Tule ja seuraa minua 2024
6.–12. toukokuuta: ”Herran voimassa.” Moosia 7–10


”6.–12. toukokuuta: ’Herran voimassa.’ Moosia 7–10”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2024

”6.–12. toukokuuta. Moosia 7–10”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2024

Kuva
Ammon opettaa kuningas Limhiä

Minerva Teichert (1888–1976), Ammon kuningas Limhin edessä, 1949–1951, öljyvärityö kuitulevylle, 91 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, 1969

6.–12. toukokuuta: ”Herran voimassa”

Moosia 7–10

Kun Moosian kansalla oli ”jatkuva rauha” Sarahemlassa (Moosia 7:1), heidän ajatuksensa kääntyivät toisen nefiläisjoukon puoleen, joka oli lähtenyt monta vuotta aiemmin asettuakseen asumaan Lehi-Nefin maahan. Se oli tapahtunut useita sukupolvia aikaisemmin, eikä Moosian kansa ollut kuullut heistä mitään. Niinpä Moosia pyysi Ammonia johtamaan tutkimusretkikuntaa, joka menisi etsimään pois lähteneitä nefiläisiä. Tutkimusretkikunta sai selville, että nämä nefiläiset elivät ”pahuuden tähden” (Moosia 7:24) lamanilaisten vankeina. Mutta Ammonin ja hänen veljiensä saapumisen myötä heillä oli yhtäkkiä toivoa vapautuksesta.

Toisinaan me olemme kuin nuo vangitut nefiläiset ja kärsimme syntiemme tähden ihmetellen, voimmeko enää koskaan löytää rauhaa. Joskus me tunnemme Ammonin tavoin innoitusta auttaa muita ja huomaamme lopulta, että meidän ponnistelumme ovat innoittaneet heitä nostamaan päänsä ja riemuitsemaan ja panemaan turvansa Jumalaan (ks. Moosia 7:19). Olivatpa olosuhteemme minkälaiset hyvänsä, meidän kaikkien täytyy tehdä parannus ja ”[kääntyä] Herran puoleen täysin vilpittömin sydämin”, uskoen siihen, että ”hän vapauttaa [meidät]” (Moosia 7:33).

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

Moosia 7:14–33

Jeesuksella Kristuksella on voima vapauttaa minut.

Ammonin tapaaminen antoi kuningas Limhille toivoa, ja hän halusi välittää tuon toivon kansalleen. Ehkäpä hänen sanansa voivat antaa sinullekin toivoa. Voisit tarkastella Limhin kansan tilanteen taustaa jakeista Moosia 7:20–25. Pohdi sitten näitä kysymyksiä, kun luet jakeita Moosia 7:14–33:

  • Mitä Limhi sanoi vahvistaakseen kansansa uskoa ja toivoa Kristukseen?

  • Mitkä ilmaukset auttavat sinua tuntemaan toivoa? (Ks. jakeet 19, 33.)

  • Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua luottamaan siihen, että Jumala voi pelastaa sinut ja tekee niin?

Katso myös ”On Vapahtaja Israelin”, MAP-lauluja, 5.

Moosia 7:26–27

Minut on luotu ”Jumalan kuvan mukaan”.

Jakeissa Moosia 7:26–27 Limhi selitti Abinadin opettamia totuuksia. Mitä totuuksia voit huomata näissä jakeissa? Kuinka nämä totuudet vaikuttavat siihen, millaisena sinä näet Jumalan ja itsesi?

Katso myös Russell M. Nelson, ”Ruumiisi – suurenmoinen lahja vaalittavaksi”, Liahona, elokuu 2019, s. 50–55.

Moosia 8:13–19

Kuva
seminaarin kuvake
Herra antaa profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia ihmiskunnan hyödyksi.

Kun Limhi kuuli Ammonin todistavan, että Herra oli kutsunut näkijän, Limhi ”riemuitsi tavattomasti ja kiitti Jumalaa” (Moosia 8:19). Minkähän vuoksi hänestä tuntui siltä? Mitä opit näkijöistä Ammonin sanojen pohjalta jakeissa Moosia 8:13–19?

Nykyään me tuemme ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäseniä profeettoina, näkijöinä ja ilmoituksensaajina. Kuinka he ovat olleet sinulle ”suureksi hyödyksi” (Moosia 8:18)? Mitä he ovat opettaneet sinulle Jeesuksesta Kristuksesta?

Kuinka sinä voit Ammonin tavoin puhua rohkeasti siitä, että tarvitsemme profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia? (Ks. Moosia 8:13–18.) Mitä voisit esimerkiksi kertoa perheellesi tai jakaa sosiaalisessa mediassa näistä:

  • Totuudet, joita Joseph Smith ja muut Herran profeetat ovat palauttaneet meidän aikanamme (kuten Jumalan luonne, meidän jumalallinen identiteettimme tai perheen iankaikkinen luonne). Katsaus julkaisuun ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden palautus” tai ”Perhe – julistus maailmalle” (Evankeliumiaiheinen kirjasto) voi auttaa sinua ajattelemaan näitä totuuksia.

  • Käskyjen ja toimitusten siunaukset (kuten viisauden sana, siveyden laki tai perheiden sinetöiminen).

Viime kuussa kuulimme yleiskonferenssissa profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia. Mitkä puheet innoittivat sinua? Mitä aiot tehdä toisin sen perusteella, mitä opit? Mitä Herran näkijät sanoivat ”tulevaisista” (Moosia 8:17)?

