Tule ja seuraa minua 2024
Liite A: Vanhemmat – Valmista lapsiasi kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan


”Liite A: Vanhemmat – Valmista lapsiasi kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: Mormonin kirja 2024, 2023

”Liite A”, Tule ja seuraa minua – koti ja kirkko: 2024

Liite A

Vanhemmat – Valmista lapsiasi kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan

Koska taivaallinen Isä rakastaa sinua, luottaa sinuun ja tietää, mihin kykenet, Hän on antanut sinulle mahdollisuuden auttaa lapsiasi astumaan Hänen liittopolulleen, iankaikkiseen elämään johtavalle polulle, ja edistymään sillä (ks. OL 68:25–28). Tähän sisältyy se, että heitä autetaan valmistautumaan pyhien liittojen solmimiseen ja pitämiseen, kuten kasteenliitto ja temppelissä tehdyt liitot. Näiden liittojen avulla lapsesi sitoutuvat Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen.

Voit valmistaa lapsiasi tähän matkaan liittopolulla monin eri tavoin, ja taivaallinen Isä auttaa sinua löytämään parhaan tavan auttaa heitä. Kun tavoittelet innoitusta, pidä mielessä, ettei kaikki oppiminen tapahdu ennalta sovittujen oppiaiheiden aikana. Itse asiassa osa sitä, mikä tekee kotona oppimisesta niin voimallista, on mahdollisuus oppia esimerkin avulla ja pienten, yksinkertaisten hetkien kautta – sellaisten, joita tulee luontaisesti päivittäisen elämän kulussa. Aivan kuten liittopolun seuraaminen on johdonmukaista, elinikäistä toimintaa, samoin on liittopolkuun liittyvien asioiden oppiminen. (Ks. ”Koti ja perhe”, Opettaminen Vapahtajan tavalla, 2022, s. 30–31.)

Kuva
Äiti ja lapsi

Voit valmistaa lapsiasi heidän matkalleen Jumalan liittopolulla monin eri tavoin.

Seuraavassa on muutamia ideoita, jotka voivat johtaa saamaan lisää innoitusta. Lisää ideoita alkeisyhdistysikäisten lasten opettamiseen on julkaisussa ”Liite B: Alkeisyhdistys – Valmista lapsia kulkemaan Jumalan liittopolulla koko elämänsä ajan”.

Kaste ja konfirmointi

Nefi opetti, että ”portti, josta [meidän] tulee mennä sisälle” liittopolulle, ”on parannus ja vesikaste” (2. Nefi 31:17). Pyrkimyksesi auttaa lapsiasi valmistautumaan kasteeseen ja konfirmointiin voivat asettaa heidän jalkansa lujasti tuolle polulle. Nämä pyrkimykset alkavat siitä, että opetat uskoa Jeesukseen Kristukseen ja parannusta. Niihin sisältyy myös sen opettaminen, kuinka me uudistamme kasteenliittomme nauttimalla sakramentin joka viikko.

Tässä on aineistoa, joka voi auttaa sinua: 2. Nefi 31; Ystävä-lehden kasteesta kertova erikoisnumero; Gospel Topics, ”Baptism” [Kaste], Gospel Library.

  • Aina kun sinulla on kokemus, joka vahvistaa uskoasi taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen, kerro siitä lapsellesi. Auta häntä ymmärtämään, että usko voi kasvaa yhä vahvemmaksi läpi elämän. Mitä asioita lapsesi voi tehdä saadakseen vahvemman uskon Kristukseen ennen kuin hänet kastetaan?

  • Kun lapsesi tekee väärän valinnan, puhu iloiten parannuksen lahjasta. Ja kun sinä teet väärän valinnan, kerro siitä ilosta, joka tulee, kun teet parannuksen. Todista, että koska Jeesus Kristus kärsi ja kuoli meidän syntiemme tähden, Hän on antanut meille voiman muuttua. Kun lapsesi etsii anteeksiantoa, anna anteeksi auliisti ja iloiten.

  • Kerro lapsellesi omasta kasteestasi. Näytä kuvia ja kerro muistoista. Puhu siitä, miltä sinusta tuntui, kuinka kasteenliittosi lupaukset ovat auttaneet sinua tuntemaan Jeesuksen Kristuksen paremmin ja kuinka ne edelleen siunaavat elämääsi. Kannusta lastasi esittämään kysymyksiä.

