Tule ja seuraa minua 2024
3.–9. kesäkuuta: ”He olivat lujia ja järkkymättömiä.” Moosia 29 – Alma 4


”3.–9. kesäkuuta: ’He olivat lujia ja järkkymättömiä.’ Moosia 29 – Alma 4”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2024

”3.–9. kesäkuuta. Moosia 29 – Alma 4”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2024

Kuva
Alma nuorempi saarnaa

Alma nuorempi saarnaa, Gary L. Kapp

3.–9. kesäkuuta: ”He olivat lujia ja järkkymättömiä”

Moosia 29Alma 4

Jotkut saattaisivat pitää kuningas Moosian ehdotusta korvata kuninkaat valituilla tuomareilla pelkkänä viisaana poliittisena uudistuksena. Mutta nefiläisille, etenkin jumalattoman kuningas Nooan aikana eläneille, tällä muutoksella oli myös hengellistä merkitystä. He olivat nähneet, kuinka epävanhurskas kuningas oli vaikuttanut kansaansa, ja he halusivat ”tavattoman innokkaasti” olla vapaita sellaisesta vaikutuksesta. Tämä muutos sallisi heidän olla vastuussa omasta vanhurskaudestaan ja ”vastata omista synneistään” (Moosia 29:38).

Kuninkaiden vallan päättyminen ei tietenkään merkinnyt nefiläisyhteisön ongelmien loppua. Kavalat ihmiset kuten Nehor ja Amlisi levittivät valheellisia ajatuksia, epäuskoiset vainosivat pyhiä ja monet kirkon jäsenet ylpistyivät ja jäivät pois kirkosta. ”Jumalan nöyrät seuraajat” olivat kuitenkin edelleen ”lujia ja järkkymättömiä” riippumatta siitä, mitä heidän ympärillään tapahtui (ks. Alma 4:15; 1:25).

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

Moosia 29:26–27; Alma 2:1–7

Minä voin vaikuttaa asuinyhteisössäni myönteisellä tavalla.

Vain viisi vuotta tuomarien hallituskauden alkamisesta puhkesi kriisi, joka koetteli Moosian julistusta siitä, että tavallisesti kansan ääni valitsisi oikein (ks. Moosia 29:26). Tutki jakeita Alma 2:1–7 saadaksesi selville, mikä ongelma oli ja mitä nefiläiset tekivät sille. Mitä olisi mahtanut tapahtua, jos ”kirkon väki” ei olisi saanut ääntään kuuluviin? Mitä muuta opit tämän kertomuksen perusteella siitä, kuinka Herra haluaa sinun osallistuvan yhteiskunnassa? (Ks. myös Moosia 29:26–27.)

Mitkä ovat tärkeitä ongelmakohtia omassa yhteisössäsi? Mieti, kuinka voit nefiläisten tavoin varmistua, että oma äänesi on osa ”kansan ääntä”. Millä muilla tavoin sinä voit Jeesuksen Kristuksen seuraajana vaikuttaa hyvään yhteiskunnassa?

Katso myös Dallin H. Oaks, ”Rakasta vihollisiasi”, Liahona, marraskuu 2020, s. 26–29.

Alma 1

Jumalan sana voi auttaa minua tunnistamaan väärän opin.

Vaikka Nehor myönsi lopulta, että hänen opetuksensa olivat olleet valheellisia, ne vaikuttivat nefiläisiin vielä vuosien ajan. Mistähän syystä ihmiset pitivät siitä, mitä Nehor opetti? Etsi jakeista Alma 1:2–6 Nehorin opetuksissa olleita valheita – ja totuuksia, joita hän käytti kätkeäkseen nuo valheet.

Gideon piti puolensa Nehoria vastaan ”Jumalan sanoilla” (Alma 1:7, 9). Tässä on pyhien kirjoitusten kohtia, jotka kumoavat Nehorin valheita: Matt. 7:21–23; 2. Nefi 26:29–31; Moosia 18:24–26 ja Hel. 12:25–26. Kokeile tiivistää kukin pyhien kirjoitusten kohta. Mitä sellaista olet oppinut eläviltä profeetoilta, mikä kumoaa oman aikamme vääriä opetuksia?

Alma 1:19–31; 4:6–15

Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapset ovat ”Jumalan [nöyriä seuraajia]”.

Alman luvuissa 1 ja 4 kuvaillaan aikakausia, jolloin kirkko menestyi, mutta kirkon jäsenet suhtautuivat tähän menestykseen eri tavoin. Vertaa esimerkiksi jakeita Alma 1:19–30 jakeisiin Alma 4:6–15 nähdäksesi, kuinka kirkon jäsenet muuttuivat vain muutamassa vuodessa. Sen perusteella, mitä olet lukenut, mitä mieltä Jeesuksen Kristuksen todelliset seuraajat ovat ihmisistä, joilla on erilaiset uskonkäsitykset? Millainen asenne Kristuksen todellisilla seuraajilla on rikkauksiin ja vaurauteen? Mitä tunnet innoitusta muuttaa omassa asenteessasi?

Sovella pyhiä kirjoituksia itseesi. Pohdi, kuinka pyhien kirjoitusten kertomukset ja opetukset soveltuvat omaan elämääsi. Voisit esimerkiksi etsiä yhtäläisyyksiä meidän aikanamme huomaamiesi ongelmien ja niiden nefiläisten kohtaamien ongelmien välillä, joista kerrotaan luvuissa Alma 1–4.

Alma 4:6–20

Kuva
seminaarin kuvake
Esimerkkini ja todistukseni voivat muuttaa sydämiä.

