Tule ja seuraa minua
18.–24. toukokuuta. Moosia 25–28: ”Heitä kutsuttiin Jumalan kansaksi”


”18.–24. toukokuuta. Moosia 25–28: ’Heitä kutsuttiin Jumalan kansaksi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”18.–24. toukokuuta. Moosia 25–28”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
enkeli ilmestyy Almalle ja Moosian pojille

Alma nuoremman kääntymys, Gary L. Kapp

18.–24. toukokuuta

Moosia 25–28

”Heitä kutsuttiin Jumalan kansaksi”

Taivaallinen Isä tietää, mitä luokkasi lasten tarvitsee oppia ja miten heidät voi tavoittaa. Pyri saamaan Hänen johdatustaan, kun luet lukuja Moosia 25–28 ja käyt läpi tätä oppimisehdotusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja pyydä lapsia kuvailemaan, mitä kuvassa tapahtuu. Jos lapset tuntevat kertomuksen Alma nuoremmasta ja Moosian pojista, anna heidän kertoa tietämästään.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moosia 26:30–31

Herra haluaa minun antavan anteeksi.

Herra opetti Almalle, että Hän suo auliisti anteeksiannon niille, jotka tekevät parannuksen. Meidän tulee noudattaa Hänen esimerkkiään antamalla anteeksi niille, jotka tekevät syntiä meitä vastaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille seuraava ilmaus jakeesta Moosia 26:31: ”Teidänkin tulee antaa toisillenne rikkomuksenne anteeksi.” Anna lasten harjoitella sanojen ”Saat anteeksi” sanomista muutaman kerran ja ota selvää, tietävätkö he, mitä anteeksi antaminen tarkoittaa. Kerro elämästäsi kokemus, jolloin annoit anteeksi jollekulle tai joku antoi sinulle anteeksi.

  • Auta lapsia esittämään roolileikkinä sitä, että he antavat anteeksi toisilleen. Pyydä yhtä lasta leikkimään, että hän on tehnyt jotakin loukatakseen toista lasta. Mitä tuo toinen lapsi voi sanoa tai tehdä osoittaakseen anteeksiantoa?

  • Kehota lapsia piirtämään paperin yhdelle puolelle surullinen naama ja toiselle puolelle hymynaama. Pyydä heitä näyttämään surullista naamaa, kun he kertovat kokemuksesta, jolloin sisarus tai ystävä sai heidät pahoittamaan mielensä. Pyydä heitä näyttämään hymynaamaa, kun he kertovat, kuinka he ovat antaneet anteeksi tai aikovat antaa anteeksi tälle henkilölle.

Moosia 27:8–37

Evankeliumi auttaa ihmisiä muuttumaan ja tulemaan enemmän Jeesuksen kaltaisiksi.

Alma nuoremman ja Moosian poikien kääntymys osoittaa, että Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa ansiosta kuka tahansa voi muuttua ja tulla enemmän Jeesuksen kaltaiseksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lyhyesti Alma nuoremman ja Moosian poikien kääntymyksestä, niin kuin se on kuvattu jakeissa Moosia 27:8–37. Avuksi voi olla ”Luku 18: Alma nuorempi tekee parannuksen” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 49–52). Toista sen jälkeen kertomus uudelleen niin, että annat lasten kertoa muistamiaan yksityiskohtia. Anna heidän näytellä kertomus. Auta heitä huomaamaan eroja sen välillä, millaisia Alma ja Moosian pojat olivat ennen kääntymystään ja sen jälkeen.

  • Kehota lapsia käyttämään apuna tämän viikon toimintasivua, kun he kertovat Almasta ja Moosian pojista. Lue jae Moosia 27:24 ja auta lapsia ymmärtämään, että Alma ja Moosian pojat muuttuivat, koska he tekivät parannuksen synneistään ja ottivat vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin.

    Kuva
    Alma nuorempaa kannetaan hänen isänsä taloon

    Hänen isänsä riemuitsi, Walter Rane

Moosia 28:1–8

Minä voin kertoa evankeliumista.

Koettuaan kääntymyksen Moosian pojat olivat innokkaita kertomaan evankeliumista kaikille, mukaan lukien heidän vihollisensa lamanilaiset.

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä apunasi jakeita Moosia 28:1–8 kertoessasi lapsille, kuinka Moosian pojat päättivät saarnata evankeliumia lamanilaisille. Avuksi voi olla ”Luku 19: Moosian pojista tulee lähetyssaarnaajia” (Mormonin Kirjan kertomuksia , s. 53). Miksi he halusivat kertoa evankeliumista muille? (Ks. jae 3.)

  • Auta kutakin lasta ajattelemaan jotakuta, jonka on tarpeen tietää evankeliumista enemmän. Auta lapsia suunnittelemaan, mitä he aikovat sanoa ihmisille, joita he ajattelivat.

