Det nye testamente 2023
3.‒9. april. Påske: “Død, hvor er din seier?”


“3.‒9. april. Påske: ‘Død, hvor er din seier?’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“3.‒9. april. Påske”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Graven i hagen

3.‒9. april

Påske

“Død, hvor er din seier?”

Når du leser vitnesbyrdene om Frelserens oppstandelse i denne oversikten, kan du notere deg følelsene og inntrykkene du får fra Den hellige ånd.

Skriv ned inntrykkene du får

I løpet av den siste uken av Frelserens liv deltok mange jøder rundt ham i påsketradisjonene. De tilberedte måltider, sang sanger og samlet seg for å minnes utfrielsen av Israels hus fra slaveriet under egypterne. Familier lyttet til historien om ødeleggelsens engel som gikk forbi deres forfedres hjem, som hadde merket dørene sine med lammeblod. Omgitt av alle disse feiringene som var så rike på symboler om utfrielse, var det relativt få som var klar over at Jesus Kristus, Guds lam, var i ferd med å utfri dem fra syndens og dødens slaveri – ved sin lidelse, sin død og sin oppstandelse. Men det fantes likevel dem som gjenkjente Jesus som sin lovede Messias, sin evige frigjører. Fra den dagen av har Jesu Kristi disipler vitnet for hele verden om “at Kristus døde for våre synder … at han ble begravet, og at han oppstod på den tredje dag” (1 Korinter 15:3–4).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 21–28

Jesus Kristus befrir meg fra synd og død, styrker meg i mine svakheter og trøster meg i mine prøvelser.

Én måte å fokusere på velsignelsene ved Frelserens forsoning denne uken, er å bruke tid hver dag på å lese om den siste uken av Jesu liv (en mulig leseplan følger). Hva finner du i disse kapitlene som hjelper deg å føle Frelserens kjærlighet? Grunn på hva disse kapitlene lærer deg om hvordan han kan befri deg fra synd, død, prøvelser og svakheter. Hvordan utøver du tro på hans makt til å frigjøre?

Se også Easter.ComeuntoChrist.org.

Bilde
Jesus på korset

Crucifixion [Korsfestelsen], av Louise Parker

Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korinter 15:1–8, 55

Mange vitner bærer vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse.

Forestill deg hvordan det var for disiplene å se Jesus bli spottet, mishandlet og korsfestet. De hadde vært vitne til hans kraft, følt sannheten av hans læresetninger og hadde tro på at han var Guds Sønn. Å være vitne til hans død må ha fått hans disipler til å føle sorg og forvirring. Men snart ble de vitner til det store mirakelet som hans oppstandelse var.

Hva kan du lære av beretningene til dem som var vitne til den oppstandne Frelseren? Marker eller legg merke til den enkeltes opplevelse i Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29 og 1 Korinter 15:1–8, 55. (Andre vitner om den oppstandne Kristus finnes i 3 Nephi 11; Mormon 1:15; Ether 12:38–39; Lære og pakter 76:19–24; 110:1–10 og Joseph Smith – Historie 1:15–17.) Hva gjør inntrykk på deg ved disse vitnenes vitnesbyrd? Etter Frelserens oppstandelse oppsto andre og viste seg for mange (se Matteus 27:52–53; 3 Nephi 23:9). Hvordan påvirker din tro på Frelseren og løftet om oppstandelsen hvordan du lever?

Se også “Jesus Is Resurrected” [Jesus er oppstanden] “The Risen Lord Appears to the Apostles” [Den oppstandne Herre viser seg for apostlene], “Blessed Are They That Have Not Seen, and Yet Have Believed” [Salige er de som ikke ser, og likevel tror] (videoer), ChurchofJesusChrist.org.

1 Peter 1:3–11

Jesus Kristus gir meg håp og glede.

Hvilke ord eller uttrykk i 1 Peter 1:3–11 gir deg håp på grunn av Jesus Kristus? Når har du følt håp?

Eldste Gerrit W. Gong vitnet om at oppstandelsen “gir håp til dem som har mistet lemmer, dem som har mistet evnen til å se, høre eller gå, eller dem som tilsynelatende har tapt for nådeløs sykdom, psykiske lidelser eller andre svekkede evner. Han finner oss. Han helbreder oss … [Dessuten,] fordi ‘Gud selv [soner] for verdens synder’ [Alma 42:15] … kan han i barmhjertighet hjelpe oss i forhold til våre skrøpeligheter … Vi omvender oss og gjør alt vi kan. Han omfavner oss for evig ‘i [sine] kjærlighets armer’ [2 Nephi 1:15]” (“Hosianna og halleluja – den levende Jesus Kristus – gjenopprettelsens og påskens midtpunkt”, Liahona, mai 2020, 54).

Se også Alma 27:28; 36:1–24; 3 Nephi 9:11–17; Moroni 7:40–41.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

ComeuntoChrist.org.Easter.ComeuntoChrist.org har en tidslinje og en beskrivelse av det som skjedde hver dag den siste uken av Frelserens liv. Hver dag denne uken kan familien gjennomgå disse beskrivelsene og se hva Frelseren gjorde den dagen, eller dere kan lese om hans siste uke i Skriftene som familie (se en liste med forslag under “Forslag til personlig skriftstudium” ovenfor).

Salmer og Barnas sangbok.Vurder å synge sanger sammen om Frelserens forsoning og oppstandelse i løpet av denne uken, også noen som er mindre kjent for dere. (Se emneregisteret i Salmer eller Barnas sangbok, under emner som “Forsoning”, “Påske” eller “Oppstandelse”.) For å hjelpe familiemedlemmene å lære sangene, kan du vise bilder som passer til ordene.

“Jesus Kristus” – samling i Evangeliebibliotek.Samlingen i Evangeliebibliotek med tittelen “Jesus Kristus” inneholder videoer, kunstverk og musikk som kan hjelpe familien å feire Frelserens oppstandelse i påsken.

“Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd”.Les “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” som familie (ChurchofJesusChrist.org). Be hvert familiemedlem velge et påskebudskap fra dette vitnesbyrdet som de kan dele med andre. Dere kan for eksempel lage plakater som kan legges ut på sosiale medier eller henges på inngangsdøren eller i hjemmet.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jesus har oppstått”, Barnas sangbok, 44.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Sett deg oppnåelige mål. Bare noen få minutters skriftstudium hver dag kan være til stor velsignelse for deg. Forplikt deg til å studere hver dag, finn en måte å minne deg selv på din forpliktelse, og gjør ditt beste for å gjennomføre og følge opp. Ikke gi opp om du glemmer det. Bare begynn igjen.

Bilde
Kristus i Getsemane

Gethsemane [Getsemane], av Adam Abram