Kom, følg med meg 2024
12.–18. februar: “Vi levde på en måte som bragte lykke.” 2 Nephi 3–5


“12.–18. februar: ‘Vi levde på en måte som bragte lykke.’ 2 Nephi 3–5”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“12.–18. februar. 2 Nephi 3–5”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Nephi og hans hustru

12.–18. februar: “Vi levde på en måte som bragte lykke”

2 Nephi 3–5

Når du leser 1 Nephi, får du kanskje inntrykk av at Nephi på en eller annen måte var høyt hevet over andre. “Stor av vekst” både fysisk og åndelig (1 Nephi 2:16), virket han urokkelig i prøvelsene han opplevde. Eller i det minste, er det hva vi kan anta. Men selv om Nephis tro var eksemplarisk, viser hans milde ord i 2 Nephi 4 at selv de mest trofaste mennesker noen ganger føler seg “elendige” og “omringet” av fristelser. Her ser vi noen som prøver, som ønsker å være glad, men hvis “[hjerte stønner] på grunn av [hans] synder”. Vi kan kjenne oss igjen i dette og den håpefulle besluttsomheten som følger: “Likevel vet jeg hvem jeg har satt min lit til” (se 2 Nephi 4:15–19).

Mens Nephi og hans folk lærte å leve “på en måte som bragte lykke” (2 Nephi 5:27), lærte de også at lykke ikke kommer lett eller uten perioder med sorg. Den kommer til syvende og sist av å stole på Herren, “[vår] rettferdighets klippe” (2 Nephi 4:35).

Forslag til læring hjemme og i kirken

2 Nephi 3:6–24

Bilde
seminar, ikon
Joseph Smith var utvalgt av Gud til å gjenopprette evangeliet.

Lehi fortalte sin sønn Josef om en profeti gitt av Josef i Egypt. Profetien handlet om en fremtidig “utvalgt seer”, Joseph Smith. Hva forteller vers 6–24 at Joseph Smith ville gjøre for å velsigne Guds folk? Tenk på hvordan Joseph Smiths verk har vært “av stor verdi” for deg. Du kan få noen ideer fra videoene om Joseph Smith i samlingen “Prophets of the Restoration” [Gjenopprettelsens profeter] i Evangeliebibliotek. Tenk på spørsmål som disse, og skriv ned svarene dine:

  • Hva vet du om vår himmelske Fader og Jesus Kristus på grunn av det Joseph Smith underviste?

  • Hvordan er livet ditt annerledes på grunn av det Herren gjenopprettet gjennom Joseph Smith?

  • Hvordan ville livet ha vært hvis gjenopprettelsen aldri hadde funnet sted?

En viktig del av Joseph Smiths misjon var å frembringe Mormons bok. Hva lærer du fra dette kapittelet om hvorfor Mormons bok er viktig? Du kan spesielt se etter grunner i vers 7, 11–13, 18–24.

Se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:24–38 (i Veiledning til Skriftene); Gospel Topics, “Joseph Smith”, Evangeliebibliotek; “Priser profeten som skuer JehovaSalmer, nr. 12.

Bilde
profeten Joseph Smith

Prophet of the Lord [Herrens profet], av David Lindsley

2 Nephi 4:15–35

“O Herre, jeg har satt min lit til deg.”

Nephi sa at han ville “skrive … det som bor i min sjel” (vers 15). Når du leser det han skrev i 2 Nephi 4:15–35, kan du spørre deg selv: “Hva er det som bor i min sjel?” Vurder å skrive det ned, slik Nephi gjorde, og dele det med dem du er glad i.

Å se hvordan Nephi fant trøst når han følte seg overveldet og engstelig, kan hjelpe deg når du har lignende følelser. Se i vers 15–35 etter skriftsteder som gir deg trøst. Kjenner du en annen som kan finne trøst i disse skriftstedene?

Se også Ronald A. Rasband, “Det som bor i min sjel”, Liahona, nov. 2021, 39–41.

2 Nephi 5

Jeg kan bli lykkelig når jeg etterlever Jesu Kristi evangelium.

Hva tror du det betyr å være lykkelig? Nephi skrev at hans folk levde “på en måte som bragte lykke” (2 Nephi 5:27). Du kan gjerne se etter valg Nephi og hans folk gjorde som hjalp dem å være lykkelige (se for eksempel 2 Nephi 5:6, 10–17). Hva kan hjelpe deg å utvikle et lykkelig liv slik som Nephis folk gjorde?

