Kom dan en volg Mij
2–8 maart. 2 Nephi 31–33: ‘Dit is de weg’


‘2–8 maart. 2 Nephi 31–33: “Dit is de weg”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘2–8 maart. 2 Nephi 31–33’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jezus onderwijst zijn discipelen

Christus onderwijst zijn discipelen, Justin Kunz

2–8 maart

2 Nephi 31–33

‘Dit is de weg’

Dit schema noemt beginselen die u in 2 Nephi 31–33 mogelijk van betekenis vindt. Maar het belangrijkste in uw studie leert u door de influisteringen van de Geest. Zoek die leiding en schrijf de ingevingen op die u krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

Nephi tekende in zijn laatste woorden onder meer de volgende verklaring op: ‘De Heer [heeft] mij geboden en ik moet gehoorzamen’ (2 Nephi 33:15). Dat lijkt een passende samenvatting van Nephi’s leven. Hij zocht de wil van de Heer en streefde er moedig naar die te gehoorzamen – of dat nu inhield de platen van Laban met gevaar voor eigen leven verkrijgen, een boot bouwen en de zee oversteken, of trouw met duidelijkheid en gezag in de leer van Christus onderwijzen. Nephi kon overtuigend spreken over de noodzaak om ‘standvastig in Christus voorwaarts [te] streven’, over het volgen van het ‘nauwe en smalle pad dat tot het eeuwige leven voert’ (2 Nephi 31:20, 18), omdat hij dat pad zelf volgde. Hij wist uit ervaring dat dit pad bij tijden veeleisend kan zijn, maar ook vreugdevol is. Hij wist ook dat er ‘geen andere weg noch naam onder de hemel gegeven [is] waardoor de mens kan worden behouden in het koninkrijk van God’ (2 Nephi 31:21).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

2 Nephi 31–32

Jezus Christus en zijn leer zijn de enige weg naar het eeuwige leven.

Hoe zou u het pad naar het eeuwige leven in enkele woorden samenvatten? Nephi deed dat met zijn kenmerkende duidelijkheid en eenvoud als volgt: geloof in Christus, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest ontvangen en tot het einde toe volharden. Bestudeer Nephi’s leringen in 2 Nephi 31–32 en bedenk hoe u ze in uw eigen woorden aan iemand zou uitleggen. Bedenk ook hoe naleving van deze leringen u tot zegen is. Denk na over Nephi’s leringen in 2 Nephi 31:18–20 en evalueer uw eigen inspanningen om op het evangeliepad ‘voorwaarts [te] streven’.

Zie ook 3 Nephi 11:32–39; 27:13–22; D. Todd Christofferson, ‘De leer van Christus’, Liahona, mei 2012, 86–90; Brian K. Ashton, ‘De leer van Christus’, Liahona, november 2016, 106–109.

Afbeelding
een gezin bidt samen

De leringen van Jezus Christus volgen voert ons naar het eeuwige leven.

2 Nephi 31:4–13

Jezus Christus gaf het volmaakte voorbeeld van gehoorzaamheid toen Hij Zich liet dopen.

Of uw doop nu gisteren of tachtig jaar geleden plaatsvond, dat moment betekende een keerpunt: u sloot een levenslang verbond om Jezus Christus te volgen. Denk aan uw eigen doop terwijl u in 2 Nephi 31:4–13 over de doop van de Heiland leest. Waarom liet de Heiland Zich dopen? In hoeverre komen de redenen voor zijn doop met de redenen voor uw doop overeen? Hoe blijft u het voorbeeld van gehoorzaamheid van de Heiland volgen?

De verordening van het avondmaal is een wekelijkse gelegenheid om uw voornemen Jezus Christus te volgen te hernieuwen. Lees de volgende keer dat u aan het avondmaal deelneemt eens 2 Nephi 31:13. Denk dan na over uw vastberadenheid om ‘de Zoon met een volmaakt voornemen van hart’ te volgen en uw gewilligheid om ‘de naam van Christus op u te nemen’.

