Seminariet
3 Nephi 20–22: ”Jag ska samla mitt folk”


”3 Nephi 20–22: ’Jag ska samla mitt folk’”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”3 Nephi 20–22”, Mormons bok – lärarhandledning

3 Nephi 20–22

”Jag ska samla mitt folk”

Bild
Jesus Kristus med öppen famn

Kan du tänka på ett tillfälle i ditt liv när det var till hjälp att vara med andra? Varför tror du att Herren upprepade gånger har uppmanat sitt folk att samlas fysiskt och andligt? Under Frälsarens verksamhet bland nephiterna förkunnade han att vår himmelske Fader skulle komma ihåg sitt förbund att samla in det skingrade Israel. Han uppenbarade tecken för att hjälpa oss förstå när insamlingen i de sista dagarna hade börjat. Den här lektionen kan hjälpa dig att delta i Israels insamling.

Hjälp eleverna att känna sig uppskattade. Sök efter positiva sätt att uppmärksamma elevernas deltagande. Uttryck tacksamhet när eleverna engagerar sig i lärandeprocessen och hjälp alla elever att känna att de tryggt kan dela med sig av sina tankar och känslor.

Elevens förberedelse: Be eleverna att under sina dagliga skriftstudier tänka på hur Mormons bok på olika sätt har hjälpt dem att komma närmare Jesus Kristus.

Möjliga lärandeaktiviteter

Att samlas in

Som inledning håller du upp en liten kvist, en glasspinne eller en tandpetare. Be eleverna göra följande.

Ta en stund till att tänka på situationer där du eller personer du känner har känt ensamhet, otrygghet eller utanförskap.

Lägg till kvisten, glasspinnen eller tandpetaren till en liten grupp av samma föremål.

  • Hur kan det kännas bättre att vara en del av en grupp när man har dessa bekymmer?

    Du kan visa hur en enda kvist eller tandpetare lätt kan brytas av, medan de är svårare att bryta av när de är tillsammans i grupp.

    För att illustrera nästa fråga lägger du till ett tjockt trästycke, en stor spik eller ett metallblock till gruppen.

  • Vilka är fördelarna med att vara i en grupp med Herren och dem som följer honom?

    Visa gärna följande påståenden och ge eleverna en stund för tyst begrundan och självutvärdering.

Begrunda följande påståenden: Betygsätt hur väl de här påståendena stämmer in på dig med ”oftast”, ”ibland” eller ”sällan”.

  • Jag känner att jag har en relation med Herren och att han skyddar, återlöser och älskar mig.

  • Jag känner igen Herrens sätt att be mig komma till honom och ta emot de här välsignelserna.

  • Jag försöker hjälpa andra att samlas till Herren och känna trygghet och samhörighet.

När du studerar den här lektionen, fundera då över hur Herren tryggt vill samla in dig och andra till honom och sin kyrka. Begrunda hur du kan hjälpa Herren i hans heliga insamlingsarbete.

”Jag ska samla”

På den andra dagen av Frälsarens besök i Amerika, när Frälsaren hade bett för och välsignat folket, delade han mirakulöst ut sakramentet till dem. Sedan profeterade han om sitt förbundsfolk i de sista dagarna. För att förstå hans profetior är det viktigt att komma ihåg följande:

  • Herren hade tidigare lovat Abraham och hans efterkommande, däribland Jakob (även kallad Israel), att de skulle få tillgång till alla evangeliets och prästadömets välsignelser (se Abraham 2:6–11).

  • Israels efterkommande, däribland nephiterna, hade skingrats över hela världen. Herren lovade att samla in dem igen så att de kunde ta emot evangeliets välsignelser.

  • Alla som blir medlemmar i kyrkan som inte bokstavligen är ättlingar till Israel adopteras in i Israel och kan få samma välsignelser.

