Tule ja seuraa minua
Liite A: Kuinka Henki todistaa minulle, että Mormonin kirja on totta?


”Liite A: Kuinka Henki todistaa minulle, että Mormonin kirja on totta?” Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”Liite A”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Liite A

Kuinka Henki todistaa minulle, että Mormonin kirja on totta?

Olet ehkä kuullut Moronin lupauksesta kaikille, jotka lukevat Mormonin kirjan: ”Jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa [Mormonin kirjasta] teille totuuden Pyhän Hengen voimalla” (Moroni 10:4). Mutta mitä tarkoittaa, että tietää totuuden ”Pyhän Hengen voimalla”? Mistä voit tietää, milloin Pyhä Henki puhuu sinulle?

Voi olla hyödyllistä muistaa, että Pyhä Henki on yhteydessä meihin tavoilla, jotka ovat hyvin erilaisia kuin ne tavat, joilla tavallisesti olemme yhteydessä toisiimme. Mutta taivaallinen Isäsi haluaa auttaa sinua oppimaan tunnistamaan Hengen. Hän on antanut sinulle Mormonin kirjan, jossa useat uskolliset palvelijat kuvailevat omia kokemuksiaan Herran äänen kuulemisesta.

Esimerkiksi Nefi kertoi veljilleen, että Herra oli puhunut heille ”hiljaisella, vienolla äänellä”, vaikka ei välttämättä äänellä, jonka voi kuulla korvilla. Itse asiassa Nefi sanoi, että hänen veljiensä tunto oli ”turtunut”, eivätkä he voineet ”tuntea hänen sanojaan” (1. Nefi 17:45, kursivointi lisätty). Enos kuvaili vastausta rukouksiinsa sanoilla: ”Herran ääni tuli jälleen mieleeni” (En. 1:10). Mieti myös näitä sanoja, jotka kuvailivat taivaasta tullutta ääntä, kun ylösnoussut Vapahtaja ilmestyi Runsaudenmaassa: ”[Se ei] ollut terävä ääni, eikä se ollut kova ääni; kuitenkin – – se tunkeutui aivan heidän sieluunsa asti ja sai heidän sydämensä palamaan” (3. Nefi 11:3).

Ehkä sinulla on ollut tämänkaltaisia kokemuksia – tai kenties kokemuksesi ovat olleet erilaisia. Pyhä Henki puhuu moninaisin tavoin, ja jokainen meistä voi saada ilmoitusta eri tavoilla. Ja kun Pyhä Henki on elämässämme, näemme Hengen vaikutuksen päällämme monin tavoin. Apostoli Paavali puhui Hengen hedelmistä – tunteista, joita ovat muun muassa ”rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä” (Gal. 5:22–23).

Tässä on joitakin muita Mormonin kirjan opetuksia ja esimerkkejä Pyhästä Hengestä. Kun luet niitä, saatat huomata, että Pyhä Henki on puhunut sinulle useammin kuin tajuatkaan ja todistanut siitä, että Mormonin kirja todella on Jumalan sanaa.

Kiitollisuus ja ilo

Mormonin kirja alkaa siitä, kun profeetta nimeltä Lehi saa ihmeellisen näyn. Tässä näyssä hänelle annetaan kirja ja häntä pyydetään lukemaan sitä. ”Lukiessaan hän täyttyi Herran Hengellä”, Mormonin kirjassa sanotaan. Tämä kokemus sai Lehin ylistämään Jumalaa Hänen voimastaan, hyvyydestään ja armostaan, ja hänen ”sielunsa riemuitsi, ja hänen koko sydämensä oli täynnä” (ks. 1. Nefi 1:12, 14–15).

Onko sinulla joskus ollut samankaltainen kokemus? Onko Mormonin kirjan lukeminen koskaan täyttänyt sydämesi kiitollisuudella Jumalan hyvyydestä ja armosta? Ovatko Mormonin kirjan kohdat koskaan saaneet sinun sielusi riemuitsemaan? Nämä tunteet ovat Hengen vaikutusta ja todistavat sinulle siitä, että lukemasi sanat tulevat Jumalalta ja opettavat Hänen totuuttaan.