  • Laulakaa yhdessä jokin evankeliumin eteenpäin viemisestä kertova laulu, kuten ”Lähetyssaarnaaja” (Lasten laulukirja, s. 90). Tähdennä laulussa sellaisia ilmauksia, joissa kerrotaan, kuinka me voimme kertoa evankeliumista muille.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moosia 26:22–23, 29–30; 27:8–37

Jumala suo auliisti anteeksiannon niille, jotka tekevät parannuksen.

Jos joku luokassasi miettii, voiko hän todella saada anteeksi, Jumalan sanat Alma vanhemmalle ja Alma nuoremman kokemus voivat olla avuksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että he juttelevat jonkun sellaisen henkilön kanssa, joka ei usko koskaan saavansa Jumalalta anteeksi. Kehota heitä käymään läpi jakeissa Moosia 26:22–23, 29–30 olevat Jumalan sanat Alma vanhemmalle. Mitä sellaista he huomaavat, mikä voisi auttaa tuota henkilöä?

  • Ennen oppituntia pyydä yhtä lasta lukemaan Alma nuoremman kääntymyksestä, josta kerrotaan jakeissa Moosia 27:8–37, ja tulemaan luokkaan valmistautuneena esittämään kertomus luokalle ikään kuin hän itse olisi Alma nuorempi. (Voit tarvittaessa ehdottaa, että hän pyytää äitiä tai isää auttamaan.) Lapsen kertoessa tarinaa esitä kysymyksiä kuten ”Miltä sinusta tuntui, kun…?” tai ”Mitä sen jälkeen tapahtui?”

  • Pyydä lapsia laatimaan luettelo jakeissa Moosia 27:8–10 olevista sanoista, jotka kuvailevat, millaisia Alma ja Moosian pojat olivat ennen kääntymystään. Pyydä heitä sitten laatimaan jakeiden Moosia 27:32–37 pohjalta toinen luettelo, jossa kerrotaan, millaisia he olivat sen jälkeen. Mikä jakeiden 24–29 mukaan aiheutti tämän suuren muutoksen Almassa?

Moosia 26:29–31

Jotta saisin anteeksi, minun on annettava anteeksi.

Auta lapsia huomaamaan yhteys sen välillä, kuinka he antavat anteeksi muille ja kuinka he toivovat itse saavansa anteeksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan jakeet Moosia 26:29–31 ja laskemaan, kuinka monta kertaa niissä esiintyy sana ”anteeksi”. Mitä nämä jakeet opettavat meille anteeksi antamisesta muille? Millä tavalla anteeksianto auttaa sekä väärin tehnyttä henkilöä että sitä henkilöä, joka antaa anteeksi?

  • Pyydä yhtä lasta piirtämään tauluun silta. Kerro sitten seuraavat presidentti Thomas S. Monsonin lainaamat sanat: ”Se, joka ei voi antaa anteeksi toisille, särkee sillan, jonka yli hänen itsensä on kuljettava voidakseen koskaan päästä taivaaseen, sillä jokainen tarvitsee anteeksiantoa” (George Herbert, lainattu puheessa ”Kätketyt kiilat”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 21). Pyyhi pois osa sillasta ja pyydä lapsia auttamaan sen jälleenrakentamisessa pala palalta, kun he kertovat, miten he voivat osoittaa antavansa muille anteeksi. Kehota heitä ajattelemaan jotakuta, jolle heidän täytyy antaa anteeksi.

Moosia 27:8–24

Minä voin rukoilla ja paastota, että Jumala siunaisi rakkaitani.

Mieti, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että paastoaminen voi vahvistaa heidän uskoaan, kun he rukoilevat rakastamiensa ihmisten puolesta.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jakeet Moosia 27:8–24. Pyydä lapsia panemaan merkille, mitä Alma ja hänen kansansa tekivät auttaakseen Alma nuorempaa. Kerro kokemuksesta, jolloin paastosit ja rukoilit jonkun puolesta, ja kannusta lapsia kertomaan omista kokemuksistaan.

  • Kehota lapsia miettimään jotakuta tuntemaansa henkilöä, joka tarvitsee Jumalan apua elämässään. Lausu todistuksesi siitä, että lapset voivat uskossa rukoilla ja paastota, että Jumala siunaa tätä henkilöä. Kehota lapsia rukoilemaan mielessään olevan henkilön puolesta ja – jos he siihen kykenevät – myös paastoamaan hänen puolestaan.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia valitsemaan yksi asia, jonka he oppivat Alma nuoremman ja Moosian poikien kokemuksesta ja josta he haluaisivat kertoa perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Tue vanhempia. ”Vanhemmat ovat lastensa tärkeimmät evankeliumin opettajat – heillä on sekä pääasiallinen vastuu että suurin voima vaikuttaa lapsiinsa (ks. 5. Moos. 6:6–7). Kun opetat lapsia kirkossa, etsi rukoillen keinoja tukea heidän vanhempiaan.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)