Tule ja seuraa minua
7.–13. joulukuuta. Moroni 7–9: ”Nostakoon Kristus sinua”


”7.–13. joulukuuta. Moroni 7–9: ’Nostakoon Kristus sinua’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”7.–13. joulukuuta. Moroni 7–9”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Moroni kirjoittaa kultalevyihin

Moroni: viimeinen nefiläinen, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1949–1951, öljyvärityö kuitulevylle, 89 × 120 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, 1969

7.–13. joulukuuta

Moroni 7–9

”Nostakoon Kristus sinua”

Kun tutkit lukuja Moroni 7–9, kuuntele Pyhän Hengen kuiskauksia ja merkitse muistiin Hengen sanomia sinulle. Henki voi opettaa sinulle, mitä sinun täytyy tietää ja mitä sinun täytyy tehdä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Ennen kuin Moroni kirjoitti päätössanansa aikakirjaan, jonka tunnemme nykyään Mormonin kirjana, hän välitti kolme viestiä isältään Mormonilta: sanoman niille, jotka ovat ”rauhaisia Kristuksen seuraajia” (Moroni 7:3), sekä kaksi kirjettä, jotka Mormon oli kirjoittanut Moronille. Kenties Moroni liitti nämä sanomat Mormonin kirjaan, koska hän näki yhtäläisyyksiä oman aikansa vaarojen ja meidän aikanamme vallitsevien vaarojen välillä. Kun nämä sanat kirjoitettiin, nefiläisten koko kansa oli syöksymässä suoraa päätä luopumukseen. Monet heistä olivat ”kadottaneet rakkautensa toinen toistaan kohtaan” ja iloitsivat ”kaikesta muusta paitsi siitä, mikä on hyvää” (Moroni 9:5, 19). Silti Mormon löysi syytä toivoon – opettaen meille, ettei toivo tarkoita maailman ongelmien huomiotta jättämistä tai sinisilmäisyyttä niiden suhteen vaan sitä, että uskoo taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen, joiden voima on suurempi ja ikuisempi kuin noiden ongelmien. Se tarkoittaa sitä, että ”[tartumme] kaikkeen hyvään” (Moroni 7:19). Se tarkoittaa sitä, että pidämme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ”ja hänen kirkkautensa ja iankaikkisen elämän [toivon mielessämme] ikuisesti” (Moroni 9:25). Ja Kristuksen toisen tulemisen loistavaan päivään asti se tarkoittaa sitä, ettemme koskaan lakkaa tekemästä ”uutterasti työtä, [joka meidän on tehtävä], jotta voisimme voittaa kaiken vanhurskauden vihollisen” (Moroni 9:6).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moroni 7:12–20

Kristuksen valo auttaa minua erottamaan hyvän ja pahan.

Nykypäivän maailma on täynnä vaikuttavia sanomia. Kuinka voimme erottaa, mitkä ovat oikeassa ja mitkä väärässä? Mormonin sanat luvussa Moroni 7 antavat meille useita periaatteita, joita voimme käyttää, ”[ettemme] arvostele väärin” (Moroni 7:18). Kun tutkit jakeita Moroni 7:12–20, pane merkille totuuksia, jotka voivat auttaa sinua tietämään, mikä tuo sinut lähemmäksi Jumalaa ja mikä ei. Voisit käyttää näitä totuuksia apuna, kun arvioit tällä viikolla eteesi tulevia sanomia ja kokemuksia ja päätät, kehottavatko ja houkuttelevatko ne sinua tekemään hyvää vai eivät (ks. Moroni 7:13).

Ks. myös PKO, ”Valo, Kristuksen”, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin.

Moroni 7:20–48

Uskomalla Kristukseen voin tarttua kaikkeen hyvään.

Opetettuaan, kuinka erottaa hyvän ja pahan, Mormon esitti kysymyksen, joka tuntuu ajankohtaiselta nykyäänkin: ”Kuinka on mahdollista – – tarttua kaikkeen hyvään?” – etenkin kun vastustajan kiusaukset ovat niin houkuttelevia (Moroni 7:20). Mormonin vastaus löytyy useasta kohtaa luvun 7 loppuosasta. Kun luet jakeita 20–48, pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua tunnistamaan kaiken sen hyvän, mitä sinulla on Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Kuinka se, että uskot Häneen, auttaa sinua tavoittelemaan hyviä asioita? Millä tavoin voit ”tarttua” paremmin kaikkeen hyvään?

Ks. myös UK 1:13.

Moroni 7:44–48

”Aito rakkaus on Kristuksen puhdasta rakkautta.”

