Kom och följ mig 2024
8–14 januari: ”Jag ska gå och göra.” 1 Nephi 1–5


”8–14 januari: ’Jag ska gå och göra.’ 1 Nephi 1–5”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”8–14 januari. 1 Nephi 1–5”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Lehis familj färdas i öknen

Lehi färdas i närheten av Röda havet, av Gary Smith

8–14 januari: ”Jag ska gå och göra”

1 Nephi 1–5

Mormons bok inleds med en berättelse om en verklig familj som upplever verkliga svårigheter. Det hände 600 f.Kr., men det finns sådant i den här redogörelsen som kan låta bekant för nutida familjer. Den här familjen bodde i en ogudaktig värld, men Herren lovade dem att om de följde honom skulle han leda dem till trygghet. Längs vägen upplevde de goda stunder och svåra stunder, de fick stora välsignelser och upplevde underverk, men de hade också gräl och stridigheter. Det är sällan vi ser en så detaljerad redogörelse i skrifterna om en familj som försöker leva efter evangeliet: föräldrar som kämpar för att inspirera sin familj att tro och oroar sig för deras säkerhet, barn som bestämmer sig för om de ska tro sina föräldrar, och bröder som upplever avundsjuka och stridigheter – och som förlåter varandra ibland. På det hela taget finns det kraft i den här ofullkomliga familjens exempel på tro.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

1 Nephi 1–5

Mormons bok är ”av stort värde” för mig.

Ett framträdande budskap i Mormons bok är det ”stora värde” som Guds ord har (se 1 Nephi 5:21). När du läser 1 Nephi 1–5, titta då efter hur Guds ord direkt eller indirekt välsignade Lehis familj (se till exempel 1:11–15; 3:19–20; 5:10–22). Vad lär de här kapitlen dig om Guds ord? Vad hittar du som inspirerar dig att söka i skrifterna?

Se även ”När jag beder och studerar”, Psalmer, nr 161; ”Ett arv av helig skrift” (video), Evangeliebiblioteket.

1 Nephi 2

Jag kan få och stärka mitt vittnesbörd när jag vänder mig till Herren.

Nephi är känd för sin mäktiga tro på Herren, men han fick arbeta för att få sitt vittnesbörd – precis som vi alla får göra. Vad läser du i 1 Nephi 2 som visar varför Nephi kunde få ett vittnesbörd om att hans fars ord var sanna? Varför fick inte Laman och Lemuel det här vittnesbördet? (Se även 1 Nephi 15:2–11.) När har du känt Herren göra ditt hjärta mjukare?

Se även ”Herren befaller Lehis familj att lämna Jerusalem” (video), Evangeliebiblioteket.

1 Nephi 3–4

Bild
ikon för seminariet
Gud bereder en utväg för mig att göra hans vilja.

När Herren befallde Lehis söner att hämta mässingsplåtarna gav han inga konkreta instruktioner om hur de skulle göra det. Det är ofta så med instruktioner vi får av Gud, och det kan kännas som om han begär ”något svårt” (1 Nephi 3:5) av oss. Vad inspirerar dig i Nephis reaktion på Herrens befallning i 1 Nephi 3:7, 15–16?

När du läser 1 Nephi 3–4, titta då efter olika svårigheter som Nephi stötte på. Hur beredde Herren ”en utväg” för Nephi att ”utföra det som han [befallde]”? Varför är det viktigt att du vet vad Herren gjorde för Nephi?

Ett mäktigt sätt som Gud har förberett oss för att hålla hans bud är genom att han sände Jesus Kristus att vara vår Frälsare. Du kan läsa president Dallin H. Oaks tal ”Vad har vår Frälsare gjort för oss?” (Liahona, maj 2021, s. 75–77). Hur har Jesus Kristus förberett en väg för var och en av oss? Med tanke på allt du vet att han har övervunnit för dig, vad känner du dig manad att ”gå och göra”?

Se även ”Nephi leds av Anden till att hämta plåtarna av mässing” (video), Evangeliebiblioteket; Gospel Topics, ”Obedience”, Gospel Library.

Använd berättelser och exempel för att undervisa om evangelieprinciper. När du förbereder dig för att undervisa, tänk då på personliga upplevelser som kan bidra med ytterligare ett vittnesbörd till berättelserna i skrifterna. När har Herren till exempel förberett ett sätt för dig att göra hans vilja?

