Tule ja seuraa minua 2024
30. syyskuuta – 6. lokakuuta: ”Minä olen laki ja valo.” 3. Nefi 12–16


”30. syyskuuta – 6. lokakuuta: ’Minä olen laki ja valo.’ 3. Nefi 12–16”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”30. syyskuuta – 6. lokakuuta. 3. Nefi 12–16”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2023

Kuva
Jeesus osoittaa kahtatoista apostolia

Kolmas Nefi: Nämä kaksitoista, jotka minä olen valinnut, Gary L. Kapp

30. syyskuuta – 6. lokakuuta: ”Minä olen laki ja valo”

3. Nefi 12–16

Kuten Jeesuksen opetuslapset, jotka kokoontuivat kuuntelemaan vuorisaarnaa Galileassa, myös ne ihmiset, jotka kokoontuivat temppelin luo Runsaudenmaassa, olivat eläneet Mooseksen lain mukaan. He olivat noudattaneet sitä, koska se suuntasi heidän sielunsa Kristukseen (ks. MK Jaak. 4:5), ja nyt Kristus oli heidän edessään ja julisti korkeampaa lakia. Mutta nekin meistä, jotka eivät ole koskaan eläneet Mooseksen lain mukaan, voivat ymmärtää, että Jeesuksen opetuslapsilleen asettama mittapuu on korkea. ”Minä tahdon, että te olisitte täydellisiä”, Hän julisti (3. Nefi 12:48). Jos tämä saa sinut tuntemaan riittämättömyyttä, muista, että Jeesus sanoi myös: ”Siunattuja ovat hengessä köyhät, jotka tulevat minun luokseni, sillä heidän on taivaan valtakunta” (3. Nefi 12:3). Tämä korkeampi laki on kutsu – toinen tapa sanoa ”tulkaa minun luokseni ja pelastukaa” (3. Nefi 12:20). Mooseksen lain tavoin tämä laki kohdistaa katseemme Kristukseen – siihen Ainoaan, joka voi pelastaa meidät ja tehdä meidät täydellisiksi. ”Katso”, Hän sanoi, ”minä olen laki ja valo. Turvautukaa minuun ja kestäkää loppuun asti, niin te saatte elää.” (3. Nefi 15:9.)

Ideoita oppimiseen kotona ja kirkossa

3. Nefi 12–14

Kuva
Seminaarin kuvake
Minä voin olla Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapsi.

Tässä on yksi keino tutkia ja soveltaa käytäntöön sitä, mitä Vapahtaja opetti luvuissa 3. Nefi 12–14: Valitse joukko jakeita ja yritä tiivistää jakeissa opetettu asia yhteen virkkeeseen, joka alkaa sanoilla ”Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapset…” Esimerkiksi jakeiden 3. Nefi 13:1–8 tiivistelmä voisi olla: ”Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapset eivät tavoittele julkista tunnustusta hyvän tekemisestä.” Kokeile samaa näillä kohdilla:

Mitä tunnet innoitusta tehdä nämä jakeet luettuasi seurataksesi Jeesusta Kristusta?

Jakeessa 3. Nefi 12:48 oleva käsky voi tuntua musertavalta – jopa mahdottomalta. Mitä sellaista opit vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta ”Olkaa siis täydellisiä – lopulta” (Liahona, marraskuu 2017, s. 40–42), mikä auttaa sinua ymmärtämään Vapahtajan sanoja tässä jakeessa? Minkä ansiosta jakeiden Moroni 10:32–33 mukaan on mahdollista olla täydellinen kuten Vapahtaja?

Katso myös Dallin H. Oaks, ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 40–43; Gospel Topics, ”Become like Jesus Christ” [Tulkaa Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi], Gospel Library; ”Sua tahdon seurata”, MAP-lauluja, 142; video ”Jesus Christ Teaches How to Live the Higher Law” [Jeesus Kristus opettaa, kuinka elää korkeamman lain mukaan], Gospel Library.

Käytä havaintoesimerkkejä. Vapahtaja opetti syvällisiä totuuksia viittaamalla tuttuihin esineisiin. Voisit tehdä jotakin samanlaista, kun tutkit tai opetat lukua 3. Nefi 12. Suolan, kynttilän tai paidan katseleminen tai käsissä piteleminen voisi rikastaa keskustelua Vapahtajan opettamista iankaikkisista totuuksista.

3. Nefi 12:1–2; 15:23–24; 16:1–6

Siunattuja ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.

Hyvin harvat Jumalan lapsista ovat nähneet Vapahtajan ja kuulleet Hänen äänensä niin kuin ihmiset Runsaudenmaassa. Useimmat meistä ovat pikemminkin niiden ihmisten kaltaisia, joita on kuvattu jakeissa 3. Nefi 12:2; 15:23 ja 16:4–6. Mitä lupauksia niille ihmisille annetaan näissä jakeissa? Kuinka nämä lupaukset ovat täyttyneet omassa elämässäsi?

Katso myös Joh. 20:26–29; 2. Nefi 26:12–13; Alma 32:16–18.

3. Nefi 12:21–30; 13:1–8, 16–18; 14:21–23

Voin pyrkiä puhdistamaan sydämeni toiveet.

Yksi teema, jonka saatat huomata näissä luvuissa, on Vapahtajan kehotus elää korkeamman lain mukaan – olla vanhurskas paitsi teoissamme myös sydämessämme. Huomaa tämä teema, kun Vapahtaja puhuu riitelystä (3. Nefi 12:21–26), moraalittomuudesta (3. Nefi 12:27–30), rukouksesta (3. Nefi 13:5–8) ja paastosta (3. Nefi 13:16–18). Mitä muita esimerkkejä löydät? Mitä voit tehdä puhdistaaksesi sydämesi haluja?

