Tule ja seuraa minua 2024
16.–22. joulukuuta: ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä.” Moroni 10


”16.–22. joulukuuta: ’Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä.’ Moroni 10”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”16.–22. joulukuuta. Moroni 10”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024, 2023

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Jotta tietäisitte, Gary L. Kapp

16.–22. joulukuuta: ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä”

Moroni 10

Mormonin kirjan alussa Nefi lupaa osoittaa meille, että ”Herran lempeät armoteot tulevat kaikkien niiden osaksi, jotka hän on valinnut, heidän uskonsa tähden” (1. Nefi 1:20). Kirjan lopussa on siihen rinnastuva Moronin esittämä kutsu: ”[Muistakaa], kuinka armollinen Herra on ollut” (Moroni 10:2–3). Mitä esimerkkejä Herran armosta olet nähnyt Mormonin kirjassa? Voisit ajatella sitä armollista tapaa, jolla Jumala johdatti Lehin perheen erämaan halki ja suurten vesien yli, niitä lempeitä armotekoja, joita Hän osoitti Enosille, kun tämän sielu janosi anteeksiantoa, tai sitä armoa, jota Hän osoitti Almalle, kirkon katkeralle viholliselle, josta tuli yksi sen urheista puolustajista. Kenties ajatuksesi kääntyvät ylösnousseen Vapahtajan kansalle osoittaman armon puoleen Hänen parantaessaan heidän sairaansa ja siunatessaan heidän pieniä lapsiaan. Mikä kenties tärkeintä, tämä kaikki voi muistuttaa sinua siitä, ”kuinka armollinen Herra on ollut” sinua kohtaan, sillä Mormonin kirja on kirjoitettu kutsumaan meitä jokaista ottamaan vastaan Jumalan armo – tuo kutsu on ilmaistu yksinkertaisesti Moronin jäähyväissanoissa: ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä” (Moroni 10:32).

Ideoita oppimiseen kirkossa ja kotona

Moroni 10:3–7

Kuva
Seminaarin kuvake
Minä voin tietää totuuden kaikesta Pyhän Hengen voimalla.

Jakeiden Moroni 10:3–7 lupaus on muuttanut miljoonien ihmisten elämän eri puolilla maailmaa. Kuinka se on muuttanut sinun elämääsi? Kun luet Moroni 10:3–7, voisit lukea nämä jakeet huolellisemmin kuin kenties koskaan aiemmin. Voisit tutkia jokaista ilmausta esittäen itsellesi tällaisia kysymyksiä: Mitä tämä tarkoittaa? Kuinka minä voin tehdä tämän paremmin? Millaisia kokemuksia minulla on ollut tästä?

Kun pohdit omaa henkilökohtaista hengellisen totuuden etsintääsi, sinua voisi auttaa tiedon saaminen siitä, kuinka muut ovat löytäneet totuuden Pyhän Hengen voimalla. Vanhin Mathias Held on kuvaillut kokemustaan uutena kirkon jäsenenä (ks. ”Tiedon etsiminen Hengen avulla”, Liahona, toukokuu 2019, s. 31–33). Vanhin David F. Evans on kuvaillut kokemustaan, kun hän varttui kirkossa mutta hänellä oli silti kysymyksiä (ks. ”Totuus kaikesta”, Liahona, marraskuu 2017, s. 68–70). Voisit lukea jommankumman tai kummankin näistä puheista ja kirjoittaa muistiin kaiken, mitä opit heidän totuuden etsinnästään ja mikä auttaa sinua omassa etsinnässäsi.

Voisit myös perehtyä siihen, mitä Jumala on opettanut totuudesta, lukemalla Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelissa ”Totuus” (Evankeliumiaiheinen kirjasto) mainittuja kohtia. Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat tuntuvat sinusta erityisen oivaltavilta? Voisit valita yhden kohdan, jonka voisit lukea jollekulle, joka myös etsii totuutta Hengen avulla.

Katso myös Henry B. Eyring, ”Uskoa kysyä ja sitten toimia”, Liahona, marraskuu 2021, s. 74–76; ”Todistus”, MAP-lauluja, 83; Gospel Topics, ”Seek Truth and Avoid Deception” [Etsikää totuutta ja välttäkää eksytys], Gospel Library.

Kirjoita muistiin vaikutelmia. Kääntyminen Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin tarkoittaa sekä evankeliumin tuntemista että sen mukaan elämistä. Toimit todennäköisemmin oppimasi pohjalta, jos kirjoitat sen muistiin. Jos opetat, kehota opettamiasi ihmisiä kirjoittamaan muistiin saamiaan hengellisiä vaikutelmia.

Moroni 10:8–25

Jumala on antanut minulle hengellisiä lahjoja.

On monia tapoja, joilla ihmiset kieltävät Jumalan lahjoja (ks. Moroni 10:8). Jotkut ihmiset kieltävät jopa näiden lahjojen olemassaolon. Jotkut kieltävät omat lahjansa yksinkertaisesti jättämällä ne huomiotta tai sillä, etteivät he kehitä niitä. Kun luet jakeita Moroni 10:8–25, pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua löytämään omia hengellisiä lahjojasi ja käyttämään niitä Jumalan lasten siunaukseksi. Seuraavanlaisista kysymyksistä voi olla apua: Mitä hengelliset lahjat ovat? Kenelle niitä annetaan? Miksi niitä annetaan? Kuinka me saamme niitä? Tuleeko mieleesi esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset käyttävät jakeissa Moroni 10:9–16 mainittuja lahjoja?

