Det gamle testamente 2022
14.–20. mars. 1 Mosebok 42–50: “Gud tenkte det til det gode”


“14.–20. mars. 1 Mosebok 42–50: ‘Gud tenkte det til det gode’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“14.–20. mars. 1 Mosebok 42–50”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Josef i Egypt

Illustrasjon av Josef i Egypt: Robert T. Barrett

14.–20. mars

1 Mosebok 42–50

“Gud tenkte det til det gode”

Å lese i Skriftene innbyr Ånden. Lytt etter Åndens tilskyndelser mens du leser, selv om de ikke synes å ha direkte sammenheng med det du leser.

Skriv ned inntrykkene dine

Det hadde gått rundt 22 år siden Josef ble solgt til Egypt av sine brødre. Han hadde gjennomgått mange prøvelser, herunder å bli urettmessig anklaget og fengslet. Da han endelig så brødrene sine igjen, var Josef høvding over hele Egypt, nest etter farao. Han kunne lett ha tatt hevn over dem, og med tanke på hva de hadde gjort med Josef, ville det ha vært forståelig. Likevel tilga Josef brødrene sine. Ikke bare det, men han hjalp dem å se en guddommelig hensikt med sin lidelse. “Gud tenkte det til det gode” (1 Mosebok 50:20), sa han til dem, fordi det satte ham i stand til å redde “hele sin fars hus” (1 Mosebok 47:12) fra hungersnød.

Josefs liv har mange paralleller til Jesu Kristi liv. Selv om våre synder forårsaket stor lidelse, tilbyr Frelseren tilgivelse og befrir oss alle fra en skjebne som er langt verre enn hungersnød. Enten vi trenger å motta eller gi tilgivelse – på et eller annet tidspunkt må vi alle gjøre begge deler – minner Josefs eksempel oss om Frelseren, den sanne kilde til helbredelse og forsoning.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Mosebok 45:1–8; 50:20

“Gud sendte meg i forveien for dere.”

Når du har lest om Josef, har du lagt merke til noen likheter mellom hans historie og Jesu Kristi forsoningsmisjon? Du kan gjerne grunne på hvordan Josefs rolle i sin familie ligner Frelserens rolle i Guds familie. Hvilke paralleller ser du mellom Josefs erfaringer og Frelserens misjon, som ble sendt “for å holde [oss] i live så det ble en stor frelse”? (1 Mosebok 45:7).

1 Mosebok 45; 50:1–21

Tilgivelse gir helbredelse.

Å lese om Josef som tilga sine brødre for de forferdelige tingene de hadde gjort mot ham, kan få deg til å tenke på en du for tiden strever med å tilgi. Eller kanskje en vanskelig prøve på tilgivelse vil komme en gang i fremtiden. Uansett kan det hjelpe å grunne på hvorfor Josef var i stand til å tilgi. Hvilke ledetråder om Josefs karakter og holdning finner du i 1 Mosebok 45; 50:15–21? Hvordan kan hans erfaringer ha påvirket ham til å bli mer tilgivende? Hva antyder Josefs eksempel om hvordan du kan bli mer tilgivende med Frelserens hjelp?

Legg også merke til velsignelsene som Josefs familie fikk på grunn av hans tilgivelse. Hvilke velsignelser har du sett ved tilgivelse? Føler du deg inspirert til å ta kontakt med noen som har gjort deg urett?

Se også 1 Mosebok 33:1–4; Lære og pakter 64:9–11; Larry J. Echo Hawk, “Likesom Kristus har tilgitt dere, skal også dere tilgi hverandre”, Liahona, mai 2018, 15–16.

1 Mosebok 49

Hva betyr symbolikken i Jakobs velsignelser?

Jakobs velsignelser til sine etterkommere inneholder levende billedspråk, men noen lesere kan også synes det er vanskelig å forstå dem. Heldigvis gir det gjengitte evangelium oss ytterligere forståelse. Når du leser velsignelsen til Josef i 1 Mosebok 49:22–26, kan du lese følgende vers også, og se hvilken innsikt de gir: 1 Nephi 15:12; 2 Nephi 3:4–5; Jakob 2:25; Lære og pakter 50:44.

