Kom, følg med meg 2024
29. juli – 4. august: “Se hen til Gud og lev.” Alma 36–38


“29. juli – 4. august: ‘Se hen til Gud og lev.’ Alma 36–38”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“29. juli – 4. august. Alma 36–38”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
kvinne som ber

Woman [Kvinne], av Jen Tolman, kopiering ikke tillatt

29. juli – 4. august: “Se hen til Gud og lev”

Alma 36–38

Da Alma så ugudeligheten rundt seg, følte han dyp “sorg,” “trengsler” og “sjelekvaler” (Alma 8:14). “Ugudelighet[en] blant dette folk,” sa han om zoramittene, “piner min sjel” (Se Alma 31:30). Han følte noe lignende da han kom tilbake fra sin misjon til zoramittene – han påpekte at mange av nephittenes “hjerter begynte å bli hårde, og at de begynte å bli forarget over ordets strenghet,” og dette gjorde hans hjerte “overmåte sørgmodig” (Alma 35:15). Hva gjorde Alma med det han så og følte? Han lot seg ikke bare bli skuffet eller kynisk på grunn av verdens tilstand. I stedet “sammenkalte han sine sønner” og lærte dem “det som angår rettferdighet” (Alma 35:16). Han lærte dem at “det ikke finnes noen annen vei eller noe annet middel hvorved mennesket kan bli frelst, enn i og gjennom Kristus … Se, han er ordet som bringer sannhet og rettferdighet (Alma 38:9).

Forslag til undervisning hjemme og i Kirken

Alma 36; 38:5–6

Jeg kan bli født av Gud.

De færreste av oss vil ha opplevelser som er så dramatiske som Almas omvendelse. Men alle må bli “født av Gud”, selv om det vanligvis skjer gradvis (Alma 36:2338:6). Når du leser Alma 36, kan du tenke på hva det vil si å bli født av Gud. For eksempel, i prosessen med å bli født av Gud, hva føler du med hensyn til synd? Om Jesus Kristus? Hvordan påvirker det å bli født av Gud det du gjør som følge av dine egne feil? Hvilke andre endringer skjer i din tro og dine handlinger? Grunn på hvordan du opplever disse endringene.

Se også Mosiah 5:7; 27:25–26; Alma 5:14; 22:15; Helaman 3:35; “Alma the Younger Is Converted unto the Lord” [Alma den yngre blir omvendt til Herren] (video), Evangeliebibliotek.

Alma 36:12–24; 38:8–9

Jesus Kristus erstatter sorg med glede.

Noen ganger er folk redde for å omvende seg fordi de ser på omvendelse som en smertefull straff for synd. Hva tror du Alma ville sagt om det? For å finne det ut, kan du sammenligne hvordan Almas liv var før han omvendte seg (se Alma 36:6–17) med hans beskrivelse av seg selv etter at han hadde omvendt seg (se vers 18–27). Ifølge Alma 36:17–18, hvordan mottok Alma denne tilgivelsen?

Se også Matthew S. Holland, “Sønnens utsøkte gave”, Liahona, nov. 2020, 45–47.

Alma 37

Skriftene har blitt bevart “i en vis hensikt”.

Tenk på mirakelet og velsignelsen det er å ha Skriftene i dag! Når du leser Alma 37, se etter velsignelsene som kommer av å ha Skriftene (se for eksempel vers 7–10, 18–19, 44–45).

I Alma 37:38–47 sammenlignet Alma “Kristi ord” med Liahona. Mens du grunner over denne sammenligningen, reflekter over hvordan du har erfart Kristi læresetningers mirakel og kraft “dag etter dag” (Alma 37:40).

Se også D. Todd Christofferson: “Den velsignelse Skriftene er for oss”, Liahona, mai 2010, 32–35; “Når jeg vender meg til Skriften”, Salmer, nr. 158; “Alma Testifies to His Son Helaman” [Alma vitner for sin Sønn Helaman] (video), Evangeliebibliotek.

Bilde
kvinne som leser i Skriftene

Skriftene lærer oss hvordan vi kan følge Gud.

Alma 37:1–14

Bilde
seminary icon
“Ved små og enkle ting vil store ting skje.”