Moroni 10:30–33

Minä voin tulla täydelliseksi Jeesuksen Kristuksen armon avulla.

Moronin neuvoon ”tulkaa Kristuksen luokse” sisältyy muutakin kuin se, että oppii Hänestä ja ajattelee Häntä. Pikemminkin se on kutsu tulla Kristuksen luokse täydellisimmällä mahdollisella tavalla – tulla Hänen kaltaisekseen. Kun luet jakeita Moroni 10:30–33, pane merkille ilmauksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mitä Kristuksen luokse tuleminen tarkoittaa, kuinka se tehdään mahdolliseksi ja mitä siitä seuraa.

Muistele Mormonin kirjan tutkimistasi tänä vuonna ja pohdi, mitä olet tuntenut Jeesusta Kristusta kohtaan ja oppinut Hänestä. Esimerkiksi, kuinka Mormonin kirja on auttanut sinua tulemaan Hänen luokseen? Kuinka se on auttanut sinua turvaamaan täydellisemmin Hänen armoonsa? Kuinka se on auttanut sinua olemaan kieltämättä Vapahtajan voimaa? Voisit lausua oman todistuksesi Mormonin kirjasta jollekulle, jonka on tarpeen kuulla se, kuten läheisille ja ystäville, jotka eivät ehkä tunne sen sanomaa.

Katso myös video ”Moroni Invites All to Come unto Christ” [Moroni kutsuu kaikkia tulemaan Kristuksen luokse], Gospel Library.

Lisää ideoita on Liahona- ja Nuorten voimaksi -lehtien tämän kuukauden numeroissa.

Ideoita lasten opettamiseen

Moroni 10:3–4

Voin tietää omakohtaisesti, että Mormonin kirja on totta.

  • Kuinka voit auttaa lapsiasi ottamaan vastaan Moronin kutsun kysyä Jumalalta, onko Mormonin kirja totta? Voisit antaa heille paperilappuja, joissa on sanat Lue, Muista, Pohdiskele ja Kysy. Lapsesi voisivat etsiä nämä sanat eri taivutusmuodoissaan jakeista Moroni 10:3–4. Mitä meidän tulisi lukea, muistaa, pohdiskella ja kysyä saadaksemme todistuksen Mormonin kirjasta tai vahvistaaksemme sitä? Lapsesi voisivat myös etsiä näiden jakeiden ja laulun ”Tutki ja rukoile” välisiä yhtäläisyyksiä (Lasten laulukirja, s. 66).

  • Lapsesi voisivat käyttää tämän oppimisehdotuksen lopussa olevaa kuvaa kertoakseen siitä, kun Moroni hautasi kultalevyt (ks. myös ”Luku 54: Mormonin kirjan lupaus”, Mormonin kirjan kertomuksia). Nuoremmista lapsista voisi olla hauskaa leikkiä Moronia, joka kirjoittaa levyihin ja sitten hautaa ne maahan. Lausukaa toisillenne todistuksenne Mormonin kirjasta.

Moroni 10:8–19

Taivaallinen Isä antaa minulle hengellisiä lahjoja.

  • Voisit opettaa lapsillesi hengellisistä lahjoista kirjoittamalla erillisille paperilapuille numerot 9–16 ja käärimällä jokaisen lapun lahjapaperiin. Lapsesi voisivat vuorotellen avata lahjat, lukea jakeista Moroni 10:9–16 sen jakeen, joka vastaa lapussa olevaa numeroa, ja nimetä kunkin hengellisen lahjan. Voisitte puhua siitä, kuinka taivaallinen Isä haluaa meidän käyttävän näitä lahjoja lastensa siunaukseksi. Voisit myös auttaa lapsiasi huomaamaan lahjat, joita taivaallinen Isä on antanut heille.

Moroni 10:32–33

Jeesus Kristus haluaa, että tulen Hänen luokseen.

  • Tietävätkö lapsesi, mitä Kristuksen luokse tuleminen tarkoittaa? Voisit lukea Moroni 10:32 ja kehottaa heitä toistamaan tuon ilmauksen kanssasi. He voisivat sitten sulkea silmänsä samalla kun laitat Jeesuksen kuvan jonnekin huoneessa. Anna heidän sitten avata silmänsä, etsiä kuva ja kokoontua sen ääreen, ja puhukaa tavoista, joilla me voimme tulla Kristuksen luokse. Voisi olla hyödyllistä kirjoittaa näkyviin kysymys Mitä tarkoittaa se, että tulee Kristuksen luokse? Auta heitä etsimään mahdollisia vastauksia jakeista Moroni 10:32–33 (ks. myös UK 1:3–4). Laatikaa yhdessä luettelo siitä, mitä Kristus haluaa meidän tekevän ja mitä Hän lupaa tehdä meidän hyväksemme.

  • Ehkäpä lapsistasi olisi hauskaa valmistaa ja koristella sydämen muotoiset rintamerkit, joissa lukee ”Minä rakastan Jumalaa koko väkevyydestäni, mielestäni ja voimastani” (ks. Moroni 10:32). Kun he tekevät niin, puhu heidän kanssaan siitä, kuinka me osoitamme Jumalalle, että me rakastamme Häntä.

Lisää ideoita on Ystävä-lehden tämän kuukauden numerossa.

Kuva
Moroni hautaa kultalevyt

Ennen kuin Moroni hautasi aikakirjat, hän kehotti meitä ”muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut” (Moroni 10:3)