Tule ja seuraa minua
22.–28. huhtikuuta. Matteus 18; Luukas 10: ”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?”


”22.–28. huhtikuuta. Matteus 18; Luukas 10: ’Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”22.–28. huhtikuuta. Matteus 18; Luukas 10”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
laupias samarialainen

Laupias samarialainen, Dan Burr

22.–28. huhtikuuta

Matteus 18; Luukas 10

”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?”

Kun rukoillen luet ja pohdit lukuja Matt. 18 ja Luuk. 10, kiinnitä huomiota Pyhän Hengen hiljaisiin kuiskauksiin. Pyhä Henki kertoo sinulle, kuinka nämä opetukset ja kertomukset soveltuvat sinuun. Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun kysyt Herralta jotakin, saatat saada vastauksen, jota et odottanut. Kuka on minun lähimmäiseni? Kuka tahansa, joka tarvitsee apuasi ja rakkauttasi. Kuka on suurin taivasten valtakunnassa? Lapsi. Riittääkö se, että antaa rikkojalle anteeksi seitsemän kertaa? Ei, sinun tulee antaa anteeksi seitsemänkymmentäseitsemän kertaa. (Ks. Luuk. 10:29–37; Matt. 18:4, 21–22.) Jos haluat tietää Herran tahdon, ei pelkästään siksi, että noudattaisit lakia (ks. Luuk. 10:29) vaan koska todella haluat saada opetusta Häneltä, Herra opettaa sinua elämään tavalla, joka johtaa iankaikkiseen elämään Hänen luonaan.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Matt. 18:21–35

Minun on annettava anteeksi muille, mikäli haluan saada anteeksi Herralta.

Pietarin ehdotus, että hän voisi antaa jollekulle anteeksi seitsemän kertaa, saattaa vaikuttaa jalomieliseltä, mutta Jeesus opetti korkeampaa lakia. Hänen vastauksessaan ”Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa” ei opeteta numeroita vaan Kristuksen kaltaista anteeksiantamisen asennetta. Kun luet vertausta armottomasta palvelijasta, pohdi tilanteita, jolloin olet itse tuntenut Jumalan armoa ja myötätuntoa. Tarvitsisiko joku armoa ja myötätuntoa sinulta?

Vanhin David E. Sorensen seitsemänkymmenen koorumista on opettanut: ”Haluan tehdä selväksi, ettei syntien anteeksiantamista saa sekoittaa pahan suvaitsemiseen. – – Vaikka meidän tulee antaa anteeksi meitä loukkaavalle lähimmäiselle, meidän tulee toimia rakentavasti, niin ettei loukkaus toistu.” (”Anteeksianto korvaa katkeruuden rakkaudella”, Liahona, toukokuu 2003, s. 12).

 

Luuk. 10:1–20

Keitä seitsemänkymmentä muuta opetuslasta olivat?

Vanhan testamentin aikoina alkunsa saanutta mallia noudattaen (ks. 2. Moos. 24:1; 4. Moos. 11:16) Jeesus Kristus ”valitsi vielä [seitsemänkymmentä]” kahdentoista opetuslapsensa lisäksi – todistamaan Hänestä, saarnaamaan Hänen evankeliumiaan ja auttamaan Häntä Hänen työssään. Tämä malli jatkuu palautetussa kirkossa. Seitsenkymmenet kutsutaan avustamaan kahtatoista apostolia heidän tehtävässään Jeesuksen Kristuksen erityisinä todistajina koko maailmalle. Seitsenkymmenet järjestetään koorumeiksi. Kahden ensimmäisen koorumin jäsenet erotetaan tehtävään johtavana auktoriteettina palveleviksi seitsenkymmeniksi, kun taas muiden koorumien jäsenet erotetaan tehtävään vyöhykeseitsenkymmeniksi. (Ks. myös OL 107:25–26, 33–34, 97.)

Luuk. 10:25–37

Jotta saisin iankaikkisen elämän, minun täytyy rakastaa Jumalaa ja rakastaa lähimmäistäni niin kuin itseäni.

On hyödyllistä muistaa, että vertaus laupiaasta samarialaisesta oli Jeesuksen tapa vastata kysymykseen: ”Kuka sitten on minun lähimmäiseni?” Kun luet tätä vertausta, pidä tuo kysymys mielessäsi. Mitä vastauksia löydät?

