Kom och följ mig 2024
9–15 september: ”Glada budskap om stor glädje.” Helaman 13–16


”9–15 september: ’Glada budskap om stor glädje.’ Helaman 13–16”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”9–15 september. Helaman 13–16”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
lamaniten Samuel undervisar på muren

Lamaniten Samuel på muren, av Arnold Friberg

9–15 september: ”Glada budskap om stor glädje”

Helaman 13–16

Första gången lamaniten Samuel försökte framföra ”glada budskap” i Zarahemla (Helaman 13:7) förkastades han och drevs bort av de hårdhjärtade nephiterna. Man kan säga att det var som om de byggt en ogenomtränglig mur kring sina hjärtan som hindrade dem från att ta emot Samuels budskap. Samuel förstod betydelsen av budskapet han frambar och visade tro genom att följa Guds befallning ”att han skulle återvända och profetera” (Helaman 13:3). Liksom Samuel stöter vi alla på murar när vi ”bereder Herrens väg” (se Helaman 14:9) och försöker följa hans profeter. Och liksom Samuel bär vi också vittnesbörd om Jesus Kristus, ”som förvisso ska komma” och inbjuder alla att ”tro på hans namn” (se Helaman 13:6; 14:13). Inte alla lyssnar, och en del kanske aktivt motarbetar oss. Men de som tror på det här budskapet och har tro på Kristus finner att det verkligen är ”glada budskap om stor glädje” (Helaman 16:14).

Förslag för lärande hemma och i kyrkan

Helaman 13

Herren ger varningar genom sina profeter.

I skrifterna jämförs profeterna ibland med väktare på en mur eller ett torn som varnar för fara (se Jesaja 62:6; Hesekiel 33:1–7). När du studerar Samuels ord i Helaman 13, tänk då på hur han är som en väktare för dig. Vad sa han som verkar relevant för vår tid? (Se särskilt v. 8, 21–22, 26–29, 31 och 38.) Vad lärde Samuel till exempel om omvändelse, om ödmjukhet och rikedom eller om att söka lycka ”i att göra ont”?

Du kan också söka i de senaste konferenstalen efter liknande varningar som Herren har gett genom nutida profeter. Vad känner du dig inspirerad att göra på grund av de här varningarna?

Titta efter mönster. Ett mönster är en plan eller en modell som kan användas för att uträtta en uppgift. I skrifterna finner vi mönster som visar hur Herren utför sitt verk, till exempel genom att sända sina tjänare att varna folket.

Bild
familj som tittar på generalkonferensen

När vi lyssnar till profeterna riktar de vår blick mot Jesus Kristus.

Helaman 13–15

Bild
seminary icon
Gud uppmanar mig att omvända mig.

Samuels varningar för Guds domar innefattade alltid en barmhärtig uppmaning till omvändelse. Sök efter de här uppmaningarna i Helaman 13–15 (se särskilt Helaman 13:6–11; 14:15–19; 15:7–8). Vad lär de här verserna oss om omvändelse? Det finns de som ser omvändelse som ett hårt straff – något att undvika. Hur tycker du att Samuel ville att nephiterna skulle se på omvändelse?

För att fördjupa dina studier kan du läsa president Russell M. Nelsons tal ”Vi kan göra bättre och bli bättre” (Liahona, maj 2019, s. 67–69). Hur definierar han omvändelse? Vilka välsignelser av uppriktig omvändelse hittar du i hans tal? Du kan också titta efter specifika saker som profeten uppmanade oss att ändra på. Vad säger den Helige Anden att du behöver förändra? Skriv gärna ner den personliga uppenbarelse du får.

På vilket sätt skiljer sig omvändelse från att bara förändra sitt beteende? Varför är det viktigt att ta emot Guds uppmaning till omvändelse? Medan du begrundar det här kan du sjunga eller lyssna på en psalm som uttrycker den här uppmaningen, till exempel ”Guds lagar milda är” (Psalmer, nr 78).

Se även ”Jesus Kristus hjälper dig”, Vägledning för de unga: En guide för att göra val, s. 6–9; ”Omvändelse: Ett glädjefyllt val”, ”Fridens principer: omvändelse” (videor), Evangeliebiblioteket [”Repentance: A Joyful Choice”, ”Principles of Peace: Repentance” i Gospel Library]; Gospel Topics, ”Repentance” [Omvändelse], Gospel Library.