  • Kun suvussanne tai seurakunnassanne on kastetilaisuus, vie lapsesi katsomaan sitä. Keskustelkaa yhdessä siitä, mitä sinä ja lapsesi näitte ja tunsitte. Jos mahdollista, puhukaa kastettavan henkilön kanssa ja esittäkää seuraavanlaisia kysymyksiä: ”Kuinka teit tämän päätöksen? Miten valmistauduit?”

  • Aina kun huomaat lapsesi tekevän jotakin, mitä hän on luvannut tehdä, kiitä häntä vilpittömästi. Tuo esiin, että sitoumusten pitäminen auttaa meitä valmistautumaan pitämään sen liiton lupaukset, jonka teemme, kun meidät kastetaan. Mitä me lupaamme Jumalalle, kun meidät kastetaan? Mitä Hän lupaa meille? (Ks. Moosia 18:8–10, 13.)

  • Kun sinulla ja lapsellasi on hengellinen kokemus yhdessä (kuten kirkossa, lukiessanne pyhiä kirjoituksia tai palvellessanne jotakuta), kerro hänelle hengellisistä tunteistasi tai vaikutelmistasi. Pyydä lastasi kertomaan, miltä hänestä tuntuu. Huomauta, miten monin eri tavoin Henki voi puhua ihmisille, myös se, millä tavoin Hän puhuu sinulle henkilökohtaisesti. Auta lastasi huomaamaan hetkiä, jolloin hän saattaa kokea Pyhän Hengen vaikutusta.

  • Katsokaa yhdessä Evankeliumiaiheisesta kirjastosta muutamia videoita kokoelmasta ”Hear Him!” [Kuule Häntä!]. Keskustelkaa yhdessä eri tavoista, joilla Herran palvelijat kuulevat Hänen ääntänsä. Kehota lastasi piirtämään kuva tai tekemään video siitä, kuinka hän kuulee Vapahtajan ääntä.

  • Puhu siitä, kuinka Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi tuleminen on siunannut sinua. Kuinka olet päässyt lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, kun olet palvellut muita ja kun muut ovat palvelleet sinua? Auta lastasi miettimään tapoja palvella ja vahvistaa muita kirkon jäsenenä.

  • Tehkää sakramentista pyhä ja iloinen tapahtuma perheessänne. Auta lastasi suunnittelemaan tapoja keskittyä Jeesukseen Kristukseen sakramentin aikana. Kuinka me osoitamme, että sakramentti on meille pyhä?

  • Monet Ystävä-lehden numeroista sisältävat artikkeleita, kertomuksia ja tekemistä, jotka auttavat lapsia valmistautumaan kasteeseen ja konfirmointiin. Anna lapsesi valita muutamia niistä luettavaksi, ja nauttikaa niistä yhdessä. (Ks. myös kokoelma ”Preparing for Baptism” [Valmistautuminen kasteeseen] Gospel Libraryn lasten osiossa.)

    Kuva
    Poikaa kastetaan

    Nefi opetti, että ”portti, josta [meidän] tulee mennä sisälle” liittopolulle, ”on parannus ja vesikaste” (2. Nefi 31:17).

Pappeuden voima, valtuus ja avaimet

Pappeus on Jumalan valtuus ja voima, jolla Hän siunaa lapsiaan. Jumalan pappeus on maan päällä tänä aikana Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa. Kaikkia liittonsa pitäviä kirkon jäseniä, myös lapsia, siunataan Jumalan pappeuden voimalla kodissaan heidän itsensä ja perheensä vahvistamiseksi (ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 3.5, Evankeliumiaiheinen kirjasto). Tämä voima auttaa jäseniä tekemään Jumalan johtamaa pelastuksen ja korotuksen työtä henkilökohtaisessa elämässään ja perheensä elämässä (ks. Yleiskäsikirja, 2.2).

Me saamme toimituksia pappeuden valtuudella. Kun miehet ja naiset palvelevat kirkon tehtävissä, he tekevät niin pappeuden valtuudella niiden johdolla, joilla on pappeuden avaimet. Kaikkia taivaallisen Isän lapsia – Hänen poikiaan ja tyttäriään – siunataan, kun he oppivat ymmärtämään paremmin pappeutta.

Lisää tietoa pappeudesta on seuraavissa: Russell M. Nelson, ”Hengellisiä aarteita”, Liahona, marraskuu 2019, s. 76–79; Russell M. Nelson, ”Pappeuden voiman hinta”, Liahona, toukokuu 2016, s. 66–69; ”Pappeuden periaatteet”, Yleiskäsikirja, luku 3.