Jeesuksen aikoina juutalaisten ja samarialaisten välinen vihamielisyys oli kestänyt vuosisatoja. Samarialaiset olivat pakanoiden kanssa avioliiton solmineiden Samariassa asuneiden juutalaisten jälkeläisiä. Juutalaisten mielestä samarialaiset olivat saastuneet yhteydestään pakanoihin ja he olivat luopioita. Juutalaiset saattoivat poiketa reitiltään kilometrikaupalla välttääkseen kulkemisen Samarian kautta. (Ks. myös Luuk. 9:52–54; 17:11–18; Joh. 4:9; 8:48.)

Miksihän Vapahtaja valitsi samarialaisen, jota juutalaiset vihasivat, esimerkiksi myötätunnosta ja lähimmäisenrakkaudesta? Mitä tämä vertaus innoittaa sinua tekemään osoittaaksesi enemmän laupeutta muita kohtaan?

Ks. myös Moosia 2:17; ”Parable of the Good Samaritan” [Vertaus laupiaasta samarialaisesta] (video, lds.org); ”Sua tahdon seurata” (MAP-lauluja, 142).

Luuk. 10:38–42

Me valitsemme ”hyvän osan” tekemällä valintoja, jotka johtavat iankaikkiseen elämään.

Apuyhdistyksen ylijohtajana toiminut sisar Bonnie D. Parkin on opettanut: ”Maria ja Martta ovat te ja minä – –. Nämä kaksi rakastivat Herraa ja halusivat osoittaa sitä rakkautta. Tässä tapauksessa minusta tuntuu, että Maria ilmaisi rakkauttaan kuuntelemalla Herran sanoja, kun taas Martta ilmaisi omaa rakkauttaan palvelemalla Herraa. – – Jeesus ei väheksynyt Martan huolehtimista vaan ohjasi hänen huomionsa muualle sanomalla: valitse hyvä osa. Ja mikä se on? – – Se yksi asia, joka on tarpeen, on iankaikkisen elämän valitseminen [ks. 2. Nefi 2:28]. Me teemme valintoja joka päivä.” (”Valitkaa rakkaus, hyvä osa”, Liahona, marraskuu 2003, s. 104–105.) Kuinka tiivistäisit omin sanoin Herran neuvon Martalle? Tutki omaa aikatauluasi – onko olemassa jotakin tarpeellista, joka ansaitsee enemmän huomiotasi?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Matt. 18; Luuk. 10

Mitä sellaisia kirkon lauluja perheesi voisi laulaa, jotka liittyvät näissä luvuissa opetettuihin totuuksiin? Niitä voisivat olla ”Sua tahdon seurata” ja ”Tänään olenko hyvää mä tehnyt lain” (MAP-lauluja, 142, 144), mutta monet muutkin sopivat tähän. Kuinka näiden laulujen sanat auttavat perhettäsi ymmärtämään paremmin Vapahtajan opetuksia?

Matt. 18:1–11

Mistähän syystä Jeesus haluaa meidän tulevan pienen lapsen kaltaisiksi? Mitä sellaisia ominaisuuksia lapsilla on, jotka tekisivät meistä enemmän Kristuksen kaltaisia, jos omaksuisimme niitä omaan elämäämme? (Ks. Moosia 3:19.)

Kuva
Jeesus lapsia sylissään

Jeesus haluaa opetuslastensa tulevan pienten lasten kaltaisiksi.

Luuk. 10:25–37

Mikä saisi vertauksen laupiaasta samarialaisesta tulemaan elävämmäksi perheellesi? Olisiko heistä hauskaa pukeutua rooliasuihin ja näytellä kertomus? Huolehdi siitä, että perheesi jäsenet huomaavat, kuinka he voivat olla laupiaan samarialaisen kaltaisia. Onko koulussa tai kirkossa joku apua tarvitseva, jonka ehkä jätämme huomiotta? Mitä voimme tehdä hänen hyväkseen?

Luuk. 10:40–42

Onko perheesi aikatauluun joskus vaikea mahduttaa hengellisiä asioita? Kertomus Mariasta ja Martasta voisi innoittaa käsittelemään asiaa perheneuvostossa tai perheillassa. Voisitte yhdessä perheenä tehdä luettelon tavoista valita ”hyvä osa” (ks. Luuk. 10:42).

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Vaali rakastavaa ilmapiiriä. Se, mitä perheenjäsenet tuntevat toisiaan kohtaan ja kuinka he kohtelevat toisiaan, voi syvällisesti vaikuttaa kodissanne vallitsevaan henkeen. Auta kaikkia perheenjäseniä vaikuttamaan osaltaan siihen, että luotte rakastavan ja kunnioittavan kodin, jossa jokainen uskaltaa kertoa kokemuksistaan, esittää kysymyksiä ja lausua todistuksensa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 15.)

Kuva
Kristus Marian ja Martan kanssa

Kristus Marian ja Martan kotona, Walter Rane