Kom och följ mig
3–9 juni. Johannes 13–17: ’Bli kvar i min kärlek’


”3–9 juni. Johannes 13–17: ’Bli kvar i min kärlek’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”3–9 juni. Johannes 13–17”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Den sista måltiden

Till min åminnelse, av Walter Rane

3–9 juni

Johannes 13–17

”Bli kvar i min kärlek”

När du läser Frälsarens undervisning i Johannes 13–17, hjälper den Helige Anden dig att förstå budskapen. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

I dag kallar vi det ”den sista måltiden”, men vi vet inte om Jesu lärjungar verkligen insåg, när de samlades till den årliga påskmåltiden, att det här skulle bli deras sista måltid med sin Mästare före hans död. Men Jesus ”visste att stunden hade kommit” (Joh. 13:1). Han skulle snart stå inför lidandet i Getsemane, förräderiet och sina närmaste vänners förnekelse samt den smärtsamma döden på korset. Men trots att allt detta låg framför honom fokuserade Jesus inte på sig själv utan på att betjäna sina lärjungar. Ödmjukt tvättade han deras fötter. Han undervisade dem om kärlek. Han försäkrade dem att han på sätt och vis aldrig skulle lämna dem, och de behövde aldrig lämna honom. Lärjungar då som nu finner tröst i hans löften: ”Jag skall inte lämna er faderlösa” (Joh. 14:18). ”Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek” (Joh. 15:10).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 13–15

Jag visar min kärlek till Jesus Kristus genom att hålla hans bud att älska.

Jesus hade redan lärt att de två största buden hade med kärlek att göra (se Matt. 22:34–40). I samklang med den betoningen var kärlek ett huvudtema i hans slutliga undervisning till sina apostlar. När ni läser Johannes 13–15 kan ni markera varje användning av ordet kärlek.

Lägg märke till att ordet bud ofta upprepas i samband med ordet kärlek i de här kapitlen. Vad kan man lära om relationen mellan kärlek och bud av Frälsarens undervisning? Vilka andra ord finner man ofta upprepade tillsammans med ordet kärlek i de här kapitlen? Ni kan skriva ner en kort sammanfattning av Frälsarens undervisning om kärlek baserad på det ni lär.

Se även D. Todd Christofferson, ”Förbli i min kärlek”, Liahona, nov. 2016, s. 48–51.

Johannes 14–16

Den Helige Anden hjälper mig uppfylla min uppgift som lärjunge till Jesus Kristus.

Jesus Kristus visste att han snart skulle lämna sina lärjungar, och han visste att de skulle behöva andligt stöd när han var borta. För att hjälpa dem förstå hur de kunde få hans stöd, lärde han dem om den Helige Anden. Vad lär ni er om den Helige Andens uppgifter av Frälsarens ord i följande verser?

Varför behövde lärjungarna det här slagets hjälp av den Helige Anden? Hur har den Helige Anden spelat de här rollerna i era liv? När ni fortsätter studera Nya testamentet kan ni söka efter sätt som den Helige Anden välsignade Jesu lärjungar på. Hur skulle ditt liv kunna te sig annorlunda om du lät den Helige Anden påverka dig mer på djupet?

Se även Mosiah 3:19; 5:1–3; 3 Nephi 27:20; Moroni 8:25–26; 10:5; Läran och förbunden 11:12–14; Mose 6:61; ”Helige Anden”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

Johannes 15:1–8

När jag förblir i Kristus, bär jag god frukt.

Vad innebär det att ”förbli i [Kristus]” (Joh. 15:4)? Vilken ”frukt” visar att man är fäst vid vinstocken, som är Jesus Kristus?

Johannes 17

Jesus Kristus medlar till förmån för sina lärjungar.

Jesu ord som finns i Johannes 17 kallas den översteprästerliga förbönen. I den bönen bad Jesus för sina apostlar och för ”dem som genom deras ord kommer att tro på [honom]” (Joh. 17:20). Det betyder att han bad för dig. Vad bad Jesus sin Fader om till förmån för dig och alla andra troende?

Den bönen lär oss också djupa, eviga sanningar. Vilka sanningar finner du när du läser den?

Johannes 17:11, 21–23

På vilket sätt är Jesus Kristus och vår himmelske Fader ett?

I sin bön i Johannes 17 betonade Jesus sin enighet med Fadern, men det betyder inte att han och hans Fader är samma person. När Frälsaren bad att hans lärjungar skulle vara ett ”liksom” – eller på samma sätt som – han och hans Fader är ett (Joh. 17:22), bad han inte att hans lärjungar skulle bli en person. Snarare önskade han för deras del samma enighet som han har med sin Fader – fullkomlig enighet i avsikt, hjärta och sinne.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Johannes 13:1–17

Vad lär vår familj sig av Frälsarens exempel i de här verserna? På vilka sätt kan vi följa deras exempel?

Johannes 13:34–35; 15:9–14

När ni pratar om Frälsarens lära om kärlek kan ni också begrunda dessa ord av president Thomas S. Monson: ”I dagens värld finns det ingen annan plats där den här grundvalen behövs mer än i hemmet. Och ingen annanstans borde bättre exempel ges på den grundvalen än i sista dagars heligas hem, där man har gjort kärlek till kärnan i familjelivet. … Kärlek är kärnan i evangeliet, den mänskliga själens ädlaste egenskap” (”Så som jag har älskat er”, Liahona, feb. 2017, s. 4–5).

Dina familjemedlemmar kanske vill rita bilder eller skriva på pappershjärtan något som de tycker om hos varandra. De kan placera de här hjärtana på platser runtom i hemmet som påminnelse om att visa varandra kärlek.

Johannes 15:1–8

Det kan vara roligt att läsa de här verserna utomhus nära en vinranka, ett träd eller annan växt. Hur hjälper den här aktiviteten er familj att bättre förstå Frälsarens undervisning?

Bild
vindruvor på en ranka

Jesus lärde: ”Jag är vinstocken, ni är grenarna” (Joh. 15:5).

Johannes 15:17–27; 16:1–7

Varför tror ni Jesus Kristus varnade sina lärjungar för förföljelse? Hur förföljs Kristi lärjungar i dag? Hur kan Frälsarens råd i de här verserna hjälpa oss när vi möter förföljelse?

Johannes 16:33

Hur har Kristus övervunnit världen? Hur har hans försoning gett oss frid och uppmuntran? (Se även L&F 68:6.)

Johannes 17:21–23

Hur kan vår familj bli mer enig så som Jesus Kristus och vår himmelske Fader är eniga? Varför vill Herren att vi ska vara eniga? (Se även L&F 38:27.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Använd ljudinspelningar. När ni undervisar familjen om skrifterna kan ni använda en ljudversion av skrifterna som finns på engelska på LDS.org eller på svenska i Folkbibelappen. Att lyssna till Johannes 13–17 kan göra särskilt stort intryck eftersom de verserna innehåller så många av Frälsarens ord.

Bild
Jesus tvättar apostlarnas fötter

Den store tjänaren, av Del Parson