Kom och följ mig 2024
20–26 maj: ”Vi har slutit förbund med honom.” Mosiah 18–24


”20–26 maj: ’Vi har slutit förbund med honom.’ Mosiah 18–24”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”20–26 maj. Mosiah 18–24”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Limhis folk flyr

Minerva Teichert (1888–1976), Kung Limhi och hans folk flyr, 1949–1951, olja på masonit, 90 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

20–26 maj: Vi har slutit förbund med honom

Mosiah 18–24

Berättelsen om Alma och hans folk i Mosiah 18; 23–24 visar vad det innebär att ”komma in i Guds fålla” (Mosiah 18:8). När Almas folk döptes ingick de ett förbund med Gud att ”tjäna honom och hålla hans bud” (Mosiah 18:10). Det här var en personlig förpliktelse mot Gud, men det hade också att göra med hur de behandlade varandra. Ja, resan tillbaka till vår himmelske Fader är individuell, och ingen kan hålla våra förbund åt oss, men det betyder inte att vi är ensamma. Vi behöver varandra. Som medlemmar i Kristi kyrka sluter vi förbund att tjäna Gud genom att hjälpa och tjäna varandra längs vägen, och att ”bära varandras bördor” (Mosiah 18:8–10). Almas folk hade definitivt bördor att bära, som vi alla har. Och ett sätt på vilket Herren hjälper oss att ”bära [våra] bördor med lätthet” (Mosiah 24:15) är genom att ge oss en gemenskap av heliga som har lovat att sörja med oss och trösta oss, precis som vi har lovat att göra för dem.

Se även ”Herren befriar Almas och Limhis förbundsfolk” [The Lord Delivers the Covenant Peoples of Alma and Limhi] (video), Evangeliebiblioteket.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Mosiah 18:1–17

Bild
ikon för seminariet
När jag döps ingår jag ett förbund med Gud.

Fundera över hur djupt de troende som beskrivs i Mosiah 18 kände för Jesus Kristus. De var tvungna att träffas i hemlighet, med stor risk, för att lära sig om honom (se v. 3). Och när de fick möjlighet att visa sin hängivenhet genom dopets förbund ”klappade de händerna av glädje och utropade: ’Detta är vårt hjärtas önskan’” (Mosiah 18:11).

När du läser de här verserna kan det vara ett bra tillfälle att begrunda hur viktiga dina förbund är för dig. När du studerar Mosiah 18:8–14 i synnerhet, fundera då över frågor som de här:

  • Vad lär du dig av de här verserna om det du lovade när du döptes? Vad lovar Gud dig (se v. 10, 13)?

  • Hur relaterar förbundet att tjäna Gud till våra försök att betjäna varandra (se v. 8–9)?

  • Vad innebär det för dig att ”stå som [ett vittne] om Gud” (v. 9)?

  • Hur får du hjälp att ”fyllas av Anden” när du håller dina dopförbund (se Mosiah 18:14)? Hur hjälper Anden dig att hålla dina förbund?

Att besvara de här frågorna kan få dig att fundera över varför förbund och förrättningar är viktiga för Gud. Du kan hitta insikter i äldste Gerrit W. Gongs tal ”Förbundsgemenskap” (Liahona, nov. 2019, s. 80–83) eller president Jean B. Binghams tal ”Förbund med Gud stärker, beskyddar och förbereder oss för evig härlighet” (Liahona, maj 2022, s. 66–69). Varför är du tacksam för dina förbund? Vad gör du för att hålla dina löften?

Se även Gospel Topics, ”Baptism” [Dop], Gospel Library; ”Alma den äldre undervisar och döper vid Mormons vatten” (video), Evangeliebiblioteket.

Undervisa sanning från skrifterna och nutida profeters ord. När du undervisar – och lär – kom ihåg att ett av de bästa sätten att öka tron på Kristus är att fokusera på skrifterna och nutida profeters ord (se Mosiah 18:19).

Mosiah 18:17–30

Gud befaller sitt folk att samlas, organisera och vara eniga.

En del undrar: Varför behöver vi en kyrka? Sök i Mosiah 18:17–31 efter vilket värde Almas folk fann i att samlas i ”Kristi kyrka” (Mosiah 18:17). Vilka likheter ser du i Jesu Kristi kyrka på Almas tid och i vår tid?