Katso myös Gospel Topics, ”Prophets” [Profeetat], Gospel Library.

Moosia 9–10

Minä voin kohdata haasteeni ”Herran voimassa”.

Senif myönsi, että hänen virheensä olivat saattaneet hänen kansansa vaikeaan tilanteeseen. Mutta myöhemmin taisteluissa lamanilaisia vastaan hän auttoi kansaansa kohtaamaan heidän haasteensa uskoen Herraan. Kun luet lukuja Moosia 9–10, pane merkille, mitä Senifin kansa teki osoittaakseen uskonsa. Kuinka Jumala vahvisti heitä? Kuinka Hän on vahvistanut sinua? Mitä mahtaa tarkoittaa se, että lähtee ”Herran voimassa” (Moosia 9:17; 10:10–11)?

Moosia 10:11–17

Minun valintani voivat vaikuttaa moniin sukupolviin.

Kun luet jakeita Moosia 10:11–17, pane merkille, kuinka lamanilaisten aiempien sukupolvien teot ja asenteet vaikuttivat heitä seuranneisiin sukupolviin. Mitä tämä kertoo siitä, kuinka valintasi voivat vaikuttaa muihin – hyvässä tai pahassa – myös ihmisiin, jotka eivät ole vielä syntyneet?

Käytä havaintoesityksiä. Havaintoesitykset tekevät oppimisesta hauskaa ja mieleenpainuvaa. Ehkäpä jono dominopalikoita voisi osoittaa, kuinka ihmisten valinnat voivat vaikuttaa heidän jälkeläisiinsä (ks. Moosia 10:11–17).

Ideoita lasten opettamiseen

Moosia 7:19

Jumala auttoi pyhien kirjoitusten ihmisiä, ja Hän voi auttaa minua.

  • Kun kuningas Limhin kansa oli vaikeuksissa, hän luki heille pyhistä kirjoituksista vahvistaakseen heidän uskoaan. Kysy lapsiltasi, mitkä pyhien kirjoitusten kertomukset tai henkilöt auttavat heitä saamaan uskoa. Sitten voisit lukea heille Moosia 7:19 ja käydä läpi tässä jakeessa mainitut kertomukset (ks. ”Pääsiäinen” ja ”Israelilaiset autiomaassa”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Ehkäpä lapsesi haluaisivat näytellä ne. Kuinka Herra auttoi ihmisiä näissä kertomuksissa? Kuinka Hän voi auttaa meitä?

  • Saat lisää esimerkkejä siitä, kuinka Herra auttaa meitä, valitsemalla laulusta ”Mormonin Kirjan tarinoita” tai ”Nefin rohkeus” (Lasten laulukirja, s. 62–63, 64–65) joitakin säkeistöjä, jotka voit laulaa lastesi kanssa. Auta heitä huomaamaan, kuinka Herra auttoi Mormonin kirjan ihmisiä – ja kuinka Hän voi auttaa meitä.

Moosia 8:16–18

Jumala on antanut meille profeettoja, näkijöitä ja ilmoituksensaajia.

  • Yksi tapa opettaa näkijöistä on verrata heitä välineisiin, jotka auttavat meitä näkemään paremmin, kuten silmälasit, kiikarit tai mikroskooppi. Kun sitten luet lapsillesi jakeen Moosia 8:17, niin kuullessaan sanan ”näkijä” he voisivat nostaa kätensä silmilleen ikään kuin he katsoisivat kiikareilla (ks. myös Moos. 6:35–36). Puhu heidän kanssaan asioista, joita Herra auttaa profeettoja ”näkemään” ja joita me emme voi nähdä. Mitä profeettamme eli näkijämme, kuten Joseph Smith, ovat ilmoittaneet meille?

  • Kun olet lukenut lastesi kanssa Moosia 8:16–18, voisit auttaa heitä miettimään, millä tavoin he voivat täydentää virkkeen kuten Näkijä on kuin…, joka auttaa meitä…. Esimerkiksi näkijä on kuin liikennemerkki, joka suuntaa meitä kohti Jeesusta.

  • Voisit myös tehdä paperista jalanjälkiä ja kehottaa lapsiasi piirtämään niihin kuvia asioista, joita profeetat, näkijät ja ilmoituksensaajat ovat neuvoneet meitä tekemään. Laita jalanjäljet eri puolille huonetta poluksi ja anna lastesi kävellä näillä jalanjäljillä. Kuinka näkijä voi olla meille ”suureksi hyödyksi”? (Ks. Moosia 8:17–18.)

Moosia 9:14–18; 10:10–11

Kun minä olen heikko, Herra voi vahvistaa minua.

  • Kohdatessaan haasteita lapset tuntevat toisinaan olevansa heikkoja ja avuttomia. Kuinka autat lapsiasi turvaamaan Herran voimaan? Voisit kysyä heiltä, mitä me teemme tullaksemme fyysisesti vahvoiksi. Mitä tarkoittaa se, että joku on vahva, ”mitä ihmisvoimaan tulee”? (Ks. Moosia 10:11.) Mitä tarkoittaa se, että joku on vahva ”Herran voimassa”? (Ks. Moosia 9:17–18; 10:10.) Kuinka me saamme Herran voimaa? Lapsesi voisivat piirtää kuvan asioista, jotka auttavat heitä saamaan Herran voimaa.

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Joseph Smith Moronin kanssa

Joseph Smithin saama näky, Clark Kelley Price