2 Nephi 5:20–21

Hva var den forbannelse som kom over lamanittene?

På Nephis tid var lamanittenes forbannelse at de ble “avskåret fra Herrens nærhet … på grunn av deres misgjerninger” (2 Nephi 5:20–21). Dette betydde at Herrens Ånd hadde trukket seg bort fra deres liv. Da lamanittene senere tok imot Jesu Kristi evangelium, “[fulgte] Guds forbannelse … dem ikke mer” (Alma 23:18).

Mormons bok fastslår også at lamanittene fikk mørk hud som et merke etter at de ble adskilt fra nephittene. Hvordan dette merket så ut vet vi ikke helt. Merket skilte i utgangspunktet lamanittene fra nephittene. Senere, da nephittene og lamanittene gjennomgikk perioder med ugudelighet og rettferdighet, ble merket irrelevant.

Profeter bekrefter i vår tid at mørk hud ikke er et tegn på guddommelig ugunst eller en forbannelse. President Russell M. Nelson erklærte: “Jeg forsikrer dere om at deres stilling overfor Gud ikke kommer an på hudfargen. Guds velvilje eller unåde kommer an på deres hengivenhet overfor Gud og hans bud, ikke deres hudfarge” (“La Gud råde”, Liahona, nov. 2020, 94).

Som Mormons bok stadfester: “[Herren] viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne … alle er like for Gud” (2 Nephi 26:33).

Se også “Till We All Come in the Unity of the Faith” [Til vi alle kommer til enhet i troen] (video), Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

2 Nephi 3:6–24

Joseph Smith var en profet.

  • Overvei hvordan du kan undervise barna om det store arbeidet Gud utførte gjennom Joseph Smith. Til å begynne med kan du hjelpe barna å finne ordet “seer” i 2 Nephi 3:6 og forklare at profeter kalles seere fordi vår himmelske Fader hjelper dem å se ting vi ikke kan se. Fortell hvorfor du er takknemlig for at en seer leder Kirken.

  • Kunst inspirert av evangeliet, bok, har flere bilder du kan bruke til å undervise om det verk Gud gjorde gjennom Joseph Smith (se bilde 89–95). La barna fortelle det de vet om bildene. Hvorfor blir Joseph Smith kalt en “utvalgt seer”? Hva gjorde Joseph Smith som er av “stor verdi”? (vers 7).

2 Nephi 4:15–35, 5

Jeg elsker “de ting som er av Herren”.

  • Hva gjør oss lykkelige? Vurder å lese versene fra 2 Nephi 4 sammen for å finne ut hva som gledet Nephi eller gjorde ham lykkelig (se vers 15–16, 20–25, 34–35). I sin tale “Det som bor i min sjel”, delte eldste Ronald A. Rasband syv “ting som er av Herren” som er dyrebare for ham (Liahona, nov. 2021, 39–41). Kanskje dere kan gjennomgå listen hans sammen og snakke om “ting som er av Herren” som er dyrebare for dere.

  • 2 Nephi 5 beskriver også ting som hjalp nephittene å leve “på en måte som bragte lykke” (vers 27). Du kan gjerne gi noen ord eller bilder som forestiller disse tingene, og hjelpe barna å sette dem sammen med vers i kapittel 5. Noen eksempler er familie (vers 6), Guds bud (vers 10), Skriftene (vers 12), arbeid (vers 15 og 17), templer (vers 16) og kall i Kirken (vers 26). Hvordan gir disse tingene oss lykke?

2 Nephi 5:15–16

Tempelet er Herrens hus.

  • Når du leser 2 Nephi 5:15–16 for barna, kan de late som om de hjelper Nephi å bygge et tempel. Du kan også vise dem bilder av forskjellige bygninger, for eksempel et tempel. Hvordan er templer forskjellige fra andre bygninger? Fortell hverandre hvorfor tempelet er viktig for dere (se også “Jeg ser vår Herres tempel”, Barnas sangbok, 99).

Ethvert øyeblikk kan være et undervisningsøyeblikk. Ikke tenk på å undervise familien som noe du gjør en gang i uken i løpet av en formell leksjon. Tenk på det som noe du gjør hele tiden.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Nephitter bygger et tempel

The Temple of Nephi [Nephis tempel], av Michael T. Malm