai hammastikku on helppo katkaista, kun taas useamman katkaiseminen samalla kertaa on vaikeampaa.

    Havainnollista seuraavaa kysymystä lisäämällä nippuun paksu keppi, iso naula tai metallitanko.

  • Mitä etua on siitä, että on samassa joukossa Herran ja Hänen seuraajiensa kanssa?

    Voisit laittaa näkyville seuraavat väittämät ja antaa oppilaille hetki aikaa pohtia niitä hiljaa ja arvioida itseään.

Pohdi seuraavia väittämiä. Arvioi, kuinka hyvin ne sopivat sinuun, vastaamalla ”useimmiten”, ”joskus” tai ”harvoin”.

  • Tunnen, että minulla on suhde Herraan ja että Hän suojelee ja rakastaa minua sekä lunastaa minut.

  • Tunnistan tapoja, joilla Herra kutsuu minua luokseen ottamaan vastaan nämä siunaukset.

  • Pyrin auttamaan muita kokoontumaan Herran luo ja tuntemaan turvaa ja yhteenkuuluvuutta.

Tutkiessasi tätä oppiaihetta mieti, millä tavoin Herra pyrkii kokoamaan sinut ja muut turvallisesti luokseen ja kirkkoonsa. Pohdi, kuinka voit auttaa Herraa Hänen pyhässä kokoamistyössään.

”Minä kokoan”

Vapahtajan toisena päivänä Amerikan mantereella, kun Hän oli rukoillut kansan puolesta ja siunannut heitä, Hän antoi heille sakramentin ihmeellisellä tavalla. Sitten Hän profetoi liittokansastaan myöhempinä aikoina. Jotta ymmärtäisimme Hänen profetiansa, on tärkeää muistaa seuraavat asiat:

  • Herra lupasi aiemmin Abrahamille ja tämän jälkeläisille, kuten Jaakobille (joka sai myös nimen Israel), että he saisivat kaikki evankeliumin ja pappeuden siunaukset (ks. Abr. 2:6–11).

  • Israelin jälkeläiset, mukaan lukien nefiläiset, oli hajotettu kaikkialle maailmaan. Herra lupasi koota heidät uudelleen vastaanottamaan evankeliumin siunaukset.

  • Jokainen kirkkoon liittyvä, joka ei ole Israelin kirjaimellinen jälkeläinen, adoptoidaan Israeliin ja voi saada kaikki samat siunaukset.

Lue 3. Nefi 20:11–13, 18, 22 ja pane merkille, mitä Herra lupasi tehdä. Voi olla hyödyllistä tietää seuraavaa:

  • Lyhteet (3. Nefi 20:18) tarkoittavat korjattua, niputettua viljaa.

  • Viimeisinä aikoina Herra hävittää oikeudenmukaisuudessaan jumalattomat, jotka eivät tee parannusta (ks. 3. Nefi 20:15–17, 19–20), ja pyhät kokoontuvat paikkaan nimeltä Uusi-Jerusalem Amerikan mantereella (ks. UK 1:10).

  • Mitä löysit?

Kuuntele oppilaita tarkoin. Kun oppilaat vastaavat, pyydä heitä kertomaan, mitkä ilmaukset tai totuudet kiinnittivät heidän huomionsa.

Yksi totuus, jonka voimme oppia näistä jakeista, on se, että Jumala täyttää liittonsa koota Israelin huone viimeisinä aikoina.

Mieti rukoillen, kuinka voisit auttaa oppilaitasi huomaamaan Herran pyrkimykset koota heidät. Voisit näyttää oppiaiheen alussa olevaa kuvaa ja esittää seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Millä tavoin Herra johdattaa meitä ”tuntemaan Herra – –, joka on lunastanut [meidät]” (3. Nefi 20:13)?

  • Uutta-Jerusalemia koskevat profetiat täyttyvät tuhatvuotisen valtakunnan aikana, mutta kuinka niillä, jotka seuraavat Vapahtajaa, ”taivaan voimat tulevat olemaan [heidän keskellään]” jo nyt (3. Nefi 20:22)? Millä tavoin Herra voi olla meidän keskellämme (ks. 3. Nefi 20:22)?

  • Kuinka nämä siunaukset voivat auttaa meitä elämässämme (silloinkin kun tunnemme olomme yksinäiseksi, turvattomaksi tai ulkopuoliseksi)?

Merkkejä myöhempien aikojen kokoamisesta

Herra lupasi näyttää meidän aikanamme merkkejä, jotka osoittaisivat, että Hän on alkanut koota kansaansa.

Voisit laittaa seuraavan yhdistämistehtävän näkyville tai jakaa sen oppilaille monisteena. Pyydä oppilaita tekemään tehtävä pareittain tai pienryhmissä. Vastaukset ovat 1–c, 2–b, 3–a.

  1. 3. Nefi 20:25–27

  1. ”Suuri ja ihmeellinen teko” eli Kristuksen kirkon palautus Hänen palvelijansa Joseph Smithin välityksellä on merkki kokoamisesta.

  1. 3. Nefi 21:1–2, 7

  1. Mormonin kirjan esiintulo, ”nämä asiat, jotka [Herra julisti]”, on merkki siitä, että Herra kokoaa Israelin huonetta.

  1. 3. Nefi 21:9–11

  1. Niiden kautta, jotka ovat tehneet liittoja Herran kanssa, ”tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat”.

  • Mistähän syystä Herra haluaa meidän tunnistavan Hänen kokoamistyönsä merkit?

Kuinka sinut on koottu?

  • Kuinka jokin seuraavista on auttanut sinua tulemaan kootuksi Herran luo ja nauttimaan Hänen tarjoamistaan siunauksista?

    • Kirkon jäsenet, jotka pitävät liittonsa

    • Mormonin kirja

    • Kirkko

Kannusta oppilaita kertomaan ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Voisit itsekin kertoa omistasi.

”Tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat”

Kirkon liittojäseninä meidän velvollisuutemme on auttaa kaikkia maan sukukuntia tulemaan siunatuiksi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta (ks. 3. Nefi 20:27). Seuraavat tehtävät voivat auttaa sinua pohtimaan, kuinka voit auttaa Herraa tässä kokoamisessa.

  1. Lue Mormonin kirjaa muutaman minuutin ajan ja pane merkille jakeita tai ilmauksia, jotka auttavat sinua tulemaan Herran luo, tuntemaan Hänen rakkautensa ja saamaan Hänen tarjoamansa siunaukset. Kirjoita viitteet tai keskeiset ilmaukset opiskelupäiväkirjaasi. Mieti, millä tavoin voisit kertoa näistä jakeista muille.

  2. Pohdi, mitä voisit sanoa tai kirjoittaa kertoaksesi Mormonin kirjasta jollekulle. Liitä mukaan ajatuksiasi Mormonin kirjasta ja siitä, kuinka se voisi mielestäsi auttaa häntä pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa.

  3. Mieti, mitä voisit sanoa kutsuaksesi jonkun tulemaan kirkkoon tai osallistumaan johonkin kirkon toimintaan kanssasi. Liitä mukaan ajatuksiasi siitä, kuinka se voisi auttaa häntä, etenkin kuinka se voisi auttaa häntä pääsemään lähemmäksi Herraa.

Tutkiessasi tällä viikolla valitse rukoillen yksi tapa, jolla voit osallistua Israelin kokoamiseen. Muita ideoita esitetään tulevissa oppiaiheissa. Etsi Herran johdatusta tietääksesi, mitä sinun voi olla parasta tehdä.