Helaman 14; 16:13–23

Gud sände tecken och under för att vittna om Frälsarens födelse och död.

I Helaman 14 förklarade Samuel att Herren gav tecken på Frälsarens födelse och död så att folket skulle ”få kunskap om … hans ankomst” och ”tro på hans namn” (Helaman 14:12). När du studerar Helaman 14, lägg då märke till tecknen på Frälsarens födelse i vers 1–8 och tecknen på hans död i vers 20–28. Varför tror du att de här tecknen var effektiva sätt att tillkännage Jesu Kristi födelse och död?

Andra mer personliga och mindre dramatiska tecken kan hjälpa dig att ”tro på [Frälsarens] namn”. Vad har han gjort för att stärka din tro på honom?

Vilken varning vad gäller tecken ges i Helaman 16:13–23? Hur kan du undvika att ha samma inställning som människorna som beskrivs i de här verserna hade?

Se även Alma 30:43–52; Ronald A. Rasband, ”Enligt en gudomlig plan”, Liahona, nov. 2017, s. 55–57.

Helaman 15:3

Herrens tuktan är ett tecken på hans kärlek.

Samuels ord innehåller många stränga tillrättavisningar, men Helaman 15:3 ger oss perspektiv på Herrens tuktan. Hur kan Herrens tuktan vara ett tecken på hans kärlek? Vilka tecken på Herrens kärlek och barmhärtighet kan du se i Samuels profetior och varningar?

Du kan studera äldste D. Todd Christofferson tal ”Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag” (Liahona, maj 2011, s. 97–100) och titta efter tre syften med gudomlig tuktan. När har du sett Gud verka på de här sätten i ditt liv?

Helaman 16

Profeterna riktar min blick mot Jesus Kristus.

Vad lär du dig i Helaman 16 av dem som tog emot Samuels undervisning? Vad lär du dig av dem som förkastade honom? Tänk på hur du har kommit närmare Jesus Kristus genom att följa de levande profeterna.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Helaman 13:2–5

Gud kan tala till mig i mitt hjärta.

  • Hur kan du lära barnen att Gud kan tala till vårt hjärta, precis som han gjorde med Samuel? Du kanske kan be dem visa dig olika sätt att kommunicera utan ord (till exempel med gester eller ansiktsuttryck). Det kan leda till en diskussion om olika sätt som vår himmelske Fader kommunicerar med oss på. Som en del av diskussionen kan du och dina barn titta på en bild av lamaniten Samuel (i det här studieförslaget finns två) och läsa Helaman 13:2–5 medan dina barn lyssnar efter hur Gud sa till Samuel vad han skulle säga.

  • Många av oss – särskilt barn – behöver hjälp med att lära sig förstå hur och när Gud talar till oss. Berätta gärna för barnen om ett tillfälle då den Helige Anden hjälpte dig att veta i ditt hjärta vad Gud ville att du skulle göra eller säga. Förklara hur du visste att Gud kommunicerade med dig. Barnen kan kanske också berätta om liknande upplevelser de haft.

Helaman 14:2–7, 20–25

Profeter undervisar om Jesus Kristus.

  • Att sjunga ”Samuel profeterar om Jesus-barnet” (i appen Andlig musik) kan vara ett bra sätt att lära dina barn vad Samuel undervisade om Jesus Kristus. Att läsa ”Kapitel 40: Lamaniten Samuel talar om Jesus Kristus” (Berättelser ur Mormons bok, s. 111–113) är ett annat. Vad lärde Samuel om Frälsaren? Du kanske också kan berätta vad nutida profeter lär om honom. Hur bygger deras ord upp vår tro på honom?

Helaman 16:1–6

Jag blir välsignad när jag följer profeten.

  • Du kan bygga upp dina barns tillit till profeten genom att visa dem exempel på människor som var trofasta. Några av dessa finns i Helaman 16:1, 5. Medan du läser kan dina barn ställa sig upp när de hör något som folket gjorde när de trodde på Samuels ord. När du sedan läser vers 2 och 6 kan barnen få sätta sig ner när de hör något som folket gjorde när de inte trodde på Samuel. Hur kan vi visa att vi tror på den levande profetens ord? Berätta för barnen hur du blir välsignad när du följer Herrens maningar genom sina profeter.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Lamaniten Samuel

Lamaniten Samuel, av Lester Yocum