Tule ja seuraa minua 2024
5.–11. helmikuuta: ”Vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän – – suuren välimiehen kautta.” 2. Nefi 1–2


”5.–11. helmikuuta: ’Vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän – – suuren välimiehen kautta.’ 2. Nefi 1–2”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2024

”5.–11. helmikuuta. 2. Nefi 1–2”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2024

Kuva
Aadam ja Eeva lähtevät Eedenin puutarhasta

Aadam ja Eeva, Douglas Fryer

5.–11. helmikuuta: ”Vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän – – suuren välimiehen kautta”

2. Nefi 1–2

Jos tietäisit, että elämäsi olisi päättymässä, mitä jäähyväissanoja haluaisit jättää niille, jotka ovat sinulle kaikkein rakkaimpia? Kun profeetta Lehi tunsi elämänsä lähestyvän loppuaan, hän kokosi perheensä yhteen vielä viimeisen kerran. Hän kertoi heille, mitä taivaallinen Isä oli ilmoittanut hänelle. Hän lausui todistuksensa Messiaasta. Hän opetti rakastamiaan evankeliumin totuuksia ihmisille, joita hän rakasti. Hän puhui vapaudesta, kuuliaisuudesta, Aadamin ja Eevan lankeemuksesta, Jeesuksen Kristuksen kautta tulevasta lunastuksesta sekä ilosta. Kaikki hänen lapsensa eivät päättäneet elää sen mukaan, mitä hän opetti – kukaan meistä ei voi tehdä näitä valintoja rakkaidemme puolesta. Mutta me voimme opettaa ja todistaa Lunastajasta, joka tekee meistä ”vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän” (ks. 2. Nefi 2:26–27).

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

2. Nefi 1:13–29

Minä voin ”herätä ja nousta tomusta”.

Huomaa jakeista 2. Nefi 1:13–29 sanat, joilla Lehi kuvaili Lamanin ja Lemuelin hengellistä tilaa. Mikä auttaa sinua heräämään hengellisestä ”syvästä unesta”? Mikä auttaa sinua ravistamaan pois hengelliset ”kahleet” elämässäsi? Ajattele Lehin todistusta jakeessa 15 ja hänen kutsuaan jakeessa 23. Mikä sanoma taivaallisella Isällä on sinulle näissä jakeissa?

Käytä havaintovälineitä. Havaintovälineiden käyttäminen auttaa oppilaita ymmärtämään evankeliumin totuuksia ja muistamaan ne pidempään. Kun valmistaudut opettamaan tämän oppimisehdotuksen pohjalta, mieti, mitä havaintovälineitä voisit käyttää. Esimerkiksi paperiketju voisi kenties auttaa oppilaita ymmärtämään Lehin sanat jakeessa 2. Nefi 1:13 tai 2. Nefi 2:27.

2. Nefi 2

Kuva
seminaarin kuvake
Jeesuksen Kristuksen ansiosta olen ”[vapaa] valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän”.

Lehin perhe oli nyt uudessa maassa, joka oli täynnä uusia mahdollisuuksia. Valinnat, joita he tekisivät tässä uudessa paikassa, olisivat tärkeitä heidän menestykselleen ja onnellisuudelleen. Ehkäpä tästä syystä Lehi opetti pojalleen Jaakobille tahdonvapaudesta eli kyvystä tehdä valintoja luvussa 2. Nefi 2. Kun tutkit jakeita 11–30, kirjoita muistiin mahdollisia vastauksia näihin kysymyksiin:

  • Miksi tahdonvapaus on niin tärkeä taivaalliselle Isälle, vaikka jotkut ihmiset käyttävät sitä muita loukkaavilla tavoilla?

  • Kuinka vastustaja yrittää heikentää tahdonvapauttasi tai tuhota sen?

  • Kuinka Vapahtaja auttaa sinua ”valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän” (jae 27)?

Tässä on toinen tapa oppia tahdonvapaudesta luvun 2. Nefi 2 pohjalta: Etsi asioita, jotka ovat välttämättömiä, jotta meillä olisi tahdonvapaus ja jotta saavuttaisimme jumalalliset mahdollisuutemme. Esimerkiksi:

Mitä tahdonvapaudellemme tapahtuisi, jos yksi tai useampia näistä asioista puuttuisi?

Jokainen kirjasen Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen kuudesta osiosta sisältää ”Kehotuksia” ja ”Luvattuja siunauksia”. Katso yhtä tai useampaa näistä osioista ja valitse jokin luvattu siunaus, jota toivot elämääsi. Minkä kehotuksen mukaan sinun pitää toimia saadaksesi tämän siunauksen? Voisit kertoa jollekulle siunauksista, joita olet saanut noudattamalla näitä kehotuksia.

Katso myös Gospel Topics, ”Agency and Accountability” [Tahdonvapaus ja vastuu], Gospel Library; ”On sielu vapaa jokaisen”, MAP-lauluja, 1965, 120.

2. Nefi 2:1–4, 6–25

Jumala voi kääntää koettelemukseni siunauksiksi.

Lehi tiesi, että hänen nuori poikansa Jaakob oli kärsinyt ”ahdinkoja” ja ”paljon murhetta” lapsuudessaan (2. Nefi 2:1). Mistähän syystä Lehin todistus jakeissa 2. Nefi 2:1–3, 6–25 on ollut arvokas Jaakobille? Miksi se on arvokas sinulle? Pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka ovat mielestäsi erityisen voimallisia. Kuinka Jumala on pyhittänyt ahdinkosi sinun hyväksesi? (Ks. 2. Nefi 2:2.)

