Seminaari
Moroni 10:1–7: Saat oman todistuksen Mormonin kirjasta


”Moroni 10:1–7: Saat oman todistuksen Mormonin kirjasta”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Moroni 10:1–7”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Moroni 10:1–7

Saat oman todistuksen Mormonin kirjasta

Kuva
nuoria lukemassa Mormonin kirjaa

Oletko kokenut Hengen antamia vaikutelmia tai tuntemuksia siitä, että Mormonin kirja on totta? Jos olet, mitkä kokemukset ja teot ovat auttaneet saamaan näitä vaikutelmia ja tuntemuksia? Joissakin viimeisistä kirjoituksistaan Moroni tähdensi, että Jumala on kaiken totuuden lähde. Jumalan kautta me voimme saada henkilökohtaisen todistuksen Mormonin kirjan totuudellisuudesta ja Jeesuksen Kristuksen todellisuudesta sekä ”tietää totuuden kaikesta” ”Pyhän Hengen voimalla” (Moroni 10:5). Tämä oppiaihe voi auttaa sinua tietämään omakohtaisesti, että Mormonin kirja on totta.

Keskity kääntymykseen johtaviin periaatteisiin. Auta oppilaita löytämään opinkohtia ja periaatteita, jotka voivat vahvistaa heidän suhdettaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Kannusta oppilaita analysoimaan, kuinka nämä totuudet voivat syventää heidän kääntymystään ja auttaa heitä toimimaan uskossa.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita lukemaan Moroni 10:1–7 ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään, mitä vaaditaan, jotta voimme tietää totuuden Mormonin kirjasta.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Todistus Mormonin kirjasta

Mieti, mihin seuraavista väittämistä samaistuit eniten, kun aloit tutkia Mormonin kirjaa:

  • En ole varma, tiedänkö Mormonin kirjan olevan totta.

  • Luotan muihin, jotka ovat kertoneet minulle, että Mormonin kirja on totta.

  • Olen saanut Pyhältä Hengeltä vaikutelmia siitä, että Mormonin kirja on totta.

Mieti todistusta, joka sinulla on Mormonin kirjasta nyt. Kun opiskelet, mieti, mitä Herra haluaisi sinun tekevän seuraavaksi, jotta voisit saada todistuksen, syventää sitä tai pysyä lujana todistuksessasi.

Moronin kehotus

Kirjoitettuaan muistiin joitakin isänsä opetuksia Moroni opetti, kuinka kuka tahansa voi tietää omakohtaisesti, että Mormonin kirja on totta.

Lue Moroni 10:3–5. Voisit merkitä, mitä Moroni sanoi siitä, kuinka voimme tietää Mormonin kirjan olevan totta. Voisit myös katsoa katkelman videolta ”Moroni Invites All to Come unto Christ” [Moroni kutsuu kaikkia tulemaan Kristuksen luokse] (aikakoodi 4.39–5.32), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org

Moroni 10:4–5 on oppien hallinnan kohta. Voisit merkitä oppien hallinnan kohdat pyhiin kirjoituksiisi selvästi erottuvalla tavalla, jotta löydät ne helposti. Saat seuraavassa oppiaiheessa tilaisuuden harjoitella tässä kohdassa käsiteltävän opin soveltamista johonkin kysymykseen tai tilanteeseen.

Voisit kirjoittaa taululle seuraavan vajaan virkkeen ja pyytää oppilaita täydentämään sen opiskelupäiväkirjaansa. Pyydä heitä sitten täydentämään se taululle koko luokka yhdessä.

  • Voin Pyhän Hengen voimalla tietää, että Mormonin kirja on totta, kun minä…

Seuraava tehtävä on järjestetty Moronin neuvojen kolmen ilmauksen ympärille. Mieti, kuinka voisit auttaa oppilaita syventämään ymmärrystään näistä kolmesta ilmauksesta. Voisit jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle tehtäväksi yhden seuraavista opiskelutehtävistä. Päätä, onko näiden tehtävien ohjeet parempi laittaa näkyville vai jakaa monisteena kullekin ryhmälle. Kun ryhmät ovat keskustelleet vastauksistaan, he voivat kertoa niistä luokalle. Oppilaat voisivat myös tiivistää ideansa taululla olevan virkkeen viereen.

Lue Mormonin kirjaa

Presidentti Russell M. Nelson kuvaili siunauksia, joita voimme saada tutkimalla Mormonin kirjaa. Mieti, kuinka olet saattanut kokea näitä siunauksia tutkiessasi sitä.