Noen ganger føler vi kanskje at våre problemer er så store og kompliserte at løsningene også må være store og kompliserte. Men det er ikke alltid Herrens måte. Når du leser Alma 37:1–14, kan du overveie hva som gjør inntrykk på deg ved hvordan han utfører sitt verk. Deretter kan du grunne på og skrive ned måter du har sett dette prinsippet i ditt liv.

Hvis du skulle undervise noen i dette prinsippet, hvilke eksempler fra naturen eller hverdagen ville du bruke for å illustrere det? Du kan finne noen forslag i president Dallin H. Oaks’ budskap “Små og enkle ting” (Liahona, mai 2018, 89–92).

Hva er noen små og enkle ting som bringer deg nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Ofte avstedkommer våre “små og enkle” valg store forskjeller i vårt liv. Vurder å velge et emne fra Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg og stille deg selv spørsmål som disse: Hvordan påvirker mine valg om dette meg og menneskene rundt meg? Hvilke små og enkle endringer kan jeg gjøre som vil føre til større fred og lykke?

Se også Michael A. Dunn, “Én prosent bedre”, Liahona, nov. 2021, 106–8; Gospel Topics “Agency” [Handlefrihet], Evangeliebibliotek.

Bruk små og enkle ting. I likhet med mange andre ting i livet, kan undervisning og læring i evangeliet gjøres ved små og enkle midler. Hvordan kan for eksempel litt salt eller gjær brukes til å undervise om kraften i små og enkle ting? (se Matteus 5:13; 13:33).

Alma 37:35–37

“Søk råd hos Herren.”

Se etter Almas innbydelser til sin sønn Helaman i Alma 37:35–37. Hvilke av disse oppfordringene føler du deg tilskyndet til å handle ifølge? Du kan for eksempel grunne på hva det vil si å “søk[e] råd hos Herren” (vers 37). Hvordan har du prøvd å gjøre dette? Hvordan har han ledet deg til det gode?

Alma 38

Å dele mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus kan styrke dem jeg er glad i.

Almas ord til sin sønn Shiblon gir et godt eksempel på hvordan vi kan styrke og oppmuntre våre kjære i etterlevelse av evangeliet. Å studere Alma 38 kan gi deg noen forslag for å hjelpe familiemedlemmer og venner til å finne styrke i Jesus Kristus. Skriv ned det du finner.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Alma 36:6–24

Omvendelse gir meg glede i Jesus Kristus.

  • For å hjelpe barna å forstå at omvendelse gir glede, kan du gi dem et papirark med et blidt ansikt på den ene siden og et trist ansikt på den andre. Be dem lytte mens du leser eller oppsummerer Alma 36:13, 17–20 og holder opp et av ansiktene for å vise hvordan Alma følte seg. Eldre barn kan skrive ned ord eller uttrykk som beskriver hva han følte. Hva gjorde Alma trist, og hva ga ham glede? Deretter kan du fortelle dem om gleden du føler når du omvender deg.

Alma 37:6‒7

“Ved små og enkle ting vil store ting skje.”

  • Barna vil kanskje like å finne små gjenstander som får store ting til å skje. Gjenstander som et batteri, en bilnøkkel eller til og med en kosebamse kan være eksempler. Dere kan deretter lese Alma 37:6–7 sammen, og tenke på noen små eller enkle ting som Gud ønsker at vi skal gjøre. Hvilke store ting kan skje når vi adlyder disse små eller enkle budene?

  • Barna kan også prøve noe sånt som dette: Begynn å fylle en kopp med vann, én dråpe om gangen. Hvordan angår dette Alma 37:6‒7? Deretter kan dere snakke om hvordan Herrens “små og enkle ting”, som å lese Skriftene daglig, er som vanndråper i en kopp.

  • Hjelp barna å tenke over hvordan de tilveiebringer store ting hjemme, på skolen eller i kirken. Sangen “‘Gi’, sa den lille bekk” (Barnas sangbok, 116) illustrerer også dette prinsippet.

Alma 37:38‒47

Skriftene kan hjelpe meg hver dag.

  • Hvordan kan du hjelpe barna til å utvikle kjærlighet til Guds ord, slik Alma gjorde for Helaman? Vis et bilde av Liahona (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 68), eller be barna tegne en mens de forteller det de husker om den (se Alma 37:38–47; 1 Nephi 16:10, 28–29). Hvordan ligner Skriftene Liahona?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner

Angel Appears to Alma and the Sons of Mosiah [Engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner], av Clark Kelley Price