Oude Testament 2022
14–20 maart. Genesis 42–50: ‘God heeft dat ten goede gedacht’


‘14–20 maart. Genesis 42–50: “God heeft dat ten goede gedacht”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘14–20 maart. Genesis 42–50’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jozef van Egypte

Illustratie, Jozef van Egypte, Robert T. Barrett

14–20 maart

Genesis 42–50

‘God heeft dat ten goede gedacht’

Door het lezen in de Schriften wordt de Geest uitgenodigd. Luister tijdens het lezen naar zijn ingevingen, ook als ze niet rechtstreeks verband houden met wat u leest.

Schrijf uw ingevingen op

Het was ongeveer 22 jaar geleden dat Jozef was verkocht en in Egypte was terechtgekomen. Hij had veel beproevingen doorgemaakt, waaronder valse beschuldigingen en een gevangenisstraf. Toen hij zijn broers uiteindelijk weer zag, was Jozef de machthebber over Egypte, na de farao de machtigste persoon. Hij had gemakkelijk wraak op hen kunnen nemen. En na wat zij Jozef hadden aangedaan, was dat begrijpelijk geweest. Maar toch vergaf Jozef zijn broers. Bovendien hielp hij hen inzien dat zijn leed een goddelijk doel had. ‘God heeft dat ten goede gedacht’ (Genesis 50:20), zei hij tegen hen, want daardoor was hij in de gelegenheid om ‘heel het huis van zijn vader’ (Genesis 47:12) van de hongersnood te redden.

In veel opzichten leek het leven van Jozef op dat van Jezus Christus. Hoewel onze zonden Hem veel leed hebben bezorgd, biedt de Heiland ons vergeving, en verlost Hij ons van iets wat veel erger is dan honger. Of we vergeving moeten ontvangen of anderen moeten vergeven – we komen allemaal weleens in beide situaties terecht – het voorbeeld van Jozef richt onze aandacht op de Heiland, de ware Bron van genezing en verzoening.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Genesis 45:1–8; 50:20

‘God heeft mij vóór jullie uit gezonden tot behoud van jullie leven.’

Toen u over Jozef las, zijn u toen overeenkomsten opgevallen tussen zijn verhaal en de verlossende zending van Jezus Christus? U kunt zich afvragen hoe de rol van Jozef in zijn familie te vergelijken is met de rol van de Heiland in Gods familie. Wat voor overeenkomsten ziet u tussen Jozefs ervaringen en de zending van de Heiland, die was gezonden om ons ‘door een grote uitredding in leven te houden’? (Genesis 45:7.)

Genesis 45; 50:15–21

Vergeving brengt genezing.

Als u leest dat Jozef zijn broers vergeving schenkt voor de verschrikkelijke dingen die ze hem hebben aangedaan, denkt u misschien aan iemand die u eigenlijk moet vergeven. Of misschien moet u in de toekomst iemand vergeven. Hoe dan ook, het is goed om te bedenken waarom Jozef in staat was om te vergeven. Wat voor aanwijzingen over Jozefs karakter en houding vallen u op in Genesis 45; 50:15–21? Hoe kunnen zijn ervaringen hem hebben beïnvloed om vergevensgezinder te zijn? Wat kunnen we van Jozefs voorbeeld leren over de manier waarop we met de hulp van de Heiland vergevensgezinder kunnen zijn?

Let ook op de zegeningen die Jozefs familieleden door zijn vergeving ontvingen. Welke zegeningen hebt u door vergevensgezindheid ontvangen? Voelt u zich geïnspireerd om contact op te nemen met iemand die u iets heeft aangedaan?

Zie ook Genesis 33:1–4; Leer en Verbonden 64:9–11; Larry J. Echo Hawk, ‘Zoals ook Christus u vergeven heeft, zo moet ook u doen’, Liahona, mei 2018, 15–16.

Genesis 49

Wat betekent de symboliek in Jakobs zegens?

Jakobs zegens aan zijn nakomelingen bevatten levendige beeldspraak, waar sommige lezers moeite mee hebben. Gelukkig geeft het herstelde evangelie ons wat meer inzicht. Als u de zegen van Jozef in Genesis 49:22–26 leest, lees dan ook de volgende teksten voor meer begrip: 1 Nephi 15:12; 2 Nephi 3:4–5; Jakob 2:25; Leer en Verbonden 50:44.