Katso myös Room. 8:28; Dale G. Renlund, ”Raivostuttava epäoikeudenmukaisuus”, Liahona, toukokuu 2021, s. 41–45.

2. Nefi 2:15–29

Lankeemus ja Jeesuksen Kristuksen sovitus ovat välttämättömiä osia taivaallisen Isän suunnitelmassa.

Monet ihmiset uskovat, että lankeemus oli pelkästään murhenäytelmä ja että päättäessään syödä hedelmää Eeva ja Aadam tekivät pysyvän virheen. Jakeissa 2. Nefi 2:15–28 Lehi opettaa lisää totuutta lankeemuksesta – ja Kristuksen kautta tapahtuvasta lunastuksesta. Kun tutkit näitä jakeita, laadi luettelo Eedenin puutarhassa tapahtuneita asioita koskevista totuuksista. Seuraavanlaisista kysymyksistä voi olla apua:

  • Miksi lankeemus oli tarpeen?

  • Mikä rooli Jeesuksella Kristuksella on lankeemuksen vaikutusten voittamisessa?

  • Kuinka oikea ymmärrys lankeemuksesta auttaa meitä ymmärtämään paremmin, miksi me tarvitsemme Jeesusta Kristusta?

Katso Dallin H. Oaks, ”Suuri autuudensuunnitelma”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 69–72.

Lisää ideoita on Liahona- ja Nuorten voimaksi -lehtien tämän kuukauden numeroissa.

Kuva
Jeesus Kristus

Älköön sydämenne olko levoton, Howard Lyon

Ideoita lasten opettamiseen

2. Nefi 1:13, 15, 23

Jeesus Kristus auttaa minua voittamaan synnin vaikutukset.

  • Voisit auttaa lapsiasi ymmärtämään Lehin kutsun ”ravistaa pois synnin kahleet” tekemällä yhdessä ketjun paperiliuskoista. Lapsesi voisivat auttaa sinua kirjoittamaan liuskoihin asioita, joita Saatana houkuttelee meitä tekemään. Voisitte sitten lukea yhdessä 2. Nefi 1:13, 15, 23 samalla kun he näyttelevät näiden jakeiden ilmauksia – kuten ravistavat pois yltään paperiketjun. Kuinka synti on kuin kahleet? Kuinka Jeesus auttaa meitä ”ravistamaan pois synnin kahleet”?

2. Nefi 1:20

Minua siunataan, kun noudatan Jumalan käskyjä.

  • Auttaisiko lapsiasi, jos Jumalan käskyjä verrattaisiin kenkiin, päähineisiin, käsineisiin tai muihin asioihin, jotka suojaavat meitä? Voisit ehkä antaa heidän laittaa ylleen joitakin niistä samalla kun puhut siitä, kuinka käskyt suojelevat meitä. Sitten voisit lukea 2. Nefi 1:20 tähdentäen, että me ”menestymme” (meitä siunataan tai suojellaan), kun pidämme käskyt. Kerro jokin kokemus siitä, kun käskyjen noudattaminen on siunannut tai suojellut sinua.

  • Havainnollista, mitä eroa on menestymisellä ja Jumalasta pois erottamisella (ks. 2. Nefi 1:20), katsomalla lastesi kanssa hyvinvoivaa kasvia sekä lehteä tai oksaa, joka on irrotettu kasvista. Sitten lapsesi voisivat tarkastella valintoja, joita Nefi ja hänen veljensä tekivät (ks. 1. Nefi 2:11–16; 3:5–7; 18:9–11). Mitä näistä valinnoista seurasi? Mitkä valinnat auttavat meitä pysymään yhteydessä Jumalaan?

2. Nefi 2:11, 16, 27

Jumala on antanut minulle valinnanvapauden.

  • Voisit auttaa lapsiasi ymmärtämään, mitä Lehi opetti vastakohtaisuudesta ja valintojen tekemisestä, leikkimällä leikkiä, jossa sanot jonkin sanan (kuten valoisa) ja lapsesi sanovat sen vastakohdan (pimeä). Auta heitä oppimaan, miksi vastakohdat ovat osa Jumalan suunnitelmaa, kun luette yhdessä 2. Nefi 2:11, 16. Sitten voisit kertoa lapsesta, joka on tekemäisillään väärän valinnan. Lapsesi voisivat kertoa, mikä väärän valinnan vastakohta on, ja näytellä sen.

  • Jotta lapsesi oppivat, miten ”vapaus” eroaa ”orjuudesta” (2. Nefi 2:27), he voisivat piirtää kuvat häkissä olevasta eläimestä ja eläimestä sen luonnonvaraisessa ympäristössä. Kumpi eläin on vapaa? Kehota lapsia osoittamaan oikeaa kuvaa, kun luet jakeessa 2. Nefi 2:27 sanan ”vapaita”. Todista, että Jeesus Kristus tekee meistä vapaita.

  • Laulakaa yhdessä jokin laulu, kuten ”Oikein tee” (MAP-lauluja, 156). Mitä tämä laulu opettaa valintojen tekemisestä?

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Lehin perhe polvistuneena rannalla

Lehi ja hänen kansansa saapuvat uuteen maailmaan, Clark Kelley Price