Hur skulle du svara en vän eller familjemedlem som inte tror att en organiserad kyrka är nödvändig? Varför är du tacksam för att du tillhör Jesu Kristi kyrka?

Fundera på var kan du göra för att hjälpa medlemmarna i din församling eller gren att vara ”förenade i enighet och i kärlek” (Mosiah 18:21)?

Se även Dallin H. Oaks, ”Behovet av en kyrka”, Liahona, nov. 2021, s. 24–26; ”Älska varandra”, Psalmer, nr 198.

Mosiah 21–24

Gud hjälper mig att bära mina bördor.

Både Limhis folk och Almas folk föll i träldom, men under olika omständigheter. Vad kan du lära dig av att jämföra redogörelserna om Limhis folk i Mosiah 19–22 och Almas folk i Mosiah 18; 23–24? När du gör det, leta efter budskap som kan tillämpas på ditt liv. Vad innebär det till exempel att ”så småningom börja få framgång” (se Mosiah 21:16)? Hur kan du tillämpa den här principen?

Mosiah 23:21–24; 24:8–17

Jag kan lita på Herren.

Trots att de hade omvänt sig från sina synder befann sig Alma och hans folk fortfarande i träldom. Deras upplevelser visar att våra utmaningar inte alltid försvinner när vi litar på Herren och håller våra förbund, men vi får hjälp att övervinna dem. När du läser Mosiah 23:21–24 och 24:8–17, skriv ner ord och uttryck som kan hjälpa dig lita på Herren oavsett dina omständigheter.

Se även David A. Bednar, ”Bära sina bördor med lätthet”, Liahona, maj 2014, s. 87–90.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mosiah 18:7–17

När jag döps ingår jag ett förbund med Gud.

  • Ett viktigt sätt att hjälpa dina barn förbereda sig för dopet är att undervisa dem om förbundet de ingår när de döps. Det kan vara så enkelt som att visa bilden i slutet av veckans lektionsförslag och läsa om förbundet i Mosiah 18:9–10 med dem. Du kan be ett barn som redan har döpts att undervisa de yngre barnen om det här. Dina barn kanske tycker om att höra om ditt dop. Hur har ditt liv välsignats av att du hållit dina förbund med Gud?

  • Barn som har döpts kan behöva upprepade påminnelser om förbunden de ingick och förnyar varje vecka med sakramentet. Kanske kan dina barn jämföra dopförbundet som beskrivs i Mosiah 18:8–10 med sakramentsbönerna (se Läran och förbunden 20:77, 79). Hur kan vi göra sakramentet till ett särskilt, vördnadsfullt tillfälle, precis som våra dop var?

Bild
ung flicka som döps

Vi sluter förbund med Gud när vi döps.

Mosiah 18:17–28

När jag döps blir jag medlem i Jesu Kristi Kyrka.

  • Vet dina barn vad det innebär att vara medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga? Du kan hjälpa dem att hitta bilder som representerar sådant som kyrkans medlemmar gjorde i Mosiah 18:17–28. Bilderna Ordination till prästadömet och Tiondebetalning (Evangeliebilder, nr 106113) kan till exempel representera v. 18 och 27–28. Berätta för dem varför du är så tacksam över att vara medlem i Jesu Kristi kyrka.

  • Genom att hjälpa barnen känna sig ”förenade i enighet och i kärlek” (Mosiah 18:21) hjälper du dem att hålla kontakten med kyrkan hela livet. Du kan be dina barn läsa Mosiah 18:17–28. Vad gjorde medlemmarna i Kristi kyrka på Almas tid för att älska och tjäna varandra? Hur kan vi göra det i vår församling, vår gren eller vårt samhälle? En sång om kärlek, som till exempel ”Jag går med dig” (Barnens sångbok, s. 78–79), kan förstärka det här budskapet.

Mosiah 24:8–17

Gud kan göra mina bördor lätta.

  • En enkel åskådningsundervisning kan göra lärandet mer minnesvärt. Du kan fylla en väska med tunga saker (som representerar bördor) och be ett barn hålla i väskan. När du läser Mosiah 24:8–17 med dina barn, be dem ta bort ett föremål ur väskan varje gång de hör talas om något som Alma och hans folk gjorde för att söka Guds hjälp med sina bördor. Sedan kan du prata med dem om hur vår himmelske Fader kan lätta våra bördor när vi söker hans hjälp.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
personer som döps

Mormons vatten, av Jorge Cocco