Kom og følg mig
10.-16. februar. 2 Nefi 6-10: »O, hvor stor er ikke vor Guds plan!«


»10.-16. februar. 2 Nefi 6-10: ›O, hvor stor er ikke vor Guds plan!‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»10.-16. februar. 2 Nefi 6-10«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Jesus beder i Getsemane have

Ske ikke min vilje, men din, af Harry Anderson

10.-16. februar

2 Nefi 6-10

»O, hvor stor er ikke vor Guds plan!«

Når du læser 2 Nefi 6-10, så tænk over, hvad Herren prøver at lære dig. Idet du finder disse sandheder, skriv dem da ned og overvej bønsomt, hvordan du kan handle på det, du lærer.

Nedskriv dine indtryk

Det var mindst 40 år siden, at Lehis familie forlod Jerusalem. De var i et fremmed nyt land, langt væk fra Jerusalem og resten af Guds pagtsfolk. Lehi var død, og hans efterkommere havde allerede indledt det, der ville blive en århundrede lang strid mellem nefitterne, »der troede på Guds advarsler og åbenbaringer«, og lamanitterne, der ikke gjorde (2 Ne 5:6). Under disse forhold ønskede Jakob, der var Nefis lillebror, og som nu var ordineret til lærer for nefitterne, at folket skulle vide, at Gud aldrig ville glemme dem, så de måtte aldrig glemme ham. Det er et budskab, som vi helt sikkert har brug for i vores egen verden, hvor pagter bliver nedgjort og åbenbaring forkastet. »Lad os da huske ham … for vi er ikke forstødt … store er Herrens løfter«, erklærede han (2 Ne 10:20-21). Blandt disse løfter findes der ikke noget større løfte end løftet om en »altomfattende forsoning«, der ville overvinde død og helvede (2 Ne 9:7). »Fat derfor mod«! sagde Jakob (2 Ne 10:23).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

2 Nefi 6-8

Herren er barmhjertig mod sit folk, og han vil opfylde sine løfter.

For at hjælpe sit folk til at forstå, at de var en del af Israels hus, og at de kunne stole på Gud og hans løfter, citerede Jakob nogle af Esajas’ profetier, der nu står i 2 Nefi 6-8. Esajas beskrev spredningen af Israel og Frelserens løfte om en indsamling og forløsning af sit folk. Når du læser, så tænk over spørgsmål som de følgende:

  • Hvad lærer jeg af Frelserens forløsende kærlighed for mig?

  • Hvilken trøst tilbyder Frelseren dem, der søger ham?

  • Hvad kan jeg gøre for mere trofast at »vente« på Frelseren og hans lovede velsignelser?

2 Nefi 9:1-26

Jesus Kristus udfrier gennem sin forsoning alle mennesker fra den fysiske og åndelige død.

Hvilke ord eller billeder kan du bruge til at vise nogen vores desperate behov for en Forløser til at redde os fra død og synd? Jakob brugte ordene »forfærdelige« og »uhyre«. Hvad sagde Jakob angående »dette uhyre, døden og helvede« og den »flugt«, som Gud har forberedt til os? (2 Ne 9:10). Når du læser 2 Nefi 9:1-26, kan du overveje at markere det, der ville ske med os uden Jesu Kristi forsoning, i en farve. Med en anden farve kan du markere det, vi kan få gennem Frelserens forsoning. Hvilke sandheder finder du om Jesu Kristi forsoning, som kan få dig til at prise »Guds visdom, hans barmhjertighed og nåde«? (2 Ne 9:8).

Se også »Atonement of Jesus Christ«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org

2 Nefi 9:27-54

Jeg kan komme til Kristus og modtage hans forsonings vidunderlige velsignelser.

Jesus Kristus kom »til verden, så han kan frelse alle mennesker, hvis de vil lytte til hans røst« (2 Ne 9:21; fremhævelse tilføjet). Med andre ord, så må vi være villige til at tage imod de frelsende velsignelser, han tilbyder. Da Jakob havde beskrevet den store forløsningsplan, kom han med nogle vigtige advarsler og opfordringer, der står i 2 Nefi 9:27-54, for at hjælpe os til at modtage velsignelserne ved forsoningen. Du kan overveje at skrive dem i et skema som dette:

Advarsler

Opfordringer

Advarsler

Opfordringer

Advarsler

Opfordringer

Hvad føler du dig tilskyndet af Ånden til at gøre som en reaktion på disse advarsler og opfordringer?

2 Nefi 10:20, 23-25

På grund af Jesu Kristi offer kan jeg »fat[te] …mod« i mit hjerte.

Jakobs budskab var frydefuldt. »Jeg taler dette til jer,« sagde han, »for at I kan fryde jer og løfte hovedet for evigt« (2 Ne 9:3). Når du læser 2 Nefi 10:20, 23-25, hvad finder du så, som giver dig håb? Hvad har du ellers fundet i 2 Nefi 9-10, som har givet dig håb? Hvad vil du gøre for at huske dette, når du føler dig mismodig?

Se også Johannes 16:33.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

2 Nefi 8:3-7

Når I læser 2 Nefi 8:3, kan du vise billeder af en ørken og af en have. Hvordan gør Herren ørkenerne i vores liv til haver? Hvilket råd giver Herren os i vers 4-7 i forhold til, hvad vi skal gøre for at modtage den fryd, der bliver beskrevet i vers 3?

2 Nefi 8:24-25

Hvordan kan Esajas’ opmuntrende ord til Zions folk styrke os i vores bestræbelser på at blive mere trofaste som Jesu Kristi disciple? Hvordan er det at stå op og tage tøj på magen til det, som Gud ønsker, at vi gør åndeligt?

2 Nefi 9:1-26

Hvad kunne din familie gøre bedre for at forstå storheden i Jesu Kristi »altomfattende forsoning«? (v. 7).   Hvordan er Frelserens forsoning altomfattende? Hvilke vendinger i 2 Nefi 9 øger vores taknemmelig for det, som Frelseren gjorde for os?

2 Nefi 9:27-44

Måske kunne din familie en dag i denne uge søge i 2 Nefi 9:27-38 og se efter advarsler (hvor der står »ve« foran). Hvilke af disse advarsler virker til især at være vigtige at drøfte for din familie? En anden dag kan I kigge i 2 Nefi 9:39-44 og se efter, hvad Jakob bad sit folk om at huske.

2 Nefi 9:28-29, 50-51

Hvilke eksempler er der på »menneskers forfængelighed og skrøbelighed og dårskab«? (v. 28). Hvad kan vi gøre for at sætte større pris på det, der hører Gud til, og mindre på det, der hører til verden?

2 Nefi 9:45

Det kan være, at din familie vil synes om at lave en papirlænke og derefter skiftes til at tage den på og derefter ryste den af. Hvordan er synder ligesom lænker? Hvordan hjælper Frelseren os til at ryste dem af?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Vær tilgængelig og til stede. »Nogle af de bedste undervisningsmuligheder begynder som et spørgsmål eller en dyb bekymring udtrykt af [et familiemedlem] … Lad dem gennem [dine] ord og handlinger vide, at [du] gerne vil lytte til dem« (se Undervisning på Frelserens måde, s. 16).

Billede
Jesus helbreder folk

Frelseren vil frelse alle Guds børn, »hvis de vil lytte til hans røst« (2 Ne 9:21). Han helbredte mange forskellige sygdomme, af J. Kirk Richards