  • Tee pappeuden toimituksista johdonmukainen osa perhe-elämäänne. Auta esimerkiksi lastasi valmistautumaan hengellisesti sakramenttiin joka viikko. Kannusta lastasi pyytämään pappeuden siunauksia, kun hän on sairas tai tarvitsee lohtua tai ohjausta. Ota tavaksi tuoda esiin tapoja, joilla Herra siunaa perhettänne pappeuden voimalla.

  • Kun luette pyhiä kirjoituksia yhdessä, pane merkille tilaisuuksia keskustella siitä, kuinka Jumala siunaa ihmisiä voimallaan. Kerro omia kokemuksiasi siitä, kun Jumala on siunannut sinua pappeutensa kautta. Esimerkkejä siunauksista, joita saamme Jumalalta pappeuden välityksellä, on Yleiskäsikirjan kohdissa 3.2 ja 3.5.

  • Selvittäkää jonkun perheessänne olevan pappeuden valtuusketju. (Melkisedekin pappeuden haltijat voivat saada oman valtuusketjunsa lähettämällä sähköpostiviestin osoitteeseen LineofAuthority@ChurchofJesusChrist.org; ks. myös ”Request a Priesthood Line of Authority” [Pyydä pappeuden valtuusketju] tukikeskuksessa sivustolla ChurchofJesusChrist.org.) Puhu siitä, miksi on tärkeää tietää, että pappeuden valtuus tulee itse Jeesukselta Kristukselta. Miksi Hän jakaa sen meidän kanssamme?

  • Opeta lapsellesi, että kasteen jälkeen hän voi saada pappeuden voimaa pitämällä kasteenliiton. Käykää yhdessä läpi presidentti Russell M. Nelsonin puhe ”Hengellisiä aarteita” (Liahona, marraskuu 2019, s. 76–79). Kerro lapsellesi, kuinka pappeuden toimitukset ovat tuoneet Jumalan voimaa elämääsi. Yleiskäsikirjan kohdassa 3.5 luetellaan tapoja, joilla pappeuden voima siunaa meitä.

  • Keskustelkaa kysymyksestä ”Millainen on Herran palvelija?” Lukekaa yhdessä OL 121:36–42 ja etsikää vastauksia. Aina kun huomaat lapsesi (tai jonkun muun) noudattavan jotakin näissä jakeissa mainittua periaatetta tai ominaisuutta, tuo se esiin.

  • Kun sinä tai lapsesi käytätte avaimia oven avaamiseen tai auton käynnistämiseen, käytä hetki siihen, että vertaat noita avaimia pappeusjohtajien hallussa oleviin avaimiin. (Pappeuden avainten määritelmä on Yleiskäsikirjan kohdassa 3.4.1.) Mitä pappeuden avaimet ”avaavat” tai ”käynnistävät” meille? Katso myös Gary E. Stevenson, ”Missä ovat pappeuden avaimet ja valtuus?”, Liahona, toukokuu 2016, s. 29–32; video ”Where Are the Keys?” [Missä ovat avaimet?], Gospel Library.

  • Kun sinut erotetaan kirkon tehtävään, kutsu lapsesi paikalle, mikäli mahdollista. Anna lapsesi nähdä, kuinka täytät tehtävääsi. Voisit jopa etsiä sopivia tapoja, joilla hän voi auttaa sinua. Kuvaile, kuinka tunnet Herran voimaa tehtävässäsi.

Temppelissä käyminen – kasteet ja konfirmoinnit kuolleiden puolesta

Temppelit ovat osa taivaallisen Isän suunnitelmaa Hänen lapsilleen. Temppeleissä me solmimme pyhiä liittoja taivaallisen Isän kanssa osallistuessamme pyhiin toimituksiin, jotka kaikki viittaavat Jeesukseen Kristukseen. Taivaallinen Isä on antanut kaikille lapsilleen keinon tehdä liittoja ja osallistua toimituksiin, myös niille, jotka eivät ole saaneet niitä tässä elämässä. Sen vuoden alussa, jonka aikana lapsesi täyttää 12 vuotta, hän on riittävän vanha, jotta hänet voidaan kastaa ja konfirmoida edesmenneiden esivanhempien puolesta temppelissä.

  • Käy temppelissä niin usein kuin olosuhteesi sallivat. Puhu lapsesi kanssa siitä, miksi olet menossa sinne ja kuinka temppeli auttaa sinua tuntemaan olevasi lähempänä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta.

