Seminariet
3 Nephi 27, del 2: Att bli heliggjord genom Jesus Kristus


”3 Nephi 27, del 2: Att bli heliggjord genom Jesus Kristus”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”3 Nephi 27, del 2”, Mormons bok – lärarhandledning

3 Nephi 27, del 2

Att bli heliggjord genom Jesus Kristus

Bild
ett lyckligt barn som döps

Har det funnits stunder då du har velat bli mer andligt ren? När Jesus Kristus undervisade sina lärjungar i det forna Amerika förklarade han viktiga välsignelser som är tillgängliga för dem som följer hans evangelium, däribland heliggörelse genom den Helige Anden. Den här lektionen kan hjälpa dig att förstå hur du kan ta emot Frälsarens heliggörande kraft i dina ansträngningar att leva efter hans evangelium.

Hjälp eleverna att få en känsla av tillhörighet. Seminariet ska vara en miljö där eleverna upplever trygghet och stöd och får uppskattning för det de bidrar med. Visa din kärlek till och omsorg om eleverna när du interagerar med dem. Uppmuntra klassdeltagarna att lyssna på varandra och värdesätta sina jämnårigas perspektiv.

Elevens förberedelse: Be eleverna läsa de tre första styckena i ”Helige Anden, den” i Handledning för skriftstudier (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be dem komma förberedda att berätta hur de tror att den Helige Anden kan hjälpa dem att bli heliggjorda, eller bli mer som Frälsaren.

Möjliga lärandeaktiviteter

Oren

För att hjälpa eleverna förbereda sig för att studera sina behov av att bli renade från sina synder kan du återge följande berättelse.

Äldste Allen D. Haynie i de sjuttios kvorum har berättat följande från sin barndom.

När jag var nio år gammal stannade min vithåriga, en och halv meter långa mormor hos oss i några veckor. En eftermiddag medan hon var där bestämde mina två äldre bröder och jag oss för att gräva ett hål på ett fält tvärsöver gatan från vårt hus. Jag vet inte varför vi gjorde det, ibland gräver pojkar hål. Vi blev lite smutsiga, men inte så mycket att vi riskerade att bli tillsagda. Andra pojkar i grannskapet såg hur spännande det var att gräva ett hål och började hjälpa till. Då blev vi alla ännu smutsigare tillsammans. Marken var hård, så vi drog fram en trädgårdsslang och hällde i lite vatten i hålet för att mjuka upp marken. Vi fick lite lera på oss när vi grävde, men hålet blev djupare.

Någon i vår grupp bestämde att vi borde göra hålet till en bassäng, så vi fyllde hålet med vatten. Eftersom jag var yngst och ville passa in blev jag övertalad att hoppa i och pröva. Nu var jag verkligen smutsig. Från början hade jag inga planer på att bli så lerig, men det var så det blev.

När jag började bli kall gick jag över gatan med avsikt att gå in i huset. Min mormor mötte mig vid dörren och vägrade att släppa in mig. Hon sa att om hon lät mig komma in skulle jag lämna leriga spår i huset som hon just hade städat. Så jag gjorde vad alla nioåringar skulle ha gjort i min situation och sprang till bakdörren, men hon var snabbare än jag trodde. Jag blev arg och stampade med foten och krävde att få komma in i huset, men dörren förblev stängd.

Jag var våt, lerig, kall och i min barndoms fantasi trodde jag att jag kanske skulle dö i min egen trädgård. Till slut frågade jag henne vad jag måste göra för att komma in i huset. Innan jag visste ordet av fann jag mig själv stående i trädgården medan min mormor spolade av mig med vattenslangen. Det kändes som en evighet, men sedan sa min mormor att jag var ren nog och hon lät mig komma in i huset. Det var varmt inne och jag kunde byta om till torra och rena kläder. (Allen D. Haynie, ”Kom ihåg vem vi har anförtrott oss åt”, Liahona, nov. 2015, s. 121–123)

  • Vilka andliga jämförelser kan du göra mellan äldste Haynies berättelse och våra liv?

I 3 Nephi 27 undervisade Frälsaren, som en del av sitt tal till sina nephitiska lärjungar om sitt evangelium, om syndens följder och hur vi kan övervinna dem och bli andligt rena.

Läs 3 Nephi 27:19 och titta efter Frälsarens lärdomar.

  • Vad lär den här versen dig om ditt behov av Jesus Kristus och hans försoning?

Genom att läsa följande stycke kan eleverna få hjälp att inse sitt personliga behov av Frälsarens renande kraft.

Jesus Kristus kan rena dig från syndens befläckelse och hjälpa dig att bli helig. Tänk på ditt behov av att renas från synd och hur det skulle kunna kännas eller känns att vara andligt ren. När du studerar i dag, titta då efter lärdomar som kan hjälpa dig att bättre förstå hur du får tillgång till Frälsarens heliggörande kraft i ditt liv.