3. Nefi 14:7–11

Taivaallinen Isä antaa minulle hyviä asioita, kun pyydän, etsin ja kolkutan.

Kun luet jakeista 3. Nefi 14:7–11 Vapahtajan kehotuksen pyytää, etsiä ja kolkuttaa, pohdi, mitä ”hyviä lahjoja” Hän saattaa odottaa sinun pyytävän. Myös seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat voivat auttaa sinua ymmärtämään, kuinka pyytää, etsiä ja kolkuttaa. Ne voivat myös auttaa selittämään, miksi joihinkin rukouksiin ei vastata odottamallasi tavalla: Jes. 55:8–9; Hel. 10:4–5; Moroni 7:26–27, 33, 37 ja OL 9:7–9; 88:64. Kuinka nämä kohdat saattaisivat vaikuttaa siihen, kuinka pyydät, etsit ja kolkutat?

Katso myös Milton Camargo, ”Pyytäkää, etsikää ja kolkuttakaa”, Liahona, marraskuu 2020, s. 106–108.

Lisää ideoita on Liahona- ja Nuorten voimaksi -lehtien tämän kuukauden numeroissa.

Ideoita lasten opettamiseen

3. Nefi 12:14–16

Minä voin olla hyvä esimerkki seuraamalla Jeesusta.

  • Joskus lapset eivät ehkä ymmärrä, kuinka paljon heidän esimerkkinsä voi siunata muita. Kannusta jakeiden 3. Nefi 12:14–16 avulla lapsia siihen, että he antavat valonsa loistaa. Esimerkiksi kun luet näistä jakeista sanat ”teille”, ”teidät” tai ”teidän”, pyydä lapsiasi osoittamaan sormellaan itseään. Kerro lapsille valosta, jonka näet heissä, kun he seuraavat Jeesusta Kristusta, ja siitä, kuinka se innoittaa sinuakin seuraamaan Häntä. Voisitte myös laulaa yhdessä jonkin laulun, joka kannustaa lapsia loistamaan valon lailla, kuten ”Lailla taivaan tähtösen (Lasten laulukirja, s. 84).

  • Voit kannustaa lapsiasi olemaan kätkemättä valoaan (ks. 3. Nefi 12:15) antamalla heidän vuorotellen piilottaa tai peittää lampun tai jonkin muun valon. He voisivat paljastaa valon joka kerta, kun he mainitsevat jotakin, mitä he voivat tehdä ollakseen hyvänä esimerkkinä muille.

3. Nefi 13:19–21

”Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen.”

  • Näiden jakeiden lukeminen voisi herättää keskustelun siitä, mitä asioita me pidämme suuressa arvossa. Voisit johdattaa lapsesi aarteenetsintäleikissä etsimään asioita, jotka muistuttavat heitä aarteista, joilla on iankaikkista arvoa.

3. Nefi 14:7–11

Taivaallinen Isä vastaa rukouksiini.

  • Kun luet jaetta 3. Nefi 14:7, lapsesi voisivat tehdä sanoihin sopivia liikkeitä, jotka kuvaavat kutakin tässä jakeessa olevaa Vapahtajan kutsua. He voisivat esimerkiksi ojentaa kätensä (pyytäkää), laittaa kätensä kiikariksi silmilleen (etsikää) tai olla koputtavinaan oveen (kolkuttakaa). Auta lapsiasi keksimään asioita, joita he voivat sanoa ja pyytää rukouksissaan.

  • Lapsesi saattaisivat pitää leikistä, jossa he pyytävät jotakin mutta saavatkin jotakin aivan erilaista. Mitä Vapahtaja jakeissa 3. Nefi 14:7–11 halusi meidän tietävän taivaallisesta Isästämme?

3. Nefi 14:21–27; 15:1

Vapahtaja haluaa, että minä kuuntelen, mitä Hän opettaa, ja toimin sen mukaan.

  • Mieti, kuinka voisit auttaa lapsiasi havainnollistamaan näiden jakeiden vertausta. He voisivat piirtää kuvia, näytellä tapahtumia tai rakentaa jotakin sekä kiinteälle että hiekkaiselle perustalle. He voisivat myös korvata sanat ”viisas mies” omalla nimellään, kun he lukevat kohdan 3. Nefi 14:24–27 tai laulavat laulun ”Viisas mies ja tyhmä mies” (Lasten laulukirja, s. 132). Tai he voisivat nousta seisomaan joka kerta, kun he kuulevat sanan ”tekee” jakeissa 3. Nefi 14:21–27 ja 15:1.

  • Tässä on havaintoesitys, jota voisit kokeilla: Pyydä lapsiasi kuvittelemaan, että toinen heidän jaloistaan kuvaa Vapahtajan sanojen kuulemista ja toinen kuvaa sen tekemistä, mitä Vapahtaja opetti. Kehota lapsiasi koettamaan tasapainotella vain ”kuulevan” jalkansa varassa. Mitä tapahtuisi, jos luokkahuoneen läpi puhaltaisi voimakas tuuli? Sitten sinä ja lapsesi voisitte etsiä, mitä nimenomaisia asioita Vapahtaja opetti meitä tekemään: ks. 3. Nefi 12:3–12, 21–26; 13:5–8.

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Jeesus opettaa nefiläisiä

Vapahtajan käynti kansan luona Amerikassa, Glen S. Hopkinson