Kom och följ mig 2024
16–22 december: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom.” Moroni 10


”16–22 december: ’Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom.’ Moroni 10”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”16–22 december. Moroni 10”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Så att ni ska kunna veta, av Gary L. Kapp

16–22 december: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom”

Moroni 10

Mormons bok inleds med Nephis löfte om att visa att ”Herrens ömma barmhärtighet är över alla dem som han har utvalt på grund av deras tro” (1 Nephi 1:20). Boken avslutas med en liknande uppmaning från Moroni: ”Kom ihåg hur barmhärtig Herren har varit” (se Moroni 10:2–3). Vilka exempel på Herrens barmhärtighet har du sett i Mormons bok? Du kan tänka på hur barmhärtigt Gud ledde Lehis familj genom vildmarken och över de stora vattnen, den ömma barmhärtighet han visade Enos när hans själ hungrade efter förlåtelse, eller den barmhärtighet han visade Alma, en bitter fiende till kyrkan som blev en av dess orädda försvarare. Eller så kan tankarna gå till den barmhärtighet den uppståndne Frälsaren visade folket när han botade deras sjuka och välsignade deras små barn. Kanske viktigast av allt är att allt detta kan påminna dig om ”hur barmhärtig Herren har varit” mot dig, för Mormons bok skrevs för att inbjuda oss alla att ta emot Guds barmhärtighet – en inbjudan som uttrycks enkelt i Moronis avskedsord: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom” (Moroni 10:32).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Moroni 10:3–7

Bild
ikon för seminariet
Jag kan få veta sanningen om allting genom den Helige Andens kraft.

Löftet i Moroni 10:3–7 har förändrat miljontals människors liv över hela världen. Hur har det förändrat ditt? När du läser Moroni 10:3–7 kan du välja att läsa mer eftertänksamt än du kanske gjort tidigare. Du kan undersöka varje uttryck och fråga dig själv till exempel: Vad betyder detta? Hur kan jag göra det här bättre? Vilka upplevelser har jag haft av det här?

När du begrundar ditt personliga sökande efter andlig sanning kan det vara till hjälp att lära dig hur andra har funnit sanning genom den Helige Andens kraft. Äldste Mathias Held beskrev sin upplevelse som ny medlem i kyrkan (se ”Söka kunskap genom Anden”, Liahona, maj 2019, s. 31–33). Äldste David F. Evans beskrev sin upplevelse som en som växte upp i kyrkan men som fortfarande hade frågor (se ”Sanningen om allting”, Liahona, nov. 2017, s. 68–70). Du kan läsa ett av eller båda de här talen och skriva ner allt du lär dig av deras sökande efter sanning som hjälper dig med ditt eget.

Du kan också utforska vad Gud har undervisat om sanning genom att läsa några av skriftställena i Handledning för skriftstudier, ”Sanning” (Evangeliebiblioteket). Vilka skriftställen verkar särskilt insiktsfulla för dig? Du kanske kan välja ett av dem att dela med någon annan som också söker sanningen genom Anden.

Se även Henry B. Eyring, ”Tro till att fråga och sedan handla”, Liahona, nov. 2021, s. 74–76; ”Låt Guds Ande leda dig”, Psalmer, nr 90; Gospel Topics, ”Seek Truth and Avoid Deception” [Sök sanning och undvik att bli bedragen], Gospel Library.

Skriv ner intryck. Att bli omvänd till Jesu Kristi evangelium innebär både att ha kunskap om och leva efter evangeliet. Det är mer troligt att du handlar efter vad du lär dig om du skriver ner det. Om du undervisar kan du be dem du undervisar att skriva ner sina andliga intryck.

Moroni 10:8–25

Gud har gett mig andliga gåvor.

Det finns många sätt för en person att ”förneka Guds gåvor” (Moroni 10:8). Somliga förnekar att dessa gåvor ens existerar. Andra förnekar sina gåvor genom att helt enkelt försumma dem eller låta bli att utveckla dem. När du läser Moroni 10:8–25, sök då efter sanningar som kan hjälpa dig att upptäcka dina andliga gåvor och använda dem till att hjälpa och tjäna Guds barn. Frågor som de här kan vara till hjälp: Vad är andliga gåvor? Vem ges de till? Varför ges de? Hur får vi dem? Kan du komma på exempel på personer som använder gåvorna som räknas upp i Moroni 10:9–16?

