Tule ja seuraa minua
28. syyskuuta – 11. lokakuuta. 3. Nefi 17–19: ”Katso, minun iloni on täysi”


”28. syyskuuta – 11. lokakuuta. 3. Nefi 17–19: ’Katso, minun iloni on täysi’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”28. syyskuuta – 11. lokakuuta. 3. Nefi 17–19”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Hänen kasvojensa valo loisti heihin, Gary L. Kapp

28. syyskuuta – 11. lokakuuta

3. Nefi 17–19

”Katso, minun iloni on täysi”

Siinä missä 3. Nefin kirjan aiemmissa luvuissa keskityttiin pääasiassa Vapahtajan sanoihin, luvut 17–19 kuvaavat Hänen palvelutyötään ja opetuksiaan kansan parissa. Kun luet näitä lukuja, mitä Henki opettaa sinulle Vapahtajasta?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jeesus Kristus oli juuri viettänyt päivän palvelemalla Runsaudenmaassa. Hän oli opettanut evankeliumiaan, antanut ihmisille mahdollisuuden nähdä ja tuntea jäljet ylösnousseessa ruumiissaan ja todistanut olevansa luvattu Vapahtaja. Ja nyt Hänen oli aika lähteä. Hänen piti palata Isänsä luokse, ja Hän tiesi, että ihmiset tarvitsivat aikaa pohtia sitä, mitä Hän oli opettanut. Niinpä Hän lupasi palata seuraavana päivänä ja lähetti ihmiset kotiin. Mutta kukaan ei lähtenyt. He eivät pukeneet sitä sanoiksi, mutta Jeesus pystyi tuntemaan sen: he toivoivat, että Hän viipyisi ”vähän kauemmin heidän luonaan” (3. Nefi 17:5). Hänellä oli muita tärkeitä asioita tehtävänään, mutta tilaisuus osoittaa myötätuntoa ei aina tule sopivaan aikaan, joten Jeesus jäi ihmisten luokse vielä vähäksi aikaa. Se, mitä sitten tapahtui, on ehkä pyhien kirjoitusten herkimpiä esimerkkejä palvelemisesta. Paikalla olleet saattoivat vain kertoa sen olleen sanoin kuvaamatonta (ks. 3. Nefi 17:16–17). Jeesus itse tiivisti tämän yhtäkkisen hengen vuodatuksen näihin yksinkertaisiin sanoihin: ”Nyt katso, minun iloni on täysi” (3. Nefi 17:20).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

3. Nefi 17

Vapahtaja on minulle täydellinen esimerkki palvelutyöstä.

Tiedämme, että noin 2 500 ihmistä (ks. 3. Nefi 17:25) koki Kristuksen ensimmäisen vierailun, kuten luvuissa 3. Nefi 11–18 on kirjoitettu. Silti Vapahtaja löysi tavan palvella kaikkia yksi kerrallaan. Mitä opit palvelemisesta tässä luvussa olevan Vapahtajan esimerkin pohjalta? Mitä tarpeita Hän täytti palvelemisellaan? Pohdi, kuinka Hänen esimerkkinsä voi auttaa sinua palvelemaan muita.

Kuva
Jeesus siunaa nefiläislapsia

Katsokaa pienokaisianne, Gary L. Kapp

3. Nefi 17:13–22; 18:15–25; 19:6–9, 15–36

Vapahtaja opetti meille, kuinka rukoilla.

Kuvittele, millaista olisi kuulla Vapahtajan rukoilevan puolestasi. Mitä hän saattaisi sanoa puolestasi? Hänen opetuksensa ja rukouksensa näissä luvuissa saattavat antaa sinulle käsityksen siitä. Kun tutkit näitä lukuja, mitä sellaista opit Kristuksen esimerkin perusteella, mikä voi tehdä omista rukouksistasi merkityksellisempiä? Mitä rukouksen tuomia siunauksia olet huomannut omassa elämässäsi?

3. Nefi 18:1–12

Minä voin olla hengellisesti kylläinen, kun nautin sakramentin.

Kun luet jakeita 3. Nefi 18:1–12, pohdi, kuinka sakramentin nauttiminen voi auttaa sinua tulemaan hengellisesti kylläiseksi (ks. 3. Nefi 18:3–5, 9; 3. Nefi 20:1–9). Voisit esimerkiksi laatia luettelon henkilökohtaiseen pohtimiseen innoittavista kysymyksistä, joita voit miettiä sakramenttia nauttiessasi. Esimerkiksi: ”Mitä minä tunnen Vapahtajaa kohtaan ja sitä uhria kohtaan, jonka Hän on antanut puolestani?”, ”Kuinka Hänen uhrinsa vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni?” tai ”Mitä teen oikein opetuslapsena, ja missä minulla on vielä parannettavaa?”

