Kom og følg mig
17.-23. august. Helaman 1-6: »Klippen, vor forløser«


»17.-23. august. Helaman 1-6: ›Klippen, vor forløser‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»17.-23. august. Mosija 1-6«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
bølger slår mod klipperne

17.-23. august

Helaman 1-6

»Klippen, vor forløser«

Principperne i dette oplæg kan hjælpe dig i dit studium af Helaman 1-6, men lad dem ikke begrænse dig. Helligånden vil lede dig til de sandheder, du har brug for at lære.

Nedskriv dine indtryk

Helamans Bog beretter om både triumfer og tragedier blandt nefitterne og lamanitterne. Den begynder med »en alvorlig vanskelighed blandt det nefitiske folk« (Hel 1:1), og vanskelighederne fortsætter med at komme igennem hele optegnelsen. Her læser vi om politiske intriger, røverbander, forkastelse af profeter samt stolthed og vantro i hele landet. Men vi finder også eksempler som Nefi og Lehi og »den mere ydmyge del af folket«, der ikke blot overlevede, men som havde åndelig fremgang (Hel 3:34). Hvordan gjorde de det? Hvordan forblev de stærke, mens deres civilisation begyndte at svinde hen og falde fra hinanden? På den samme måde, som vi forbliver stærke i det »mægtige uvejr«, som djævelen sender for at »ramme [os]« – ved at bygge vores liv »på klippen, vor forløser, som er Kristus, Guds Søn … en grundvold, hvorpå menneskene, hvis de bygger derpå, ikke kan falde« (Hel 5:12).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Helaman 1-6

Stolthed adskiller mig fra Herrens Ånd og styrke.

Når du læser Helaman 1-6, og gennem hele Mormons Bog, kan det være, at du lægger mærke til et mønster i nefitternes opførsel: Når nefitterne er retfærdige, velsigner Gud dem, og de har fremgang. Efter noget tid bliver de stolte og ugudelige, træffer valg, der fører til ødelæggelse og lidelse. De bliver derefter ydmyge og inspireret til at omvende sig, og Gud velsigner dem atter. Dette mønster gentager sig selv så ofte, at nogle mennesker kalder det »stolthedens cyklus«.

Billede
Stolthedens cyklus

»Stolthedens cyklus«.

Se efter eksempler på denne cyklus, når du læser. Du kan eventuelt markere de eksempler, du finder. Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe dig til at forstå dette mønster og se, hvordan du kan anvende det:

  • Hvilke eksempler på stolthed ser du blandt nefitterne? (Se for eksempel Hel 3:33-34; 4:11-13). Ser du lignende eksempler på stolthed hos dig selv?

  • Hvilke konsekvenser er der ved stolthed og ugudelighed? (Se Hel 4:23-26). Hvilke konsekvenser er der ved ydmyghed og omvendelse? (Se Hel 3:27-30, 35; 4:14-16).

  • Hvad ville Helaman gerne have sin sønner til at huske? (Se Hel 5:4-12). Hvordan kan en ihukommelse af disse sandheder hjælpe dig til at undgå at blive stolt?

Se også Dieter F. Uchtdorf, »Stolthed og præstedømmet«, Liahona, nov. 2010, s. 55-58.

Helaman 3:24-35

Jeg kan blive helliggjort, når jeg giver mit hjerte til Gud.

I Helaman 3 beskrev Mormon en tid, hvor Kirken havde så stor fremgang og blev så meget velsignet, at selv lederne var overraskede (se v. 24-32). Til sidst blev nogle mennesker dog stolte, mens andre »voksede sig stærkere og stærkere i deres ydmyghed … ja, indtil deres hjerte blev renset og helliggjort« (Hel 3:35). Læg mærke til i vers 34-35, hvad de mere ydmyge mennesker gjorde for at blive helliggjort. Hvordan hjælper disse ting dig til at til blive mere helliggjort? Det kan være en hjælp at vide, at Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) definerer helliggørelse som »den proces hvorved man bliver syndfri, ren og hellig i kraft af Jesu Kristi forsoning«. Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at følge disse disciples eksempel? Hvad gør du for at give dit hjerte til Gud?

Helaman 5:14-52

Min tro bliver styrket af »de store beviser, som [jeg har] modtaget.«

Ældste Jeffrey R. Holland har på et tidspunkt sagt til dem, der kæmper med deres tro: »Du [har] mere tro, end du tror på grund af det, Mormons Bog kalder ›de store beviser‹ (Hel 5:50) … Frugten af det levende evangelium er tydelig i sidste dages helliges liv overalt« (»Jeg tror«, eller Liahona, maj 2013, s. 94). Når du læser disse vers, så tænk på beviser, som Herren har givet dig. Du har for eksempel måske ikke bogstaveligt hørt Herrens røst, men du har følt en »hvisken« fra Helligånden, der »gennemborede [dig] helt ind til selve sjælen« (Hel 5:30; se også L&P 88:66). Måske har du været i mørke og har anråbt Gud om større tro og er blevet »fyldt af den glæde, der er uudsigelig« (Hel 5:40-47). Hvilke andre oplevelser har styrket din tro på Kristus og hans evangelium?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Helaman 3:27-30

Da profeten Mormon forkortede de hellige optegnelser, brugte han ofte vendingen »således ser vi« for at lægge vægt på vigtige sandheder. Hvad vil han gerne have os til at lægge mærke til i Helaman 3:27-30? Gennem dit studium denne uge, kan du engang imellem holde pause for at spørge din familie, hvordan de ville færdiggøre vendingen »således ser vi«, angående det, de læser. Hvilke sandheder vil de gerne lægge vægt på?

Helaman 5:6-7

Præsident George Albert Smiths afdøde bedstefar George A. Smith viste sig for ham i en drøm og spurgte: »Jeg ønsker at vide, hvad du har gjort med mit navn.« Præsident Smith svarede: »Jeg har aldrig gjort noget med dit navn, som du behøver at skamme dig over« (i Kirkens præsidenters lærdomme: George Albert Smith, 2011, s. xxv, xxvi). Når du har læst Helaman 5:6-7 kan du eventuelt tale med din familie om at ihukomme og ære de navne, vi bærer, deriblandt Frelserens navn.

Helaman 5:12

Hjælp din familie til at visualisere, hvad det vil sige, at have »en sikker grundvold«, ved at I eventuelt bygger en lille bygning sammen og placerer den på forskellige fundamenter. Du kan derefter lave et »mægtig[t] uvejr« ved at sprøjte vand på den og bruge en ventilator eller en hårtørrer til at skabe noget vind. Hvad skete der med bygningen, da den stod på forskellige fundamenter? Hvordan er Jesus Kristus som »en sikker grundvold« i vores liv?

Helaman 5:29-33

Hvilke oplevelser har vi haft med at genkende Guds røst i vores liv?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Vær tålmodig med dig selv. En grundvold for tro bygges med et stykke af gangen. Hvis du synes, at visse læresætninger er svære at forstå nu, så vær tålmodig. Stol på, at forståelsen vil komme, når du bygger din grundvold på Jesus Kristus ved at udøve tro og studere flittigt.

Billede
Nefi og Lehi i fængsel

© The Book of Mormon for Young Readers, Nefi og Lehi omgivet af en ildsøjle, af Briana Shawcroft; må ikke kopieres