Als u Juda’s zegen in Genesis 49:8–12 leest, bedenk dan dat zowel koning David als Jezus Christus afstammelingen van Juda zijn. Welke woorden en zinsneden in deze verzen doen u aan de Heiland denken? Als u Juda’s zegen bestudeert, kunt u ook Openbaring 5:5–6, 9; 1 Nephi 15:14–15; Leer en Verbonden 45:59; 133:46–50 lezen.

Als u meer wilt weten over Jakobs zoons en de stammen van Israël die naar hen genoemd zijn, kunt u in de Gids bij de Schriften over elk van hen informatie vinden (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Genesis 50:24–25; Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 50:24–38 (in het aanhangsel in de tripelcombinatie)

‘Een ziener zal de Heer, mijn God, verwekken.’

Door Jozefs dromen (zie Genesis 37:5–11) en zijn uitleg van de dromen van anderen (zie Genesis 40–41), openbaarde de Heer wat er in de volgende dagen en jaren zou gebeuren. Maar de Heer openbaarde ook aan Jozef wat er in de komende eeuwen zou gebeuren. Zo kwam hij veel te weten over de profetische zending van Mozes en van Joseph Smith. Als u de woorden van Jozef in Genesis 50:24–25 en Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 50:24–38 (in het aanhangsel in de tripelcombinatie) leest, vraag u dan af hoe Jozef en de Israëlieten bij deze kennis gebaat waren. Waarom zou het belangrijk zijn geweest dat de Heer die profetie door middel van Joseph Smith herstelde? (Zie ook 2 Nephi 3.)

Hoe heeft Joseph Smith de profetieën in de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 50:27–28, 30–33 vervuld? (Zie Leer en Verbonden 1:17–23; 20:7–12; 39:11; 135:3.)

Afbeelding
Jozef van Egypte krijgt een visioen over Joseph Smith die de gouden platen ontvangt

Illustratie, Jozef van Egypte, Paul Mann

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Genesis 42–46.Uw gezin vindt het misschien leuk om de hereniging van Jozef en zijn broers na te spelen. (U hebt misschien iets aan ‘Jozef in Egypte’ in Verhalen uit het Oude Testament.) Zorg ervoor dat het leuk is; gebruik kostuums en attributen. Laat de gezinsleden proberen de emoties en het perspectief van de verschillende personages te begrijpen. U kunt zich voornamelijk op de gevoelens van Jozef jegens zijn broers concentreren en hoe zij zich gevoeld moeten hebben toen hij hen vergaf. Dat kan tot een gesprek leiden over het feit dat vergeving uw gezin tot zegen kan zijn.

Hoe lieten Jozefs broers zien dat ze veranderd waren toen Jozef hen na vele jaren weer zag? Wat kunnen wij van hun ervaringen over bekering leren?

Genesis 45:3–11; 50:19–21.Jozef besefte dat zijn periode in Egypte wel moeilijk was geweest, maar dat God ‘dat ten goede gedacht’ had (Genesis 50:20). Hebben u en uw gezin weleens beproevingen meegemaakt die God in zegeningen heeft omgezet?

Een lofzang over goedheid in tijden van beproeving, zoals ‘O, vast als een rotssteen’ (Lofzangen, nr. 53) kan aan deze bespreking bijdragen. Welke details uit de ervaringen van Jozef illustreren wat we van de lofzang leren?

Genesis 49:9–11, 24–25.Wat kunnen we uit deze teksten over de rol en zending van Jezus Christus leren? (Om de zinsneden in deze teksten beter te begrijpen, raadpleegt u het materiaal over Genesis 49 in ‘Ideeën voor individuele Schriftstudie’.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘O, vast als een rotssteen’, Lofzangen, nr. 53.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek. Help uw gezinsleden om evangeliebeginselen in de tekst van de lofzangen en jeugdwerkliedjes te vinden. Bedenk hoe gewijde muziek deel van uw evangeliestudie kan uitmaken.

Afbeelding
Jakob zegent zijn zoons

Jakob zegent zijn zoons, Harry Anderson