Lupaan, että kun rukoillen tutkitte Mormonin kirjaa joka päivä, te teette parempia valintoja – joka päivä. Lupaan, että kun pohditte, mitä tutkitte, taivaan ikkunat avautuvat ja te saatte vastauksia omiin kysymyksiinne ja ohjausta omaan elämäänne. (Russell M. Nelson, ”Mormonin kirja – millaista elämäsi olisi ilman sitä?”, Liahona, marraskuu 2017, s. 62)

  • Oletko kokenut siunauksia, joita presidentti Nelson on luvannut Mormonin kirjaa tutkiville?

Pyydä halukkaita oppilaita kertomaan tavoista, joilla he ovat kokeneet näitä siunauksia. Huolehdi, ettei kukaan oppilaista nolostu, ellei hänelle tule mieleen tällaisia kokemuksia. Vakuuta hänelle, että hän voi kokea näitä siunauksia myöhemmin jatkaessaan Mormonin kirjan tutkimista.

Mormonin kirjan lukemisesta koituvien siunausten huomaaminen voi vahvistaa, että kirja on totta ja että se tulee Jumalalta.

Pohdi Herran armoa

  • Mitä esimerkkejä pyhissä kirjoituksissa on ihmisistä, jotka ovat saaneet Herran armon? Voisit etsiä muutamia, kuten Nefi (2. Nefi 4:20–25), Alma nuorempi (Alma 36:17–21) tai nefiläiset, jotka Vapahtaja paransi vierailunsa aikana (3. Nefi 17:6–9).

  • Mitä esimerkkejä Herran armosta tiedät omasta elämästäsi tai jonkun tuntemasi henkilön elämästä?

  • Mistähän syystä Herran armon pohtiminen voi auttaa sinua saamaan todistuksen Mormonin kirjasta Pyhän Hengen kautta?

Kysy Jumalalta vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen

  • Mitä mahtaa tarkoittaa kysyminen Jumalalta vilpittömin sydämin? Vakain aikein? Jeesukseen Kristukseen uskoen (Moroni 10:4)? Jos tarvitset apua tähän vastaamisessa, lue JS–H 1:10–17 ja pane merkille, kuinka nuori Joseph Smith suhtautui rukoukseensa vilpittömin sydämin, vakain aikein ja Kristukseen uskoen. (Huom. ”Vakain aikein” tarkoittaa, että kun olet saanut vastauksen rukouksiisi, toimit vilpittömästi saamasi ilmoituksen mukaan.)

  • Kuinka tämän tekeminen voi auttaa meitä saamaan todistuksen Mormonin kirjasta Pyhän Hengen kautta?

Omakohtainen todistukseni Mormonin kirjasta

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on kertonut oman kokemuksensa Moronin lupauksen soveltamisesta. Lue seuraava lausunto tai katso katkelma videolta ”A Living Testimony” [Elävä todistus] (aikakoodi 13.51–14.31), joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

Toivon, että te kaikki olette kokeilleet itse tuota lupausta tai että teette niin pian. Vastaus ei kenties tule yhtenä ainoana ja voimallisena hengellisenä kokemuksena. Minulle se tuli alkuun vaivihkaa. Mutta se tulee aina voimakkaammin joka kerta kun olen lukenut Mormonin kirjaa ja rukoillut sen johdosta.

En ole sen varassa, mitä on tapahtunut aiemmin. Pidän elävän todistukseni Mormonin kirjasta lujana lunastamalla Moronin lupauksen usein. En pidä tuota todistuksen siunausta itsestään selvänä asiana, jatkuvana oikeutena. (Henry B. Eyring, ”Elävä todistus”, Liahona, toukokuu 2011, s. 127)

  • Kuinka presidentti Eyringin sanat voivat soveltua meihin riippumatta siitä, kuinka monta kertaa luemme Mormonin kirjaa?

  • Millä tavoin Pyhä Henki voi todistaa meille Mormonin kirjan totuudellisuudesta?

  • Kuinka todistus Mormonin kirjasta voi vahvistaa suhdettasi taivaalliseen Isään ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen sekä todistustasi Heistä?

Pyydä oppilaita lausumaan todistuksensa Mormonin kirjasta ja kertomaan, kuinka he ovat tulleet tietämään, että se on totta. Voisit itsekin lausua oman todistuksesi.

Seuraavat ohjeet voivat auttaa oppilaita soveltamaan käytäntöön jakeita Moroni 10:3–5.

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi, mitä voit tehdä soveltaaksesi jakeissa Moroni 10:3–5 opetettuja periaatteita käytäntöön. Mieti, kuinka voit jatkaa Mormonin kirjan tutkimista, pohtia Herran armoa ja pyytää Jumalalta todistusta Pyhän Hengen kautta. Missä ja milloin aiot tehdä näin? Kuinka Herra mahtaa vastata rukouksiisi?