2 Nephi 31:17–2032

De Heilige Geest zal mij tonen wat ik moet doen.

De doop en bevestiging zijn ‘de poort’ waardoor we het nauwe en smalle pad binnengaan (2 Nephi 31:17). Maar wat staat ons te doen als we eenmaal op dat pad zijn? Dat vroeg het volk van Nephi zich ook af (zie 2 Nephi 32:1). Wat voor antwoorden gaf Nephi in 2 Nephi 31:19–20 en hoofdstuk 32? Welke antwoorden vindt u voor uzelf?

Zie ook David A. Bednar, ‘Ontvang de Heilige Geest’, Liahona, november 2010, 94–97; ‘Holy Ghost’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Nephi 33

Het Boek van Mormon overreedt ons om in Christus te geloven.

In 2 Nephi 33 legt Nephi tot besluit het doel van zijn geschriften uit. Welke redenen vindt u in dit hoofdstuk? Sta stil bij wat u tot nu toe in 1 Nephi en 2 Nephi hebt gelezen plus de aantekeningen die u eventueel gemaakt hebt. Hoe hebben de verhalen en leringen Nephi’s doeleinden voor u bereikt? Hoe hebben ze u bijvoorbeeld overreed om ‘in [Christus] te geloven en te volharden tot het einde’? (Vers 4.) Schrijf deze ervaringen desgewenst op of praat er met een familielid of vriend(in) over.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

2 Nephi 31:5–13

Zijn er gezinsleden die zich op de doop voorbereiden of zich pas hebben laten dopen? Vraag waarom ze besloten hebben om zich te laten dopen. Wat zijn volgens Nephi’s leringen enkele redenen waarom we ons dienen te laten dopen? Welke zegeningen ontvangen we zoal als we ons laten dopen?

2 Nephi 31:17–21

Hoe kunt u uw gezin Nephi’s analogie over het ‘nauwe en smalle pad’ duidelijk maken? (2 Nephi 31:18.) Maak bijvoorbeeld samen een tekening van het pad dat Nephi in 2 Nephi 31:17–21 beschrijft. Schrijf erbij wat we moeten doen om het pad te betreden en erop voorwaarts te gaan. Hoe helpt de Heiland ons op het pad vooruit te gaan?

2 Nephi 31:20

U kunt uw gezin aan de hand van de definitie op pagina 6 van Predik mijn evangelie uitleggen hoe we tot het einde toe kunnen volharden. Ouderling Dale G. Renlunds boodschap ‘Heiligen der laatste dagen blijven het proberen’ (Liahona, mei 2015, 56–58) helpt daar ook bij.

2 Nephi 32:8–9

Laat uw gezinsleden inzien dat ze ‘altijd moet[en] bidden’. Maak daartoe een lijst met omstandigheden waarin we kunnen bidden (of maak daar tekeningen van). Zing vervolgens met het gezin een lied over het gebed, zoals ‘Dacht gij aan ’t gebed?’ (Lofzangen, nr. 96). Vervang daarbij sommige woorden in het lied door de woorden in de lijst. Hoe zegent de Heer ons als we altijd bidden?

2 Nephi 33:1–2

Wat kan mensen ertoe brengen ‘hun hart tegen de Heilige Geest [te] verstokken’? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de Heilige Geest ‘plaats heeft’ in ons?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Doe de Heiland na. Het is nuttig om te bestuderen hoe de Heiland onderwees – de methoden die Hij gebruikte en wat Hij zei. Maar de macht van Jezus om anderen te onderwijzen en te verheffen, kwam uiteindelijk door wie Hij was en hoe Hij leefde. Hoe ijveriger u ernaar streeft om als Jezus Christus te leven en op zijn verzoeningsmacht te vertrouwen, hoe natuurlijker u naar zijn voorbeeld zult onderwijzen.

Afbeelding
Johannes de Doper doopt Jezus

Om alle gerechtigheid te vervullen, Liz Lemon Swindle