  • Käykää läpi temppelisuosituskysymykset ja keskustelkaa niistä yhdessä. Puhu lapsellesi siitä, mitä temppelisuosituspuhuttelussa tapahtuu. Kerro, miksi se, että sinulla on temppelisuositus, on sinulle tärkeää.

  • Lukekaa yhdessä Mal. 3:24. Puhukaa siitä, kuinka sydämenne voi kääntyä esivanhempienne puoleen. Oppikaa lisää esivanhemmistanne tutkimalla yhdessä sukuanne sivustolla FamilySearch.org. Etsikää esivanhempia, jotka pitää kastaa ja konfirmoida. Seurakunnan temppeli- ja sukututkimusneuvoja voi auttaa teitä.

  • Käykää yhdessä läpi kokoelman ”Temple” [Temppeli] aineistoa, joka on Gospel Libraryn lasten osiossa. (Ks. myös ”Preparing Your Child for Temple Baptisms and Confirmations” [Valmista lastasi kasteisiin ja konfirmointeihin temppelissä] sivustolla ChurchofJesusChrist.org.)

Patriarkallisen siunauksen saaminen

Patriarkallinen siunaus voi olla ohjauksen, lohdun ja innoituksen lähde. Se sisältää taivaallisen Isän meille antamia henkilökohtaisia neuvoja ja auttaa meitä ymmärtämään iankaikkisen identiteettimme ja tarkoituksemme. Auta lastasi valmistautumaan patriarkallisen siunauksen saamiseen opettamalla hänelle patriarkallisten siunausten merkitystä ja pyhää luonnetta.

Lisää tietoa on julkaisun Lujana uskossa artikkelissa ”Patriarkalliset siunaukset” sekä Gospel Topics -artikkelissa ”Patriarchal Blessings” [Patriarkalliset siunaukset], Gospel Library.

  • Kerro lapsellesi kokemuksesi patriarkallisen siunauksen saamisesta. Voisit kertoa esimerkiksi siitä, kuinka valmistauduit saamaan sen, kuinka se on auttanut sinua pääsemään lähemmäksi Jumalaa ja kuinka käytät siunausta elämässäsi. Voisit myös kehottaa lastasi puhumaan muiden sukulaisten kanssa, jotka ovat saaneet patriarkallisen siunauksensa.

  • Varatkaa aikaa lukea yhdessä julkaisun Lujana uskossa artikkeli ”Patriarkalliset siunaukset”. Tietoa siitä, kuinka saada patriarkallinen siunaus, on Yleiskäsikirjan kohdassa 18.17.

  • Jos sinulla on esivanhempia, jotka ovat saaneet patriarkallisen siunauksen, voisi olla innoittavaa lukea niitä lapsesi kanssa. Pyydä kuolleiden esivanhempien siunauksia kirjautumalla sisään sivustolla ChurchofJesusChrist.org, napsauttamalla näytön oikeassa yläkulmassa olevaa tilikuvaketta ja valitsemalla ”Patriarkallinen siunaus”.

  • Kun lapsesi on saanut patriarkallisen siunauksen, kehota kaikkia paikalla olleita perheenjäseniä kirjoittamaan muistiin tuntemuksiaan ja kertomaan niistä lapsellesi.

Temppeliin meneminen – endaumentti

Jumala haluaa siunata kaikkia lapsiaan ”voimalla korkeudesta” (ks. OL 95:8). Me menemme temppeliin saamaan oman endaumenttimme vain kerran, mutta liitot, jotka teemme Jumalan kanssa, ja hengellinen voima, jota Hän antaa meille endaumentin osana, voivat siunata meitä elämämme jokaisena päivänä.

  • Laita kotona näkyville kuva temppelistä. Kerro lapsellesi tunteista, joita koet temppelissä. Puhu usein rakkaudestasi Herraa ja Hänen huonettaan kohtaan sekä siellä tekemistäsi liitoista.

  • Tutkikaa yhdessä sivustoa temples.ChurchofJesusChrist.org. Lukekaa yhdessä artikkeleita kuten ”About the Temple Endowment” [Tietoa temppeliendaumentista] ja ”Prepare for the House of the Lord” [Valmistaudu Herran huoneeseen]. Anna lapsesi esittää kysymyksiä, joita hänellä on temppelistä. Ohjeita siitä, mistä voi puhua temppelin ulkopuolella, on vanhin David A. Bednarin puheessa ”Valmistautuisivat saamaan kaiken tarpeellisen” (Liahona, toukokuu 2019, s. 101–104, etenkin alaotsikon ”Kotiin keskittyvä ja kirkon tukema oppiminen ja temppeliin valmistautuminen” teksti).