Läs 3 Nephi 20:11–13, 18, 22 och se vad Herren lovade att göra. Det kan vara bra att veta följande:

  • Vad upptäckte du?

Lyssna noga på eleverna. Medan de berättar ber du dem lyfta fram fraser eller sanningar som de speciellt lade märke till.

En sanning vi kan lära oss av de här verserna är att Gud uppfyller sitt förbund att samla in Israels hus i de sista dagarna.

Fundera med hjälp av bön över hur du kan hjälpa dina elever att känna igen Herrens ansträngningar att samla in dem. Visa gärna bilden i början av lektionen och ställ frågor som dessa:

  • På vilka sätt för Herren oss ”till kunskapen om Herren … som har återlöst [oss]”? (3 Nephi 20:13.)

  • Profetiorna om Nya Jerusalem ska visserligen uppfyllas under tusenårsriket, men hur har de som följer Frälsaren ”himlens styrkor … mitt ibland [sig]” just nu? (3 Nephi 20:22.) Hur kan vi ha Herren ”mitt ibland” oss? (3 Nephi 20:22.)

  • Hur kan de här välsignelserna hjälpa oss i livet (t.ex. när vi upplever ensamhet, otrygghet eller utanförskap)?

Tecken på insamlingen i de sista dagarna

Herren lovade tecken i vår tid för att visa att han har börjat samla in sitt folk.

Du kan visa eleverna följande aktivitet eller ge dem en kopia av den. Be eleverna fylla i den tillsammans i par eller små grupper. Svaren är 1-c, 2-b, 3-a.

  1. 3 Nephi 20:25–27

  1. ”Ett stort och förunderligt verk”, eller återställelsen av Kristi kyrka genom hans tjänare Joseph Smith, är ett tecken på insamlingen.

  1. 3 Nephi 21:1–2, 7

  1. Mormons boks framkomst, ”detta som [Herren förkunnade]”, är ett tecken på att Herren samlar in Israels hus.

  1. 3 Nephi 21:9–11

  1. Genom dem som har ingått förbund med Herren ”ska alla jordens släkter bli välsignade”.

  • Varför tror du att Herren vill att vi ska känna igen tecknen på hans insamling?

Hur har du blivit insamlad?

  • Hur har ett av följande alternativ hjälpt dig att insamlas till Herren och åtnjuta de välsignelser han erbjuder?

    • Medlemmar i kyrkan som håller sina förbund

    • Mormons bok

    • Kyrkan

Be eleverna dela med sig av sina tankar och upplevelser. Du kan också dela med dig av dina egna.

”Alla jordens släkter [ska] bli välsignade”

Som kyrkans förbundsmedlemmar är det vårt ansvar att hjälpa ”alla jordens släkter [att] bli välsignade” genom Jesu Kristi evangelium (3 Nephi 20:27). Följande aktiviteter kan hjälpa dig att begrunda hur du kan hjälpa Herren i hans insamling.

  1. Läs i Mormons bok i några minuter och titta efter verser eller fraser som hjälper dig att komma till Herren, känna hans kärlek och få de välsignelser han erbjuder. Skriv ner hänvisningarna eller nyckelfraserna i din studiedagbok. Fundera över på vilka sätt du kan dela de här verserna med andra.

  2. Förbered vad du kan säga eller skriva för att berätta om Mormons bok för någon. Ta med dina känslor för boken och hur du tror att den kan hjälpa honom eller henne att komma närmare Frälsaren.

  3. Förbered vad du kan säga för att inbjuda någon till kyrkan eller att vara med på en aktivitet i kyrkan. Ta med dina tankar om hur det kan hjälpa den här personen, särskilt hur det kan hjälpa honom eller henne att komma närmare Herren.

Välj under dina studier den här veckan med hjälp av bön ut ett sätt som du kan hjälpa till att samla Israel på. Andra förslag presenteras i kommande lektioner. Sök Herrens vägledning för att få veta vad som kan vara bäst för dig att göra.