Nämä presidentti Henry B. Eyringin sanat voivat auttaa sinua pohtimaan yhtä tapaa, jolla sakramentti voi auttaa sinua olemaan hengellisesti kylläinen: ”Kun tutkitte elämäänne sakramenttitoimituksen aikana, toivon ajatustenne keskittyvän paitsi siihen, mitä olette tehneet väärin, myös siihen, mitä olette tehneet oikein – hetkiin, jolloin olette tunteneet taivaallisen Isän ja Vapahtajan olevan teihin tyytyväisiä. Voitte jopa käyttää sakramentin aikana hetken siihen, että pyydätte Jumalalta apua huomataksenne nuo asiat. – – Kun olen tehnyt näin, Henki on vakuuttanut minulle, että vaikka olen yhä kaukana täydellisestä, olen parempi tänään kuin olin eilen. Ja se antaa minulle luottamusta siihen, että Vapahtajan ansiosta voin olla vieläkin parempi huomenna.” (”Muistakaa Hänet aina”, Liahona, helmikuu 2018, s. 5.)

3. Nefi 18:36–37; 19:6–22

Jeesuksen Kristuksen opetuslapset tavoittelevat Pyhän Hengen lahjaa.

Ajattele jotakin viimeaikaista rukoustasi. Mitä rukouksesi opettavat sinulle syvimmistä haluistasi? Vietettyään päivän Vapahtajan seurassa väkijoukko rukoili ”sitä, mitä he eniten halusivat” – Pyhän Hengen lahjaa (3. Nefi 19:9). Kun luet näitä kohtia, pohdi omaa haluasi saada Pyhä Henki kumppaniksesi. Mitä opit Pyhän Hengen kumppanuuden tavoittelemisesta?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

3. Nefi 17

Kun luette tätä lukua perheen kesken, voisitte välillä pitää tauon, niin että voit kehottaa perhettäsi kuvittelemaan näiden tapahtumien kokemista henkilökohtaisesti. Voisit esimerkiksi kysyä seuraavanlaisia kysymyksiä: ”Mitä kärsimyksiä sinä haluaisit Vapahtajan parantavan?”, ”Mitä haluaisit Hänen rukoilevan puolestasi?” tai ”Keitä lähimmäisiä haluaisit Hänen siunaavan?” Tämän luvun lukeminen saattaa myös innoittaa teitä rukoilemaan perheenjäsenten puolesta, yhden kerrallaan, kuten Jeesus teki.

3. Nefi 18:1–12

Mitä tarkoittaa se, että tulee kylläiseksi sakramentin nauttimisesta, ja kuinka me koemme sen? Mitä me opimme jakeiden 5–7 pohjalta siitä, miksi Jeesus antoi meille sakramenttitoimituksen?

3. Nefi 18:17–21

Mitä opimme näiden jakeiden pohjalta rukouksen tarkoituksista? Kuinka voimme parantaa rukoustemme hengellistä voimaa sekä yksilöinä että perheenä?

3. Nefi 18:25; 19:1–3

Mitä sellaista meidän perheemme on kokenut evankeliumin ansiosta, mitä haluaisimme myös kaikkien lähimmäistemme kokevan? Kuinka voimme noudattaa näissä jakeissa olevien ihmisten esimerkkiä ja ponnistella ”tavattomasti” (3. Nefi 19:3) tuodaksemme muita Kristuksen luokse, niin että hekin voisivat ”tuntea ja nähdä” (3. Nefi 18:25), mitä me olemme löytäneet evankeliumista?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Anna Hengen ohjata tutkimistasi. Pyhä Henki voi ohjata sinua päivittäin niitä asioita kohti, jotka sinun pitää oppia. Herkisty kuuntelemaan Hengen innoitusta, vaikka se tuntuisikin kehottavan sinua lukemaan eri aiheesta tai tutkimaan evankeliumia eri tavalla kuin tavallisesti. Kun esimerkiksi luet sakramentista luvussa 3. Nefi 18, Henki saattaa kehottaa sinua viettämään tuon aiheen parissa enemmän aikaa kuin olit suunnitellut.

Kuva
enkeleitä Jeesuksen ja nefiläislasten ympärillä

He näkivät taivaiden aukenevan, Walter Rane