Moroni 10:30–33

Jag kan bli fullkomnad genom Jesu Kristi nåd.

Moronis uppmaning att ”komma till Kristus” innebär mer än att lära sig om och tänka på honom. Detta är snarare en inbjudan att komma till Kristus i dess mest fullständiga betydelse – att bli som han är. När du läser Moroni 10:30–33, lägg då märke till uttryck som hjälper dig förstå vad det innebär att komma till Kristus, hur det görs möjligt och följderna av att göra det.

Se tillbaka på dina studier av Mormons bok i år och begrunda vad du har känt och lärt dig om Jesus Kristus. Till exempel, hur har Mormons bok hjälpt dig att komma till honom? Hur har den hjälpt dig att förlita dig mer fullständigt på hans nåd? Hur har den hjälpt dig att ”inte förneka” Frälsarens makt? Bär gärna ditt eget vittnesbörd om Mormons bok för någon som behöver höra det, såsom nära och kära och vänner som kanske inte känner till dess budskap.

Se även ”Moroni inbjuder alla att komma till Kristus” (video), Evangeliebiblioteket.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Moroni 10:3–4

Jag kan själv få veta att Mormons bok är sann.

  • Hur kan du hjälpa dina barn att anta Moronis uppmaning att fråga Gud om Mormons bok är sann? Du kan ge dem papperslappar med orden Läser, Kommer ihåg, Begrundar och Frågar skrivet på dem. Dina barn kan få hitta de här orden i Moroni 10:3–4. Vad bör vi läsa, komma ihåg, begrunda och fråga för att få eller stärka våra vittnesbörd om Mormons bok? Barnen skulle också kunna titta efter likheter mellan de här verserna och sången ”Sök, klappa och be” (Barnens sångbok, s. 66).

  • Dina barn skulle kunna använda bilden i slutet av det här studieförslaget för att prata om när Moroni grävde ner guldplåtarna (se även ”Kapitel 54: Löftet i Mormons bok”, Berättelser ur Mormons bok, s. 156). Yngre barn kan tycka om att låtsas vara Moroni som skriver på plåtarna och gräver ner dem. Bär era vittnesbörd om Mormons bok för varandra.

Moroni 10:8–19

Min himmelske Fader ger mig andliga gåvor.

  • För att undervisa dina barn om andliga gåvor kan du skriva siffrorna 9 till 16 på separata papperslappar och slå in varje papper som en present. Dina barn kan turas om att öppna presenterna, läsa verserna i Moroni 10:9–16 som motsvarar siffrorna och identifiera varje andlig gåva. Ni kan prata om hur vår himmelske Fader vill att vi ska använda de här gåvorna till att välsigna hans barn. Du kan också hjälpa barnen att lägga märke till de gåvor som vår himmelske Fader har gett dem.

Moroni 10:32–33

Jesus Kristus vill att jag ska komma till honom.

  • Förstår dina barn vad det innebär att ”komma till Kristus”? Du kanske kan läsa Moroni 10:32 och be dem upprepa orden med dig. Sedan skulle de kunna blunda medan du placerar en bild av Jesus någonstans i rummet. Låt dem sedan öppna ögonen, hitta bilden, samlas runt den och prata om hur vi kan komma till Kristus. Kanske skulle det vara till hjälp att skriva ner frågan Vad innebär det att komma till Kristus? Hjälp dem söka i Moroni 10:32–33 efter möjliga svar (se även Trosartiklarna 1:3–4). Arbeta tillsammans på att ta reda på vad Kristus vill att vi ska göra och vad han lovar att göra för oss.

  • Barnen skulle kanske tycka om att göra och dekorera hjärtformade brickor att sätta på kläderna med texten ”Jag älskar Gud av all min förmåga, allt mitt sinne och all min styrka” (se Moroni 10:32). Medan de gör det kan du prata med dem om hur vi visar Gud att vi älskar honom.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Moroni gräver ner guldplåtarna

Innan Moroni begravde uppteckningarna uppmanade han oss att ”komma ihåg hur barmhärtig Herren har varit” (se Moroni 10:3).