Når du leser om Judas velsignelse i 1 Mosebok 49:8–12, kan du huske at både kong David og Jesus Kristus er etterkommere av Juda. Hvilke ord og uttrykk i disse versene minner deg om Frelseren? Når du studerer Judas velsignelse, kan det hjelpe å lese Johannes’ åpenbaring 5:5–6, 9; 1 Nephi 15:14–15; Lære og pakter 45:59; 133:46–50.

Hvis du ønsker å lære mer om Jakobs sønner og Israels stammer som nedstammet fra dem, er det en oppføring for hver av dem i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

1 Mosebok 50:24–25; Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:24–38 (i Veiledning til Skriftene)

“En seer skal Herren min Gud oppreise.”

Gjennom Josefs drømmer (se 1 Mosebok 37:5–11) og hans tydning av andres drømmer (se 1 Mosebok 40–41) åpenbarte Herren ting som ville skje mange dager eller år frem i tid. Men Herren åpenbarte også til Josef hva som ville skje i de kommende århundrene. Nærmere bestemt lærte han om Moses’ og Joseph Smiths profetiske misjon. Når du leser Josefs ord i 1 Mosebok 50:24–25 og i Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:24–38 (i Veiledning til Skriftene), kan du spørre deg selv hvordan kunnskap om disse tingene kan ha velsignet Josef og Israels barn. Hvorfor tror du det var viktig for Herren å gjengi denne profetien gjennom Joseph Smith? (se også 2 Nephi 3).

Hvordan har Joseph Smith oppfylt profetiene i Joseph Smiths oversettelse 1 Mosebok 50:27–28, 30–33? (se Lære og pakter 1:17–23; 20:7–12; 39:11; 135:3).

Bilde
Josef i Egypt ser Joseph Smith motta gullplater

Illustrasjon av Josef i Egypt: Paul Mann

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 42–46.Familien vil kanskje like å rollespille historien om Josef som ble gjenforent med brødrene sine. (“Josef og hungersnøden”, i Historier fra Det gamle testamente kan hjelpe.) Kos dere med det – bruk kostymer og rekvisitter hvis dere vil. Oppfordre familiemedlemmene til å prøve å forstå personenes følelser og perspektiver. Dere kan gjerne fokusere spesielt på Josefs følelser for sine brødre og på hva de kan ha følt da han tilga dem. Dette kan føre til en samtale om hvordan tilgivelse kan velsigne familien.

Hvordan viste Josefs brødre at de hadde forandret seg siden sist han så dem, da han møtte dem igjen etter mange år? Hva kan deres erfaringer lære oss om omvendelse?

1 Mosebok 45:3–11; 50:19–21.Josef forsto at selv om hans opplevelse i Egypt hadde vært vanskelig, “[tenkte Gud] det til det gode” (1 Mosebok 50:20). Har familien din opplevd noen prøvelser som Gud har gjort til velsignelser?

En salme om Guds godhet i prøvelser (for eksempel “Så sikker en grunnvoll” [Salmer, nr. 42]) kan bidra til denne samtalen. Hvilke detaljer fra Josefs erfaringer illustrerer det salmen lærer oss?

1 Mosebok 49:9–11, 24–25.Hva finner vi i disse versene som lærer oss om Jesu Kristi roller og misjon? (Du finner hjelp til å forstå uttrykk i disse versene i materiellet om 1 Mosebok 49 under “Forslag til personlig skriftstudium”.)

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Så sikker en grunnvoll”, Salmer, nr. 42.

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Hjelp familiemedlemmene å finne evangeliets sannheter i teksten til salmer og Primær-sanger. Se etter måter dere kan gjøre hellig musikk til en fast del av deres studium av evangeliet på.

Bilde
Jakob velsigner sønnene sine

Jacob Blessing His Sons [Jakob velsigner sønnene sine], av Harry Anderson