Bild
Lehi och Sariah välkomnar Nephi och hans bröder

Deras glädje var fullständig, av Walter Rane

1 Nephi 4:1–3; 5:1–8

När jag minns Guds verk kan jag få tro till att lyda hans bud.

När Laman och Lemuel ville knota eller klaga hade de vanligtvis Nephi och Lehi i närheten som kunde inspirera och stödja dem. När du känner för att knota kan det vara till hjälp att läsa Nephis och Lehis ord. Hur försökte Nephi och Lehi hjälpa andra att bygga upp sin tro på Gud? (Se 1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; se även 1 Nephi 7:6–21.) Vad lär du dig som kan hjälpa dig när du frestas att knota eller klaga?

1 Nephi 4:5–18

”Jag leddes av Anden.”

Vad i 1 Nephi 4:5–18 gör intryck på dig i fråga om Nephis förmåga att känna igen och följa Anden? Du kan studera president Russell M. Nelsons tal ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv” (Liahona, maj 2018, s. 93–96) för att lära dig mer om hur man tar emot uppenbarelse från Herren.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

1 Nephi 2:16

Jag kan få ett eget vittnesbörd.

  • Hur visste Nephi att det som hans far undervisade om var sant? Hjälp dina barn att hitta svar på den här frågan i 1 Nephi 2:16, 19. De kan också tycka om att skriva ner Nephis handlingar på klossar eller andra föremål och sedan bygga något med föremålen. Det här kan leda till ett samtal om hur de här handlingarna hjälper oss att bygga ett vittnesbörd.

  • Du kan visa dina barn bilder eller saker som representerar sådant de kan vilja få ett vittnesbörd om, till exempel en Mormons bok eller en bild av Jesus Kristus, ett tempel eller den levande profeten. Be dem välja en och bära sina vittnesbörd om den saken. Du kan också berätta för dina barn hur du fick ditt vittnesbörd. Varför behöver vi ett eget vittnesbörd?

1 Nephi 3–4

Gud hjälper mig att hålla hans bud.

  • Du kan använda en eller flera av de här resurserna för att hjälpa dina barn prata om hur Gud hjälpte Nephi att få mässingsplåtarna: 1 Nephi 3–4; veckans aktivitetssida; ”Nephis mod” (Barnens sångbok, s. 64–65) och ”Kapitel 4: Mässingsplåtarna” (i Berättelser ur Mormons bok, s. 8–12).

  • Du och dina barn kan tycka om att rollspela 1 Nephi 3:2–7. Du kanske kan låtsas vara Lehi och be dina barn att återvända till Jerusalem för att hämta mässingsplåtarna. Be dem svara med egna ord som om de var Laman och Lemuel eller Nephi. Nämn några saker som Gud har befallt oss att göra. (Se bilderna 103–115 i Evangeliebilder eller Mosiah 18:8–10 för förslag.) Hur kan vi vara som Nephi?

1 Nephi 3:19–21; 5:19–22

Skrifterna är en stor skatt.

  • Skrifterna var mycket viktiga för Lehis familj. För att illustrera detta kan du be dina barn hjälpa dig att berätta eller dramatisera det som Nephi och hans bröder gjorde för att få mässingsplåtarna: de reste långt, gav upp sitt guld och silver och gömde sig i en grotta för att rädda sina liv. Sedan kan ni läsa 1 Nephi 5:21 och prata om varför skrifterna var så värdefulla för Lehis familj. Varför är de värdefulla för oss? Hur kan vi behandla skrifterna som en skatt?

Bild
Nephi och hans familj studerar plåtarna

Nephi och hans familj värdesatte skrifterna.

1 Nephi 4:6

Den Helige Anden leder mig när jag försöker göra Herrens vilja.

  • Efter att ha läst tillsammans i 1 Nephi 3 om hur Nephi och hans bröder försökte hämta mässingsplåtarna, läs 1 Nephi 4:6 tillsammans med dina barn för att få veta vad Nephi gjorde som ledde till att han slutligen lyckades. Sedan kan dina barn göra en lista med sådant som Gud vill att de ska göra. Hur kan den Helige Anden hjälpa oss i de situationerna?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Nephi står bredvid en berusad Laban

Jag lydde Andens röst, av Walter Rane