Kom, følg med meg
Forslag til forbedring av ditt personlige skriftstudium


“Forslag til forbedring av ditt personlige skriftstudium”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“Forslag til forbedring av ditt personlige skriftstudium”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019

Bilde
en ung kvinne skriver

Forslag til forbedring av ditt personlige skriftstudium

Her er noen enkle måter du kan forbedre ditt studium av Guds ord i Skriftene på:

Se etter sannheter om Jesus Kristus

Skriftene lærer oss at alle ting vitner om Kristus (se 2 Nephi 11:4; Moses 6:63), så se etter Ham i alle hendelser, historier og læresetninger i Det nye testamente. Overvei å notere ned eller markere versene som underviser om Frelseren og hvordan du kan følge Ham.

Se etter inspirerende ord og uttrykk

Du kan oppleve at bestemte ord eller uttrykk i Skriftene gjør inntrykk på deg, som om de var skrevet spesielt for deg. De kan føles aktuelle for deg personlig og inspirere og motivere deg. Overvei å markere dem i ditt eksemplar av Skriftene, eller skrive dem ned i en studiedagbok.

Se etter evangeliets sannheter

Noen ganger blir evangeliets sannheter (ofte kalt lære eller prinsipper) sagt direkte, og noen ganger fremkommer de gjennom et eksempel eller en historie. Spør deg selv, “hvilke evige sannheter blir undervist i disse versene?”

Lytt til Ånden

Legg merke til dine tanker og følelser, selv om de ikke har sammenheng med det du leser. Disse tilskyndelsene kan være de tingene din himmelske Fader ønsker at du skal lære.

Anvend Skriftene i ditt eget liv

Overvei hvordan historiene og læresetningene du leser kan anvendes i ditt liv. Du kan for eksempel spørre deg selv, “hvilken opplevelse har jeg hatt som ligner på den som jeg leser om?” eller “hvordan kan jeg følge eksemplet til denne personen i Skriftene?”

Still spørsmål mens du studerer

Når du studerer Skriftene, kan du komme på spørsmål. Disse spørsmålene kan ha sammenheng med det du leser eller med ditt daglige liv. Grunn på disse spørsmålene og se etter svar når du fortsetter å studere Skriftene.

Bruk av studiehjelpemidler

For å få ytterligere innsikt i de versene du leser, bruk fotnotene, Veiledning til Skriftene (scriptures.lds.org), og andre studiehjelpemidler.

Skrive ned dine tanker og følelser

Det finnes mange måter å skrive ned tilskyndelsene som kommer mens du studerer. Du kan for eksempel markere et meningsfylt ord eller uttrykk og skrive ned tankene dine som et notat i Skriftene. Du kan også føre en dagbok med innsikt, følelser og tilskyndelser som du mottar.

Studer siste-dagers profeter og apostlers ord

Les hva siste-dagers profeter og apostler har undervist om prinsippene du finner i Skriftene (for eksempel, se conference.lds.org og Kirkens tidsskrifter).

Del innsikt

Å drøfte innsikt fra ditt personlige studium er ikke bare en god måte å undervise andre på, men det hjelper også deg til å få en større forståelse av det du har lært.

Etterlev det du lærer

Skriftstudium skulle ikke bare inspirere oss – det skulle lede oss til å endre måten vi lever på. Lytt til hva Ånden tilskynder deg til å gjøre når du leser, og forplikt deg deretter til å følge disse tilskyndelsene.

Bilde
familie som leser Skriftene

President Thomas S. Monson sa: “Når vi leser og grunner på Skriftene, vil vi oppleve Åndens velgjørende hvisken til vår sjel. Vi kan finne svar på våre spørsmål. Vi lærer om de velsignelser som kommer ved å holde Guds bud. Vi får et sikkert vitnesbyrd om vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus, og om deres kjærlighet til oss. Når skriftstudium kombineres med våre bønner, kan vi med sikkerhet vite at Jesu Kristi evangelium er sant… Når vi husker bønn og tar oss tid til å vende oss til Skriftene, vil vårt liv være uendelig mye mer velsignet, og våre byrder vil bli gjort lettere” (“Vi går aldri alene”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 122).