Kom och följ mig 2024
8–14 april: ”Herren arbetar med oss.” Jakob 5–7


”8–14 april: ’Herren arbetar med oss.’ Jakob 5–7”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”8–14 april: Jakob 5–7”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
män som arbetar i en olivlund

Liknelsen om olivträdet, av Brad Teare

8–14 april: ”Herren arbetar med oss”

Jakob 5–7

Det finns väldigt många människor som ännu inte har hört talas om Jesu Kristi evangelium. Om du någonsin känner dig överväldigad av uppgiften att samla in dem i Herrens kyrka kan det Jakob sa om olivträd i Jakob 5 vara en trösterik påminnelse: vingården tillhör Herren. Han har gett var och en av oss ett litet område där vi får hjälpa till i hans arbete – vår familj, vår vänskapskrets, vår inflytelsesfär. Och ibland är vi själva den första personen vi hjälper till att samla in. Men vi är aldrig ensamma i det här arbetet, för vingårdens Herre arbetar med sina tjänare (se Jakob 5:72). Gud känner och älskar sina barn, och han förbereder en väg för var och en av dem att få höra hans evangelium, även de som tidigare har förkastat honom (se Jakob 4:15–18). När arbetet sedan är utfört ska alla de som varit ”flitiga att arbeta med [honom] … glädjas över frukten från [hans] vingård” (Jakob 5:75).

Se även ”Jakob undervisar om Israels insamling” [Jacob Teaches about the Gathering of Israel] (video), Evangeliebiblioteket/Gospel Library.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Jakob 5

Jesus Kristus är vingårdens Herre.

Jakob 5 är en berättelse med symbolisk betydelse. Den beskriver träd, frukt och arbetare, men handlar egentligen om Guds samröre med sitt folk genom historien. Så när du läser den grundläggande berättelsen, tänk då på vad några av sakerna i berättelsen kan symbolisera.

Om vingården till exempel representerar världen och det odlade olivträdet representerar Israel (eller de som har ingått förbund med Gud, se Jakob 5:3), vad kan då de vilda olivträden representera? Vad kan den goda och dåliga frukten representera? Vilka andra symboler ser du?

Även om Jakob 5 undervisar om nationer och århundraden av världshistorien så handlar det också om dig och ditt liv. Vilka budskap till dig själv hittar du i Jakob 5?

Kanske viktigast av allt är att Jakob 5 handlar om Jesus Kristus. Sök efter honom när du läser. Vad lär du dig om honom, till exempel, i vers 40–41, 46–47?

För ytterligare insikter om Jakob 5, se översikten i slutet av det här lektionsförslaget.

Jakob 5:61–75

Bild
ikon för seminariet
Herren ber mig att arbeta med honom i hans vingård.

De ”andra tjänarna” (se Jakob 5:70) som kallades in i Herrens vingård innefattar människor som du. Vilka sanningar hittar du i Jakob 5, särskilt vers 61–62 och 70–75, om att arbeta i Herrens vingård? Vad har du lärt dig om honom genom att hjälpa till med hans verk?

När du läser om den ”sista gången” Herren arbetar i sin vingård, vad inspirerar dig att tjäna Herren ”av all [din] kraft” (Jakob 5:71)? Du kanske kan komma på en personlig upplevelse då du kände glädje när du tjänade vingårdens Herre – till exempel genom att dela med dig av evangeliet, tjäna i templet eller stärka andra. Du skulle också kunna utforska de exempel äldste Gary E. Stevenson gav i sitt tal ”Helt enkelt vackert – enkelt på ett vackert sätt” (Liahona, nov. 2021, s. 47–50).

President Russell M. Nelson har sagt: ”Varje gång du gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ta ett steg emot att ingå viktiga förbund med Gud och få sina väsentliga dop- och tempelförrättningar, hjälper du till att samla in Israel. Så enkelt är det” (”Israels hopp” [världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018], ChurchofJesusChrist.org). Du kan påbörja en lista med förslag på vad du kan göra för att hjälpa till att samla in Israel. Av det som finns i listan, vad tror du att Herren vill att du ska göra i dag i hans vingård? Enligt vers 75, hur belönar Herren oss för att vi tjänar i hans vingård?