  • Kun sinä ja lapsesi osallistutte toimituksiin tai todistatte muita toimituksia (kuten sakramentti tai siunaus sairaan parantamiseksi), käytä hetki siihen, että keskustelette toimitukseen liittyvästä vertauskuvallisuudesta. Mitä vertauskuvat edustavat? Kuinka ne todistavat Jeesuksesta Kristuksesta? Tämä voi auttaa lastasi valmistautumaan pohtimaan temppelitoimitusten vertauskuvallista merkitystä, sillä nekin todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Auta lastasi huomaamaan, kuinka hän pitää kasteenliiton, jota kuvataan jakeissa Moosia 18:8–10, 13. Auta lastasi myös huomaamaan, kuinka Herra siunaa häntä. Vahvista lapsesi luottamusta omaan kykyynsä pitää liiton lupaukset.

  • Puhu avoimesti ja usein siitä, kuinka temppeliliittosi ohjaavat valintojasi ja auttavat sinua pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta. Voisit Yleiskäsikirjan kohdan 27.2 avulla käydä läpi liittoja, joita solmimme temppelissä.

Palveleminen lähetystyössä

Vanhin David A. Bednar on opettanut: ”Tärkein yksittäinen asia, minkä voitte tehdä valmistautuaksenne palvelukutsuun, on tulla lähetyssaarnaajiksi kauan ennen kuin lähdette lähetystyöhön. – – Kyse ei ole lähetystyöhön lähtemisestä, vaan kyse on lähetyssaarnaajaksi tulemisesta ja palvelemisesta koko ikämme koko sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme. – – Valmistaudutte elinikäiseen lähetystyöhön.” (Ks. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 45–46.) Kokemukset, joita lapsellasi on lähetyssaarnaajaksi tulemisesta, siunaavat häntä iankaikkisesti, ei vain sinä aikana, jolloin hän saattaa palvella lähetyssaarnaajana.

Opi lisää tutustumalla seuraaviin: Russell M. Nelson, ”Rauhan evankeliumin saarnaaminen”, Liahona, toukokuu 2022, s. 6–7; M. Russell Ballard, ”Lähetystyöpalvelu on siunannut elämääni ikuisesti”, Liahona, toukokuu 2022, s. 8–10; Lähetystyöhön valmistautuminen: Sopeutuminen lähetyssaarnaajan elämään, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

  • Näytä mallia siitä, kuinka kertoa evankeliumista luontevalla tavalla. Ole aina valppaana huomaamaan tilaisuuksia kertoa muille tunteistasi taivaallista Isää ja Vapahtajaa kohtaan sekä siunauksista, joita saat Hänen kirkkonsa jäsenenä. Kutsu muita tulemaan mukaan perheesi kanssa kirkon ja perheen toimintoihin.

  • Etsi perheellesi tilaisuuksia olla tekemisissä lähetyssaarnaajien kanssa. Kutsu heitä opettamaan ystäviäsi tai tarjoudu antamaan heidän opettaa ihmisiä kotonasi. Kysy lähetyssaarnaajilta, mitä kokemuksia heillä on ja kuinka lähetystyöpalvelu auttaa heitä pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta. Kysy myös, mitä he tekivät (tai toivovat, että olisivat tehneet) valmistautuakseen olemaan lähetyssaarnaajia.

  • Jos olet itse palvellut lähetystyössä, puhu kokemuksistasi avoimesti ja usein. Tai kutsu ystäviä tai perheenjäseniä, jotka ovat palvelleet lähetystyössä, kertomaan omasta lähetystyöstään. Voisit myös puhua tavoista, joilla olet kertonut evankeliumista muille elämäsi varrella. Auta lastasi miettimään, millä tavoin hän voi kertoa evankeliumista muille.

  • Anna lapsellesi tilaisuuksia opettaa perheellenne evankeliumin periaatteita. Lapsesi voisi myös harjoitella sitä, kuinka kertoa omista uskonkäsityksistä muille. Voisitte esimerkiksi keskustella seuraavanlaisista kysymyksistä: ”Kuinka esittelisimme Mormonin kirjan jollekulle, joka ei ole koskaan kuullut siitä?” tai ”Kuinka kuvailisimme, miksi Vapahtajaa tarvitaan, jollekulle, joka ei ole kristitty?”

