Kom og følg mig 2024
Sådan anvendes Kom og følg mig – I hjem og kirke


»Sådan anvendes Kom og følg mig – I hjem og kirke«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»Sådan anvendes Kom og følg mig – I hjem og kirke«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024

Billede
familie studerer skrifterne

Sådan anvendes Kom og følg mig – I hjem og kirke

Hvem er denne hjælpekilde til?

Dette materiale er til alle, der ønsker at lære af Mormons Bog – som enkeltperson, som familie og i kirkens klasser. Hvis I ikke tidligere har studeret skrifterne regelmæssigt, kan denne hjælpekilde hjælpe jer til at komme i gang. Hvis I allerede har en god vane med at studere skrifterne, kan denne hjælpekilde være en hjælp til at få mere meningsfulde oplevelser med sit studium.

Enkeltpersoner og familier derhjemme

Det ideelle sted at lære om evangeliet er i hjemmet. Jeres lærere i kirken kan støtte jer, og I kan få opmuntring fra andre medlemmer af menigheden. Men for at overleve åndeligt har I og jeres familie brug for daglig næring fra »Guds gode ord« (Moro 6:4. Se også Russell M. Nelson, »Indledende bemærkninger«, Liahona, nov. 2018, s. 6-8).

Brug denne hjælpekilde på den måde, som er nyttig for jer. Oplæggene fremhæver nogle evige sandheder i Mormons Bog og foreslår ideer og aktiviteter, der kan hjælpe jer til at studere skrifterne individuelt, sammen med jeres familie eller med venner. Når I studerer, så følg Åndens vejledning for at finde evige sandheder, der betyder noget for jer. Se efter Guds budskaber til jer, og følg de tilskyndelser, I modtager.

Lærere og elever i kirken

Hvis I underviser en primaryklasse, en søndagsskoleklasse for de unge eller voksne, et kvorum i Det Aronske Præstedømme eller en klasse i Unge Kvinder, opfordres I til at bruge oplæggene i dette materiale, når I forbereder jer på at undervise. Kom og følg mig – I hjem og kirke er læseplanen for jeres søndagsklasse. Læringsforslagene i dette materiale er udarbejdet til læring i hjem og kirke. Når I forbereder jer på at undervise, så begynd med at få jeres egen oplevelse med skrifterne. Jeres vigtigste forberedelse finder sted, når I gransker skrifterne og søger Helligåndens vejledning. Søg efter evige sandheder, der hjælper jer til at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Kom og følg mig kan hjælpe jer til at finde nogle af disse sandheder og forstå konteksten for skrifterne.

Husk på, at det at lære om evangeliet, når det er bedst, er hjemmecentreret og kirkestøttet. Med andre ord er jeres hovedansvar at støtte dem, I underviser, i deres bestræbelser på at lære om og efterleve evangeliet derhjemme. Giv dem mulighed for at fortælle om deres oplevelser, tanker og spørgsmål om skriftstederne. Tilskynd dem til at fortælle om de evige sandheder, de har fundet frem til. Det er vigtigere end at dække en vis mængde materiale.

Primary

Jeres forberedelse til at undervise i Primary begynder med, at I studerer Mormons Bog personligt og med jeres familie. Når I gør det, så vær åben for åndelige indtryk og indsigt fra Helligånden om børnene i jeres primaryklasse. Vær bønsom, så Ånden kan inspirere jer med ideer til at hjælpe dem til at lære om Jesu Kristi evangelium.

Når I forbereder jer til at undervise, kan I få yderligere inspiration ved at gennemgå undervisningsforslagene i dette materiale. Hvert oplæg i Kom og følg mig – I hjem og kirke har et afsnit med titlen »Forslag til undervisning af børn«. Tænk på disse forslag som ideer til at inspirere jer. I kender børnene i jeres primaryklasse, og I vil lære dem endnu bedre at kende, når I har med dem at gøre i klassen. Gud kender dem også, og han vil inspirere jer til den bedste måde at undervise og velsigne dem på.

Det er muligt, at børnene i jeres klasse allerede har udført nogle af aktiviteterne i Kom og følg mig med deres familie. Det er helt i orden. Gentagelse er en god ting. Overvej at bede børnene om at fortælle hinanden, hvad de har lært derhjemme – selvom I også bør planlægge, hvordan børnene kan deltage, selv hvis de ikke lærer derhjemme. Børn lærer evangeliets sandheder bedre at kende, når de gentages i undervisningen ved hjælp af forskellige aktiviteter. Hvis I synes, at en aktivitet virker god for børnene, kan I overveje at gentage den, især hvis I underviser yngre børn. I kan også gennemgå en aktivitet fra en tidligere lektion.

I måneder, hvor der er fem søndage, opfordres primarylærere til at erstatte det planlagte oplæg i Kom og følg mig på den femte søndag med en eller flere af aktiviteterne i »Tillæg B: Til Primary – Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti«.

Søndagsskoleklasser for de unge og voksne

En af hovedårsagerne til, at vi samles i søndagsskoleklasser, er at støtte og opmuntre hinanden i vores stræben efter at følge Jesus Kristus. En enkel måde at gøre det på er at stille et spørgsmål som: »Hvad har Helligånden lært jer i denne uge, da I studerede Mormons Bog med Kom og følg mig?« Svar på dette spørgsmål kan føre til meningsfulde drøftelser, der opbygger tro på Jesus Kristus og hans evangelium.

I kan derefter tilskynde til drøftelse ud fra studieforslagene i Kom og følg mig. Et studieforslag kan være at granske Alma 36 og lave en liste over ord, der belærer om Frelserens rolle i omvendelse. I kan bede klassemedlemmerne om at fortælle om og drøfte de ord, de har fundet. Eller I kan bruge noget tid på at lave listen sammen som klasse.

Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser

Når Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser mødes om søndagen, er det med et noget andet formål end en søndagsskoleklasse. Udover at hjælpe hinanden til at lære om Jesu Kristi evangelium mødes disse grupper også for at rådføre sig med hinanden om at udføre arbejdet med frelse og ophøjelse (se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 1.2). Det gør de under ledelse af klasse- og kvorumspræsidentskaber.

Derfor bør hvert kvorums- eller klassemøde begynde med, at et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet leder en drøftelse om bestræbelser på fx at efterleve evangeliet, at drage omsorg for mennesker i nød, at fortælle om evangeliet eller at deltage i tempeltjeneste og slægtshistorie.

Efter denne tid i et fælles råd leder en instruktør klassen eller kvorummet i at lære om evangeliet sammen. Voksne ledere eller medlemmer af klassen eller kvorummet kan få til opgave at undervise. Klasse- eller kvorumspræsidentskabet tildeler disse opgaver, under rådføring med voksne ledere.

Personer, der har til opgave at undervise, bør forberede sig ved at bruge forslagene til læring i de ugentlige oplæg i Kom og følg mig. I hvert oplæg indikerer dette ikon en aktivitet, der er særlig relevant for de unge. Men alle forslagene i oplægget kan bruges som en læringsaktivitet for de unge.

Se et eksempel på en dagsorden til kvorums- og klassemøder i tillæg D.