Kom och följ mig 2024
10–16 juni: ”Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan?” Alma 5–7


”10–16 juni: ’Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan?’ Alma 5–7”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”10–16 juni. Alma 5–7”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Alma den yngre undervisar zoramiterna

Alma den yngre undervisar zoramiterna

10–16 juni: ”Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan?”

Alma 5–7

Alma kände inte till dagens livräddande hjärttransplantationer, som kan ersätta ett skadat eller sjukt hjärta med ett friskt. Men han kände till en mer mirakulös ”hjärtats förändring” (Alma 5:26) – en genom vilken Frälsaren ger oss ett nytt andligt liv, vilket är som att ”födas på nytt” (se Alma 5:14, 49). Alma kunde se att denna hjärtats förändring var precis vad många nephiter behövde. Några var rika och andra fattiga, vissa var högmodiga och andra ödmjuka, några var förföljare och andra plågades av förföljelse (se Alma 4:6–15). Men de behövde alla komma till Jesus Kristus för att bli helade – precis som vi alla gör. Oavsett om vi söker efter att övervinna högmod eller att kunna utstå lidanden är Almas budskap detsamma: ”Kom, och frukta inte” (Alma 7:15). Låt Frälsaren förändra ett förhärdat, syndigt eller sårat hjärta till ett som är ödmjukt, rent och nytt.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Alma 5:14–33

Jag måste uppleva – och fortsätta att känna – en mäktig förändring i hjärtat.

President M. Russell Ballard har sagt: ”Jag … behöver [regelbundet] ta mig tid att fråga mig själv: ’Hur går det för mig?’ … Som vägledning för mig under den här personliga enskilda intervjun läser och begrundar jag gärna de själviakttagande orden i Almas femte kapitel” (”Återvänd och ta emot”, Liahona, maj 2017, s. 64).

Du kan läsa Alma 5:14–33 som om du intervjuade dig själv och granskade ditt hjärta. Du kanske vill skriva ner dina svar på frågorna. Vad lär du dig om dig själv? Vad känner du dig inspirerad att göra till följd av din intervju?

Se även Dale G. Renlund, ”Bevara hjärtats mäktiga förändring”, Liahona, nov. 2009, s. 97–99.

Bild
flicka som ber bredvid en säng

När vi vänder oss till Gud kan vi uppleva en ”hjärtats förändring”.

Alma 5:44–51

Jag kan få ett eget vittnesbörd om Frälsaren och hans lära genom den Helige Anden.

När Alma i Alma 5 förklarade hur han fick sitt vittnesbörd om Frälsaren, nämnde han inte sin upplevelse av att se en ängel (se Mosiah 27:10–17). Hur fick Alma själv veta sanningen? Du kanske kan använda det du hittar i Alma 5:44–51 för att skriva ett ”recept” för hur man får ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans lärdomar. Vilka ”ingredienser” (evangeliesanningar) och ”instruktioner” (saker vi kan göra för att söka sanningen) tog Alma med? Vilka ”ingredienser” eller ”instruktioner” kan du lägga till i dina recept från dina egna upplevelser eller andra upplevelser i skrifterna?

Alma 7

”För jag märker att ni vandrar på rättfärdighetens stigar.”

Ibland är vi som folket i Zarahemla, som behövde kallas till omvändelse (se Alma 5:32). Andra gånger är vi mer som folket i Gideon, som försökte vandra ”på rättfärdighetens stigar” (Alma 7:19). Vad hittar du i Almas budskap i Gideon (i Alma 7) som liknar det han sa i Zarahemla (i Alma 5)? Vilka skillnader ser du? Sök efter sådant som Alma lärde som kan hjälpa dig hålla dig ”på den stig som leder till Guds rike” (Alma 7:19).

Alma 7:7–16

Bild
ikon för seminariet
Frälsaren tog på sig mina synder, smärtor och lidanden.

Har du någonsin känt att ingen förstår dig och vad du går igenom? I så fall kan de sanningar Alma lärde hjälpa dig. När du läser, begrunda då vad de här verserna lär oss om syftena med Frälsarens offer. Du kan göra en uppställning med rubrikerna Vad Frälsaren led och Varför han led och skriva upp det du hittar i Alma 7:7–16 (se även Jesaja 53:3–5). Kan du tänka på specifika tillfällen när han genomled några av de här sakerna? Här är några exempel från skrifterna: Matteus 4:1–13; 26:55–56; 27:39–44; Markus 14:43–46; Lukas 9:58. Kan du lägga till något till din lista i de här verserna?

