Seminariet
Ether 12:1–22: Att ta emot ett vittnesbörd om sanningen


”Ether 12:1–22: Att ta emot ett vittnesbörd om sanningen”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Ether 12:1–22”, Mormons bok – lärarhandledning

Ether 12:1–22

Att ta emot ett vittnesbörd om sanningen

Bild
ung kvinna som studerar evangeliet

Vad har hjälpt dig i dina ansträngningar att lära dig andlig sanning? Efter att i detalj ha skildrat många år av jarediternas historia introducerade Moroni profeten Ethers verksamhet. Moroni berättade sedan om några av de välsignelser som kommer av att utöva tro på Jesus Kristus, bland annat hur vi kan ta emot ett vittnesbörd om sanningen genom att vår tro sätts på prov. Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig utöva tro för att få ett andligt vittnesbörd om sanningen.

Förbered dig för att undervisa. Eftersom Anden vittnar om sanning och är källan till omvändelse förbereder mäktiga evangelielärare sig långt innan de undervisar. Bjud in den Helige Anden till din lektionsförberedelse genom uppriktig bön, och försök följa hans vägledning när du fokuserar på att undervisa om lärosatser och principer.

Elevens förberedelse: Be eleverna tänka på exempel i skrifterna på hur trofasta handlingar ledde till vittnesbörd, välsignelser eller svar från Gud.

Möjliga lärandeaktiviteter

”Hur vet du?”

Syster Rebecca L. Craven, andra rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, berättade om följande upplevelse hon hade när hon talade med en ung kvinna:

Jag hade en fin upplevelse med en rar ung kvinna som ställde en mycket uppriktig fråga: ”Syster Craven, hur vet du om någonting om kyrkan är sant? För jag känner ingenting.”

I stället för att kasta ur mig ett svar ställde jag först några frågor till henne. ”Berätta om dina personliga skriftstudier.”

Hon svarade: ”Jag läser inte skrifterna.”

Jag frågade: ”Din familj då? Studerar ni Kom och följ mig tillsammans?”

Hon sa: ”Nej.”

Jag frågade om hennes böner: ”Vad känner du när du ber?”

Hennes svar: ”Jag ber inte.” (Rebecca L. Craven, ”Gör det som har störst betydelse”, Liahona, maj 2022, s. 62)

  • Vad skulle du, med tanke på dina upplevelser, kunna säga för att hjälpa den här unga kvinnan?

När eleverna har diskuterat föregående fråga ber du dem ge exempel på specifika sanningar som människor kan behöva söka ett andligt vittnesbörd om. Skriv upp deras svar på tavlan. (Svaren kan innefatta ett vittnesbörd om att Mormons bok är sann, att det är viktigt att leva ett rent och dygdigt liv, eller att Visdomsordet är en Guds lag.)

Tänk på andliga sanningar som du skulle vilja få ett andligt vittnesbörd eller ett starkare vittnesbörd om. Skriv gärna ner dem i din studiedagbok. Titta under dina studier i dag efter lärdomar som kan hjälpa dig att få ett andligt vittnesbörd eller stärka ditt vittnesbörd.

”Efter det att er tro har prövats”

Moroni fortsatte att förkorta jarediternas uppteckning och han presenterade profeten Ethers verksamhet. Trots att Ether föddes i fångenskap och levde bland människor som förkastade profeterna (se Ether 11:20–23) levde han ett rättfärdigt liv och kallades till profet av Gud.

Läs Ether 12:2–5 och se hur jarediterna tog emot Ethers predikan.

  • Varför vägrade folket att tro på Ethers ord?

Läs Ether 12:6 och se vad Moroni lärde om hur vi får ett andligt vittnesbörd om sanningen.

Ether 12:6 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. I nästa lektion får du möjlighet att öva på att tillämpa lärosatsen i det här skriftstället på en fråga eller i en situation.

Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum berättade om en betydelse av frasen efter det att er tro har prövats:

Du kan lära dig att tillämpa tron mer effektivt genom att följa den princip som Moroni undervisade om: Tro är något som man hoppas på men som inte syns. Motsäg därför inte för att ni inte ser, för ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats” [Ether 12:6, kursivering tillagd]. Varje gång din tro prövas, det vill säga, då du handlar värdigt enligt en maning, kommer du att få Andens bekräftelse. Dessa känslor kommer att förstärka din tro. Då du upprepar detta handlingsmönster kommer din tro att bli starkare. (Richard G. Scott, ”Trons stödjande kraft i osäkra och prövande tider”, Liahona, maj 2003, s. 76)

  • Vad lärde du dig av Ether 12:6 och det här citatet som skulle kunna hjälpa någon som vill få ett andligt vittnesbörd eller ett starkare vittnesbörd om en sanning?

En sanning som vi kan lära oss av Ether 12:6 är att om vi vill ha ett andligt vittnesbörd måste vi först utöva tro på Jesus Kristus och hans evangelium.

Syster Rebecca L. Craven berättade hur hon svarade den unga kvinnan hon pratade med:

Mitt svar till henne var enkelt: ”Om du vill veta något, måste du göra något.”

Visst stämmer det för allt vi vill lära oss eller veta? Jag uppmanade min nya vän att börja göra Jesu Kristi evangelium: be, studera, tjäna andra och lita på Herren. Omvändelsen kommer inte när man inte gör något. Den kommer genom den Helige Andens kraft när vi medvetet anstränger oss för att få veta genom att fråga, söka och bulta. Den kommer genom att göra. (Rebecca L. Craven, ”Gör det som har störst betydelse”, Liahona, maj 2022, s. 62)

  • Varför tror du att utövandet av tro på Jesus Kristus genom handlingar är en nödvändig aspekt av att få ett andligt vittnesbörd om honom och hans evangelium?

  • Hur kan våra känslor för Frälsaren påverkas av att vi lever efter hans evangelium?

Exempel på tro

Tänk på upplevelser då du eller andra fick ett andligt vittnesbörd till följd av efterlevnad av Frälsarens evangelium och utövande av tro på honom.

Be några elever nämna upplevelserna de tänkte på. Förklara att de inte bör dela med sig av alltför personliga upplevelser. Dela gärna med dig av en egen upplevelse som en del av den här diskussionen. Följande video kan också användas.

För att se ett exempel på någon som stärktes till följd av sitt utövande av tro på Frälsaren, se på ”En ren och enkel tro” (5:30) som finns på ChurchofJesusChrist.org.

I sin fortsatta predikan gav Moroni många exempel på personer som välsignades för att de utövade tro på Jesus Kristus.

För följande aktivitet kan du dela upp eleverna i fyra grupper och ge varje grupp en uppsättning av följande verser att studera: Ether 12:7–10, 11–14, 15–18, 19–22. Be varje grupp berätta för klassen vilka exempel på tro de läste om.

Läs Ether 12:7–22 och se hur Herren välsignade de här personerna som utövade tro på honom. Markera gärna ord som du särskilt lägger märke till.

  • Vilka av de här exemplen på tro gjorde störst intryck på dig? Varför?

  • Hur kan ett eller flera av exemplen du studerade hjälpa dig i dina personliga omständigheter?

Fundera över hur du kan tillämpa det du lärde dig i dag i ditt liv. Skriv ner två eller tre saker du kan göra för att utöva tro på Jesus Kristus och ta emot eller stärka ditt vittnesbörd om Frälsarens evangelium.