Tule ja seuraa minua
30. syyskuuta – 13. lokakuuta. Efesolaiskirje: Tehdäkseen pyhät täydellisiksi


”30. syyskuuta – 13. lokakuuta. Efesolaiskirje: Tehdäkseen pyhät täydellisiksi”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”30. syyskuuta – 13. lokakuuta. Efesolaiskirje”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
perhe katselemassa valokuvia

30. syyskuuta – 13. lokakuuta

Efesolaiskirje

Tehdäkseen pyhät täydellisiksi

Huomaatko yhteyksiä yleiskonferenssipuheiden ja Paavalin Efesolaiskirjeen välillä?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun evankeliumi alkoi levitä Efesoksessa, siitä seurasi ”paha mellakka” (Ap. t. 19:23) efesolaisten keskuudessa. Paikalliset käsityöläiset, jotka valmistivat pyhäkköjä eräälle pakanalliselle jumalattarelle, näkivät kristinuskon uhkana elinkeinolleen, ja pian ”miehet vimmastuivat ja – – koko kaupunki joutui kuohuksiin” (ks. Ap. t. 19:27–29). Kuvittele olevasi sellaisissa olosuhteissa uusi käännynnäinen evankeliumiin. Monet efesolaiset ottivat evankeliumin vastaan ja elivät sen mukaan tämän ”mellakan” (ks. Ap. t. 19:40) keskelläkin, ja Paavali vakuutti heille, että ”Kristus on meidän rauhamme” (Ef. 2:13–14). Nämä sanat, samoin kuin hänen kehotuksensa ”hylätkää kaikki katkeruus, kiukku, viha, riitely ja herjaaminen” (Ef. 4:31), tuntuvat yhtä ajankohtaisilta ja lohdullisilta nyt kuin ne olivat silloin. Efesolaisille, aivan kuin sinullekin, voima kohdata vastustusta tulee Herralta ja Hänen väkevyydestään (ks. Ef. 6:10–13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ef. 1:4–11, 17–19

Onko Jumala ”valinnut” tai ”ennalta määrännyt” joitakin lapsistaan tulemaan pelastetuiksi?

Paavali puhui siitä, kuinka pyhät ovat Jumalan ”ennalta määräämiä” ja ”[valittuja] ennen maailman luomista” olemaan Hänen kansaansa. Kuten presidentti Henry B. Eyring on sanonut, se, että niin monet ihmiset elävät ja kuolevat vailla mahdollisuutta kuulla evankeliumista, saa jotkut ihmiset päättelemään, että ”Jumala on varmastikin päättänyt etukäteen, ketkä lapsistaan Hän pelastaisi ja keille tarjoaisi evankeliumin, kun puolestaan ne, jotka eivät koskaan kuulisi evankeliumista, eivät yksinkertaisesti olisi ’valittuja’. Mutta – – Jumalan suunnitelma on tätä paljon rakastavampi ja oikeudenmukaisempi. Taivaallinen Isämme haluaa koota koko perheensä ja siunata sitä.” (”Jumalan perheen kokoaminen”, Liahona, toukokuu 2017, s. 20.) Kaikki Jumalan lapset voivat ottaa vastaan evankeliumin ja sen toimitukset sen työn ansiosta, jota tehdään kuolleiden puolesta pyhissä temppeleissä.

Vaikka ketään ei ole ennalta määrätty pelastumaan tai jäämään ilman pelastusta, nykyajan ilmoituksessa opetetaan, että joitakuita on kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa valittu eli ennalta asetettu suorittamaan tiettyjä vastuullisia tehtäviä täällä maan päällä. Tähän kuuluu kaikilla myöhempien aikojen pyhillä oleva vastuu kertoa evankeliumista muille ja auttaa kaikkia Jumalan lapsia verhon kummallakin puolella tulemaan Kristuksen luokse.

Ef. 1:10

Jumala on ”yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken”.

Oletko koskaan miettinyt, mitä tarkoitetaan ilmauksilla ”aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi” ja ”yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken”? Kun pohdit näitä ilmauksia, lue seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat: Ef. 4:13; 2. Nefi 30:7–8; OL 110:11–16; 112:30–32; 128:18–21. Saatat tuntea innoitusta kirjoittaa oman selityksesi näille ilmauksille.

Ef. 2:19–22; 4:11–16

Kirkko on perustettu apostolien ja profeettojen varaan, ja Jeesus Kristus on sen kulmakivi.