  • Auta lastasi totuttautumaan ihmisille puhumiseen. Mitkä ovat hyviä tapoja aloittaa keskustelu? Kannusta lastasi oppimaan, kuinka kuunnella, mitä muut sanovat, ymmärtää, mitä heidän sydämessään on, ja kertoa evankeliumin totuuksista, jotka voisivat siunata heidän elämäänsä.

  • Etsi lapsellesi tilaisuuksia oppia muista kulttuureista ja uskonnoista. Auta häntä tunnistamaan ja kunnioittamaan hyviä ja tosia periaatteita muiden uskonkäsityksissä.

Temppeliin meneminen – sinetöiminen

Temppelissä aviomies ja vaimo voidaan vihkiä avioliittoon iankaikkisuudeksi. Tämä tapahtuu toimituksessa nimeltä sinetöiminen. Vaikka poikasi tai tyttäresi kohdalla tämä toimitus saattaa olla monen vuoden päässä, niin ne pienet, yksinkertaiset, johdonmukaiset asiat, joita teette yhdessä niinä vuosina, voivat auttaa häntä valmistautumaan tähän ihmeelliseen siunaukseen.

  • Lukekaa yhdessä ”Perhe – julistus maailmalle” Evankeliumiaiheisessa kirjastossa. Mitä tässä julistuksessa opetetaan onnellisuudesta perhe-elämässä ja onnistuneesta avioliitosta? Valitse lapsesi kanssa tutkittavaksi yksi julistuksessa mainituista periaatteista. Voisitte etsiä Pyhien kirjoitusten oppaasta kyseiseen periaatteeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia. Voisitte myös asettaa tavoitteita toteuttaa tätä periaatetta täydemmin omassa perheessänne. Kun pyritte tavoitteisiinne, keskustelkaa yhdessä siitä, millainen vaikutus tuon periaatteen mukaan elämisellä on perhe-elämään.

  • Lue lapsesi kanssa presidentti Dieter F. Uchtdorfin puhe ”Niiden ylistykseksi, jotka pelastavat” (Liahona, toukokuu 2016, s. 77–80). Kun pääsette kohtaan ”Kertakäyttöisyyden yhteiskunta”, voisitte etsiä kodistanne jotakin sellaista, mikä on kertakäyttöistä, ja jotakin sellaista, mikä ei ole. Puhukaa siitä, kuinka kohtelette asioita eri tavoin, kun haluatte niiden kestävän pitkän aikaa. Mitä tämä kertoo siitä, kuinka meidän tulee suhtautua avioliittoon ja perhesuhteisiin? Mitä muuta opimme presidentti Uchtdorfin puheen perusteella siitä, kuinka Vapahtaja voi auttaa meitä rakentamaan lujan avioliiton ja perheen?

  • Jos olet naimisissa, kerro lapsellesi avoimesti asioista, joita teette mielestänne hyvin avioparina, asioista, joita opettelette, ja tavoista, joilla pyritte vielä kehittymään. Jos sinut ja puolisosi on sinetöity temppelissä, näyttäkää lapsellenne esimerkillänne, kuinka pyritte pitämään liittonne toistenne ja Herran kanssa. Kerro lapsellesi, kuinka pyritte tekemään taivaallisesta Isästä ja Vapahtajasta suhteenne keskipisteen ja kuinka He auttavat teitä.

  • Kun on tehtävä perhettä koskevia päätöksiä, pitäkää perheneuvosto ja keskustelkaa asioista. Huolehdi siitä, että kaikkien perheenjäsenten mielipiteet kuullaan ja niitä arvostetaan. Käytä näitä keskusteluja tilaisuutena näyttää mallia terveestä kommunikoinnista ja ystävällisyydestä perhesuhteissa silloinkin kun kaikki eivät ole asioista samaa mieltä.

  • Kun perheessänne on erimielisyyttä tai ristiriitaa, osoita kärsivällisyyttä ja myötätuntoa. Auta lastasi näkemään, kuinka ristiriitojen käsitteleminen Kristuksen kaltaisin tavoin voi auttaa häntä valmistautumaan onnelliseen avioliittoon. Lukekaa yhdessä OL 121:41–42 ja keskustelkaa siitä, kuinka näiden jakeiden periaatteita voi soveltaa avioliittoon.