Presidentti Dallin H. Oaks on huomauttanut: ”Syy, miksi rakkaus ei koskaan katoa ja miksi rakkaus on suurempaa kuin merkittävimmätkään hyvyyden osoitukset, on se, että rakkaus, ’Kristuksen puhdas rakkaus’ (ks. Moroni 7:47), ei ole pelkkä teko vaan tila, olotila. – – Rakkaus on jotain, jollaiseksi ihminen tulee.” (”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 42.) Kun luet jakeita Moroni 7:44–48, pohdi Mormonin kuvausta rakkaudesta ja kuuntele Pyhän Hengen antamia vaikutelmia, niin Henki voi auttaa sinua löytämään tapoja kehittyä. Miksi me tarvitsemme uskoa ja toivoa saadaksemme rakkauden lahjan?

Moroni 9:9

Voiko joku viedä minulta siveyteni ja hyveeni?

Mormonin kuvaus nefiläisten hirvittävistä synneistä on saanut jotkut päättelemään virheellisesti, että seksuaalisen hyväksikäytön uhrit ovat rikkoneet siveyden lakia. Vanhin Richard G. Scott on kuitenkin selventänyt, ettei asia ole niin. Hän opetti: ”Todistan teille vakaasti, että kun toisen henkilön väkivaltaiset, luonnottomat tai sukurutsaiset teot loukkaavat teitä julmasti ja ovat vastoin teidän tahtoanne, te ette ole vastuullisia ettekä saa tuntea syyllisyyttä” (”Väkivallan murheellisten arpien parantuminen”, Liahona, heinäkuu 1992, s. 32).

Moroni 9:25–26

Voin saada toivon Kristuksessa olosuhteistani riippumatta.

Kuvailtuaan näkemäänsä jumalattomuutta Mormon käski poikaansa olemaan murehtimatta. Mikä Mormonin toivon sanomassa tekee sinuun vaikutuksen? Mitä se, että ”Kristus [nostaa] sinua”, merkitsee sinulle? Mitkä Kristuksen ominaisuudet ja Hänen evankeliuminsa periaatteet pysyvät mielessäsi ja antavat sinulle toivoa? (Moroni 9:25.)

Ks. myös Dieter F. Uchtdorf, ”Jumalan valon antama toivo”, Liahona, toukokuu 2013, s. 70, 75–77.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moroni 7:5–11

Miksi jakeiden Moroni 7:5–11 mukaan on tärkeä tehdä oikeita asioita oikeista syistä? Mistä voimme tietää, rukoilemmeko ja noudatammeko me Jumalan käskyjä ”vakain aikein”? (Jae 6.)

Moroni 7:12–19

Kuinka Mormonin neuvo voi auttaa meitä tekemään hyviä valintoja siinä, kuinka käytämme aikaamme ja kenen seurassa? Voisit kehottaa perheenjäseniä tutkimaan kotianne ja ”tarttumaan” (ks. Moroni 7:19) kaikkeen sellaiseen, mikä kehottaa heitä ”tekemään hyvää ja rakastamaan Jumalaa ja häntä palvelemaan” (Moroni 7:13). Kehu heitä, kun he löytävät hyviä asioita.

Moroni 7:29

Luettuanne tämän jakeen perheenjäsenet voisivat keskustella kokemistaan ihmeistä tai muista tavoista, joilla he ovat nähneet Jumalan käden elämässään.

Moroni 8:5–26

Mitä ne nefiläiset, jotka kastoivat pieniä lapsia, ymmärsivät väärin Jeesuksen Kristuksen sovituksesta? Mitä me opimme sovituksesta Mormonin opetusten pohjalta?

Moroni 8:16–17

Mitä tarkoittaa se, että ihmisellä on ”täydellinen rakkaus”? Kuinka se auttaa meitä voittamaan pelon? Kuinka se auttaa meitä opettamaan totuutta rohkeasti? Kuinka me kehitämme sitä itsessämme?

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä musiikkia luodaksesi Hengelle otollisen ilmapiirin ja opeta oppia. ”Musiikilla on rajaton voima tehdä [meidät] hengellisemmiksi” (”Ensimmäisen presidenttikunnan alkusanat”, MAP-lauluja, s. x). Jokin laulu rakkaudesta, kuten ”Rakastakaa toisianne” (MAP-lauluja, 192), voisi rikastaa perheen keskustelua rakkaudesta kohdan Moroni 7:44–48 yhteydessä.

Kuva
Jeesus Kristus

Kuva Kristuksesta, Vapahtajasta, Heinrich Hofmann