Det är en sak att tro på att Frälsaren led för dig. Men hur gör hans lidande skillnad i ditt dagliga liv? Här är några skriftställen som visar hur Jesus Kristus kan hjälpa eller ”bistå” dig: Enos 1:5–6; Mosiah 16:7–8; 21:15; 24:14–15; 3 Nephi 17:6–7; Ether 12:27–29; Läran och förbunden 121:7–10. Vad lärde du dig av dessa verser? På vilka andra sätt hjälper han dig? När har du upplevt hans hjälp?

En psalm som ”Var när mig varje stund” eller ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 63, 83) kan fördjupa din uppskattning för Frälsarens hjälp. Vilka fraser i de här psalmerna uttrycker dina känslor för honom?

Se även Gospel Topics, ”Atonement of Jesus Christ” [Jesu Kristi försoning], Gospel Library; ”Hans nåd” [His Grace] (videosamling), Gospel Library.

Vittna om Jesus Kristus. Fundera över hur du kan dela ditt vittnesbörd om Frälsaren och hans gudomlighet, nåd och kärlek. Du kan uppmuntra dem du undervisar att vittna om honom genom att ställa frågor som får dem att berätta hur de känner för honom.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 5:44–48

Jag kan få ett eget vittnesbörd genom den Helige Anden.

  • För att hjälpa dina barn lära sig att få ett eget vittnesbörd kan du visa dem bilden nedan och fråga dem hur vi hjälper djurungar att växa. Du kan sedan relatera det här till att ta hand om våra vittnesbörd. Vilken omsorg behöver våra vittnesbörd? Hur kan vi veta om de växer?

    Bild
    två pojkar med djurungar

    När vi tar emot evangeliet är det som att vi påbörjar ett nytt liv.

  • Vad gjorde Alma för att få ett starkt vittnesbörd om Jesus Kristus? Du kan läsa Alma 5:44–46 med dina barn för att hitta svar på den här frågan. Dina barn kanske kan skriva ner en plan för att göra något den här veckan för att stärka sitt vittnesbörd.

Alma 7:10–13

Frälsaren tog på sig mina synder, smärtor och lidanden.

  • Hur kan du hjälpa dina barn förstå Alma 7:10–13 så att de kan veta att Jesus Kristus bryr sig om dem och kan hjälpa dem? Du kan kanske be dem berätta när de var sjuka eller hade ont, eller hade ett annat problem som gjorde dem ledsna. Hur hjälpte andra dem att må bättre? Bär ditt vittnesbörd om att Frälsaren också har genomlidit de sakerna och prata om ett tillfälle när han tröstade och hjälpte dig.

  • Sök efter det som Jesus Kristus led för oss när du och dina barn läser Alma 7:11–13. Be dina barn använda ord och uttryck som de hittade för att avsluta den här meningen: ”Jesus led så att han kan hjälpa mig.” Hur hjälper det oss att veta att Jesus förstår vår kamp? Hur tar vi emot hans hjälp? Bär ditt vittnesbörd om Jesus Kristus

Alma 5:14; 7:19–20

Att följa Jesus Kristus håller mig på den raka stigen tillbaka till min himmelske Fader.

  • Låt dina barn titta sig i spegeln medan du läser Alma 5:14 (se även veckans aktivitetssida). Vad innebär det att Frälsarens bild återspeglas i våra ansikten?

  • Hur kan du använda Almas beskrivning av vägen tillbaka till vår himmelske Fader för att lära dina barn göra bra val? Du kan läsa Alma 7:19–20 för dem och låta dem dramatisera hur de går på ”krokiga stigar” och hur de går på en rak stig. Hjälp dem komma på val som hjälper oss att hålla oss kvar på stigen och andra val som tar oss bort från stigen. Ni kan också titta på bilder av Jesus tillsammans och prata om sådant han gjorde för att visa oss stigen tillbaka till vår himmelske Fader. En sång som ”Jag vill gärna likna Jesus” (Barnens sångbok, s. 40–41) kan ge några förslag.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Jesus i röda kläder

Vår Förespråkare, av Jay Bryant Ward