Muuttunut sydän

Jeesuksen Kristuksen sovitustyötä koskevan merkittävän saarnansa jälkeen (ks. Moosia 2–4) kuningas Benjamin halusi tietää, ”uskoiko [kansa] ne sanat, jotka hän oli puhunut sille”. He sanoivat uskovansa hänen sanomansa. Miksi? ”Herran Kaikkivaltiaan [Henki] – – on saanut aikaan voimallisen muutoksen meissä eli meidän sydämessämme, niin ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää” (Moosia 5:1–2).

Olet ehkä huomannut jotakin samantapaista omassa sydämessäsi, kun olet lukenut Mormonin kirjaa. Olet esimerkiksi saattanut tuntea innoitusta olla parempi ihminen, kääntyä pois synnistä tai tehdä jotakin ystävällistä jollekulle. Tämä on etsimäsi hengellinen todistus siitä, että kirja on Jumalan innoittama. Sillä kuten Mormon opetti: ”Kaikki, mikä kutsuu ja kannustaa tekemään hyvää ja rakastamaan Jumalaa ja häntä palvelemaan, on Jumalan innoittamaa” (Moroni 7:13; ks. myös 2. Nefi 33:4, 10; Alma 19:33; Et. 4:11–12).

Valistunut mieli

Kun Alma halusi auttaa soramilaisia kokeilemaan hänen sanojaan ja saamaan itse selville, oliko hänen todistuksensa totta, hän vertasi Jumalan sanaa siemeneen: ”Jos te annatte sijaa, niin että sydämeenne voidaan kylvää siemen”, hän selitti, ”se alkaa paisua teidän rinnassanne; ja kun te tunnette nämä paisumisen liikkeet, te alatte sanoa itseksenne: Tämän täytyy olla hyvä siemen, eli sanan täytyy olla hyvä, sillä se alkaa avartaa sieluani; niin, se alkaa valaista ymmärrystäni, niin, se alkaa olla minusta ihana.” (Ks. Alma 32:27–28.)

Sinä annat sijaa sydämessäsi Mormonin kirjan sanoille, kun annat niiden vaikuttaa elämääsi ja ohjata valintojasi. Kuinka nämä sanat sitten avartavat sieluasi ja valaisevat ymmärrystäsi? Saatat tuntea, että sinusta on tulossa hengellisesti vahvempi. Saatat tuntea enemmän rakkautta ja olla avoimempi muita kohtaan. Saatat myös huomata, että ymmärrät asioita paremmin, etenkin hengellisiä asioita – aivan kuin mielessäsi loistaisi valoa. Saatat myös olla yhtä mieltä siitä, että Mormonin kirjassa opetettu oppi on ”ihana”. Sellaiset tunteet voivat auttaa sinua ymmärtämään, että olet todella saanut hengellisen todistuksen totuudesta, kuten Alma julisti: ”Oi, eikö tämä sitten ole todellista? Minä sanon teille: Kyllä, sillä se on valoa, ja kaikki, mikä on valoa, on hyvää, sillä sen voi erottaa; sen tähden teidän on tiedettävä, että se on hyvää.” (Alma 32:35.)

Sinun ei tarvitse ihmetellä

Nämä ovat vain muutamia niistä tavoista, joilla Henki puhuu. Niitä on monia muitakin. Etsi edelleen tilaisuuksia kuunnella Hengen ääntä, niin saat Hengen jatkuvan, vahvistavan todistuksen Mormonin kirjan totuudesta.

Presidentti Russell M. Nelson on luvannut: ”Teidän ei tarvitse ihmetellä, mikä on totta. Teidän ei tarvitse ihmetellä, kehen voitte turvallisesti luottaa. Henkilökohtaisen ilmoituksen kautta te voitte saada oman todistuksen siitä, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa, että Joseph Smith on profeetta ja että tämä on Herran kirkko. Riippumatta siitä, mitä muut saattavat sanoa tai tehdä, kukaan ei voi koskaan ottaa pois todistusta, joka on syntynyt sydämeenne ja mieleenne siitä, mikä on totta.” (”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 95.)