Jesus Kristus beskriver hur vi kan bli heliggjorda genom den Helige Anden

I 3 Nephi 27:20–22 lärde Frälsaren oss vad vi kan göra för att ta emot hans heliggörande kraft och uppfylla villkoren för evigt liv. Rita av följande uppställning i din studiedagbok som en hjälp för dig att studera de här verserna.

Du kan också rita av den här uppställningen på tavlan så att eleverna kan fylla i den som klass efter sina studier.

Bud

Välsignelser

Läs 3 Nephi 27:20–22 och fyll i uppställningen med det du hittar.

3 Nephi 27:20 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. I nästa lektion får du möjlighet att öva på att tillämpa lärosatsen i det här skriftstället på en fråga eller i en situation.

  • Hur skulle du sammanfatta Frälsarens undervisning i vers 20 som en sanning?

En sanning vi kan lära oss är att om vi omvänder oss och kommer till Jesus Kristus genom att döpas, kan vi bli heliggjorda genom att ta emot den Helige Anden och stå obefläckade inför honom på den yttersta dagen.

Att bli heliggjord betyder ”att bli fri från synd, ren och helig genom Jesu Kristi försoning” (Handledning för skriftstudier, ”Helgelse, heliggörelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Hur hjälper omvändelse och dop oss att uppleva heliggörelse genom Jesus Kristus?

  • Hur skulle du kunna svara någon som undrar hur de här buden gäller honom eller henne efter att han eller hon har tagit emot dopets förrättning?

Om det behövs kan du hjälpa eleverna förstå att eftersom vi är ofullkomliga har vi möjlighet att omvända oss varje dag. Vi bör också ständigt sträva efter att hålla våra dopförbund efter dopet. Genom att värdigt ta del av sakramentet får vi möjlighet varje vecka att förnya dessa förbund. Alla dessa handlingar hjälper oss att bli mer andligt rena.

Citaten av president Russell M. Nelson och president Boyd K. Packer i avsnittet ”Kommentarer och bakgrundsinformation” kan användas för att undervisa om de här begreppen.

Att bli heliggjord genom den Helige Anden

Jesu Kristi ord i vers 20 lär oss att han hjälper oss att bli heliggjorda genom att vi får ta emot den Helige Anden.

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har undervisat om förhållandet mellan Frälsarens försoning och den Helige Andens heliggörande inflytande.

Om du har känt den Helige Andens påverkan i dag kan du ta det som bevis på att försoningen är verksam i ditt liv. Av det skälet och av många andra skäl gör du klokt i att vara på platser och i färd med uppgifter som drar till sig den Helige Andens maningar. Detta att känna den Helige Andens påverkan har två sidor: 1) den Helige Anden bor endast i ett rent tempel, och 2) mottagandet av den Helige Anden renar oss genom Jesu Kristi försoning. (Henry B. Eyring, ”Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, juni 2007, s. 23)

  • Hur har du lagt märke till Andens renande inflytande i ditt liv?

    Som en del av diskussionen om föregående fråga kan du ge exempel på hur den Helige Anden har hjälpt dig att bli mer andligt ren. Det kan innefatta den Helige Andens sätt att stärka din önskan att följa Jesus Kristus eller maningar som den Helige Anden har gett dig för att du ska undvika beteenden som leder dig bort från Frälsaren.

  • På vilka sätt kan vi inbjuda den Helige Andens ständiga sällskap så att vi regelbundet kan välsignas med dess heliggörande inflytande?

Tillämpning av Frälsarens lärdomar i ditt liv

De sanningar du studerat i dag är enkla men nödvändiga att ständigt följa så att du värdigt kan återvända till Guds närhet. Tänk på hur du ska tillämpa det du lärt dig och känt i ditt liv. Du kan välja ett eller flera av följande alternativ eller välja ett annat sätt att tillämpa de här lärdomarna.

Visa upp följande alternativ och ge eleverna tillräckligt med tid till att begrunda och eventuellt skriva en handlingsplan i sina studiedagböcker. När de är färdiga vittnar du om de sanningar ni pratat om under den här lektionen.

  1. Var mer beslutsam att omvända dig varje dag och bestäm dig för att mer fullständigt följa Frälsaren.

  2. Gör ditt deltagande i sakramentets förrättning till en mer meningsfull del av din gudstjänst på söndagen.

  3. Identifiera en synd eller distraktion som begränsar ditt sällskap med den Helige Anden. Vidta nödvändiga åtgärder för att avlägsna den synden eller distraktionen från ditt liv.

  4. Börja göra något som ger dig större tillgång till den Helige Andens sällskap.