Se, että luet Paavalin opetuksia apostoleista ja profeetoista, voi auttaa sinua valmistautuessasi kuuntelemaan nykyajan apostolien ja profeettojen sanomia yleiskonferenssissa. Miksi kohtien Ef. 2:19–22; 4:11–16 mukaan meillä on profeettoja ja apostoleja? Kuinka heidän opetuksensa ovat auttaneet siinä, ettet ole ajelehtinut ”kaikenlaisten opin tuulten [heiteltävänä]”?

Ks. myös Ap. t. 4:10–12.

Kuva
ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäseniä

Herra kutsuu profeettoja ja apostoleja johtamaan kirkkoaan.

Ef. 5:21–6:4

Minä voin vahvistaa perhesuhteitani.

Kun luet kohtaa Ef. 5:21–6:4, mitä ajatuksia tulee mieleesi siitä, kuinka vahvistaa perhesuhteitasi?

On tärkeää panna merkille, että Paavalin sanat kohdassa Ef. 5:22 on kirjoitettu hänen aikansa yhteiskunnallisten olojen valossa. Profeetat ja apostolit opettavat nykyään, etteivät miehet ole naisten yläpuolella ja että puolisoiden tulee olla ”tasavertaisia kumppaneita” (ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, toukokuu 2017, s. 145). Siitä huolimatta voit löytää merkityksellisiä neuvoja kohdasta Ef. 5:23–33, etenkin jos olet naimisissa tai valmistautumassa solmimaan avioliiton. Esimerkiksi millä tavoin Kristus osoittaa rakkauttaan pyhiä kohtaan? Mitä tämä kertoo siitä, kuinka aviomiesten tulisi kohdella vaimoaan? Mitä sanomia löydät itsellesi näistä jakeista?

Ef. 6:10–18

Se, että puen ylleni ”Jumalan taisteluvarustuksen”, auttaa suojelemaan minua pahalta.

Kun luet kohtaa Ef. 6:10–18, mieti, miksi Paavali mahtoi nimetä kunkin osan taisteluvarustuksesta sillä tavalla. Miltä ”Jumalan taisteluvarustus” suojelee meitä? Mitä voit tehdä, jotta pukisit täydellisemmin yllesi kunkin osan taisteluvarustuksesta joka päivä?

Ks. myös 2. Nefi 1:23; OL 27:15–18.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Ef. 1:10

Myöhempien aikojen palautuksen myötä Jumala kokoaa kaiken yhteen, mukaan lukien evankeliumin kaikki periaatteet ja toimitukset. Havainnollistaaksesi tätä ajatusta voisit piilottaa eri puolille kotianne sellaisia esineitä tai lapulle kirjoitettuja ilmauksia, jotka kuvaavat meidän aikanamme palautettuja asioita (kuten pappeuden avaimia, temppelitoimituksia, pyhiä kirjoituksia ja hengellisiä lahjoja). Perheenjäsenet voisivat etsiä niitä ja ”koota” ne yhteen. Miksi me olemme kiitollisia saadessamme elää ”aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella”?

Ef. 2:4–10; 3:14–21

Pyydä perheenjäseniä kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen rakkautta ja armoa, joista kerrotaan näissä jakeissa.

Ef. 2:12–19

Perheestäsi voisi olla hauskaa rakentaa tyynyistä tai muista kotona olevista tavaroista muureja ja kaataa ne sitten nurin. Minkälaiset muurit erottavat ihmisiä nykyään? Millä tavalla Jeesus Kristus on ”hajottanut [meitä ja Jumalaa] erottaneen vihollisuuden muurin”?

Ef. 6:10–18

Perheenne voisi tehdä oman ”Jumalan taisteluvarustuksen” kodin tavaroita käyttämällä. Video ”The Armour of God” [Jumalan taisteluvarustus] (lds.org) voi auttaa perheenjäseniä saamaan mielikuvan tästä taisteluvarustuksesta. He voivat myös löytää yksinkertaisia selityksiä artikkelista ”Jumalan taisteluvarustus” (Liahona, kesäkuu 2016, s. 70–71). Millä tavalla kukin taisteluvarustuksen osa suojelee meitä hengellisesti? Mitä me voimme tehdä auttaaksemme toisiamme pukemaan yllemme ”Jumalan taisteluvarustuksen” (ks. Ef. 6:11) joka päivä?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Anna Hengen ohjata tutkimistasi. Ole herkkä Hengen kuiskauksille, kun Henki opastaa sinua siinä, mitä sinun on tarpeen oppia kunakin päivänä, vaikka se johdattaisikin sinut tutkimaan aihetta, jota et ollut alun perin suunnitellut.

Kuva
mies Uuden testamentin ajan taisteluvarustuksessa

Se, että pukee ylleen Jumalan taisteluvarustuksen, voi suojella meitä hengellisesti.