Ehkäpä voit samaistua Almaan, kun hän tunsi murhetta nähdessään, mitä hänen kansansa keskuudessa tapahtui. Pane merkille jakeista Alma 4:6–15, mitä ongelmia hän näki. Oletko sinä huomannut samanlaisia ongelmia? Ehkäpä olet huolissasi rakkaasta henkilöstä, joka kamppailee näiden ongelmien kanssa. Oletko miettinyt, mitä voisit mahdollisesti tehdä auttaaksesi?

Joku saattaisi sanoa, että Alma oli ylituomarina paras henkilö ratkaisemaan nämä ongelmat. Mutta Almasta tuntui, että oli olemassa parempi tapa. Kun luet jakeita 16–20, mikä hänen suhtautumisessaan kansansa auttamiseen tekee sinuun vaikutuksen?

Almalla oli suuri usko Jumalan sanaan ja ”puhdas todistus” (ks. jae 19). Mitä esimerkkejä olet nähnyt puhtaan todistuksen voimasta? Kun pohdit, millä eri tavoilla voit kertoa todistuksestasi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, voisit lukea uudelleen Alma 4:6–14. Mitä kirkon jäsenten teot näissä jakeissa kertovat heidän todistuksestaan Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen opetuksistaan? Mitä huomaat heidän tekojensa vaikutuksesta – niin heihin itseensä kuin muihin? Voisit myös miettiä, millä tavoin muiden ihmisten puhdas todistus – esitettiinpä se sanoin tai teoin – on siunannut sinua.

Mieti, millä tavoilla sinä voisit ilmaista todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta – sanoin tai teoin. Kuka hyötyisi todistuksestasi?

Katso myös Gary E. Stevenson, ”Todistuksenne ravitseminen ja lausuminen”, Liahona, marraskuu 2022, s. 111–114; ”Todistus”, MAP-lauluja, 83; video ”Alma the Younger Steps Down as Chief Judge” [Alma nuorempi luopuu ylituomarin virasta], Gospel Library; Gospel Topics, ”Revelation” [Ilmoitus], Gospel Library.

Lisää ideoita on Liahona- ja Nuorten voimaksi -lehtien tämän kuukauden numeroissa.

Ideoita lasten opettamiseen

Alma 1:2–9

Herra voi auttaa minua tunnistamaan vääriä opetuksia.

  • Yksi tapa tutkia lastesi kanssa jakeita Alma 1:2–4 on auttaa heitä laatimaan ”oikein vai väärin” -tietovisa käyttäen väitteitä, joita valheellisten asioiden opettaja Nehor opetti. Sitten voisit puhua heidän kanssaan siitä, miksi Saatana yhdistää usein totuuksia valheisiin. Auta lapsia keksimään esimerkkejä. Kuinka Gideon jakeissa 7–9 piti puolensa Nehorin valheita vastaan? (Ks. myös ”Luku 20: Alma ja Nehor”, Mormonin kirjan kertomuksia.)

Alma 1:19–25

Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenenä minä rakastan ja palvelen muita.

  • Jotkut Herran kirkon jäsenet Alman aikoina olivat ystävällisiä ja anteliaita, ja toiset jäsenet olivat epäystävällisiä ja ylpeitä. Voisit auttaa lapsiasi oppimaan näistä kokemuksista siten, että luette yhdessä Alma 1:27, 30 ja laaditte luettelon siitä, millaisia ihmisiä Herran kirkon jäsenet auttoivat. Kuka tuntemamme henkilö saattaisi olla rakkautemme ja apumme tarpeessa (ks. Alma 1:30)? Voisitte myös laulaa yhdessä jonkin rakkaudesta ja palvelemisesta kertovan laulun, kuten ”Jos jokaista voisin rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 83). Voisit auttaa lapsia keksimään laulun sanoihin sopivia liikkeitä.

  • Mitä meidän tulee tehdä, kun ihmiset ovat meitä kohtaan epäystävällisiä? Voisit lukea lastesi kanssa jakeista Alma 1:19–20, kuinka Kristuksen seuraajia kohdeltiin. Puhukaa siitä, kuinka he jakeiden 22 ja 25 mukaan suhtautuivat siihen. Voisitte ehkä harjoitella soveliaita tapoja suhtautua tilanteisiin, joissa muut ovat epäystävällisiä.

Alma 4:8–20

Minun todistukseni voi vahvistaa muita.

  • Usein lapsen ”puhtaalla todistuksella” (ks. Alma 4:19) voi olla voimakas vaikutus muihin. Voisit auttaa lapsiasi huomaamaan tämän lukemalla heidän kanssaan Alma 4:8–12, 15 ja auttamalla heitä huomaamaan, mitä ongelmia kirkossa oli meneillään. Mitä Alma voisi tehdä ratkaistakseen nämä ongelmat? Auta heitä ottamaan selville, mitä Alma päätti tehdä jakeissa Alma 4:16–20. Voisitte kertoa toisillenne, kuinka jonkun toisen todistus Kristuksesta on vahvistanut teitä.

  • Jos lapsesi tarvitsevat esimerkkejä siitä, mikä todistus on, voisit näyttää videopätkän, jossa joku puhuja yleiskonferenssissa lausuu todistuksensa. Voisit myös käyttää tämän viikon tehtäväsivua, tai voisitte laulaa yhdessä jonkin laulun, kuten ”Todistus” (MAP-lauluja, 83). Mitä me opimme todistuksesta näistä lähteistä? Anna lastesi harjoitella todistuksensa lausumista.

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Nefiläiset taistelevat amlisilaisia vastaan

Alma ja Amlisi, Scott M. Snow