Kom dan en volg Mij
14–20 oktober. Filippenzen; Kolossenzen: “Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, die mij kracht geeft”


‘14–20 oktober. Filippenzen; Kolossenzen: “Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, die mij kracht geeft”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘14–20 oktober. Filippenzen; Kolossenzen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Paulus dicteert een brief vanuit de gevangenis

14–20 oktober

Filippenzen; Kolossenzen

‘Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft’

Wanneer hebt u de geestelijke indrukken die u tijdens uw studie van het Nieuwe Testament hebt opgeschreven voor het laatst teruggelezen? Neem die ingevingen nog eens door en doe er uw voordeel mee.

Schrijf uw ingevingen op

Paulus schreef zijn brieven aan de Filippenzen en Kolossenzen vanuit de gevangenis. Maar de toon in die brieven zou je niet verwachten van iemand die in de gevangenis zit. Paulus sprak meer over vreugde, blijdschap en dankzegging dan over beproevingen en ellende: ‘Christus [wordt] verkondigd,’ schreef hij, ‘en daarover verblijd ik mij, ja, zal ik mij ook verblijden’ (Filippenzen 1:18). ‘Want al ben ik lichamelijk afwezig, toch ben ik in de geest bij u. Ik zie met blijdschap […] de vastheid van uw geloof in Christus’ (Kolossenzen 2:5). In die moeilijke omstandigheden voelde Paulus daadwerkelijk ‘de vrede van God, die alle begrip te boven gaat’ (Filippenzen 4:7). Wij kunnen diezelfde vrede in onze eigen beproevingen voelen en ons ‘altijd in de Heere’ verblijden (Filippenzen 4:4). Wij kunnen net als Paulus volledig op Jezus Christus vertrouwen, want ‘in Hem hebben wij de verlossing’ (Kolossenzen 1:14). Wij kunnen net als Paulus zeggen: ‘Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft’ (Filippenzen 4:13; zie ook Kolossenzen 1:11).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Filippenzen 2:12–13

‘Werk[t u] aan uw eigen zaligheid’?

Sommige mensen denken dat de zinsnede ‘werk aan uw eigen zaligheid’ betekent dat we alleen door onze eigen inspanningen gered kunnen worden. Maar die opvatting is nogal beperkt. Net zo beperkt als veronderstellen dat Paulus’ woorden ‘uit genade bent u zalig geworden, door het geloof’ (Efeze 2:8) betekent dat er voor ons heil geen werken nodig zijn. De Schriften, waaronder de woorden van Paulus, zijn duidelijk. Voor ons heil zijn zowel de genade van Jezus Christus als onze eigen inzet nodig. Nephi zei: ‘Wij weten dat wij, na alles wat wij kunnen doen, door de genade worden gered’ (2 Nephi 25:23). Zelfs bij ons werk aan onze zaligheid is het ‘God, Die in u werkt’ (Filippenzen 2:13; zie ook Filippenzen 1:6; Gids bij de Schriften, ‘Genade’).

Filippenzen 3:5–14

Het evangelie van Jezus Christus is elk offer waard.

Paulus gaf veel op toen hij zich tot het evangelie van Jezus Christus bekeerde. Denk bijvoorbeeld aan zijn invloedrijke positie als Farizeeër in de Joodse gemeenschap. Let in Filippenzen 3:5–14 op wat Paulus voor zijn bereidwillige offers omwille van het evangelie ontving. Wat vond hij van zijn offers?

Denk over uw eigen discipelschap na. Welke offers hebt u voor het evangelie van Jezus Christus gebracht? Wat hebt u ontvangen? Moet u naar uw gevoel nog meer offers brengen om een toegewijder discipel van de Heiland te worden?

Zie ook 3 Nephi 9:19–20; Leer en Verbonden 58:2–5; Robert C. Gay, ‘Wat zal een mens geven in ruil voor zijn ziel?’ Liahona, november 2012, 34–36.

Filippenzen 4:1–13

Ik kan mij ongeacht mijn omstandigheden in Christus verblijden.

Paulus’ leven is een duidelijk voorbeeld van president Russell M. Nelsons ware woorden: ‘Als ons leven gericht is op […] Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt. Vreugde komt van en door Hem.’ (‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.)

Zoek in Filippenzen, in het bijzonder hoofdstuk 4, naar uitspraken die u opwekken om u in alle omstandigheden te verblijden. Wanneer hebt u in een moeilijke tijd ‘de vrede van God’ gevoeld (vers 7)? Wanneer hebt u ‘door Christus’ kracht gekregen om moeilijke dingen te doen (vers 13)? Waarom is het volgens u belangrijk om in alle omstandigheden ‘tevreden te zijn’ (vers 11)? Hoe kunt u zich met de eigenschappen in vers 8 in uw omstandigheden verblijden?

Zie Alma 33:23; Dieter F. Uchtdorf, ‘Dankbaar in alle omstandigheden’, Liahona, mei 2014, 70–77.

Kolossenzen 1:12–23

Mijn geloof is op Jezus Christus gefundeerd.

Deze studiemethode kunt u op vrijwel elk hoofdstuk in de Schriften uitproberen. Maar voor Kolossenzen 1:12–23 is de methode uitermate geschikt. Let in de verzen op alles wat er over Jezus Christus te leren valt. Maak een lijst met uw bevindingen. Waarom is het volgens u belangrijk om dit alles over de Heiland weten?

Kolossenzen 3:1–17

Discipelen van Jezus Christus worden ‘nieuw’ als ze zijn evangelie naleven.

Hoe weet u of het evangelie van Jezus Christus u tot een ‘nieuwe mens’ maakt? Maak daarvoor een lijst met de houding, eigenschappen en daden van de ‘oude mens’ die u in Kolossenzen 3:1–17 aantreft. Maak ook een lijst met de houding, eigenschappen en daden van de ‘nieuwe mens’.

Krijgt u hierdoor meer inzicht in de manier waarop het evangelie u verandert? Noteer uw gedachten zodat u uw vooruitgang later onder de loep kunt nemen.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Filippenzen

De woorden blijdschap en verblijden komen vaak in Filippenzen voor. Sta bij het lezen met uw gezin telkens stil bij die woorden. Bespreek dan hoe we ons volgens Paulus kunnen verblijden.

Filippenzen 2:14–15

Hoe kunnen wij ‘schijn[en] als lichten in de wereld’?

Filippenzen 4:8

Laat uw gezinsleden dingen ‘bedenken’ die aan de beschrijvingen in dit vers voldoen (zie ook Geloofsartikelen 1:13). Welke zegeningen zijn voor uw gezin weggelegd als u Paulus’ raad ter harte neemt?

Kolossenzen 1:9–11; 2:2–3

Hoe kunnen wij ‘groei[en] in de kennis van God’? Welke ‘schatten van de wijsheid en van de kennis’ vinden wij in het evangelie?

Kolossenzen 1:23; 2:7

Lees deze verzen eventueel met uw gezin zittend rondom een boom. U kunt er ook een foto van een boom bij pakken (bijvoorbeeld de foto in dit schema). Wat betekent in Christus ‘gefundeerd’ en ‘geworteld’ zijn? Hoe kunnen wij elkaars geestelijke wortels sterker maken?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Leef naar uw getuigenis. ‘U onderwijst wat u bent’, heeft ouderling Neal A. Maxwell gezegd. ‘Uw karaktereigenschappen […] blijven meer hangen dan een door u onderwezen waarheid in een bepaalde les.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland13.)

Afbeelding
boom

Paulus schreef dat ons geloof in Jezus Christus ‘geworteld’ moet zijn (Kolossenzen 2:7).