Se även ”Israel, nu Gud dig kallar”, Psalmer, nr 8; ”Vingård med olivträd på Gamla testamentets tid” (video), Evangeliebiblioteket; Gospel Topics, ”Gathering Israel” [Samla Israel], ”Inviting All to Receive the Gospel of Jesus Christ” [Inbjud alla att ta emot Jesu Kristi evangelium], ”Participating in Temple and Family History Work” [Delta i tempeltjänst och släktforskning], Gospel Library.

Undervisa om läran. Se till att fokus för era samtal ligger på skrifternas grundläggande lärosatser. Ni kan göra det genom att läsa skrifterna tillsammans och sedan berätta för varandra om de sanningar ni hittar och om upplevelser av att leva efter de sanningarna.

Jakob 6:4–5

Herren kommer ihåg sitt folk i kärlek och barmhärtighet.

En betydelse av uttrycket hålla sig till är att rätta sig efter eller hålla fast vid något, nära och utan att rubbas. Hur påverkar den definitionen ditt sätt att förstå Jakob 6:4–5? I allegorin om olivträdet, hur sträckte vingårdens Herre ut sin ”barmhärtighets arm”? (Se till exempel Jakob 5:47, 51, 60–61, 71–72.) Hur han har gjort detsamma för dig?

Jakob 7:1–23

Jag kan stå stark när andra ifrågasätter min tro på Jesus Kristus.

Nephiternas erfarenhet med Sherem upprepas ofta i dag: människor försöker förgöra tron på Kristus. Hur reagerade Jakob när hans tro anfölls? Vad lär du dig av hans respons? Vad kan du göra nu för att förbereda dig för tillfällen då din tro på Frälsaren utmanas?

Se även Jeffrey R. Holland, ”Priset för och välsignelserna av ett lärjungeskap”, Liahona, maj 2014, s. 6–9; ”Sherem förnekar Kristus” (video), Evangeliebiblioteket.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Jakob 5

Herren bryr sig om sitt folk.

  • Hur kan du berätta liknelsen om olivträden på ett sådant sätt att dina barn kan förstå? Ett sätt är att gå ut och titta på ett träd och kortfattat gå igenom huvudpunkterna i berättelsen. Vad gjorde vingårdens Herre för sina träd? Hur kan vi vara som arbetarna i berättelsen och hjälpa andra känna Frälsarens kärlek?

  • Jakob berättade liknelsen om olivträden för att be sitt folk att komma till Kristus. Den kan göra detsamma för dina barn. Du kanske kan sammanfatta berättelsen med verser som Jakob 5:3–4, 28–29, 47 och 70–72 (se även ”Vingård med olivträd på Gamla testamentets tid” [video], Evangeliebiblioteket). Du eller dina barn kan sedan läsa Jakob 5:11, 41, 47 och 72 och leta efter sådant som visar hur mycket vingårdens herre (Jesus Kristus) brydde sig om träden. Vad gör Frälsaren för att visa att han bryr sig om oss?

Jakob 6:4–5

Min himmelske Fader älskar mig och förlåter mig när jag omvänder mig.

  • Jakob 6:4–5 har ett viktigt budskap till oss när vi gör felaktiga val. Du kanske kan hjälpa dina barn att hitta det. Vilka ord i de här verserna ger oss hopp om Guds återlösande kärlek? Äldste Allen D. Haynies berättelse om att bli smutsig i en lergrop i hans tal ”Kom ihåg vem vi har anförtrott oss åt”, (Liahona, nov. 2015, s. 121–123) kan vara till hjälp. Vad lär vi oss av den här berättelsen och Jakob 6:4–5 om vad vi behöver göra för att bli frälsta i Guds rike?

Jakob 7:1–23

Jag kan stå för det jag vet är sant.

  • Hur kan du inspirera dina barn att stå för sanningen som Jakob gjorde? Dina barn kan titta på videon ”Kapitel 10: Jakob och Sherem” [Chapter 10: Jacob and Sherem] (Gospel Library) och rollspela situationen mellan Jakob och Sherem med Jakob 7:1–23 som vägledning. Hur stod Jakob upp för det han visste var rätt? Be dina barn att berätta om upplevelser när de stod för det rätta, eller berätta själv. De kanske också kan sjunga en sång som uttrycker mod som Jakobs, som till exempel ”Var sann, som Guds profet har sagt”, Barnens sångbok, s. 81.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.